Kun for sjov :-))
Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 19:51

Hej.

Et emne der ofte er oppe er Spørgsmålet:
Den vil ikke starte ---- er det en EL fejl?

Det har fået mig til at måle lidt på min Paso's elsystem.
Ikke fordi det fejler noget, men blot for at få nogle eksakte værdier,
og her er de så:

Tomgangsspænding på batteri fuldt opladet, men ubelastet: 12,66 volt.
Batterispænding når nøglen står i start uden lys: 12.25 volt.
Den samlede belastning på akku'en før start (uden lys) er: 5,9 amp.
Akkuen er da belastet af: Benzinpumpe, tænding og kontrollamper.
Startstrømmen ved tryk på startknappen er: 199,2 Amp. målt med en
samplingtid på 100 mS.
Laveste målte spænding på Akku når starteren aktiveres: 10,2 Volt
Ladespænding ved 3500 rpm uden lyset tændt: 14,3 Volt.
Ladespænding med lyset tændt: 14,6 Volt.
Ladestrøm til akku lige efter start: 10,9 Amp. - Den falder
naturligvis inden for kort tid til en mere rimelig størrelse

Målingerne er foretaget med et Fluke DC tangamperemeter og dets
indbyggede voltmeter

En af de mere sjove målinger er, at spændingen stiger når ladesystemet
belastes - Det må være en Ducati specialitet, men det er nu ikke så
tosset

De 199 Amp i startstrøm er målt som middel over 100 mS, så hvis man
tager målingen over 1 mS er det sikkert over det dobbelte der er tale
om, men det kan tangamperemeteret ikke.
Sagt på en anden måde - Akkuen skal være rimelig frisk for at levere
strømme af den størrelsesorden uden at bryde sammen.

Grunden til at jeg foretog målingerne netop nu er at Akku'en er sprit
ny - den er lige skiftet idet den gamle dårligt kunne hive motoren
over første kompression mere - Pyt, den var også 4 år gammel.
Nu skal jeg blot røre knappen, så starter motoren (JUHU).

Dette var bare for sjov, men det siger lidt om hvad den stakkels Akku
udsættes for.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-07-04 19:50

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Et emne der ofte er oppe er Spørgsmålet:
> Den vil ikke starte ---- er det en EL fejl?

[snip målinger]

> Dette var bare for sjov, men det siger lidt om hvad den stakkels Akku
> udsættes for.

Denne bør lægges på dmcn.dk under FAQ/guldkorn til fremtidig
reference.

Steen: hvis du tager fluke'n med på onsdag, så kan vi jo lave samme
målinger på Retteren, sådan for at få et bredere erfaringsgrundlag.

/Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 20:02

On Fri, 02 Jul 2004 18:49:36 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Steen: hvis du tager fluke'n med på onsdag, så kan vi jo lave samme
>målinger på Retteren, sådan for at få et bredere erfaringsgrundlag.

Jeg tager den med på onsdag

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-07-04 06:15

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> On Fri, 02 Jul 2004 18:49:36 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
> Hej Kai.

> Jeg tager den med på onsdag

(*trommehvirvel*)

Og onsdagens lille test viste at en Retter bruger 162 Ampere i
startstrøm. Det er rimeligt nok at en 4-cyldindret motor bruger mindre
strøm, da startmotoren skal overvinde mindre modstand fra kompression
i stemplerne end en 2-cylindret motor.

--Kai

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 14:51

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i en

> [...]
> startstrøm. Det er rimeligt nok at en 4-cyldindret motor bruger mindre
> strøm, da startmotoren skal overvinde mindre modstand fra kompression

- - - - - endsamt ikke skal slå nær den samme inerti(*) igang fra stilstand
til små 1000rpm!

(*):
Og til de der nu vil bedyre at deres V2 krumtap vejer mindre end en række-4
krumtap, vil jeg lige gøre opmærksom på at en større diameter (á slaglængde)
gør meget ved inerti(!) beregningen!

--
Armand

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-07-04 18:30

On Sat, 10 Jul 2004 15:50:43 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.

