En tænker :-)
Fra : rotel

Dato : 01-07-04 08:50

Jeg satte en anden cylinder på min knallert, omdysede fra 86 til 94 fordi
jeg gik fra 50 til 70 ccm. Under tilkøreslen kørte jeg stille og me 2 dl
ekstra olie i tanken, ved siden af de 2 % som autolupe giver.
Problemet: efter nogen tid (3000km), begynder den at eftertænde.
Jeg fokusedere på tænding, rensede tændrør, ændrede afstand på tændrør, men
det hjalp ikke. Jeg har prøver at omdyse, hjalp heller ikke.
Tændingen er elektronisk den kan ikek forandre sig og det havde den heller
ikke gjort. Nu da den er tilkørt bruger jeg ca 0.5 dl olie til 6 L benzin.
Men jeg fandt problemet og problemet var en grim eftertænding.
Eftertændingen kom først når den blev varm.

Lad mig høre om nogen kan gætte, eller måske ved hvad det er.
Jeg syntes tit at i gruppen her er der tit alt for mange amatører der bare
gætter sig frem.
Rotel

Fra : Moller

Dato : 01-07-04 09:07

rotel wrote:

> Men jeg fandt problemet og problemet var en grim eftertænding.
> Eftertændingen kom først når den blev varm.

   Når du siger eftertænding mener du så at den detonere, eller tænder for
sent ? og hvordan se du forskellen... ?

> Lad mig høre om nogen kan gætte, eller måske ved hvad det er.

   Jeg nægter at gætte på hvad det er, men jeg ved godt hvad det kan
skyldes, hvis det er detonation... selv om du ikke har hævet
kompresionen, så vil du få en anden drifts temperatur, samt flow delen
osv. i Cyll vil ændre sig... derved kan du ende i at du må gøre
tædningen mindre advance for ikke at den detonere ved maks effekt
punktet. Kan nævne at ved at jeg rykkede tændingspunktet på MZ'en fra
2mm til 1,8mm BTDC, gik min top fra 120-125 op til 135-140km/t ... jeg
havde inden kæmpet med at få den dyset til osv... og symptomerne var
overophedning ved fuld rulle (kræfter falder hurtigt) ... og der var små
sorte korn på elektroden på tændrøret (typisk detonation). Men det er
ting som du bør kunne opsevere selv, hvis det er det som er problemet.

   Omkring at du har elektronisk tænding, er jo ikke enbetydene med at du
ik kan ændre timingen, begge mine køretøjer har elektronisk tænding, og
begge har fået rykket tændingen. MZ'en er rykket frem, og Banditten er
rykket tilbage (mere Advance)... grundet forskellen er at 2 taktere og 4
takteres tædnings systemer er stik modsatte af hinanden.

> Jeg syntes tit at i gruppen her er der tit alt for mange amatører der bare
> gætter sig frem.

   Hvorfor i H... skriver du så herinde, hvis du har den holdning ? men
jo, der er for mange herinde der tror at der kun er et resultat, og
spørg om hvilken dyse de skal bruge osv... ? men så er det jo godt der
er nogen kritiske herinde.

--
VH
Lars Molnit

Fra : RpR

Dato : 01-07-04 12:02

> Lad mig høre om nogen kan gætte, eller måske ved hvad det er.
> Jeg syntes tit at i gruppen her er der tit alt for mange amatører der bare
> gætter sig frem.

Hvis det er eftertænding i form af at den "halter videre" når du har slukket
den, så er det tændrøret der har for lavt glødetal. Oplevede det samme på
min Yamaha Neo's som jeg monterede med et Polini Sport 47mm støbejerns kit
fordi jeg havde et B6ES monteret.
Det passer også meget godt med at det først vil ske når motoren er varm.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : rotel

Dato : 01-07-04 13:08

Det er det ikek det kommer kun når den er varm og kun når jeg slipper gassen
altså enten holder farten eller følger den ned med gashåndtaget.
Rotel

Fra : Moller

Dato : 01-07-04 13:33

rotel wrote:
> Det er det ikek det kommer kun når den er varm og kun når jeg slipper gassen
> altså enten holder farten eller følger den ned med gashåndtaget.
> Rotel

   Hvordan er symptomerne ? altså havd gør den når den er varm og du
slipper gassen ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : rotel

Dato : 01-07-04 15:47

Symtomerne er stadig eftertænding
Bang knald bum skrald
Rotel

Fra : Moller

Dato : 01-07-04 15:19

rotel wrote:
> Symtomerne er stadig eftertænding
> Bang knald bum skrald

   Altså du gætter på det er det...

