Batteri, kan det reddes?
Fra : Kenneth

Dato : 02-07-04 10:21

Hej

Jeg købte et nyt batteri til min AN125, og derefter brugte jeg cyklen i en
måned. Nu her efter 3 måneder stilstand (pga. flytning), ville jeg tage det
af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

--
Kenneth

Fra : Hekto

Dato : 02-07-04 10:37

Kenneth wrote:
> [...]
> af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
> den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

Det bliver aldrig som nyt igen. Måske kan det hjælpe med ny syre; men
det er nok nemmere bare at købe et nyt. Det koster jo ike alverden.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Bjørn S

Dato : 02-07-04 11:16

Kenneth wrote:
> af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
> den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

Som Hekto skriver, så er det nok ikke så meget at gøre ved batteriet, det
vil kræve en konstantoplader som vil bruge en uge på at langsomt lade det
op igen, dette vil et batteriværksted sikkert tage det samme for som et
nyt batteri.
Forsøg hos www.louis.de (husk at bestille syre også), bor du i
StorKøbenhavn skulle ScanX på Artellerivej/Amager eller på
Frederikssundsvej/Brønshøj være billige.

Når du nu har fået et nyt batteri, så tjeck lige dit elsystem igennem, er
der så lidt strøm på, har den enten stået med p-lys eller tænding på,
eller andet som har afladet batteriet.

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 17:34

On Fri, 2 Jul 2004 11:20:32 +0200, "Kenneth"
<newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> wrote:

Hej Kenneth.

> [...]
>af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
>den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

Jeg har nogle gange haft held med at "chockstarte" et batteri.
Jeg tager en reguleret strømforsyning der ka' levere godt 40 volt og
50 Amp.
Så får det lige en 5-7 gange a 1 sek med fuld drøm.
Hvis det ikke vågner op af det, så er det udskiftning.
Som tidligere skrevet - Det bliver aldrig helt godt igen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 08:58

> [...]
> Hvis det ikke vågner op af det, så er det udskiftning.
> Som tidligere skrevet - Det bliver aldrig helt godt igen.

Som Steen skriver, så "skyd" det igang, men det skal kunne gøres med en
kraftig lader, ikke en alm "hjemmefusker" lader.
Jeg har selv lige måtte købe en lader med mere knald på, for at kunne
starte et "død" batteri op.
Prøv hos din lokale MC pusher og høre om han ikke har en lader, der lige
kan "skuppe" igang.
Du må aldrig hælle ny syre på et gammelt batteri!!!
Held og lykke med det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 05-07-04 13:16

Hej Steen jeg troede du var el mand med følsomme hensigter

Jeg har også prøve at chockstarte batterier, men det var NiCd og NiMH, det
var til mine modelbåde, det kan lykkedes, og de kan komme til live igen. De
virker men er måske optil 70 % af nye, men de dør som regel efter nogle
måneder, måske optil et år.
Kan bruges til små strømme, og kun begrænset som startakku.

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-07-04 22:38

On Mon, 5 Jul 2004 14:16:09 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

>Hej Steen jeg troede du var el mand med følsomme hensigter

Hver ting til sin tid.
Brug ikke vold --- brug en større hammer
Jeg har arbejdet med spændinger fra millivolt til godt 5 KV, så der er
ikke tale om berøringsangst selv om det kan gøre ondt

> [...]
>måneder, måske optil et år.
>Kan bruges til små strømme, og kun begrænset som startakku.

