Hvordan holder I jeres bor skarpe?
Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-04 13:13

Er der nogen der har en løsning på de sløve metalbor som jeg har
liggende: jeg har i sin tid købt en dims (Spiralbohrer-Schärfgerät) med
en række huller i i forskellig størrelse til at stikke borene i mens den
sidder på en kørende boremaskine, så de kan blive slebet - men det
virker ikke for godt - ja, faktisk virker det slet ikke ...

Slibestenen inde i dimsen ser stadig ud som ny...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-04 13:18

Hans Paulin skrev:

> faktisk virker det slet ikke ...

....kan nu se, at der på kassen står 3,6 - 10 mm. bor; hvordan sliber man
fx. et 2 mm. bor?

Fra : Christer Waleryd

Dato : 30-06-04 13:23

"Hans Paulin" <me@privacy.net> writes:

> [...]
> virker ikke for godt - ja, faktisk virker det slet ikke ...
>
> Slibestenen inde i dimsen ser stadig ud som ny...

Jeg sliber for hånd mot en 'myk' skive.
Det er ikke så vanskelig, men begyn ikke med de dyreste borr du har...

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-04 13:29

Christer Waleryd skrev:

> Jeg sliber for hånd mot en 'myk'

'blød'

> skive.
> Det er ikke så vanskelig, men begyn ikke med de dyreste borr du har...

Okay!

Fra : Christer Waleryd

Dato : 30-06-04 14:24

> 'blød'

Jaja, ihvertfall de der er beregnet for sliping av hardmetall.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Peter Hasselby

Dato : 14-07-04 10:55

Hvis du ikke har taget en metal uddannelse hvor du har lært at slibe bor, må
du købe dig en værksstedshåndbog eller snakke med en gammel smed eller lign.
der kan lære dig det. Husk at køle boret hele tiden mens du sliber, bliver
skæret blåt mister det hærdningen. Personligt er jeg ikke den store haj til
at slibe bor, men man lærer jo kun ved at prøve.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-04 23:07

Peter Hasselby wrote:

> [...]
> skæret blåt mister det hærdningen. Personligt er jeg ikke den store haj til
> at slibe bor, men man lærer jo kun ved at prøve.

Må man anbefale den gamle bog af V.Utke. Den findes på stumpemarkeder, og giver
megen god læsning.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-06-04 19:46

> Jeg sliber for hånd mot en 'myk' skive.
> Det er ikke så vanskelig, men begyn ikke med de dyreste borr du har...

Jup!
Det er ikke en videnskab, men kræver viden :-|
Maskineriet "spidser" velsagtens kun borenden, hvor hvert skær skal slibes
for sig således at kanten stikker svagt frem som et høvlskær!
Få fat i det største/nyeste bor du kan og prøv at dechifrere slibningen set
såvel fra siden, som "en face" (bl.a. skal "spidsen" IKKE være spids, men
skarpkantet, ret og på tværs af skærene)!

Ellers køb dig ud af det: Hvis du køber en posefuld (á 10stk.?) bor af samme
størrelse ved værktøjshandelen, koster det velsagtens kun lidt mere end to
stk.
enkelt-købte :-/
Og tro mig: Flertallet af fagfolk er til brug-og-smid-væk når det drejer sig
om størrelserne under 13 mm (á en normal sortiments-kasse), alene ud fra en
simpel cost-benefit vurdering.

--
Armand.
(der gerne sliber sine egne bor)

Fra : Bjørn S

Dato : 30-06-04 21:43

> [...]
sig
> om størrelserne under 13 mm (á en normal sortiments-kasse), alene ud fra

Tjah, med den elendige stålkvalitet mange bor leveres i nutildags fra
"proffesionelle leverandører til værkstedsindustrien" er der ikke noget at
sige til det. 2 huller, så er det sløvt...... Så gidder man ikke bruge tid
på at slibe det, desværre :-/

--
Mvh/Kind Regards/ - Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 07:07

Bjørn S wrote:

> [...]
> noget at sige til det. 2 huller, så er det sløvt...... Så gidder man
> ikke bruge tid på at slibe det, desværre :-/

Jeg borede et 2mm. hul igennem en 10mm bræddebolt med et nyt 2mm. bor, men
det blev sløvt i løbet af 1/3 af arbejdet...
Hans

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 01-07-04 15:25

Hej omdrejninger har også stor indflydelse, kommer dog an på opgaven og
materialet du bore i, men generelt store bor= lave omdr. og små bor= høje
omdr.

> Jeg borede et 2mm. hul igennem en 10mm bræddebolt med et nyt 2mm. bor, men
> det blev sløvt i løbet af 1/3 af arbejdet...

En bræddebolt burde du sandelig kunne bore mange igennem med et nyt bor.
Mener at bræddebolte er "bondestål" og hedder 4-6 i hårdhed. Almindelige
bolte er 8-8, og stærke bolte der over fx 9-10.

At slibe bor, må man bare lige øve sig lidt, indtil man lige får håndelaget.
Man kan tydeligt mærke om man har ramt rigtigt, når man borer, så griber de
fat i materialet, og hvis ikke så holder de ikke længe, måske kun et halvt
hul, og det glider/fedter bare rundt på overfladen. Så skal de bare have et
nøk på skæret, så er det klart igen.

Jeg har sat grænsen at slibe bor ved 2,5 mm, og køber hellere lidt flere af
de små så jeg har ekstra til de små opgaver, for de koster ikke ret meget.
Hvis man køber dem et godt sted, til rimelig pris.
Har bor ned til 0,5 mm ved faktisk ikke hvordan man skulle slibe dem

Så meget urmager er der nok ikke lige i mig

Torben

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-07-04 06:50

Torben V. Mogensen skrev:

> Hej omdrejninger har også stor indflydelse, kommer dog an på
> opgaven og materialet du bore i, men generelt store bor= lave omdr.
> og små bor= høje omdr.

Okay!

> En bræddebolt burde du sandelig kunne bore mange igennem med et nyt
> bor. Mener at bræddebolte er "bondestål" og hedder 4-6 i hårdhed.
> Almindelige bolte er 8-8, og stærke bolte der over fx 9-10.

Blev osse lidt overrasket; regnede med at det var blødt stål...

> At slibe bor, må man bare lige øve sig lidt, indtil man lige får
> håndelaget. Man kan tydeligt mærke om man har ramt rigtigt, når man
> borer, så griber de fat i materialet,

....har prøvet fornemmelsen; dét er bare lykken

> og hvis ikke så holder de ikke
> længe, måske kun et halvt hul, og det glider/fedter bare rundt på
> overfladen.

....jeps...

> [...]
> Har bor ned til 0,5 mm ved faktisk ikke hvordan man skulle slibe
> dem
> Så meget urmager er der nok ikke lige i mig

....ka vel komme

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-07-04 12:19

Hans Paulin wrote:

> [...]

Apropos blødt stål. Jeg går og sætter hus i stand. Ofte har man brug for
murbor, træbor og metalbor. Så jeg købte såden en pakkeløsning i et
byggemarked. Vel vidende at pris og kvalitet hænger sammen. Træ og murbor
har overrasket mig positivt. Forleden skulle jeg bore et 3mm hul i
komfuret. Så jeg snuppede da bare lige et fra pakken. Skæret røg momentant.
Ved hårdere tryk bøjede boret som et søm man havde ramt skævt med hammeren.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-07-04 12:23

Ib Jakobsen skrev:

> Ved hårdere tryk bøjede boret som et søm man havde
> ramt skævt med hammeren.

Tjow...

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-04 20:28

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
momentant.
> Ved hårdere tryk bøjede boret som et søm man havde ramt skævt med

Fuck, det må have været ringe!

Jeg er også en af dem der sliber bor, fra 4mm og opefter er det ikke så
svært, når man lige har prøvet et par gange. Torben udtrykte det så
glimrende. Under 4mm køber jeg hellere et nyt, det er noget pilleværk at
slibe.
Men man KAN faktisk købe gode bor, selv i byggemarkederne! De almindelige
sorte HSS bor er jeg ikke imponerede af, om det så er Thürmer, de holder som
regel som sådan nogle nu holder Men jeg har købt nogle Millarco
Professional Titanium, og de er huleme gode! Jeg synes ellers Millarco
plejer at være noget skrammel, men de her gule sataner er temmelig stærke.
De kan slides op, men så kan de også slibes op igen, det har jeg gjort nogle
gange. Jeg har også købt nogle Craft HSS (der ligner rustfri stål), og de er
også imponerende stærke, men de var vist også lidt dyre.
Små bor er altid et problem. Af og til skal man bruge dem til at bore i en
aksel eller andet knaldhårdt stål, og man kan godt komme igennem MANGE bor,
før hullet er lavet. Jeg har lige købt nogle Joran Turbomax til formålet.
Lidt et forsøg, for DE var DYRE! Men hvis de nu viser sig at være stærke
nok, så sparer de mig (måske ikke for ret mange penge, men så) for en del
bøvl.

