Excel. Sammenlign - bare omvendt
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 01-07-04 09:33

Halljøsa

Jeg sidder og roder med et projekt, hvor jeg har en række definerede
punkter, og en række målte punkter (med ca halv så stor afstand som de
definerede punkter).

Jeg har nu bruge for at finde ud af, hvilke to af de definerede punkter,
et givet målt punkt ligger imellem

Jeg er kommet ca halvvejs med funktionen "sammenlign", et simplificeret
eksempel:

http://www.dsr.kvl.dk/forening/bach0301/sammenligning_vaerdier.jpg
eller med formler
http://www.dsr.kvl.dk/forening/bach0301/sammenligning_formler.jpg

Kolonne A er de definerede punkter og kolonne C er de målte.
Ved hjælp af "sammenlign" har jeg fået kolonne E til at indeholde
_nummeret_ på den celle i området A2:A18 der indeholder den højeste
værdi der er mindre end eller lige med det målte punkt.
I kolonne F har jeg lagt 1 til nummeret i kolonne E, for at få de to
definerede punkter der "omgiver" det målte punkt.
Nu vil jeg så gerne (f.eks i kolonnerne H og I) have "oversat" numrene i
kolonne E og F til de respektive værdier fra området A2:A18, så der i
H10:H15 kommer til at stå "30,40,40,50,50,60" - nogen der kan hjælpe med
det? Det er som sagt et simplificeret eksempel, så "(E-1)*10" kan ikke
bruges ;) I virkeligheden er der faktisk både nord- og øst- værdier for
hver punkt, men da retningen (næsten) er stik nord-syd, tillader jeg mig
at se bort fra det (kunstenerisk frihed) - med mindre nogle har en meget
let måde at gøre det på.

Nå ja, det er Excel 2003, så jeg bruder være med på den værste... hvad
formler og funktioner angår ;) Skulle der side en og vide præcist
hvordan det kan gøres i SAS, hører jeg også meget gerne om det.

Mvh
Thomas

Fra : Harald Staff

Dato : 01-07-04 10:27

Hei Thomas

Om jeg forstår deg riktig:

E2 finner første verdi mindre enn eller lik:
=LOPSLAG(C2;$A$2:$A$22;1;SAND)

F2 finnder E2-verdi og hopper et trinn ned:
=INDEKS($A$2:$A$22;SAMMENLIGN(E2;$A$2:$A$22;1)+1)

dette forusetter at A-kolonnen er sortert stigende.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 02-07-04 20:27

> [...]
>
> F2 finnder E2-verdi og hopper et trinn ned:
> =INDEKS($A$2:$A$22;SAMMENLIGN(E2;$A$2:$A$22;1)+1)
>
> dette forusetter at A-kolonnen er sortert stigende.

Mange tak... det var præcist det jeg ledte efter - havldelen af min data
er dog som udgangspunkt sorteret faldende - men jeg har da styr på
funktionen "sorter".

Jeg kan dog først få afprøvet det på mine rigtige data på mandag - jeg
lover at vende tilbage hvis jeg har yderligere spørgsmål ;)

Mvh - og endnu en gang mange tak
Thomas

Fra : Harald Staff

Dato : 03-07-04 01:07

Velbekomme.
Dataene var stigende i dine screenshots, og det påvirker i hovedsak LOPSLAG,
og vil gi feil resultater med feil sortering, selv om INDEKS'en er mest
iøynefallende. Jeg tror du skal sortere stigende om du kan styre det.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-07-04 13:02

Harald Staff wrote:
> [...]
> og vil gi feil resultater med feil sortering, selv om INDEKS'en er mest
> iøynefallende. Jeg tror du skal sortere stigende om du kan styre det.

Alt vel - der er ingen problemer med at sortere punkterne, og jeg har
også fundet ud af at identificere de enkelte punkteres øst-koordinater
(som jeg lige nævnte i mit først indlæg). Rigtigt mange tak for hjælpen
- det er altdi rart at vide, hvordan man skal bruge de data man har fået
ud af et forsøg ;)

Thomas