> [...]
>krumtap, vil jeg lige gøre opmærksom på at en større diameter (á slaglængde)

Du ka' da også lukke gassen af enhver pontiel diskussion
Nå skidt, målingen på Kai's Retter var også bare ment som en
sammenligning.
Og så er den ikke helt retningsgivende alligevel.
Der er mange parametre at tage hensyn til.
Kai's akku er ikke ny, og leverer sikkert ikke samme startstrøm som en
helt ny akku,
Der er forskel på den måde startmotorene er bygger - Virkningsgrad du
ved
Ledningernes tykkelse og længde (strømtab).
Jeg er sikker på at der vil være en forskel på mange forskellige MC's
også af samme mærke, men at skrive at omkring 150 til 200 amp. er
sikkert ikke forkert på en standard MC..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 19:21

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Og til de der nu vil bedyre at deres V2 krumtap vejer mindre end en række-4
>krumtap, vil jeg lige gøre opmærksom på at en større diameter (á

Århh, den er søgt Og så passer det ikke engang, prøv lige at regne
efter. Så derfor får Du ikke at vide hvorfor en Jaguar 4,2 liter 6 cylinder
motor tilnærmelsesvis kan startes med et lommelampe batteri

Tak for sidst i øvrigt, jeg fulgte pimserne til Haverslev, hvorefter jeg
overgik til daglige pligter, og de til tant og fjas på toppen.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 23:32

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> Århh, den er søgt Og så passer det ikke engang, prøv lige at regne
> efter. Så derfor får Du ikke at vide hvorfor en Jaguar 4,2 liter 6
> cylinder motor tilnærmelsesvis kan startes med et lommelampe batteri

Tjaeh - Jeg har kørt sekscylinder husker du nok, og jeg erindrer fint
hvordan den kunne motorbremse

> Tak for sidst i øvrigt, jeg fulgte pimserne til Haverslev, hvorefter jeg
> overgik til daglige pligter, og de til tant og fjas på toppen.

I lige måde!
Så fik de jo alligevel kørt sig en guidet tur, nu hvor jeg var arbejdsramt!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-07-04 23:06

> [...]

> Der er mange parametre at tage hensyn til.
> Kai's akku er ikke ny, og leverer sikkert ikke samme startstrøm som en

Tja, den er hele 4000km gammel så jeg vil holde på at den er "ny nok"
Motoren springer igang uden at kny ved første hug - og har altid
gjort det.

--Kai

Fra : Hekto

Dato : 02-07-04 20:39

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Nu skal jeg blot røre knappen, så starter motoren (JUHU).
>
> Dette var bare for sjov, men det siger lidt om hvad den stakkels Akku

Det betyder at startmotoren leverer sølle 2000W (2KW), eller noget mere
end en kraftig støvsuger. Hvis den kørte på 230Volt, ville den faktisk
sluge stort set alt hvad en enkelt 10Ampér sikringsgruppe derhjemme, kan
supportere!!!!
Det var så målt over 100mS. Det er svært at gætte på hvad strømmen er
lige i det ojeblik startrelæet slutter, og inden motoren begynder at
dreje rundt. Den er givetvis ganske uhyrlig!

At spændingen stiger ved belastning, kan enten skyldes dårlig
lastregulering, eller noget med en stelledning, evt. internt i regulatoren.
Heldigvis at det går den vej, istedet for at spændingen faldt.

Ladestrømmen på 10,9 Ampére står i slående kontrast til alle de
'forsigtige' ladere med 10% af strømmen, svarende til Ah.
10,9Ampére - værs'god at synke! Motorcyklens eget ladesystem er noget
mere brutalt end en hjemmelader.
Det minder lidt om tvangsfodring af gæs, til fransk gåseleverpostej!!! =

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 21:11

On Fri, 02 Jul 2004 21:39:11 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto

> [...]
>end en kraftig støvsuger. Hvis den kørte på 230Volt, ville den faktisk
>sluge stort set alt hvad en enkelt 10Ampér sikringsgruppe derhjemme, kan

Tjah, så passer teori og praksis til en afveksling.
Startmotorene er på ca. 3 HK så strømmen passer også med hvad jeg
havde forestillet mig inden målingen

>Det var så målt over 100mS. Det er svært at gætte på hvad strømmen er
>lige i det ojeblik startrelæet slutter, og inden motoren begynder at
>dreje rundt. Den er givetvis ganske uhyrlig!

Jeg vil tro at startstrømmen er op mod 800 Amp.

>At spændingen stiger ved belastning, kan enten skyldes dårlig
>lastregulering, eller noget med en stelledning, evt. internt i regulatoren.
>Heldigvis at det går den vej, istedet for at spændingen faldt.

Jeg kan garantere dig at der ikke er nogen fejl i elnettet.
Det har jeg skruet sammen

> [...]
>mere brutalt end en hjemmelader.
>Det minder lidt om tvangsfodring af gæs, til fransk gåseleverpostej!!! =

LOL
Generator til akku: "Åbn gabet - Her kommer der foder".
Akku til generator: "HJÆÆÆÆÆÆÆLP".
Men det er nu meget naturligt.
Under starten har der været massivt forbrug på akku'en, og
ladesystemet går op på 14,3 volt omgående.
Forskellen i spænding mellem akku og generator må naturligvis
afstedkomme en stor strøm.
Men kun i en kort periode, nemlig den tid det tager generatoren at få
akkuspændingen opad.
Med stigende akku spænding udlignes spændingsforskellen og strømmen
falder til noget mere rimeligt.
Jeg har faktisk skrevet dette før i forbindelse med diskussionen om
hjemmeladere, dog uden dog at føre beviset - Og her er det så