Rittig

PS: Mit mantra er: ALTID købe kvalitetsværktøj! Jeg har splittet for mange
dyre motorcykelstumper ad med billigt lorteværktøj, da jeg var ung og
fattig.

Fra : Armand

Dato : 02-07-04 21:36

Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> PS: Mit mantra er: ALTID købe kvalitetsværktøj! Jeg har splittet for mange
> dyre motorcykelstumper ad med billigt lorteværktøj, da jeg var ung og
> fattig.

Som jeg efterhånden har citeret en mc-journalist fra en klumme i et engelsk
blad for flere gange:
"Det billigste værktøj er oftest det dyreste"!
Læses som:
Billigt lort der går i stykker, kan man komme til at skulle gen-erhverve
flere gange, ligesom at udgifterne til renovering af (typisk) skrue-kærve
også skal iberegnes, hvorimod ordenligt, men også dyrt, værktøj både sparer
kærve og hoveder, og holder i længden!!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 22:19

On Fri, 2 Jul 2004 22:36:26 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej.

> [...]
>også skal iberegnes, hvorimod ordenligt, men også dyrt, værktøj både sparer

Jeg er enig med jer begge.
godt værktøj er det halve arbejde

Jeg købte for nogle år siden et lille topnøglesæt - det fra 5 - 13 mm.
Det skulle være afløser for det Stahlwille sæt en amerikansk idiot
smed ned fra toppen af en antennemast i Aalborg, og hvor vi kun fandt
ca. halvdelen af sættet
Kommentar fra AMioten: " Sådan noget gammelt lort trængte sikkert til
at blive fornyet".
Knolden kunne jo ikke vide at det var top kvalitet vi havde mellem
hænderne og som jeg fik i 1970 og var meget glad for.
Det sæt jeg købte er af mærket Kongsberg, og ligger i prislejet 350
Kr.
Det har i den grad imponeret mig.
Det tog boltene i udstødningen på både min og nabo's XN85 med en 50 cm
skralle som vægtarm.
Braget når boltene giver sig er skræmmende, og jeg tror hver gang at
nøglen er sprunget, men NIX - Det holder.
En af stål boltene i turbohuset måtte lade livet da jeg vred den over
(det kostede en udboring og nyt gevind).
Det er imponerende og kan varmt anbefales.
Sættet er købt hos Fr. Sund Bremseservice.
Ellers er det meste af mit værktøj så gammelt at det er længe før der
var noget der hed HN, Silvan, Råd&Dåd eller lignende.
Det var dengang man lavede kvalivare.
Jeg har inden for de seneste år købt værktøj, og altid gået efter
kvalitet.
Jeg har købt ring/gaffelnøgler med indbygget skralle i ringen hos Carl
Rasmussen i Herlev.
Jeg var fra starten meget tvivlende overfor holdbarheden i skrallen,
men den holder til selv voldsomt brug.
Som ekspidienten sagde: "Ka' du ødelægge den bytter vi bare"
Andet specialværktøj har jeg købt hos Fr. Sund Autodele.
De har et meget stort udvalg i kvalitetsværktøj.
Billigt --- Nej --- godt --- Ja!

Det ovenforstående skal ikke forstås således at jeg ikke kan købe
værktøj hos lavprisvarehusene - tværdimod.
Jeg selekterer bare.
Armand fik mig, indirekte, til at købe en makro vinkelsliber med
variabel hastighed for at lave nogen forsøgmed den - polering og så'nt
-- Den er kanon til at skære fliser med når den er monteret med en
dianamtskive ,-)
Og Silvan solgte en stor højtryksspuler 1500 kr under prisen - sådan
en måtte jeg eje - Rene fliser og ditto fælge på læskuret er en dyd

Men håndværktøj hos dem - NIX.
Det sku' da lige være en klaphammer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 03-07-04 11:39

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> Og Silvan solgte en stor højtryksspuler 1500 kr under prisen - sådan
> en måtte jeg eje - Rene fliser og ditto fælge på læskuret er en dyd.

