Endnu en rotte i fælden
Fra : Armand

Dato : 03-07-04 11:31

Så røg der atter en (knast)rotte i fælden:
[dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked]

Til tilfredshed kan jeg konstantere at mine arge kritikere omkring subj.
mangler at have bragt blot ét eksempel på samme fra resten af branchen siden
mit seneste indlæg i denne krønnike :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 15:30

Armand skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Til tilfredshed kan jeg konstantere at mine arge kritikere omkring subj.
>mangler at have bragt blot ét eksempel på samme fra resten af branchen

Armand dog ! Du ved jo godt at der ikke findes "typefejl". Hverken blandt
VF'ere eller GSX'er Sådan er det bare Jeg husker godt hvordan et par
stykker her på egnen måtte lægge øre til Nelleman's hån, nåe ja, og betale
for opdateringer der ikke hjalp det fjerneste. Nu er det så Reinhard der
fører arrogancens ånd videre.....

mvh
Orla

Fra : Tommy Fer

Dato : 03-07-04 22:03

Armand wrote:
> [...]
> subj. mangler at have bragt blot ét eksempel på samme fra resten af
> branchen siden mit seneste indlæg i denne krønnike :-|

*LOL* ja, sjovt nok tænkte jeg på dig min navnebror... da jeg læste det
inslæg og tænkte held og lykke min ven. Du får brug for det.

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Moller

Dato : 04-07-04 12:39

Armand wrote:
> [...]
> mangler at have bragt blot ét eksempel på samme fra resten af branchen siden

   Men igen, det er jo kun vippearme og knaster der skal skiftes, og ikke
resten af motoren :) som du plejer at lægge op til... så det må da være
endnu et bevis på at er der lidt pittings, så fortsæt... for om du
skifter det nu eller senere er det samme.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 16:24

Moller skrev i meddelelsen <40e7ec2e$0$23879$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>endnu et bevis på at er der lidt pittings, så fortsæt... for om du
>skifter det nu eller senere er det samme.

Men det er ikke sjovt som mekanikukyndig, måske nybegynder, at overtage et
sådant "lig". Der skal "bare lige skiftes" , på nogle GSXF skal motoren
opereres ud af stellet først = mange mekanikertimer. GSXF og for den sags
skyld VF'ere er for folk der ikke er bange for at skrue, modificere, og ikke
mindst, ikke er bange for at holde stille.

mvh
Orla, nåe ja, der er også lige et XS modeller med notoriske typefejl ! Men
de har vist stortset "udryddet" sig selv :-|

Fra : Moller

Dato : 05-07-04 07:55

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> skyld VF'ere er for folk der ikke er bange for at skrue, modificere, og ikke
> mindst, ikke er bange for at holde stille.

   Se der kan vi ik blive mere enige :) for ja, det er dyrt hvis man skal
bruge en mekaniker til at gøre det... MEN, hvis man som de fleste af os
herinde som har en luft/oliekølet, med pittings på knasterne godt kan
skifte den slags selv, så er det mest fornuftige jo at forsætte frem for
at sælge maskineriet med det samme... da det som sagt er de samme ting
som sådan der skal skiftes, om det så er nu eller senere, så vil jeg
vente til senere, da de nye knaster osv... vil få det samme problem med
tiden.

   Hvis man ved at knasterne har pittings på, pga. man selv servicere, så
kan man også selv fikse det :) ellers er det ikke forbudt at bruge honda
tricket, og få hjælp af en "god ven".

--
VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 05-07-04 16:44

Orla Pedersen wrote:

> GSXF og for den sags
> skyld VF'ere er for folk der ikke er bange for at skrue, modificere, og ikke
> mindst, ikke er bange for at holde stille.

Det var da ellers en grov generalisering og bagvendt logik på samme tid.
- var det ikke bedre at sige "ældre, dårligt vedligeholdte mc'er er
for folk etc etc" i stedet

Og hvis ejeren ikke selv vil skrue på cyklerne alligevel, er der da
ingen grund til at holde sig fra de konstruktioner, der er lidt
vanskeligere at nå ind i hjertet på - når det en sjælden gang er
nødvendigt...

Et velholdt og velserviceret eksemplar forudsat, naturligvis

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 22:12

Richard skrev i meddelelsen
<40e9775e$0$238$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Det var da ellers en grov generalisering og bagvendt logik på samme tid.
> - var det ikke bedre at sige "ældre, dårligt vedligeholdte mc'er er
>for folk etc etc" i stedet

Eksempelvis en CX 500 vil med selv ringe vedligehold kunne anvendes til
pålidelig daglig transport, og for nu ikke at nævne en Honda, selv den bedst
velholdte Yamaha TR1 kan man ikke sætte sin lid til, hvis man har fast
mødetidspunkt på arbejdet. Når man har læst lidt på den V4 side som Du
henviser til, så bekræfter det kun de oplevelser et par stykker heromkring
havde med VF750, og da var de nye Dengang vidste man end ikke hvad man
skulle gøre ved problemet, men langede bare knaster og vippearme over disken
mod behørig betaling. Problemet kan så idag kureres, men en "oilmod" laver
jo ikke sig selv. :-|

Jeg kunne da godt fristes til at renovere en VF, eller endog en XZ 550, men
kun som en "søndags" maskine, aldrig som daglig transport.

