Sort "smør"
Fra : smaz

Dato : 02-07-04 17:49

Jeg var ude og spise i går og fik bl.a. en forret med noget laks. Dertil var
der flûtes og to små skåle - den ene med alm. smør og den anden med hvad jeg
tror var en pesto lavet af bl.a. sorte oliven og hvidløg. Jeg er ellers ikke
meget for sorte oliven, men dette her smurt på brød var helt fantastisk...

Hvordan laver man det?

mvh/smaz

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-07-04 18:51

Det hedder Tapernade,, og er super lækkert syntes jeg,,, jeg tager en masse
sorte oliven uden sten, og blender dem med en ansjos, hvisløg,citron, salt
og peber, og lidt oliven olie..

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 02-07-04 18:58

scripsit "smaz"
> [...]
jeg
> tror var en pesto lavet af bl.a. sorte oliven og hvidløg.

Det lyder som om du er ramt af en tapernadebombe.

Blend godt 200 gram udstenede sorte oliven (nej, ikke dem fra Netto) med et
par spiseskefulde kapers, et par ansjosfiletter, 3 spiseskefulde olivenolie
og hvidløg efter temperament. Så har du tapernaden, som hjemme hos mig
garneres med frisk hakket chili, men det er vist ikke den klassiske model.

vh/Torben

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-04 19:27

Som andre har skrevet, er det nok tapenade, du er stødt på.

Så alt hvad jeg kan bidrage med er, at der da vist ikke er noget R i
Tapenade. Navnet er Fransk, nærmere bestemt fra Provence. Det er afledt af
"Tapeno" betyder "kapers", som altså er en traditionel ingrediens.

Og så vil jeg blot tilføje, at du får et betydelig bedre resultat, hvis du
køber sorte oliven med sten, og udstener dem selv. Modne (sorte) oliven er
for bløde at udstene på maskine, så man høster dem umodne (grønne) og farver
dem. Det er relativt nemt, hæld dem ud på et skærebræt, mas dem flade med
siden af en kniv, og pil stenene ud.

MVH

Peter

Fra : smaz

Dato : 02-07-04 19:31

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Som andre har skrevet, er det nok tapenade, du er stødt på.
[snip]
Tak til alle for svarerne - mine tænder løber allerede i vand, mens jeg
skriver dosmersedlen til i morgen...

mvh/smaz

Fra : smaz

Dato : 02-07-04 19:51

[snip]
> Tak til alle for svarerne - mine tænder løber allerede i vand, mens jeg
> skriver dosmersedlen til i morgen...

.... og apropos kapers - så er det vist tid til en tatar med rå peberrod, rå
løg og rå æggeblomme. Hvordan er salmonnela-vejrudsigten?

mvh/smaz
der nu er nødt til at finde en gulvklud

Fra : Emil

Dato : 02-07-04 21:52

smaz skrev:

>... og apropos kapers - så er det vist tid til en tatar med rå peberrod, rå
>løg og rå æggeblomme. Hvordan er salmonnela-vejrudsigten?

Det bliver klart i nat, måske nogle byger i udsatte områder.
Salmonellafaren er minimal vest for Storebælt i den kommende uge.

Bruger du *helt* friske æg til dette gudemåltid, vil livskraften
herfra beskytte dig mod al sygdom og fordærvelse i et par timer.

De halvkogte, også benævnt "pastoriserede", æggeprodukter,
virker altså ikke helt autentiske i denne sammenhæng. Så brug
Staldørsæg, indtil du dør af ælde.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-04 09:12

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> De halvkogte, også benævnt "pastoriserede", æggeprodukter,
> virker altså ikke helt autentiske i denne sammenhæng. Så brug
> Staldørsæg, indtil du dør af ælde.

Stalddørsæg.... det er dem, man henter inde hos naboen, ikke?
Jeg mener at kunne huske, at det faktisk var den slags - dengang brugt i en
kiksekage - der slog to mænd ihjel i landsbyen Ejstrupholm.

Anyway.... Stalddyrssalg er ikke nogen garanti mod infektioner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Stigaard

Dato : 03-07-04 09:37

On Sat, 3 Jul 2004 10:11:50 +0200, Lisbeth Jacobsen
<lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote:

> [...]
> en
> kiksekage - der slog to mænd ihjel i landsbyen Ejstrupholm.

Staldørsæg _OG_ flere dage på et køkkenbord under en hedebølge. Salmonella
udvikler sig som andre bakterier bedst ved relativt høje temperaturer. Jeg
ville ikke sætte tænderne i en tartarmad der havde stået med æggeblomme et
par dage på bordet, ville du?
--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-04 10:19

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e66caa$0$14538$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Anyway.... Stalddyrssalg er ikke nogen garanti mod infektioner.

Tværtimod, hvis det endelig skal være. Fritgående høns er meget mere
"befængte" end industrihøns, da bl.a. Salmonella-bakterien jo er en
naturligt forekommende bakterie. Så vidt jeg husker, er tæt på 100% af
duerne herhjemme smittebærer, og der skal bare en enkelt klat i hønsegården,
så har vi problemet.

Jeg er mere tilbøjelig til at skolde de æg, jeg får fra venner og bekendte,
end de æg, jeg køber nede i supermarkedet.

--
-Jens B.

Fra : smaz

Dato : 03-07-04 11:12

[snip]
> Tværtimod, hvis det endelig skal være. Fritgående høns er meget mere
> "befængte" end industrihøns, da bl.a. Salmonella-bakterien jo er en
[snip]

Der hvor jeg køber "stalddørsæg" er hønsene ikke fritgående - det er et
kæmpe hønseri, hvor de sikkert producerer til halvdelen af Danmarks
befolkning. Så selvom jeg i princippet vil foretrække økologiske æg fra
fritgående høns, betyder det mere, at man næsten kan se gumpen stadig
vibrere...

mvh/smaz

Fra : smaz

Dato : 05-07-04 22:31

> [...]
> køber sorte oliven med sten, og udstener dem selv. Modne (sorte) [snip]

Hmm, nu har jeg prøvet, men resultat blev ikke som forventet. Jeg brugte
nogle sorte soltørret oliven med sten i en lage (19 kr i Bilka). Er det de
forkerte?

mvh/smaz
der stadig har kapers og ansjoser til et forsøg mere...

Fra : Heidi

Dato : 07-07-04 15:46

smaz wrote:
> [...]
>
> Hmm, nu har jeg prøvet, men resultat blev ikke som forventet. Jeg
> brugte nogle sorte soltørret oliven med sten i en lage (19 kr i

Uden at være ekspert eller at have prøvet det selv, vil jeg mene at du
ikke skulle have brugt tørrede oliven.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Padmé Amidala

Dato : 07-07-04 21:34

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote in message

> Hmm, nu har jeg prøvet, men resultat blev ikke som forventet. Jeg brugte
> nogle sorte soltørret oliven med sten i en lage (19 kr i Bilka). Er det de
> forkerte?

Prøv eventuelt med de mørkerøde Calamata oliven en anden gang, de er rigtig
gode til tapenade.

> mvh/smaz
> der stadig har kapers og ansjoser til et forsøg mere...

VH
Padmé

Fra : smaz

Dato : 09-07-04 19:04

"Padmé Amidala" <espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Prøv eventuelt med de mørkerøde Calamata oliven en anden gang, de er
rigtig
[snip]

Ligger de i en saltlage i et konservesglas? Eller er de friske/rå? Og hvor
køber man dem?

mvh/smaz

Fra : Padmé Amidala

Dato : 10-07-04 14:31

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote in message

> Ligger de i en saltlage i et konservesglas? Eller er de friske/rå? Og hvor
> køber man dem?
>
> mvh/smaz

Du kan købe dem på glas i bl.a. føtex, Kvickly etc. eller i løsvægt hos din
lokale etniske grønthandel, hvor de som oftest ligger i store plastkar
tilhæftet kilopris.

VH
Padmé