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 03-07-04 02:16

Steen Gruby wrote:

> Jeg kan garantere dig at der ikke er nogen fejl i elnettet.
> Det har jeg skruet sammen

Nej, ikke en 'fejl'.
Nøjagtigheden behøver ikke være 1 ppm!!!
Det kan sagtens være internt i regulatoren. En stump ledning med få mOhm
giver hurtigt et tilsvarende stort spændingsfald, med de strømme.
Deraf følger så mindre 'unøjagtigheder' i reguleringen.
Det er næppe noget der er tiltænkt, i den forstand, heller.

Fra : Armand

Dato : 02-07-04 21:35

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en

> [...]
> mere brutalt end en hjemmelader.
> Det minder lidt om tvangsfodring af gæs, til fransk gåseleverpostej!!!
=

Mnjaaarh :-/
Du læser nu let og ubesværet over Steen's fortsatte konstantering omkring
hurtigt faldende ladestrøm :-|
Endvidere regulerer motorcyklens laderegulering langt mere effektivt ud fra
batteriets evne til at "tage imod", end almindeligt forekommende autoladere!
Dén med de 10% kan man ikke overlade v.h.a., hvorfor det er et universelt
råd til ureguleret ladning!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 03-07-04 02:32

Armand wrote:

> [...]
> Dén med de 10% kan man ikke overlade v.h.a., hvorfor det er et universelt

Hvor hurtigt er hurtigt? I 'elektronisk' henseende, er millisekunder
rigeligt til at lave ubodelig skade, lidt afhængigt af hvad strømmen
løber igennem.

Forskellen på ladesystemet og en oplader, er ikke specielt stor.
Begge er istand til at levere en højere spænding end polspændingen. Det
er nødvendigt for at kunne 'stoppe noget ned' i batteriet. Generatorens
indre modstand er så afgørende for hvor meget strøm der løber.
De simple ladere, består af en transformer og en ensratter. Den indre
modstand udgøres af tabet i transformeren. De lidt mere indviklede har
en regulering som den i ladesystemet, der er baseret på spændingen. De
rigtigt gode måler strøm og spænding, og dermed batteriets tilstand.
Endelig findes de med indbygget motionering af batteriet (op/afladning);
men det er mest til nickel-cadmium og lignende.

For fabrikanter af ladesystemer og autoladere gælder dog, at en krone
sparet er en krone tjent, og de regner øre-beløbene med!
MC/bil ladesystemer, ikke bare baserer sig på måling af spænding; men
regulere ved at åbne/lukke for ladestrømmen hele tiden. Havde det ikke
været for bateriets fantastiske evne til at udglatte disse uhyrligheder,
vile alt tilsluttet elektronisk grej, ligge med benene i vejret!

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 08:32

Hekto skrev i meddelelsen <40e5ba1e$0$233$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
>mere brutalt end en hjemmelader.
>Det minder lidt om tvangsfodring af gæs, til fransk gåseleverpostej!!! =

Hold nu op med det "flæberi" Akku'en har lige afleveret en startstrøm
på over 200 A, den er da fløjtende ligeglad med om ladestrømmen stiger til
en 20 - 30 A, bare det ikke er over længere tid. Og det er typisk over et
par minutter strømmen falder til "hvile" niveauet på 1 A's penge.

mvh
Orla
I øvrigt fine målinger Gruby har foretaget !

Fra : Hekto

Dato : 03-07-04 10:09

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> en 20 - 30 A, bare det ikke er over længere tid. Og det er typisk over et
> par minutter strømmen falder til "hvile" niveauet på 1 A's penge.

Det har du da fuldstændig ret i. Det var på sin vis det jeg mente.
Med hjemmeladere behandles akku'en med baby-fløjlshandsker, og i det
virkelige liv får den een med forhammeren!
Vedligeholdelsesladning, og generel opladning er fint med en alm. lader;
men det kommer ikke i nærheden af det virkelige liv.
Akku'ens indre modstand (hvis frisk og iorden) er forsvindende lille, og
den kan derfor levere enorme strømme. Der er selvfølgelig grænser sat af
opvarmning og udfældning m.m.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 03-07-04 01:07

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> De 199 Amp i startstrøm er målt som middel over 100 mS, så hvis man
> tager målingen over 1 mS er det sikkert over det dobbelte der er tale
> om, men det kan tangamperemeteret ikke.

