Hvis man mister sit Visa-kort i udlandet?
Fra : Jakob Munck

Dato : 04-07-04 07:25

Jeg har rejst en del hvor jeg kun medbragte mit Visa-kort som
betalingsmiddel, og det fungerer fint. Til efteråret skal jeg til Tyrkiet,
Syrien og Jordan, og der har jeg tænkt mig at gøre på samme måde.

Men jeg har tænk på, hvad der mon sker - hvad skal man gøre - hvis man ved
et uheld mister sit Visa-kort medens man er i udlandet. Så har man pludselig
ingen mulighed for at hæve penge. Og tænk nu, hvis de samme tyve som stjal
ens Visa-kort også stjal ens returbillet og pas. Hvad så?

Går man op til den danske ambassade/repræsentation og får et lån??
Hvad gør man?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Hans Ole A. Kjeldsen

Dato : 04-07-04 11:18

"Jakob Munck" <j.munck_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen mulighed for at hæve penge. Og tænk nu, hvis de samme tyve som stjal
> ens Visa-kort også stjal ens returbillet og pas. Hvad så?

Man får en ven/familiemedlem til at købe en ny billet i Danmark som så
bliver udskrevet på selskabets rejsekontor i ferielandet, eksempelvis SAS.

Kontanter kan evt. let overføres via Forex eller en af deres utallige
pendanter.

> Går man op til den danske ambassade/repræsentation og får et lån??

De vil højst sandsynligt bare anbefale dig en af ovennævnte løsninger og vil
næppe være i stand til at gie dig et lån.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 04-07-04 12:45

Jakob Munck wrote:
> Men jeg har tænk på, hvad der mon sker - hvad skal man gøre - hvis
> man ved et uheld mister sit Visa-kort medens man er i udlandet. Så
> har man pludselig ingen mulighed for at hæve penge.

Du kan få din bank eller famillie/venner til at overføre penge til dig,
men det smarteste er nok at medbringe mere end et betalingskort.

DinersClub har f.eks. en ekstra service, som hedder CardStop plus.
De kan hjælpe dig med at spærre dine andre kort, sende et nyt
kort til dig inden for 24 timer, og de kan garentere betalingen for dit
hotel- og restaurantbesøg med op til 1.000 US$, hvis du mister dit kort.

> Går man op til den danske ambassade/repræsentation og får et lån??

Nej, du kan ikke låne pemge på en ambassade, læs evt. mere på
http://www.dr.dk/forbrug/rejser/uheld.htm

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-04 17:19

Heldigvis fandt Jakob Munck <j.munck_fjern_dette@webspeed.dk>
tastaturet og skrev i
> [...]
> har man pludselig ingen mulighed for at hæve penge. Og tænk nu, hvis
> de samme tyve som stjal ens Visa-kort også stjal ens returbillet og

Hvis du mister dit pas - ja så kontakter du ambasaden - hvis du tager en
fotokopi af de væsentlige sider i passet og lægger det et andet sted i din
baggage, evt efterlad en kopi hjemme hos nogen du kan ringe til så du kan få
dit pasnummer oplyst. Det kan det gøre det nemmere for ambasaden at "finde
ud af hvem du er" - det var et råd jeg engang fik af en ambasade funktionær.

(har heldigvis aldrig haft brug for det ! )

/carsten

Fra : John

Dato : 04-07-04 20:54

> [...]
> ens Visa-kort også stjal ens returbillet og pas. Hvad så?
>
> Går man op til den danske ambassade/repræsentation og får et lån??

Få dig en E-Boks og læg scanninger af vigtige papirer (pas m.m.) ind der, så
har du let adgang til disse, hvis for eksempel dit pas forsvinder.

Mvh

John

Fra : Tore Angeltveit

Dato : 07-07-04 22:22

"Jakob Munck" <j.munck_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i melding
> [...]
> ens Visa-kort også stjal ens returbillet og pas. Hvad så?
>
> Går man op til den danske ambassade/repræsentation og får et lån??

Man bør alltid passe å ta med mer enn et kort, kort kan mistes eller bli
ødelagt og da er det greit å ha et eller to reserve-visa med seg.

Tore, Norge