/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Dashboard
Fra : Marcus


Dato : 03-07-04 00:29

Kan någon förklara närmare hur Dashboard är tänkt att fungera - webkit
och HTML-kod har jag förstått, men är det nödvändigt med ett installerat
(rullandes?) Safari?

Eftersom jag inte gillar Safari speciellt mycket - egentligen
KHTML-läsare i allmänhet, tycker inte om Konqueror heller - börjar det
lukta M$-fasoner om man är *tvungen* att gå via deras egna webläsare för
att komma åt vissa funktioner...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

 
 
Ukendt (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-07-04 07:29

In <1ggbq7x.1xc2d7y144m1e9N%NOSPAMpictor@abc.se> Marcus wrote:
> Kan någon förklara närmare hur Dashboard är tänkt att fungera - webkit
> och HTML-kod har jag förstått, men är det nödvändigt med ett
> installerat (rullandes?) Safari?
>
> Eftersom jag inte gillar Safari speciellt mycket - egentligen
> KHTML-läsare i allmänhet, tycker inte om Konqueror heller - börjar det
> lukta M$-fasoner om man är *tvungen* att gå via deras egna webläsare
> för att komma åt vissa funktioner...
>
> /M

Kan aldri tenke meg at Safari må kjøre for at Dashboard skal funke. De
widgets som Dashboard benytter er skrevet i Javascript.

Hadde det vært behov for sfaris renderings-motor, så er den uansett
alltid tilgjenngelig for alle programmer på maskinen uavhengig av om
safari kjører eller ikke

tror jeg... må teste Tigeren for å være sikker...

Mvh
Egil Hatleskog

Sandman (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sandman


Dato : 03-07-04 07:30

In article <20040703082231851+0200@news.broadpark.no>, Egil hatleskog <>
wrote:

> In <1ggbq7x.1xc2d7y144m1e9N%NOSPAMpictor@abc.se> Marcus wrote:
> > Kan någon förklara närmare hur Dashboard är tänkt att fungera - webkit
> > och HTML-kod har jag förstått, men är det nödvändigt med ett
> > installerat (rullandes?) Safari?
> >
> > Eftersom jag inte gillar Safari speciellt mycket - egentligen
> > KHTML-läsare i allmänhet, tycker inte om Konqueror heller - börjar det
> > lukta M$-fasoner om man är *tvungen* att gå via deras egna webläsare
> > för att komma åt vissa funktioner...
> >
> > /M
>
> Kan aldri tenke meg at Safari må kjøre for at Dashboard skal funke. De
> widgets som Dashboard benytter er skrevet i Javascript.

Nja, Dashboard-widgets är html-sidor, helt enkelt. Visst kan du använda
JavaScript i dem, men du har också full tillgång till allt som Safari (i.e.
WebCore) kan hantera; HTML, CSS, QuickTime, Flash osv osv.

> Hadde det vært behov for sfaris renderings-motor, så er den uansett
> alltid tilgjenngelig for alle programmer på maskinen uavhengig av om
> safari kjører eller ikke
>
> tror jeg... må teste Tigeren for å være sikker...

Du tror rätt. :)

--
Sandman[.net]

Sandman (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sandman


Dato : 03-07-04 07:29

In article <1ggbq7x.1xc2d7y144m1e9N%NOSPAMpictor@abc.se>,
NOSPAMpictor@abc.se (Marcus) wrote:

> Kan någon förklara närmare hur Dashboard är tänkt att fungera - webkit
> och HTML-kod har jag förstått, men är det nödvändigt med ett installerat
> (rullandes?) Safari?

Nej, WebCore, som Safari använder sig av, och nu även Dashboard är ett API, och
är alltid tillgängligt. Omniweb använder det också, till exempel.

> Eftersom jag inte gillar Safari speciellt mycket - egentligen
> KHTML-lsare i allmnhet, tycker inte om Konqueror heller - börjar det
> lukta M$-fasoner om man r *tvungen* att g via deras egna weblsare för
> att komma t vissa funktioner...

Vad är det du saknar i KHTML? Bara nyfiken. Men i vilket fall som helst så
krävs inte att Safari är igång för att Dashboard ska fungera, dock kommer
Dashboard-widgets som sagt använda sig av samma renderingsmotor som Safari.

--
Sandman[.net]

Sverre Johan Tøvik (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sverre Johan Tøvik


Dato : 03-07-04 20:01

Sandman <mr@sandman.net> wrote:

> Nej, WebCore, som Safari använder sig av, och nu även Dashboard är ett
> API, och är alltid tillgängligt. Omniweb använder det också, till exempel.

OmniWeb bruker faktisk en modifisert WebCore, som følger med programmet.