Jeg har lige, her i foråret, målt på en dieselmotor på 200 cc med en
startmotor på med et avanceret tangamperameter og et ocsilloscop (eller
hvordan det nu staves) for at måle den strøm den trak. Den stod opgivet til
at trække 200-250 Amp, hvilket også passede fint, men peakstrømmen, som er
et lille hak der laves idet man trykker på startknappen var helt oppe i
nærheden af 3000 amp svjh... Det var i hvert fald langt over de 200 der stod
opgivet.
Det kunne dog kun ses på ocsilloscopet....

mvmch
christian

Fra : Hekto

Dato : 03-07-04 02:46

Christian Knudsen wrote:

> [...]

> opgivet.
> Det kunne dog kun ses på ocsilloscopet....

Det er jo den egenskab der er 'interessant' ved en elmotor. Den har
moment med det samme.
I det første lille bitte stykke tid, er det bare en tyk stump
kobberledning viklet på lidt transformatorjern, man lægger tværs over
batteriet. Strømmen stiger så lineært, til der opbygges magnetfelt,
motoren begynder at dreje, og så ændrer systemet karrakter idet felterne
nu bevæger sig imellem hinanden.

Hvis IKKE motoren drejer, stiger strømmen stadig, kun begrænset af den
ohmske modstand i ankervikling m.m.
På et tidspunkt mætter ankerkernen, og istedet får at stige lineært hen
over tid (her taler vi tusindedele sekunder), stiger strømmen brat, med
viklingens modstand som eneste begrænsning. Motoren er ikke længere en
motor; men en dypkoger! - med et kedeligt og dyrt resultat til følge.
Skaden sker når opvarmningen ødelægger isolationsmaterialet, hvorfor man
har en smule mere tid end ovenfor angivet..

Det er på den måde man fandt ud af, at både elektronik og elmotorer
virker p.gr.a. røg!
Når røgen slipper ud, virker de ikke mere!
I modsætning til parfume, lugter det dyre ikke bedre end det billige.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 11:00

On Sat, 3 Jul 2004 02:07:25 +0200, "Christian Knudsen"
<christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Christian.

> [...]
>opgivet.
>Det kunne dog kun ses på ocsilloscopet....

Jeg indkøbte tangamperemeteret for at måle startstrømmen i en switch
mode strømforsyning.
Formålet var at diminsionere forsikringen.
Tangamperemeteret viste 78 Amp over 100 mS, men en måling over en
meget lille modstand med et storage oscilloscope viste en inrush på
250 Amp over 5 mS.
Det er ikke uden betydning over hvor lang tid der måles når det er
peak strømme der er tale om.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 09:10

> En af de mere sjove målinger er, at spændingen stiger når ladesystemet
> belastes - Det må være en Ducati specialitet, men det er nu ikke så
> tosset

Hej Steen
Jeg tror nu årsagen er , (plejer det at være på de fleste cykler) at
spændingen på regulatorens "føler" ledning trækkes ned ved belastning.
Så tror regulatoren at spændingen falder og "åbner" mere.
På nogen cykler betyder det helt op til en volt, men ved at fjerne dårlige
forbindelser og mont. regulator direkte til batteri, forsvinder det næsten.
Når jeg skifter regulatore, er det næsten altid til en Schnabel, den mont.
direkte til batteri med plus og minus og den holder sig under 1/10V i
udsving, ved belastning.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 10:54

On Sat, 3 Jul 2004 10:10:01 +0200, "Flemming Disc"
<discteknikNO@discteknik.dk> wrote:

Hej Flemming.

> [...]
>Når jeg skifter regulatore, er det næsten altid til en Schnabel, den mont.
>direkte til batteri med plus og minus og den holder sig under 1/10V i

Du er nok meget tæt på.
Din forklaring er logisk, og hvis jeg måler direkte på regulatorens
udgang er det sikkert ikke så udpræget (det prøver jeg lige - kun for
sjov)
Det kan væøre en kombination af det Hekto antyder med ledningsmodstand
inde i regulatoren, hvortil skal lægges ledningsmodstanden mellem
regulator og akku.
Imod det taler at jeg måler spændingen over akku'en og ikke på
regulatorens udgang.
Hvis din teori skal holde 100% skulle følerledningen sidde i
ledningsnettet.
Det gør den på flere japanske modeller, men ikke på en Paso

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 11:09

> Hvis din teori skal holde 100% skulle følerledningen sidde i
> ledningsnettet.
> Det gør den på flere japanske modeller, men ikke på en Paso
>
> --
Hvis du ikke har mont. et relæ, så har du direkte plus fra batteri til
regulator og så har du på regulatoren også en med tændingsplus, der er forbi
sikringer, tændingslås (evt relæ) osv. Der er også en stelforbindelse, der
skal frem til regulator.
Alt ialt mange steder med små modstande.
Lidt det samme er at på feks. en BMW kan ladelampen stå og lyse lidt, selvom
den lader på fuld tryk.
Det er spændingsforskellen forskellige steder på nettet, i forhold til hvor
ladelampens ledninger er mont og deres modstand.
Det drejer sig om 1/10 ohm modstand, for at ændre spændingen, hvis der skal
leveres meget strøm.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 11:16