Aprospos lige dén tilsyneladende ligegyldige værktøjsgruppe:
Min svoger, der er tømrer, stod for at skulle have sig en ny lægtehammer
hvorfor han havde enhver hammer der kom indenfor rækkevidde i hånden for at
vurdere balance og "slag" (udtales: "slaw"!):
Enkelte fik chancen og blev testet mod noget tømmer ude bag forretningen og
én blev faktisk købt, men alligevel dømt nede inden den kasse søm, som han
købte med, var blevet banket i en træstub hjemme i forældrenes have!
Efter en hel sommers søgen faldt han endelig over hammerén, som siden fulgte
ham igennem containervis af søm og som mange kolleger lige måtte have i
hånden for at understrege hvilket "tilfældigt skod" dé lod sig nøje med!!
For den daglige bruger er der virkelig forskel på skæg og snot, også når det
kommert til noget så banalt som hamre

Og så en lille anekdote der følger emnet:
For år tilbage fik en fisker i en af de store svenske indsøer en gammel
værktøjskasse i trawlet, og da indholdets udseende medførte en vis mystik
blev først historikere og siden arkæologer draget ind i sagen: Den viste sig
at være fra omkring forrige årtusindeskifte og formodentlig har fulgt ejeren
gennem isen en vinter!
I arkæologiens hardcore findes der folk som ynder at genfremstille alskens
fortidige sager for såvel at teste dem i brug, som at vurdere mystiske
sagers egentlige brugsformål, og en sådan dansk "jernaldersmed" prøvede at
smede en kopi af en af de fortidige hamre fra den svenske værktøjskasse og
blev forbavset over hvor sikker og præcis at den fortidige hammer var i
brug, og hvor meget "slag" at den havde
Begge historier understreger at værktøj idag er en simpel maskinel
fremstillet vare, som alene er fremstillet ud fra forekommende processer
under fremstillingen samt økonomiske hensyn, og derfor på ingen måde behøver
at være funktionelle i brug.
Jernaldersmeden derimod, havde i høj grad egen indsigt i hvorledes en hammer
skulle ligge i hånden og hvorledes man opnåede en ordentligt "slag", og hán
kombinerede alle sine færdigheder med kundens know-how og ønsker i
fremstillingen af selv det simpleste(?) værktøj, hvilket endte med en
funtionsduelighed som vi moderne mennesker på ingen måde er forvænt med!!

--
Armand.
(der ikke er så formuende at han går i skræddersyet tøj samt

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 07:11

Armand wrote:

> [...]
> slibningen set såvel fra siden, som "en face" (bl.a. skal "spidsen"
> IKKE være spids, men skarpkantet, ret og på tværs af skærene)!

Dét skal jeg lige se for mig...

> Ellers køb dig ud af det: Hvis du køber en posefuld (á 10stk.?) bor
> af samme størrelse ved værktøjshandelen, koster det velsagtens kun
> lidt mere end to stk.
> enkelt-købte :-/

Jeg hader at smide sådan nogle ud...

....har før med held slebet i hånden...

> [...]
> drejer sig om størrelserne under 13 mm (á en normal
> sortiments-kasse), alene ud fra en simpel cost-benefit vurdering.

På den maskinfabrik hvor jeg arbejder (ca. 300 mand) sliber man borene - jeg
ved dog ikke, hvor langt ned man går i størrelserne...
Hans

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-07-04 08:15

"Hans Paulin" <me@privacy.net> writes:

> På den maskinfabrik hvor jeg arbejder (ca. 300 mand) sliber man borene - jeg
> ved dog ikke, hvor langt ned man går i størrelserne...

Husk at borene er svakt koniske, og bliver tynnere lengere væk fra spidsen.

I tillæg er det meget viktig å bruke bor/kjøle-væske. Da slites de
ikke så fort.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : MFO

Dato : 01-07-04 08:38

Christer Waleryd wrote:

> Husk at borene er svakt koniske, og bliver tynnere lengere væk fra
> spidsen.

Det er sku' vist kun i Norge

"Normale" metalbor er beregnet til at blive slebet, og de har samme
diameter på hele længden.

