OSX - permission problemer
Fra : Jan Holm

Dato : 01-07-04 16:55

Hej

Jeg arbejder med et lydredigerings program på OSX
(logic pro) og har problemer med adgang til filerne.
Når jeg i Logic vil lave noget destruktivt på lydfilerne
kommer der en "file not found" Jeg har fået at vide at
dette hænger sammen med "ownership & permissions"

Jeg vælger Info for min lydfils harddisc. Under ownership og
permissions er der en hængelås, som er lukket. Den "låser
jeg op" og siger apply to enclosed items. Dette hjælper dog
ikke noget i lydprogrammet, og genstartes maskinen er
hængelåsen lukket igen. Discen er sat til owner jan (me)
group unknown og der er sat til Read & Write i alle bokse.

Generelt skal der være fuld adgang for alt og alle programmer
til samtlige filer på den disk, hvorledes gøres dette i praksis.

I mac help står der noget om at der skulle være en "ignore
privileges for the disk" checkbox under ownership og permissions,
men den kan jeg ikke se her på min 10.2.8

Nogle ideer ?

Venlige hilsner
Jan Holm

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 01-07-04 17:39

Jan Holm skrev:

> [...]
> hængelåsen lukket igen. Discen er sat til owner jan (me)
> group unknown og der er sat til Read & Write i alle bokse.

Hængelåsen bliver altid låst igen.
Det har ikke noget med filernes permissions at gøre men hvorvidt man har
lov til at lave ændringer

> Generelt skal der være fuld adgang for alt og alle programmer
> til samtlige filer på den disk, hvorledes gøres dette i praksis.

Jeg synes ikke altid at det lykkes så godt for Info at sætte
tilladelserne på underliggende filer og mapper
Personligt bruger jeg 'Super Get Info' eller Terminalen' til den slags ting.

> I mac help står der noget om at der skulle være en "ignore
> privileges for the disk" checkbox under ownership og permissions,
> men den kan jeg ikke se her på min 10.2.8

Den findes kun for hele partitions og harddiske - ikke individuelle
mapper. Den skal være der - har set den masser af gange under 10.2.x
Til gengæld findes den ikke i 'Super Get Info' og hvordan man gør det i
Terminal ved jeg ikke.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jan Holm

Dato : 02-07-04 09:03

Bjarne D Mathiesen wrote:
> [...]
> mapper. Den skal være der - har set den masser af gange under 10.2.x
> Til gengæld findes den ikke i 'Super Get Info' og hvordan man gør det

Men den er der ikke !!! Fandt dette og det passer meget godt på mit
problem.

" I forgot to add that one of my partitions refused to change the permission
or groups and I found that I had to initialize that partition using OSX's
Disk
Utility. It seems that all non startup partition and drives have a little
check
box in the Show Info window that says "Ignore Privileges on this Volume".
The startup drive does not have this check box and same with the partition
giving me trouble!
Once I initialized that partition, the little check box appeared and I was
then
able to make the group and permissions change with no more issues. I don't
know what was different about that partition but its changed now and works
as advertised"

Mvh
Jan holm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 00:37

Jan Holm <no@spam.tia> wrote:

> I mac help st?r der noget om at der skulle v?re en "ignore
> privileges for the disk" checkbox under ownership og permissions,
> men den kan jeg ikke se her p? min 10.2.8

Muligheden er kun tilgængelig på ikke ikke bootpartitioner. dvs
eksterne diske og/eller hvis du har partitioneret din primære disk.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).