> "Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

Lige en ting til Steen´. Hvad stå det tangamperemeter i ?
Jeg har desværre ikke haft fat i et tangamperemeter før der kunne måle
jævnstrøm, det fandes ikke da jeg gik i skole
Men har flere gange kikket på noget, men det er ikke blevet til mere.
Men jeg kunne rigtigt godt bruge et sådan, har du nogen gode forslag ud over
det du selv har?

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 11:38

On Sat, 3 Jul 2004 12:16:21 +0200, "Flemming Disc"
> [...]

>Men jeg kunne rigtigt godt bruge et sådan, har du nogen gode forslag ud over

Den jeg (firmaet) har er en Fluke 336.
Det er så vidt jeg husker den eneste der har DC Amp. og peak hold
(inrush).
Den kostede omkring 3K hos RS Components.
Jeg kiggede mig lidt om dengang, og udvalget i instrumenter der går
over 500 Amp DC er meget ringe.
AC skrammel er der nok af
Dog fandt jeg to brugbare instrument hos Conrad Elektronic.
VC605 op til 1000 Amp DC pris 100 Øvro
VC607 op til 1500 Amp DC pris 145 Øvro

Begge instrumenter fås, mod en beskeden merpris, i en ISO kalibreret
udgave, så det er instrumenter i den professionelle ende af spektret.
Jeg kunne godt fristes til at købe en VC607 til privat brug.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 11:53

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<40e68501$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
forbi
>sikringer, tændingslås (evt relæ) osv. Der er også en stelforbindelse, der

Kun meget sjældent idag. De permanentmagnet generatorer, der bruges på
stortset alle nyere MC'er, har ingen tilslutning over tændingen. Det er
typen: trefaser ind + - ud. Det er alt. At BMW så er "forlovet" med de
antikke feltregulerede generatorer fra Bosch er jo en anden sag.

I Gruby's tilfælde er der sikkert tale om en strømkompenserende funktion i
spændingsregulator/ensretter, der så er lige rigeligt effektiv til Gruby's
egetdesignede ledningsnet

mvh
Orla

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 12:45

meddelelse news:40e69001$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> forbi
>

> Kun meget sjældent idag. De permanentmagnet generatorer, der bruges på
> stortset alle nyere MC'er, har ingen tilslutning over tændingen.

Nu var det Paso, der blev talt om, men alligevel på nye cykler kan det med
en dårlig forbindelse mellem batteri og regulator giver store udsving i
spændingen, ved skift fra stort til lille forbrug og derved give strøm
problemer.

: trefaser ind + - ud. Det er alt. At BMW så er "forlovet" med de
> antikke feltregulerede generatorer fra Bosch er jo en anden sag.

Omtale af BMW var nu bare for vise hvor lidt modstandsforskel der skal til
for at få en spændingsforskel.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 15:13

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<40e69b91$0$293$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>en dårlig forbindelse mellem batteri og regulator giver store udsving i
>spændingen, ved skift fra stort til lille forbrug og derved give strøm

My bad :-| Jeg har ingen idé om hvor gammel en Paso er, Men Gruby har
fundet årsagen til "fejlen". Jeg havde ikke troet at Ducati brugte
feltregulerede generatorer, de encylindrede jeg har set diagrammer til har
været enfaset permanentmagnet.

> : trefaser ind + - ud. Det er alt. At BMW så er "forlovet" med de
>>
>Omtale af BMW var nu bare for vise hvor lidt modstandsforskel der skal til
>for at få en spændingsforskel.

Ja og MC-ledningsnet er sjældent særlig gode på det punkt

mvh
Orla

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 15:48

meddelelse news:40e6c2e4$0$244$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> My bad :-| Jeg har ingen idé om hvor gammel en Paso er, Men Gruby har
> fundet årsagen til "fejlen".
Ja, det var jo lige den "fejl" jeg beskrev, sååå hvem der fandt den jaaa

> Jeg havde ikke troet at Ducati brugte
> feltregulerede generatorer, de encylindrede jeg har set diagrammer til har
> været enfaset permanentmagnet.
Hedder det ikke to faset, det kalder jeg det, men det er måske en fejl fra
min side :-/
Det har Paso sikkert også, min S2 har det og har vist også samme regulator
og genratortype som Paso.