--
Michael
Kawa Z650 (hvis cylindre efterhånden ER koniske)

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-07-04 08:46

"MFO" <mfro61@hotmail.com> writes:

> Det er sku' vist kun i Norge
>
> "Normale" metalbor er beregnet til at blive slebet, og de har samme
> diameter på hele længden.

Da foreslår jeg at du måler på dine 'normale' bor. Dersom de ikke er
koniske vil de veldig lett kile seg fast.
Koningen er ikke synlig med det blotte øye.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : MFO

Dato : 01-07-04 10:11

Christer Waleryd wrote:

> Da foreslår jeg at du måler på dine 'normale' bor. Dersom de ikke er
> koniske vil de veldig lett kile seg fast.
> Koningen er ikke synlig med det blotte øye.
>
> /Christer

Nu har jeg målt og slebet metalbor de sidste 25 år i metalindustrien,
men I har sikert nogle andre bor oppe nordpå ;-P

--
Michael
Kawa Z650

Fra : Christer Waleryd

Dato : 01-07-04 15:32

> Nu har jeg målt og slebet metalbor de sidste 25 år i metalindustrien,
> men I har sikert nogle andre bor oppe nordpå ;-P

Grmpf

Mulig det er en norsk standard, men det stod ihvertfall i
fagskolebøkene jeg har hjemme.

Får kanskje finne frem mikrometeret hjemme og måle litt. I det minste
for å stille min egen nysgjerrighet.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-07-04 15:56

Christer Waleryd wrote:

> Mulig det er en norsk standard, men det stod ihvertfall i
> fagskolebøkene jeg har hjemme.
>
> Får kanskje finne frem mikrometeret hjemme og måle litt. I det minste
> for å stille min egen nysgjerrighet.

Du forveksler det ikke med at kernen er kileformet.? Altså den afstand der er
mellem de to skær. Der hvor man måler tværskærsvinklen. Sagt på anden måde så
er spiralen fræset dybere ud mod skæret.

Ib Jakobsen

Fra : Christer Waleryd

Dato : 02-07-04 08:01

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:

> Du forveksler det ikke med at kernen er kileformet.? Altså den afstand der er
> mellem de to skær. Der hvor man måler tværskærsvinklen. Sagt på anden måde så
> er spiralen fræset dybere ud mod skæret.

Jeg må i tilfelle komme tilbake til det. Har ikke fått verifisert
hverken bøker, bor eller min hukommelse

Så får jeg se om jeg får igang min store boremaskin i sommer, den der
er i full mannshøyde og veier et halvt ton. Har benyttet den noe
tidligere, det er ikke tvivel om at størrelsen tæller. Men nu er
motoren litt syg, jeg får prøve at kurere den.

Vær snille mot jeres bor

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-07-04 12:24

Christer Waleryd wrote:

> [...]
> tidligere, det er ikke tvivel om at størrelsen tæller. Men nu er
> motoren litt syg, jeg får prøve at kurere den.

Sådan en djævel har jeg også haft. En stor rumæner. 62mm bor kunne den da klare.

> Vær snille mot jeres bor

Der er du inde på noget rigtigt. Jo hurtigere maskinen kører jo hurtigere er der
hul. Og et sløvt bor kan der kompenseres for ved endnu flere omdrejninger. Sådan er
tankegangen ofte i min omgangskreds.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-07-04 16:21

Hans Paulin <me@privacy.net> skrev i en

> Dét skal jeg lige se for mig...

Som jeg ser sådan en tingest virke, vil den tilnærmelsesvis fungere som en
blyantsspidser; men bor er ikke spidse (og dermed taler jeg ikke om vinklen
på spidsen) som blyanter, men derimod "skævt" slebet for hvert skær,
medførende en skarp kant tværs over midten af boret ("kærnen") hvilket ses
tydeligt når man kigger ret ind på enden af det!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 22:55

Armand skrev:

> Som jeg ser sådan en tingest virke, vil den tilnærmelsesvis fungere
> som en blyantsspidser;

....jeps...

....slibe"stenen" har en vinkel på noget der ligner 45°, så borene er
spidse når de har været nede i den...

