Interrail i østeuropa?
Fra : Martin Heller

Dato : 02-07-04 20:58

Jeg tager på interrail på mandag. Turen går til østeuropa,
men ruten er ikke fastlagt endnu. Første stop bliver
Budapest, men derefter er intet planlagt.

Er der nogen her i gruppen, som har et par forslag til
steder, som det kan være godt at besøge på denne form for
rejse? Lande/byer hvor det er til at komme til med tog,
hvor man kan blive indkvarteret relativt nemt, og hvor der
er noget at se/opleve?

Erfaringer eller rutebeskrivelser fra lignende ture ville
være sjovt at høre så vi måske kunne have et par fixpunkter
undervejs.

Fra : John

Dato : 03-07-04 16:52

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Erfaringer eller rutebeskrivelser fra lignende ture ville
> være sjovt at høre så vi måske kunne have et par fixpunkter

Hej Martin

Vi kan måske udveksle lidt gode idéer m.m.

Jeg skal også på en Østeuropa rundtur og har samlet lidt informationer
sammen. Måske har jeg noget du kan bruge - måske har du noget jeg kan
bruge...

Mvh

John

Fra : Martin Heller

Dato : 03-07-04 18:35

John wrote in <cc6kmr$l6j$1@news.cybercity.dk>:

> Vi kan måske udveksle lidt gode idéer m.m.
>
> Jeg skal også på en Østeuropa rundtur og har samlet lidt
> informationer sammen. Måske har jeg noget du kan bruge -
> måske har du noget jeg kan bruge...

Du må da meget gerne skrive et par af de destinationer, som
du har planlagt. Vores rejseplanlægning går indtil videre
ikke længere end til at have købt billetten og reserveret
plads i toget til Budapest. Ud over det er der ingen
konkrete planer.

Fra : John

Dato : 06-07-04 00:24

> [...]
> ikke længere end til at have købt billetten og reserveret
> plads i toget til Budapest. Ud over det er der ingen

Vores tur ser nogenlunde således ud:

København-Berlin med EasyJet.
Berlin-Krakow med tog.
2 dage i Krakow, hvor vi ud over byen også skal se Auschwitz/Birkenau.
Fra Krakow går det videre til Brasov (en dag) i Rumænien hvor vi skal se det
man kalder "Draculas Slot" hvorefter turen går videre til Bucharest, hvor vi
skal være i tre dage. Ud over Bucharest regner jeg med at vi når en tur til
Donau deltaet og Sortehavet. Fra Bucharest går turen videre med nattoget til
Sofia.
Ud over Sofia satser vi på en tur til byen Plovdiv og Rila klostret.
Fra Sofia går turen videre med nattoget til Beograd. Også her satser vi på
at være i tre dage. Hvad vi skal se i Serbien er endnu ikke helt på plads.
Fra Beograd går turen videre med bus til Sarajevo, hvor vi skal være i 1½
dag. Derfra videre til Mostar, hvor vi nok tilbringer en dag.
Fra Mostar går turen videre med bus til Dubrovnik, hvor der kun bliver tid
til at se den historiske by. Derfra går turen videre til Zagreb, hvor vi
tilbringer to dage.
Den egentlige tur slutter vi af i Slovenien, med Ljubljana som base og med
en udflugt til Bled søen og Postojna-drypstenshulerne.
Vi flyver hjem fra Venedig, da vi kunne få billige billetter med Mærsk Air.
Vi kommer ikke til hverken Budapest, Bratislava eller Prag dajeg har været
der tidligere. Alle byer er helt sikkert et besøg værd - specielt Prag -
også selv om der om sommeren er alt for mange turister.

Vi har ikke købt Interrail billetter, da det visse steder er bedre at tage
bussen og togbilletter er stadig billige i Østeuropa, så vi har vurderet at
det bedre kan betale sig at købe han ad vejen.

Jeg har i forbindelse med planlægningen haft stor glæde af følgenede:

Lonely Planet Eastern Europe

Politikens "Turen går til..."

www.inyourpocket.com

Derudover er der mange informationer at finde via Google.

Har du noget brugbar info, må du meget gerne poste det også...

Mvh

John