> Ja og MC-ledningsnet er sjældent særlig gode på det punkt

Der har du ret, det er det mest oversete på motorcykler og også det der
giver flest fejl.
Det lever jeg jo så godt af
Men det er sku' synd for folk der køber en rigtig flot Mc og bare ikke kan
"se" at leningsnettet er noget lort.
Der er sku nogen der fuldstændig taber modet helt, inden de kommer rigtigt
igang.
Og de kan ikke rigtig forstå, at noget de ikke kan "se", kan tage så lang
tid at lave.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 21:42

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<40e6c66e$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>meddelelse news:40e6c2e4$0$244$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>Ja, det var jo lige den "fejl" jeg beskrev, sååå hvem der fandt den jaaa

Så såe, hvem fik sorte fingre ? Nu ikke så ærekær !

>Hedder det ikke to faset, det kalder jeg det, men det er måske en fejl fra
>min side :-/

Tre ledninger ? Havde det været en transformator ville det hedde en enfaset
med fuldbølgeensretning. Havde der derimod været tale om eksempelvis 90°
mellem "faserne" ville det være mere korrekt med tofaset. Men det er en
teoretisk snak, jeg ved hvad Du mener. Derfor er det også let, på de gamle
encylindrede, at konvertere fra 6 til 12 volt.

mvh
Orla

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 22:09

meddelelse news:40e71a61$0$202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Så såe, hvem fik sorte fingre ? Nu ikke så ærekær !

Hvem tror du der har fået sorte fingre først, jeg har ikke læst det i en
bog, for det tror jeg ikke man sådan lige kan
Og hvis det er ærekær, at være stolt over at kunne forklare en meget dygtig
person, at han tager fejl og han derefter måler sig til at min teori er
rigtig, og som en rigtig mand lægger det frem for alle, så er jeg sku ærekær
og stolt af det.
Men jeg skulle jo bare lade jantelov styre og holde mig nede.
Men det gider jeg sku ikke når jeg mener, og det gjorde Steen vist også
kraftigt indtryk af, at jeg havde ret.
Det gjorde han, som den mand som HAN er.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 06:46

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<40e71fa9$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>kraftigt indtryk af, at jeg havde ret.
>Det gjorde han, som den mand som HAN er.

Øhh ? hvad skete der lige her ? Du viste Gruby i den rigtige retning, og
han modificerede ledningsnettet. Og det var _ikke_ min hensigt at nedgøre
dit arbejde ved det, men der må vel være plads til lidt humor ? Hvis ikke,
så går jeg da bare lige så stille min vej !

mvh
Orla, som i øvrigt har det helt fint med janteloven.....

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-07-04 22:55

On Mon, 5 Jul 2004 07:46:20 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.

> [...]
>dit arbejde ved det, men der må vel være plads til lidt humor ? Hvis ikke,
>så går jeg da bare lige så stille min vej !

Hvis humoren en dag forsvinder ud af denne NG lister jeg også stille
af - Nogen med større magt end min forbyde at den dag kommer ,-)
DFM ER god underholdning.
Men jeg er helt overbevist om at der også skal være plads til en god
provokation - Ellers kommer vi ikke videre.
Flemming kom med et hint der provokerede mig til lige at vende skråen
en ekstra gang, hvilket jeg ikke er så ked af.
Du skrev selv en meget konstruktiv sag omkring laderegulatoren der
satte nogle ting eftertrykkeligt på plads hos mig.
Jeg er måske lidt nørdet, men hver gang jeg kommer til det punkt hvor
jeg må erkende at "det ved jeg ikke" er der også noget der trækker for
at lære det.
Jeg har for længst erkendt at det at deltage i en diskussion også
åbner døren til min egen uvidenhed som dermed udstilles for fulde.
Det har jeg det efterhånden ikke skidt med i erkendelse af at jeg
lærer noget hver gang
Det skal du ikke tage så tungt, og så længe det der bliver skrevet er
i en god ånd, bidrager det til alles forståelse af tingene.
Og endelig, husk overskriften til min klumme:
"Kun for sjov" )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 22:41

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> [...]
>>
>Hvis humoren en dag forsvinder ud af denne NG lister jeg også stille
>af - Nogen med større magt end min forbyde at den dag kommer ,-)

<snip>
> [...]
>i en god ånd, bidrager det til alles forståelse af tingene.
>Og endelig, husk overskriften til min klumme:

Jeg tager det ikke tungt, slet ikke, jeg synes bare at det er en underlig
reaktion Flemming lægger for dagen Hintet fra Flemming er naturligvis
prisværdigt, og taget fra hans egen erfaring, men jeg ved også, at dette
hint "bare" var starten til at Du selv efterforskede sagen, og givetvis
løste problemet på en anden radikal måde, (ikke bare reparerede årsagen, men
faktisk ændrede ledningsføringen.

