Sovs for begyndere
Fra : Allan Møller

Dato : 01-07-04 19:00

Jeg kan ikke lave brun sovs !

Når jeg forsøger mig på at lave en brun sovs til medister, frikadeller ol.

bliver det altid en gang boulionvand med lidt stivelse.
Den kan bare ikke blive som min mors eller for den sags skyld svigermors.

1)
Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har en fond
til rådighed.

2)
Hvordan laver man en "rigtig" opbagt sovs ?

Jeg plejer at bruge melrysteren og så jævne - men det skulle være bedre med
opbagt ?

Mvh. Allan

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-07-04 19:34

Allan Møller wrote:

> [...]
> bliver det altid en gang boulionvand med lidt stivelse.
> Den kan bare ikke blive som min mors eller for den sags skyld svigermors.

Spørg din mor.!

Mange har gjort det før dig.

Mvh. Jørgen

Fra : Allan Møller

Dato : 01-07-04 20:23

> Spørg din mor.!
>
> Mange har gjort det før dig.

Tak for dit gode svar - hvad går din tid ellers med ?

Mvh. Allan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-07-04 20:27

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for dit gode svar - hvad går din tid ellers med ?

Jamen hvad havde du egentlig forestillet dig?
Der ER jo ikke så mange af os, der har smagt din mors eller svigermors sovs,
vel - og så er det altså lidt svært at fortælle, hvordan den bliver sådan.

Hilsen Inger

Fra : Allan Møller

Dato : 01-07-04 21:00

> [...]
sovs,
> vel - og så er det altså lidt svært at fortælle, hvordan den bliver sådan.

Jeg havde egentligt forstillet mig at i ville svare på det jeg spørger om -
skal jeg spørge igen ? Ok så kommer det igen :
[...]

Samtidig fortæller jeg at den ikke kan blive som de sovse jeg har at
sammenligne med
når man snakker "almindelige sovse som jeg kender dem"

Mvh. Allan

Fra : Hauge

Dato : 01-07-04 21:36

Hejsa
Allan Møller wrote:
> Jeg havde egentligt forstillet mig at i ville svare på det jeg
> spørger om - skal jeg spørge igen ? Ok så kommer det igen :

Nu er de fleste i denne tråd, åbenbart så tåbelige, at de ikke kan forstå et
noget så simpelt spørgsmål, eller også er det netop fordi de ikke selv
kender et muligt svar, men absolut skal svare for at gøre sig bemærket.

> 1)
> Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har
> en fond til rådighed.

Hvis det fx. er til en bøf, så plejer jeg selv at hælde et par kopper vand
på panden, lige før bøffen er stegt færdig. Tilsætter evt. en ½ terning
okskødkraft (smag og behag), og tager bøfferne af panden. Normalt hælder jeg
det over i en gryde, dog igennem en sigte, for at slippe for alt for mange
slagger fra stegningen. Så smager jeg til med salt og pebber, og jævner det
med meljævning, eller universal sovsejævner.
Nåja, husk at stege løgene før du steger bøfferne, det giver en god smag.

> 2)
> Hvordan laver man en "rigtig" opbagt sovs ?

Det bruger jeg så aldrig, da jeg umiddelbart ikke kan smage forskel, ikke så
meget, at jeg gider.

/Hauge

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-07-04 22:45

Allan Møller wrote:

> Tak for dit gode svar - hvad går din tid ellers med ?

Tag dog lige at "tal" pænt til os...

Det var faktisk seriøst ment.

Jeg vil foreslå at du istedet finder et andet sted at spørge.
dk.snak eller dk.forbruger. Der kan du få en masse intetsigende
kommentarer. Hvis det er hvad du søger.

Istedet for at irritere mig.

Jeg mener bestemt at jeg læste flg. tekst i dit indlæg:
"Når jeg forsøger mig på at lave en brun sovs til medister, frikadeller
ol. så bliver det altid en gang boulionvand med lidt stivelse.
Den kan bare ikke blive som min mors eller for den sags skyld svigermors."

Udfra det svarer jeg. - Og dine forsøg på morsomme kommentarer gider jeg
ikke finde mig i.

Hvis du ikke kan forstå det så spørg konen om hun vil fortælle dig hvad
jeg skriver.

Eller bed hende ringe til sin mor og få en opskrift på sovs hvis du ikke
selv tør.

Jørgen

Fra : Hauge

Dato : 02-07-04 07:27

Hejsa
Jørgen Rasmussen wrote:
> Tag dog lige at "tal" pænt til os...
>
> Det var faktisk seriøst ment.