--
VH
Lars Molnit

Fra : rotel

Dato : 01-07-04 16:50

Jeg gætter ikke jeg kan høre at det er i cylinderen

Fra : Moller

Dato : 02-07-04 06:34

rotel wrote:

> Jeg gætter ikke jeg kan høre at det er i cylinderen

   Altså,du kan høre lyde, og gætter på det er det... og i din
forblindethed, glemmer du at det kan være en masse andre ting, og derved
tjekker du ikke efter ved at kigge på tændrør, tage toppen af og se på
stemplets farve, eftertjekker om din tænding har rykket sig (kan
elektroniske også), eller om den er blevet flot grå nedenunder stemplet
måske.. osv..

--
VH
Lars Molnit

Fra : rotel

Dato : 02-07-04 09:00

Kære lille dig du løser ikke opgaven ved at komem med personlige angreb.
Bare sig til når du er klar til at høre hvad problemet er for som jeg har
skrevet så VED jeg det godt.
Jeg skrev til denne meget kloge gruppe for at så om gruppen også kunen finde
ud af det.
Indtil vidre kan de ikke.

Fra : Moller

Dato : 02-07-04 10:10

rotel wrote:

> Kære lille dig du løser ikke opgaven ved at komem med personlige angreb.

   Du kom selv med smartass angreb med at påstå vi laver rent gætteri...
og med de informationer du giver, så er det jo baseret på rent gætteri
jo fra din side af, da du ikke kommer med oplysninger på hvad der
indikere problemet, andet end nogen påstået lyde som kan være ufatteligt
mange andre ting...

> Bare sig til når du er klar til at høre hvad problemet er for som jeg har
> skrevet så VED jeg det godt.

   Jamen, hvad er problemet så... ???

> Jeg skrev til denne meget kloge gruppe for at så om gruppen også kunen finde
> ud af det.
> Indtil vidre kan de ikke.

   TROLL

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 02-07-04 10:57

Moller wrote:

> TROLL

Nej! Røgslør over ren uvidenhed!!!!!!
Ingen bliver ramt af intelligensens forbandelse, over night!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : KubikH

Dato : 02-07-04 19:58

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese

Hejsa.

Vild diskussion hvad
Skal vi ikke lide være enige om begreberne:

Eftertænding = Skidtet "kører videre" efter at man har taget tændingen.
Kaldes også af gamle hoveder som mig "Glødetænding", og skyldes noget gløder
under drift, f. eks. koksaflejringer eller for varmt tændrør.

"Detonationer" giver en banke / ringlelyd i cyllen, når den får lov til at
trække, kaldes også "tændingsbanken".
Lidt mere bøvlet, der er et samspil af kompression, tændingstidspunkt,
temperatur, squishbandets udformning.

Det du beskriver med lyde, er at den "skyder i udstødningen"
Skyldes blandingsforhold, fejltændinger.
Check dit tændrør, få styr på din inddysning(der er jo ikke garanti for at
dysen skal være større), og dit glødetal på tændrøret.
Sørg for at udstødningsrøret er tæt ved flangen.
Så går den som den skal.

Niels

Fra : rotel

Dato : 02-07-04 21:03

bingo du fik et 11 tal her
KubiH du er saglig, du kommer med viden og du undgår personlige angreb,
fordi du ved noget om tingene
Det var koks på stemplet som glødede når den blev varm.
Jeg havde også skrevet at jeg havde brugt alt for meget olie under
tilkørelsen og en for stor dyse.

Tak til hektor fordi han ingenting har sagt (ikke noget nyt).00

Tak til Moller for at skyde over målet i sin stræben efter at få ret.03

Hyggeligt at lege med jer
Rotel

Fra : Preuthun

Dato : 03-07-04 22:20

"rotel" <rotel1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak til hektor fordi han ingenting har sagt (ikke noget nyt).00
>
> Tak til Moller for at skyde over målet i sin stræben efter at få ret.03

Kære Rotel.
Jeg kunne ikke selv regne ud, hvad der var årsagen til dit problem med
eftertændingen. Det var derfor lærerigt at læse alle indlæggene. Tak fordi
du ville lege med os, og give os karakterer for vore indlæg.
Du har gennem alle dine mange kloge og velunderbyggede indlæg i gruppen
vist, at du selv er et orakel af visdom, som er værdig til det.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 04-07-04 09:25

Preuthun wrote:
> [...]
> Du har gennem alle dine mange kloge og velunderbyggede indlæg i gruppen
> vist, at du selv er et orakel af visdom, som er værdig til det.

Jan, du er en sand ord-ekvilibrist, ud i det danske sprog!!!!

Fra : Preuthun

Dato : 04-07-04 20:19

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese

Hej Hekto.
Jeg ville have sendt en privat mail til dig, men den kan ikke sendes. Kan du
ikke lige sende mig din email adr. ?

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : rotel

Dato : 04-07-04 10:38

Hej
Grunden til mit indlæg var fordi den begyndte at eftertænde.
Jeg prøvede flere ting øgede afstanden på tændrøret, det gav mere optræk,
men også mere eftertænding.
Så der er noget der siger mig at den står forkert i tænding. Eller burde stå
anderledes til det jeg kører med.
En anden grund var at jeg var træt af tumper som bar siger noget uden at
vide noget.
Dem er der jo som bekendt mange af, en af dem siger hele tiden at det er
bedre at køre på motorcykel, jamen helt fint, men havd laver han så her i
gruppen?
Nogle bliver sure fordi de ikke har forstået problemet, og hakker så på mig
eller andre, der spørger jeg mig selv hvad har det med eftertænding at gøre?

Men chek så lige KubiH, hans indlæg er guld værd, han prøver at kredse
problemet ind. Og kun problemet.
Han komer med flere bud, og rammer plet.
Nice at møde en som KubiH.

Så Jan Preuthun jeg mener ikke æren tilfalder mig med KubiH

Rotel

Fra : Preuthun

Dato : 04-07-04 20:39

> [...]
> Han komer med flere bud, og rammer plet.
> Nice at møde en som KubiH.
>
> Så Jan Preuthun jeg mener ikke æren tilfalder mig med KubiH

Hej Rotel.
Jo da, KubikH synes jeg også har mange gode indlæg. Ligeledes med både
Moller og Hekto. Og der er forskel på, hvordan der spørges og svares. Det
skal vi acceptere. Vi kan alle selv prøve at tilføje noget, hvis vi har
andre/bedre råd eller spørgsmål. Vi har givetvis forskellige forudsætninger,
men min holdning er blot, at ingen er bedre end andre. Derfor skal vi alle
forsøge at gøre vores bedste for, at være positive i vort udtryk.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : rotel

Dato : 05-07-04 09:11

sådan ser jeg det ikke !

Fra : GOnZo

Dato : 02-07-04 20:08

> ikke gjort. Nu da den er tilkørt bruger jeg ca 0.5 dl olie til 6 L benzin.

Jeg blander mig lige !
tjæk lige din olieforbrug igen ! hvis tallene passer at du bruger ca. 50ml.
til 6 L. så er du under 1 % olieblanding
jeg er ikke sikke på om det er sundt i længden

Hilsen Gonzo

Fra : rotel

Dato : 03-07-04 09:01

Det har du ret i, men autolupe er også i gang og den gir ca. 2%.
Så 2+1= 3%.
Og det er de de anbefaler til den cylinder jeg har, der var et papir med,
hvor der stod at man gerne måtte gå 1% op i olie blanding. Og da der kun er
2 typer autoluper i Europa og vi i danmark har den men det mindste hul.
Vi bruger 2.5 mm hul i autolupe benelux landene bruger2.65 mm.
Dvs de yder lidt mere dernede og får defor lidt mere olie hvor meget de 0.15
mm betyder i % ved jeg ikke.
Ved bare at det giver god mening at give den ca. 1% mere.
Af 2 grunde den ene er et højere omdringstal, den anden er en større
overflade i cylinderen pga. 70ccm istedet for 50ccm.
Rotel

Fra : Rasmus

Dato : 05-07-04 15:21

> [...]
> Af 2 grunde den ene er et højere omdringstal, den anden er en større
> overflade i cylinderen pga. 70ccm istedet for 50ccm.

2.5 mm hul giver et areal 4,90 mm2 og 2,65 giver 5,51 mm2, hvilket svare til
en areaforøgelse på 11,08 %.

Fra : RpR

Dato : 05-07-04 23:38

> 2.5 mm hul giver et areal 4,90 mm2 og 2,65 giver 5,51 mm2, hvilket svare
til
> en areaforøgelse på 11,08 %.

Hvilket ikke er ensbetydense med 11,08% mere flow
Præcist hvor meget mere flowet er vil jeg slet ikke kaste mig ud i, så sej
til fysik er jeg ikke, men at det ikke er 11,08% mere flow, det ved jeg da.

Fra : rotel

Dato : 06-07-04 08:09

jeg bruger ca 1 dl OVENI som jeg også skrev TIDLIGERE autolupens ca 2% så
jeg ligger på ca 3 %.
Rotel