Det er det al udvikling handler om, det lille hint som sætter en "lavine"
igang, og det kan Flemming da godt være stolt af, men han ejer jo ikke den
videre udvikling afledt af hans "opdagelse". Måske reagerer jeg fordi, at
jeg gennem de mange år i forskellige udviklingsafdelinger af og til har
været vidne til de mennesker, "der bare lige har løst firmaets problemer",
men virkeligheden er jo som regel, at det er myriader af inputs fra alle
sider, som har motiveret medarbejderne indbyrdes til at frembringe en
løsning. Og sådan skulle nyhedsgruppen også gerne fungere.

mvh
Orla, som har lært udviklingskunst af Ole Svenningsen fra Odense

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-07-04 23:22

On Wed, 7 Jul 2004 23:40:49 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>løste problemet på en anden radikal måde, (ikke bare reparerede årsagen, men

Jeg tror ikke du skal tage Flemmings ærekærhed så tungt.
Den gav mig under alle omstændigheder grund til eftertanke, og det er
jo ikke så skidt.
Løsningen var ikke så svær, idet jeg havde lavet relæ modifikationen
tidligere
Uden den kan den anden modifikation ikke udføres.

> [...]
>sider, som har motiveret medarbejderne indbyrdes til at frembringe en
>løsning. Og sådan skulle nyhedsgruppen også gerne fungere.

Jeg kender historien, og den er for længst ophørt med at forfølge mig

Det er oftest de simpleste løsninger der fungerer bedst, men at nå til
det punkt kræver både indsigt og mange impulser udefra.
Som en af mine gamle venner udtrykte det:
"Det er sjovt at lege, men sjovest når der er nogen at lege med"..
Udvikling, ligegyldigt i hvilken retning, er team work, og min
opfattelse er at denne NG på sin egen stille måde fungerer således.

>Orla, som har lært udviklingskunst af Ole Svenningsen fra Odense

Jeg kan ikke sætte navn på min lærer ud i udviklingskunst, dertil har
der været for mange der har påvirket mig.
Ingen nævnt, ingen glemt
Men en ting er helt sikker - Jeg er ikke færdig med at lære endnu.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 17:37

On Sat, 3 Jul 2004 16:12:51 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>fundet årsagen til "fejlen". Jeg havde ikke troet at Ducati brugte
>feltregulerede generatorer, de encylindrede jeg har set diagrammer til har

Den er tofaset med permanentmagnet.
Men regulatoren har en tilslutning der får 12 volt via nøglen.
Jeg anså den for at være harmløs, det er den ikke.
Det er referance spændingen til regulatorsystemet, og da det kredsløb
der leverer spændingen går fra nøglen til forbremsekontakten videre
til bagbremsekontakten via blinkrelæet og derfra til laderegulatoren,
og for at det ikke skal være løgn, så videre og forsyner hornet.
Så dingleriet i spændingstammer fra den reelle modstand i
ledningsnettet.
Der er ingen stikfejl på vejjen
Men som skrevet: En lille ændring (endnu en) og så er den ged barberet

>Ja og MC-ledningsnet er sjældent særlig gode på det punkt

MC elektro er noget bras

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 12:24

On Sat, 3 Jul 2004 12:09:08 +0200, "Flemming Disc"
> [...]

>skal frem til regulator.
>Alt ialt mange steder med små modstande.

Der er to ting en rigtig mand har svært ved.
1) At sige: Det ved jeg ikke.
2) At sige: Jeg tog fejl.

I dette tilfælde er det nr 2 der er i funktion
Ducati bruger returlederen fra nøglen til at føde regulatoren med.
Den ledning føder samtidig horn, blinklys og bremselys.
Så ladespændingen sejler rundt afhængigt af forbruget.
Jeg har lavet en hurtig ændring hvor spændingen til laderegulatorens
"C" terminal tages fra det relæ jeg har indbygget for at skåne
kontakten i nøglen.
På den måde er der 10 cm. ledning og en relækontakt mellem
regulatorens "C" terminal og batteriet (og dermed også regulatorens
"B" terminal)
Og voila - ladespændingen er 14,35 volt uafhængigt af belastningen.
Tak for provokationen til at undersøge tingene lidt nærmere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 12:52

> [...]
> Og voila - ladespændingen er 14,35 volt uafhængigt af belastningen.
> Tak for provokationen til at undersøge tingene lidt nærmere

Ja, jeg har altid sat dig højt, og du er hel sikkert ikke kommet længere
ned
Men nu har du også fået beviset lagt ud på, at "dårlige" forbindelser er
roden til alt ondt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 03-07-04 00:32

Hej Steen

Må sige du gør noget ud af det.
Har dog lige 3 spørgsmål som jeg lige undrer mig.