Men lød ret barnagtigt.

> Jeg vil foreslå at du istedet finder et andet sted at spørge.
> dk.snak eller dk.forbruger. Der kan du få en masse intetsigende
> kommentarer. Hvis det er hvad du søger.

Han fandt det rigtige sted, netop her.

> Istedet for at irritere mig.

Velkommen til verden, det er USENET.

> Udfra det svarer jeg. - Og dine forsøg på morsomme kommentarer gider
> jeg ikke finde mig i.

Så lad være med at svare, der stod vel ikke dit navn i indlægget, vel?

> Hvis du ikke kan forstå det så spørg konen om hun vil fortælle dig
> hvad jeg skriver.

Måske du skulle finde en hobby, så du ikke keder dig så meget.

> Eller bed hende ringe til sin mor og få en opskrift på sovs hvis du
> ikke selv tør.

Du er jo ligefrem latterlig at høre på.

/Hauge

Fra : Allan Møller

Dato : 02-07-04 19:18

> Tag dog lige at "tal" pænt til os...

Efter min egen vurdering har jeg "talt pænt" hele tiden dog syntes jeg at
dit første
indlæg var latterligt og umiddelbart intet med sagen at gøre ud - ihvertfald
kunne det ikke
rigtigt hjælpe mig med mit problem.

Gode svar og løsninger har jeg sidenhen fået af andre skribenter her i
gruppen.

> Det var faktisk seriøst ment.

Og det var mit indlæg også !

> Jeg vil foreslå at du istedet finder et andet sted at spørge.
> dk.snak eller dk.forbruger. Der kan du få en masse intetsigende
> kommentarer. Hvis det er hvad du søger.

Det er det ikke men det fik jeg så alligevel her - af dig.
> Udfra det svarer jeg. - Og dine forsøg på morsomme kommentarer gider jeg
> ikke finde mig i.

Morsomme kommentarer har jeg ikke set i denne tråd.
Latterlige ja - fra din side.

Men nu er jeg vist ved at være meget OT så EOD herfra mig men vi kan da
fortsætte i et andet forum.

Mvh. Allan Møller

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-07-04 12:33

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Udfra det svarer jeg. - Og dine forsøg på morsomme kommentarer gider jeg

Hvis du var i stand til at læse og forstå dansk ordentligt så ville du kunne
læse at det ikke var spørgsmålet som derimod fremgår andetsteds. Lad være
med at skyde dit brok og mundbæ af her.
Iøvrigt til en anden gang kan du genkende et spørgsmål på at de ender et "?"
tilsidst, hvis du skulle have glemt dit 4.klasse pensum.
Tænk at opføre sig som en brokkende spasser og så samtidig sidde der med
sine fine følsomme fornemmelser der er gået for nær. Sølle!!

Jeg læser som ligesom Allan gerne fra nogle der kan gøre andre klogere vejen
til en god sovs.
(Og nej det betyder ikke god sovs på diverse navngivne familiepersoners
måde, men generelt - lige skåret ud i pap til dem der har brug for det -
;kig Jørgen)

Fra : Nicolai

Dato : 03-07-04 13:15

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> Tag dog lige at "tal" pænt til os...

> Jeg vil foreslå at du istedet finder et andet sted at spørge.
> dk.snak eller dk.forbruger. Der kan du få en masse intetsigende
> kommentarer. Hvis det er hvad du søger.

Han spurgte hvordan andre lavede brun sovs. Og du gav han da netop et
ubrugeligt svar, udfra spørgsmålet som du var for uduelig til at læse.

> [...]

> jeg skriver.
>
> Eller bed hende ringe til sin mor og få en opskrift på sovs hvis du ikke

Og du fortsætter med at være en klovn af bedste skuffe.

> Jørgen

Nicolai

Fra : Nette

Dato : 01-07-04 21:15

"Allan Møller" skrev

> Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har en
fond
> til rådighed.

Af frikadeller og medister er der skam fond. Du skal bare koge panden af med
lidt vand.

Nette

Fra : Emil

Dato : 01-07-04 21:27

Allan Møller skrev:

>Jeg kan ikke lave brun sovs !
>Hvordan laver man en "rigtig" opbagt sovs ?

Sakset fra et nyligt indlæg:
http://www.kj-gastronomi.dk/opskrift/fond_sauce/brun_roux.html

Det er nok de færreste som udnytter de gode råvarer helt. Meget
af det som kasseres, kunne fint bruges i en fond el. lign.:
http://www.gladmad.dk/index.php?madprincipper

>Jeg plejer at bruge melrysteren og så jævne - men det skulle være bedre med
>opbagt ?