> [...]
>ingen grund til at holde sig fra de konstruktioner, der er lidt
>vanskeligere at nå ind i hjertet på - når det en sjælden gang er

Sjælden og sjælden, hvis man som mekanikanalfabet står i det "sjældne"
tilfælde, så tæller mekanikertimerne hurtigt på en "utilgængelig"
konstruktion.

>Et velholdt og velserviceret eksemplar forudsat, naturligvis

Jeg startede min MC-kariere på en særdeles velholdt BSA BM33, der var knap
25 år på det tidspunkt. Det tog 16 år at erkende at den var totalt
uanvendelig til daglig transport. På to år kørte jeg det samme antal km. på
den efterfølgende XS750/850, som også var gammel, og i øvrigt lignede det
den var, en arbejdshest. XS'en kunne sættes istand, men det var økonomisk
uforsvarligt, derfor byttet til VTR.

Det jeg taler for er, hver ting til sin tid, skal man transporteres, så gå
udenom "potentielle" problemcykler. Er det for at "begrave" sig i teknikken,
så er det fint med problemcykler. Skulle jeg få de lyster, så kan jeg bare
gå ud til S8'eren eller Triumph NSD'en.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 06-07-04 17:16

Orla Pedersen wrote:

> Eksempelvis en CX 500 vil med selv ringe vedligehold kunne anvendes til
> pålidelig daglig transport,

Taler du nu daglig transport; jamen så er den gode vedligeholdte stand
af en mc fra '80erne da absolut et must, ikk'

> [...]
> skulle gøre ved problemet, men langede bare knaster og vippearme over disken

Netop, de amerikanske Sabbots & Maggots på sabmag.org m.fl. sites har
lagt et stort arbejde i at samle den mængde tekniske information, som i
dag giver et godt overblik vedr. serviceringen af de ældste årgange af
Honda's V4ere. Og fra ca. '85 fik Honda tilmed bedre styr på smøringen,
så derfra er der ikke så meget at bekymre sig om, bare man tager smøring
højtideligt og kører cyklen ordentligt.

> Problemet kan så idag kureres, men en "oilmod" laver
> jo ikke sig selv. :-|

Nej, men det og evt. andre rettelser er jo engangsforetelser, her taler
vi om den daglig drift...

> Jeg kunne da godt fristes til at renovere en VF, eller endog en XZ 550, men
> kun som en "søndags" maskine, aldrig som daglig transport.

Tja, min '85 VF750S har kørt knap 20 kkm - fra sine 33 til nu 52 kkm -
på snart 7 år med færre problemer end den spritnye Suzuki T500, jeg
kørte 24-25 kkm på tilbage i '72-74, og som dengang ellers blev omtalt
som pålideligheden selv
VFS'en er "søndagscykel" for mig - valgt fordi jeg fik tid til at køre
igen, men ikke gad holde kæde og skrue i det hele taget - mens T500 var
daglig transport. VFS'en har altid startet på nær det andet eller tredie
efterår, hvor akkuen var blevet for gammel - T500en blev ikke
startsikker i ydersæsonen før den fik eftermonteret elektronisk tænding
og et par kodylt kraftige Autonic tændspoler.
Min T500 var sikkert en mandagscykel, men jeg tvivler på, at VFS'en var
særlig godt behandlet fra fabrikken. - dens anden ejer - en efter
sigende habil roadrace-mekaniker med en underlig sløset indstilling til
service- og skruearbejde - havde ovenikøbet skyld for de sygdomme, den
trods alt havde, dengang jeg overtog den. Og så er vi vist tilbage i
sporet, og hvor vigtigt det er at finde en velholdt cykel med en
ordentlig service-historik

> Sjælden og sjælden, hvis man som mekanikanalfabet står i det "sjældne"
> tilfælde, så tæller mekanikertimerne hurtigt på en "utilgængelig"
> konstruktion.

Jamen, så har det sikkert afspejlet sig i markedsprisen. - og op til den
enkelte at overveje, om det opvejes af den glæde, han/hun ellers får af
cyklen

> Det jeg taler for er, hver ting til sin tid, skal man transporteres, så gå
> udenom "potentielle" problemcykler. Er det for at "begrave" sig i teknikken,
> så er det fint med problemcykler.

Rigtigt, men nogle "problemcykler" er nye, forbedrede udgaver af samme
og bedre end som så. Det er svært at slippe af med det stempel, og
tilsvarende svært for en potentiel nmc'ist at finde ud af, hvilke cykler
der reelt er problem-ditto. Men så er det jo godt at vi har dfm m.fl.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 22:56

Richard skrev i meddelelsen
<40ead067$0$274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Taler du nu daglig transport; jamen så er den gode vedligeholdte stand
>af en mc fra '80erne da absolut et must, ikk'

Øhh ja, Det har jeg gjort hele tiden. Siden at jeg selv så lyset har
det været 10.000 - 14.000 km. om året. Og det er selvfølgelig det, der
påvirker mit syn på "problemcyklerne".

>Nej, men det og evt. andre rettelser er jo engangsforetelser, her taler
>vi om den daglig drift...

Jo, men en VF 500 vil stadig have en skrøbelig krumtap, og eksempelvis TR1
er der ingen løsning på....

>Jamen, så har det sikkert afspejlet sig i markedsprisen. - og op til den
>enkelte at overveje, om det opvejes af den glæde, han/hun ellers får af
>cyklen

For dig og mig, men en nybegynder "overser" ofte
vedligeholdelses/opdaterings standen.

>Men så er det jo godt at vi har dfm m.fl.

Det er nemlig rigtigt

mvh
Orla