Styr der "hænger"
Fra : Søren Hedegaard

Dato : 30-06-04 21:24

Hejsa !

Jeg har en XV1100'er, hvor styret lissom "hænger" lidt når jeg skal dreje.

Hvis jeg holder stille og drejer det helt i yderstillinger til begge sider,
er der ingenting i vejen, ingen knirken eller noget.

Men når jeg har kørt et lille stykke, og skal dreje, "hænger" den igen.

Har nogen prøvet noget lignende eller har I en idé til hvad det kan være ??

Har selv tænkt lidt på, om et af lejerne der er røget sig en tur.

Mvh.
Søren Hedegaard

Fra : Hekto

Dato : 30-06-04 21:41

Søren Hedegaard wrote:
> [...]
>
> Har nogen prøvet noget lignende eller har I en idé til hvad det kan være ??
>
> Har selv tænkt lidt på, om et af lejerne der er røget sig en tur.

Det er kronrørslejerne.
Styret er jo stort set i samme position hele tiden, når man kører,
samtidig med at vejens beskaffenhed belaster lejet samme sted.
Derfor slider kuglerne/rullerne efterhånden små lokale fordybninger, og
det er dem du bemærker.

Der er ikke andet at gøre end at skifte lejerne. Er det kuglelejer, så
få nogle koniske istedet, da de slides mindre.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Klynder

Dato : 01-07-04 00:34

> [...]
>
> Der er ikke andet at gøre end at skifte lejerne. Er det kuglelejer, så
> få nogle koniske istedet, da de slides mindre.

Årh, så man kunne måske faktisk fordoble lejerrnes levetid, ved lige at
dreje dem lidt efter et vist antal km? Så man undgår det ensartede slid?
Men ok, de koster måske alligevel kun et par hundrede kr., så det kan vel
være det samme med det.

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N

Fra : Hekto

Dato : 01-07-04 11:08

Klynder wrote:

> [...]
> Men ok, de koster måske alligevel kun et par hundrede kr., så det kan vel

Det fremgår tydeligt, at du ikke har prøvet at skifte dem!
Arbejdet med at 'dreje' dem vil være mindst lige så stort!

Fra : Fisker

Dato : 01-07-04 12:06

> Det fremgår tydeligt, at du ikke har prøvet at skifte dem!
> Arbejdet med at 'dreje' dem vil være mindst lige så stort!

Jeg troede at han mente han ville køre lidt slalom

MVH
Ole Fisker

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-07-04 13:51

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message

> Det fremgår tydeligt, at du ikke har prøvet at skifte dem!
> Arbejdet med at 'dreje' dem vil være mindst lige så stort!

Det handler vel bare om at justere baghjulet ud til den en side i en periode

vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 01-07-04 16:23

Klynder <mikael@klynder.dk> skrev i en

> [...]
> Men ok, de koster måske alligevel kun et par hundrede kr., så det kan vel

Det er oftest overbelastning ved montering/efterspænding, der trykker
kugler/ruller markant ned i lejebanen, således at det virker som styret
"selvopretter" når kugler/ruller finder et "hul".
Slitage har jeg til d.d. endnu ikke set, og i fald, så vil det snarere dreje
sig om
et løst (á "blødt" slidt) område under lejets bevægelse!

Ruller hviler over større flade og vil således sværere kunne (over-)spændes
ned i lejebanen, så køb endelig et sæt uoriginale koniske rullelejer at
skifte med!!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-07-04 05:11

> [...]
(over-)spændes
> ned i lejebanen, så køb endelig et sæt uoriginale koniske rullelejer at

Eller fejl af forkerte kugler. Som jeg tidligere har nævnt oplevede vi i
1975 eller 76 at der ved en fejl til forhandlere var leveret 2 størrelse
kugler til kronrørslejerne på en Honda CB 750. Og til de 4 lejer i 2
motorcykler blev det til 1 leje med den ene størrelse kugle og 3 lejer med
den anden størrelse.

Der var kun 1/10 mm. forskel i diameteren - svjh - så derfor var det jo lidt
svært at finde den af dem der retteligt kun burde bruges til de aktuelle
lejepander.

Men som også skrevet så fik jeg det næste år, hos Ingana, slebet koniske
lejer til så de kunne komme ned i stellet.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : SH - Music / Søren H~

Dato : 01-07-04 07:21

Tak for svaret............

Regnede også selv med at det var lejerne der trængte til en
udskiftning.........

Det sker så på tirsdag.........og så kommer det gode vejr forhåbentlig.

See you out there.

Mvh. Søren