Det er nogenlunde det samme med både blyakkuer og bly/gele ditto.
Fælles for dem alle er, at de ikke har det godt med at blive afladet
til mindre end 20% af mærkespændingen.
Mine erfaringer er følgende:
NiMH har det fint med at blive konstant ladet og også at blive
"slatladet" hvilket vil sige at efter kort tids brug lades de igen.
Jeg har endnu ikke haft et der har opgivet ævret, selv om jeg har
mange i brug.
NiCD kan ikke lide slatladning - De skal helt ned og så op igen ellers
ender de med at have en dynamik der er ganske ringe.
Og så kan de ikke lide at ligge spændingsløse, så har de tilbøjlighed
til at polvende - Så er det helt slut
De opbygger tilsyneladende en hinde på polerne der kan gennembrydes
ved chockstart.
Bly/gele er glimrende til "stand by" hvor de lades til en form for
dvaletilstand, hvilket man udnytter i bl.a. alarmanlæg og UPS.
En gang afladet totalt og så er det slut.
Man kan forsøge en chockstart, men det bliver aldrig helt gost igen.
De dør i regelen endegyldigt ved at huset flækker og indholdet trænger
ud
Blyakkuen er sej.
Den holder længe hvis ladesystemet behandler den ordenligt, men den
mister langsomt sin kapacitet samtidig med at den indre modstand
stiger.
Årsagen er tilsyneladende at pladerne langsomt forvitrer og lægger sig
som bundfald i kassen.
Efterhånden som pladerne forvitrer opstår der også her en belægning
der nedsætter batteriets ydelse.
Kapaciteten stiger og også den indre modstand.
De kan ikke lide total afladning.
Et totalafladet batteri kan være svær at starte igen, afhængigt af
alderen.
Blot een enkelt celle er enten klappet sammen (kortsluttet) eller har
en større indre modstand end resten er der problemer.
Er batteriet ikke alt for gammelt kan man prøve chockmetoden.
Ofte virker det, men supergodt er det ikke.

Min lære er:
Behandl batterierne efter det man kan kalde "best praksis", så lever
de længe og problemfrit.
Jeg regner ca. 5 år for et blybatteri, og nogenlunde det samme for
bly/gele akkuer.
NiCD holder normalt ikke mere end et par år - igen afhængigt af
brugen, men alt over 2 år er en foræring.
NiMH er som sagt seje.
Jeg har skiftet fra NiCD til NiMH alle de steder jeg kan komme af sted
med det, og jeg har ikke skiftet nogen endnu.
Jeg har et antal DECT telefoner her i huset.
De åd NiCD batterier efter noder - Efter at jeg har skiftet til NiMH
er det problem løst
Det samme gælder min fotoblitz og flere andre småapparater.
NiMH er småbatteriernes gud.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenneth

Dato : 03-07-04 09:30

> [...]
> af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
> den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

Jeg glemte lige at tilføje, at det er et tør-batteri.

--
Kenneth

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-07-04 10:54

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> skrev i en meddelelse
> det
>
> Jeg glemte lige at tilføje, at det er et tør-batteri.
>
> --
> Kenneth

Ja, så kan du da ikke komme til at skifte syre
Er det ikke bare et lukke batteri ?
Men som jeg lige har skrevet, så prøv og find en i nærheden med en lader med
noget "knald" på.
Det gælder både tøre og våde batterier.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 05-07-04 13:18

Hej Hvis du er på Bornholm, har jeg en stor lader, regulering op til 60 V
og 100 A.

Måske kan du også gøre det samme med en alm. bilakku eller to.

Torben

Fra : Mads Petersen

Dato : 03-07-04 13:16

> [...]
> af og tjekket det, men der er kun 0,72V. Jeg satte min "Optimate" på, men
> den reagerer ikke. Kan jeg "skyde" batteriet igang igen?

Jeg havde et par batterier der ikke ville tage imod strøm,og tog kontakt til
en bat. mand
han pegede på en stor stak batterier,og sagde at over 70% af de brugte
batterier kunne reddes,
man skulle bare give det et varmt fodbad.
batteriet sættes i varmt vand(jeg brugte kogende)og der lades på det
samtidig,skift vandet
bare et par gange,pludselig er der hul igennem.
prøv det. For mig var det en succes,men tålmodig det tog 4 dage

Fra : Mads Petersen

Dato : 03-07-04 13:23

"Mads Petersen" <petersen@fredericianer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare et par gange,pludselig er der hul igennem.
> prøv det. For mig var det en succes,men tålmodig det tog 4 dage

ps ved ikke om det gælder for tør batterier,våde dur det på,gi det en
chance

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 05-07-04 13:20

Hej Mads

Det lyder interessant.
Ved du hvad der sker i akkuen, bliver metalpladerne friske igen, med noget
der ligner omvendt elektrolyse?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 07:53

Hvis batteriet har været afladet i længere tid dannes der sulfat på pladerne
.. Dette virker isolerende, så batteriet ikke vil modtage ladning. Man kan
sommetider lokke lidt liv i batteriet igen ved at lade med høj spænding, men
sulfat dannelsen er ikke reversibel, dvs. at den ikke forsvinder igen ved
ladning, så batteriet vil have væsentlig lavere kapacitet og bør derfor
skiftes.
Husk at vedligeholdelses lade det næste batteri igennem den kommende vinter.

Poul