Sverre

Sandman (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sandman


Dato : 03-07-04 20:29

In article <1ggd8x7.1q0kh29f0tz3eN%sjt@drmstu.hibu.no>,
sjt@drmstu.hibu.no (Sverre Johan Tøvik) wrote:

> Sandman <mr@sandman.net> wrote:
>
> > Nej, WebCore, som Safari använder sig av, och nu även Dashboard är ett
> > API, och är alltid tillgängligt. Omniweb använder det också, till exempel.
>
> OmniWeb bruker faktisk en modifisert WebCore, som følger med programmet.

http://www.omnigroup.com/applications/omniweb/

"Omniweb 4.5 uses the WebCore and JavaScriptCore frameworks from Apple
the same technology used in Safari for rendering web pages."

--
Sandman[.net]

Terje Bless (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Terje Bless


Dato : 03-07-04 21:11

In article <mr-A5D2E6.21292403072004@individual.net>,
Sandman <mr@sandman.net> wrote:

>>> Nej, WebCore, som Safari använder sig av, och nu även Dashboard är ett
>>> API, och är alltid tillgängligt. Omniweb använder det också, till
>>> exempel.
>>
>> OmniWeb bruker faktisk en modifisert WebCore, som følger med programmet.
>
>http://www.omnigroup.com/applications/omniweb/
>
> "Omniweb 4.5 uses the WebCore and JavaScriptCore frameworks from Apple
> the same technology used in Safari for rendering web pages."

"From Apple", ikke "in Mac OS X".

OmniGroup bruker -- uten at jeg har sjekket status siden i Februar (se
under) -- en versjon av WebCore og JavaScriptCore som de har "lastet
ned" fra Apple og linket inn i applikasjonen. Dette i motsettning til
de fleste andre applikasjoner, som benytter seg av den Web *Kit* (ikke
"WebCore") som kommer med systemet; WebKit igjen benytter seg av
system-interne versjoner av WebCore og JavaScriptCore.

Se en diskusjon om nettopp dette på John Gruber's Daring Fireball fra
Februar i år:
<http://daringfireball.net/2004/02/omniweb_5_public_beta>.

Jeg antar at situasjonen ikke har endret seg siden da i så måte.


Og, forresten, dersom man er interessert i Safari eller WebKit så kan
det være nyttig å sjekke Dave Hyatt's Weblog innimellom;
<http://weblogs.mozillazine.org/hyatt/>. Ikke minst så har han skrevet
en del om "Dashboard" i tiden etter WWDC.

--
T.E.R.J.E. - Technician Engineered for Repair and Justified Exploration
B.L.E.S.S. - Biomechanical Lifeform Engineered for Scientific Sabotage

Sandman (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sandman


Dato : 03-07-04 21:42

In article <030720042210338527%link+news@pobox.com>,
Terje Bless <link+news@pobox.com> wrote:

> >>> Nej, WebCore, som Safari anvÀnder sig av, och nu Àven Dashboard Àr ett
> >>> API, och Àr alltid tillgÀngligt. Omniweb anvÀnder det också, till
> >>> exempel.
> >>
> >> OmniWeb bruker faktisk en modifisert WebCore, som følger med programmet.
> >
> >http://www.omnigroup.com/applications/omniweb/
> >
> > "Omniweb 4.5 uses the WebCore and JavaScriptCore frameworks from Apple
> > the same technology used in Safari for rendering web pages."
>
> "From Apple", ikke "in Mac OS X".
>
> OmniGroup bruker -- uten at jeg har sjekket status siden i Februar (se
> under) -- en versjon av WebCore og JavaScriptCore som de har "lastet
> ned" fra Apple og linket inn i applikasjonen. Dette i motsettning til
> de fleste andre applikasjoner, som benytter seg av den Web *Kit* (ikke
> "WebCore") som kommer med systemet; WebKit igjen benytter seg av
> system-interne versjoner av WebCore og JavaScriptCore.

Nej, det var det jag menade - jag visste dock inte att OmniGroup inte sett till
att uppdatera WebCore.

--
Sandman[.net]

Marcus (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Marcus


Dato : 03-07-04 23:33

- - -
> Vad är det du saknar i KHTML?
- - -
Irriterar mig på några saker som är gemensamma mellan de två nämda
webläsarna, även om jag glatt erkänner att Safari är bättre att jobba
med än Konqueror - annars är det si och så kompabilitet med vissa
Java-/J-/ECMA-skript som i sig är korrekta men enligt en äldre
standardversion, en del krångel med teckenuppsättningar som i sig inte
*borde* finnas påwebben men som folk uppenbart använder, och då och då
trubbel med formulär.

*Men* ibland händer det att när det inte funkar med Firefox så funkar
Safari.

- - -
> Men i vilket fall som helst så
> krävs inte att Safari är igång för att Dashboard ska fungera
- - -
Bra. Finns biblioteken där kan dom lika gärna användas.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408886
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste