Tungt gearskift
Fra : Dan Jørgensen

Dato : 30-06-04 15:26

Hej NG,
Når min cykel bliver varm, bliver gearskiftet "tungere" - især ved
nedgearing.
Her i dag oplevede jeg også flere gange, at gearskifteren ikke "sprang"
tilbage efter nedgearing.
Hvad er problemet ?
Dan
xv 535

Fra : Armand

Dato : 30-06-04 16:03

Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> nedgearing.
> Her i dag oplevede jeg også flere gange, at gearskifteren ikke "sprang"

Umiddelbart ville jeg sige at det skyldtes for stram en kæde; men har
535'eren ikke kardan som de større Virago'er??

--
Armand.

Fra : TH

Dato : 30-06-04 20:17

Jo, det er kun en XV 250 Virago, der har kædetræk. De større modeller har
alle kardantræk.

VH Tim.

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 30-06-04 22:22

> Umiddelbart ville jeg sige at det skyldtes for stram en kæde; men har
> 535'eren ikke kardan som de større Virago'er??
>
> --
> Armand.

Jo.

Jeg prøvede lige at give gearskifteren en gang smørelse i alle led.
Det har givet en forbedring (jeg overvandt min mekanik angst og prøvede lige
at tænke lidt selv :)
Det må dog komme an på en prøve, når jeg skal ud og køre lidt længere i
morgen.

Sådan et kardantræk, er det vedligeholdelsesfrit ?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 01-07-04 15:02

"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> morgen.
>
> Sådan et kardantræk, er det vedligeholdelsesfrit ?

Kardantræk kræver jo olieskift og kontrol af at oliestanden ikke falder. Og
tilfældigvis mindedes jeg idag, før jeg kom jeg fra ferie og fik læst dit
indlæg, et nedslidt kardansystem, i sammenhæng med en bekendts BMW jeg
skulle forklare noget om.

Da jeg nemlig for mange år siden købte min første motorcykel, en BMW R26,
altså den 1 cylindrede 250 fra 1960, kom jeg en dag i det første år jeg
havde den ud for under kørsel at motorcyklen pludselig mistede farten og til
sidst holdt stillemedens motoren stadig kørte. Grunden var at
stjerneprofilen på den ene af kardanakslens to dele var nedslidt og nu
kammede over; altså drejede rundt inde i den anden del. Sikkert resultat af
den tidligere ejers kørsel med for lidt eller ingen olie i den aktuelle
delaf svingarmen.

Mvh. Gert Thorgersen