Hvis du bruger rysteren, er det vigtigt at sovsen herefter simrer
i mindst 5-10 minutter, så melsmagen forsvinder. Som væde kan
bruges kogevand fra kød eller grøntsager (kartoffelvand er OK).

At smagen er bedre i en opbagt er oplagt, da der dannes flere
smagsstoffer.

m.v.h. Emil

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-07-04 08:53

> 1)
> Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har en
fond
> til rådighed.

- jamen det har man. Det er ikke spor svært eller dyrt eller besværligt at
lave.

> 2)
> Hvordan laver man en "rigtig" opbagt sovs ?

- kig i kogebogen. Hvis du så ikke helt kan få det til at fungerer eller
smage, som du vil have det til, så fortæl hvad det er, der ikke lige
fungerer og ikke smager, så er der en vis sandsynlighed for, at en eller
anden har en variation eller et godt råd.

ras

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-07-04 12:26

> [...]
> bliver det altid en gang boulionvand med lidt stivelse.
> Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har en

Når jeg laver brun sovs kommer jeg en god spiseskefuld mel i stegefedtet
efter frikadellerne, hvis der ikke er nok må man komme lidt mere fedtstof
i,men det er ikke nødvendigt med ret meget fedt. Derefter rører jeg melet ud
og tilsætter kartoffelvand lidt ad gangen mens jeg rører godt. Det er muligt
at undgå klumper hvis man gør det rigtigt.
Om denne sovs skal betegnes opbagt er jeg ikke helt klar over, men det jeg
kalder opbagt sovs er med smør og mel udrørt i en gryde, dernæst tilsat mel
efter samme recept.
Du skal nok prøve dig lidt frem og husk at koge sovsen godt ellers smager
den af mel.

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-07-04 13:43

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver i "almindelig brun sovs" ? Altså når man ikke lige har en
fond
> til rådighed.

Prøv at smide en ordentlig sjat piskefløde (Øllingegaard, hvis det skal være
rigtigt godt) på panden, når du har stegt bøffer, medister osv. Supplér evt.
med en lille-bitte smule kartoffel/grøntsagsvand. Smag til med et par
skefulde ribsgelé, sød soya, god eddike og lidt salt. Reducér sovsen, så den
får en passende konsistens (den skal lige kunne hænge fast på kartoflerne
. Glem alt det pjat med mel, sovsejævner og kulør.

--
-Jens B.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-07-04 21:36

> [...]
> Hvordan laver man en "rigtig" opbagt sovs ?
>

> Jeg plejer at bruge melrysteren og så jævne - men det skulle være bedre med

Vel efterhånden en gammel tråd, og lidt mudderkastning har der også været.

Jeg tror nok hakkebøffen har været nævnt et par gange:
Du siger der ikke er nogen fond, men det er der i form af en belægning af
smagsstoffer, salt og fedtstof på panden som skriger efter noget vand
(kartoffelvand/grønsagsvand, lidt sky fra et eller andet dagen i forvejen).
Om du forinden vandet kommer mel på (opbagning) eller ryster mel ud i lidt mælk
og tilsætter lige før kraften begynder at koge, eller maizena, eller med fløde
er en smagssag for dig.
Prøv at gøre dig fortrolig med en bestemt måde at lave sovsen på. Den eneste
måde du lærer at lave sovsen som mor gør det er at gøre som hende, nemlig igen,
igen, igen og atter igen.
Hvordan tror du hendes sovs var lige da hun flyttede hjemmefra?

Medisterpølsen: Vil du koge den og brune den bagefter? Så brug så lidt vand som
muligt til kogningen, når pølsen er brunet laver du pandesovs med stegekraften
og suppen.
Eller steg den fra rå på panden fra tyve minutter til en halv time. Prik evt. i
pølsen så ikke den springer med fontæneagtige sprøjt. På med noget kartoffelvand
når pølsen er taget op og lav sovs.

Altså: Når mors (eller fars mad smager godt er det årelang erfaring der
ligger bag, og den kan du kun få ved at gå igang.

Hvis du tænker tilbage til din barndom, så har du sikkert fået mad der har været
brændt på, eller saltet var glemt eller andet der gik galt. En ugebladsopskrift
hvor virkeligheden ikke lignede farvefotoet i bladet. Men mad har I nok fået og
overlevet

mvh
Jørgen