> Den samlede belastning på akku'en før start (uden lys) er: 5,9 amp.
Det svarer til 72 W, det er da rimelig meget, hvad sluger så meget strøm,
eller er der bare mange kontrollamper?

> Ladestrøm til akku lige efter start: 10,9 Amp
Er det i noget der ligner tomgang? For ellers giver din generator vel ikke
nok hvis du tænder forlyset nok 60W og 5 A
Altså 5,9 + 5 A = 10,9 A så er der ikke nok til baglyset.
Så den må give mere ved højere omdr. ?

Tomgangsspænding på batteri fuldt opladet, men ubelastet: 12,66 volt.
Synes da jeg på nogle akkuer har ligget oppe omkring eller lige over de 13
v.
Men de kan variere meget synes jeg.

Det er herligt med en ny akku når den anden er blevet for sløv, ja det er
lige før man ikke behøver at dreje nøglen.... bare tænke på det, så starter
motoren.

Hvis nogen mangler strøm har jeg lige fået en "hjemmelader" der kan lade med
100 A, hvis har brug for en lynopladning
Det er muligt det oversiger de 10% ladestrøm i snakker om

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-07-04 20:47

On Sat, 3 Jul 2004 01:31:39 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

>Må sige du gør noget ud af det.
>Har dog lige 3 spørgsmål som jeg lige undrer mig.

Det er bare når jeg keder mig at jeg foretager mig noget - Bare for
sjov

>Det svarer til 72 W, det er da rimelig meget, hvad sluger så meget strøm,
>eller er der bare mange kontrollamper?

Det er ikke bare kontrollamperne der sutter til sig.
Der er en benzinpumpe og to tændspoler med tilhørende elektronik der
skal fodres.
Det er det samme på alle moderne MC.

>Er det i noget der ligner tomgang? For ellers giver din generator vel ikke
>nok hvis du tænder forlyset nok 60W og 5 A
>Altså 5,9 + 5 A = 10,9 A så er der ikke nok til baglyset.
>Så den må give mere ved højere omdr. ?

Hov ---- Der er en tænke fejl.
Min generator på Paso'en kan aflevere 300 watt.
det svarer til godt 21 Amp ved 14 volt.
Så selv om batteriet æder 10 Amp. lige efter start er der rigeligt til
cyklens andre forbrugere.
Der er stor forskel på NSU MAX's 65 watt dynamo og moderne MC's
EL-anlæg.
Paso'en er i den forbindelse en "svag bønne", idet flere af de senere
MC's generator giver mellem 500 og 600 Watt, hvilket er det samme som
på et læskur.

>Tomgangsspænding på batteri fuldt opladet, men ubelastet: 12,66 volt.
>Synes da jeg på nogle akkuer har ligget oppe omkring eller lige over de 13
>v.
>Men de kan variere meget synes jeg.

Det kommer an på hvornår du måler det set i forhold til sidste
køretur.
Hvis du måler efter et døgns stilstand og batteriet er frisk, så er de
12,6 volt nok representativt.
Hvis du måler lige efter en køretur vil du sikkert måle noget i
nærheden af 13,5 volt.
Tænk på at akku'en lige har været udsat for tvangsfodring

>Det er herligt med en ny akku når den anden er blevet for sløv, ja det er
>lige før man ikke behøver at dreje nøglen.... bare tænke på det, så starter
>motoren.

Bare jeg beherskede tankens kraft i den grad.
Jeg tror jeg ville bruge det på noget sjovere end at starte en MC
)

>Hvis nogen mangler strøm har jeg lige fået en "hjemmelader" der kan lade med
>100 A, hvis har brug for en lynopladning
>Det er muligt det oversiger de 10% ladestrøm i snakker om

Chocking! - Men jeg husker nu godt fordums lynladere med hjul "und das
ganze molevitten".
Hvis man nu kigger på hvad generatoren udsætter akku'en for lige efter
start, står det klart, at akku'en sagtens kan klare en tvangsfodring i
en kortere periode.
Og med det in mende, kan en næsten flad akku sagtens klare en strøm
der er lig med dens påtrykte AH værdi i noget der ligner et kvarter.
Hvis vi nu vender tilbage til mine målinger skriver jeg udtrykkeligt
at den store strøm aftager kort tid efter start, efterhånden som
spændingsforskellen mellem genertator og akku udlignes, og det er
betydeligt under 10 min.
Så hvis man vil tvangsfodre en MC akku med 10 amp over en længere
periode kræves det at man har adgang til en "lader" hvor man kan sætte
spændingen højt, og samtidig indstille max. ladestrøm.

Jeg skriver ikke det foranstående for at opfordre til at gøre således,
men hvis man alligevel prøver, så vend ikke ryggen til eksperimentet.
Manuel indgriben kan være nødvendig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo