Olie
Fra : LLK

Dato : 01-07-04 23:15

Hvordan er det lige med olie i og på maden?
Jeg er ikke på kur, men tænker over hvad jeg putter i munden. Min kæreste er
dog på kur. Han vil gerne tabe 5 - 10 kg.

Hvad sker der ved at stege maden i lidt olie? Dumt?
Eller hvad med lidt olie/eddike dressing på salaten?

Hvilken olie er "sundest"??

Venligst Louise

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-04 08:59

"LLK" <mailFJERNDETTE@luscious.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der ved at stege maden i lidt olie? Dumt?

Gad vide, om du her tænker på, hvor meget olie/fedt du spiser ved at stege i
olie/fedtstof?
En stor undersøgelse har vist, at kød optager meget lidt fedtstof ved
stegning - uanset du steget i lidt eller meget fedtstof.

Steger du grønsager, er sagen en anden. De kan optage en hel del fedtstof.

Put en klat smør i olie, når du steger i olie. Det smager bedre og så kan du
tillige nemt holde øje med, at olien ikke bliver for varm - sker det, danner
den nemlig skadelige stoffer. (Transfedtstyrer)

> Eller hvad med lidt olie/eddike dressing på salaten?

Hvad er du usikker på her?
Smagen? Sundheden? Kalorierne?

> Hvilken olie er "sundest"??

Flerumættede fedtsyrer (solsikkeolie, majsolie, vindruekerneolie og
tidselolie), sænker LDL og har dermed positiv indflydelse på hjerte og
kredsløb, og kan derfor betegnes som sundt fedt.

Monoumættede fedtsyrer, som olivenolie og rapsolie, har kan ikke kun mindske
LDL, men også øge HDL.

Fiskeolie og natlysolie indeholder omega 3-fedtsyrer. Dem kan vi ikke selv
danne og skal havde dem tilført med kosten. De fleste får for lidt af dem!
Omega 3-fedtsyrer får man fra fed fisk, fiskeolie, kosttilsskud eller
natlysolie.

Oliven og rapsolie til madlavning. Hvorfor de to olier er sunde, kan du
finde masser af læsestof om ved at søge på Google.

Skal man tabe sig, kan det være en god idé ikke at spare for meget på olien.
Mange har erfaret, at de er mætte i længere tid, når de får fedtstof og
derfor spiser mindre alt i alt.

For lidt fedtstof og for mange tomme kulhydrater kan have den modsatte
effekt - at man (for) hurtigt bliver sulten igen og ender med at spise for
mange kalorier.

Her er et par gode artikler om fedtstoffer:

Stegning og fedtstoffer:
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Koge_stege_grille/Stegningogfedtstof/forside.htm

Fedtstoffers opbygning:
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

Fedtstoffer generelt:
http://www.forbrug.dk/mad/fodevarer/ernaering0/smoer/fedt-og-olier/fedt-og-sundheden/
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fallitfedt.htm

Rapsolie:
http://www.landbrugsraadet.dk/smcms/5763/5829/Index.htm?ID=5829

Olivenolie:
http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=251

Mvh. Lisbeth

Fra : LLK

Dato : 02-07-04 22:23

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e51ca1$0$12565$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "LLK" <mailFJERNDETTE@luscious.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide, om du her tænker på, hvor meget olie/fedt du spiser ved at stege
> olie/fedtstof?

Ja, det var det jeg tænkte. Altså opsuger kødet en del af den olie man
steger i.

> [...]
danner
> den nemlig skadelige stoffer. (Transfedtstyrer)

Og her var det sundheden og antallet af kalorier. Elsker olie/eddike.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-04 08:44

"LLK" <mailFJERNDETTE@luscious.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svaret :)

Selvtak.

Jeg har i øvrigt pokkers svært ved at finde dine bemærkninger i teksten. Det
vil lette meget, hvis du citerer meget mindre, hvis du klipper meget mere af
mine ord væk og sørger for, at der ikke kommer > foran dine bemærkninger *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 03-07-04 12:07

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> mine ord væk og sørger for, at der ikke kommer > foran dine bemærkninger *S*

Så kan jeg anbefale OEQuoteFix,
som sætter forskellige farver
på indlæggene.
Kan hentes her:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
og er ganske gratis.

JH¨

Fra : rokokojensen

Dato : 04-07-04 12:10

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Monoumættede fedtsyrer, som olivenolie og rapsolie, har kan ikke kun mindske
> LDL, men også øge HDL.

Og hvad er LDL og HDL? Forkortelser kan være gode nok men med det er en
fordel at vide hvad de står for. Jeg aner det ikke!

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-04 22:11

"rokokojensen" <garfield_killer@Syahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad er LDL og HDL?

Med Google tager det 0.23 sekunder at finde link til 952 danske sider, der
forklarer, hvad LDL og HDL er. *S*

Her er et af dem:
http://www.hjerteforeningen.dk/sw5173.asp

> Forkortelser kan være gode nok men med det er en
> fordel at vide hvad de står for. Jeg aner det ikke!

LDL og HDL er kolesterol-typer. Det ene godt og det andet skidt.

LDL-kolesterol kaldes det "lede" kolesterol, der gør skade i kroppen.
HDL er det "herlige" kolesterol, der gør godt.

Har du lyst til at fordybe dig yderligere i, hvad LDL og HDL er, kan
ovenstående link anbefales.

Mvh. Lisbeth