> [...]
> for hvert skær, medførende en skarp kant tværs over midten af boret
> ("kærnen") hvilket ses tydeligt når man kigger ret ind på enden af

....jup; dén skarpe kant får de osse når de har været nede i min dims,
men det ka være de står og fedter bagefter når man skal bruge dem til at
bore, da de kommer ind på slibestenen i en vinkel på 90°...

Rettelse: jeg kan se, at jeg kan tilte borene lidt til den éne side når
jeg stikker dem ned i dimsen; det er muligvis dér problemet har ligget;
har jeg slebet dem i en vinkel på 90° er det derfor det er gået galt,
vil jeg tro!

Tak til alle der fulgte og bar!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-07-04 22:27

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Jeg er enig med jer begge.
> godt værktøj er det halve arbejde

[snip historie om Kongsberg topnøglesæt]

> Sættet er købt hos Fr. Sund Bremseservice.
> Ellers er det meste af mit værktøj så gammelt at det er længe før der
> var noget der hed HN, Silvan, Råd&Dåd eller lignende.
> Det var dengang man lavede kvalivare.

Man kan stadig få kvalivare, hvis man betaler for det. Jeg købte et
1/1" og 1/4" topnøglesæt for et par år siden (det må vist være i 2000,
mens jeg stadig boede i Valby) af mærket Proxxon hos Johs. Fog i
Lyngby. Jeg var heldig nok til at få det på tilbud til 750Kr.

> Jeg har inden for de seneste år købt værktøj, og altid gået efter
> kvalitet.
> Jeg har købt ring/gaffelnøgler med indbygget skralle i ringen hos Carl
> Rasmussen i Herlev.

Hmmmm, det må jeg huske. Vi har lige fået en kontantkort til Carl R i
firmaet så mon ikke jeg skal forbi og købe mig fattig i ringnøgler npr
jeg kommer hjem fra ferie

> De har et meget stort udvalg i kvalitetsværktøj.
> Billigt --- Nej --- godt --- Ja!

Man skal bare huske det gamle mantra: God kvalitet er dyrt, men dyrt
er nødvendigvis ikke godt.

(Mao: man kan godt risikere at betale mange penge for en gang l*rt).

--Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 22:37

On Fri, 02 Jul 2004 21:27:27 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Hmmmm, det må jeg huske. Vi har lige fået en kontantkort til Carl R i
>firmaet så mon ikke jeg skal forbi og købe mig fattig i ringnøgler npr
>jeg kommer hjem fra ferie

Jeg vil lige advare dig.
De koster mellem 200 og 300 Kr pr stk.
Jeg tager lige en med på onsdag

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-07-04 22:40

Hej Steen,

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Jeg vil lige advare dig.
> De koster mellem 200 og 300 Kr pr stk.
> Jeg tager lige en med på onsdag

Nu er du sgu ligefrem ond. Du ved _udemærket_ at jeg er
værktøjs-fetichist.

Jeg må se at komme mig hurtigt ud af røret på onsdag.

--Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-04 22:50

On Fri, 02 Jul 2004 21:39:58 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Nu er du sgu ligefrem ond. Du ved _udemærket_ at jeg er
>værktøjs-fetichist.

At være ond er en del af mit image

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 30-06-04 15:23

Hans Paulin skrev i meddelelsen
> [...]
> men det virker ikke for godt - ja, faktisk virker det slet ikke ...
>
> Slibestenen inde i dimsen ser stadig ud som ny...

Jeg bruger en bænksliber til at slibe mine bor med. Prøv at kigge på et helt
nyt og ubrugt bor, du skal ramme ca. de samme vinkler som det har

Kunsten er at holde det skråt op mod bænksliberen, og så lige et vrid i
hånden så der bliver slebet lidt længere op bag ved skæret. Problemet er
mange gange at man ikke får lavet den lille kant op, så står boret bare og
fedter og vil ikke bore.

Og igen, så er der forskel på om du skal bore i messing eller rustfrit
f.eks. Men start nu med at lære at slibe det alm. op

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 07:14

Kenn H. Jensen wrote:

> Og igen, så er der forskel på om du skal bore i messing eller rustfrit
> f.eks.

Har forsøgt mig i rustfrit - dét er vist en umulighed...

> Men start nu med at lære at slibe det alm. op

Jow jow; helst ville jeg ha en idiotsikker metode, men dét kniber vist...

Hans

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-07-04 22:11

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote

> Har forsøgt mig i rustfrit - dét er vist en umulighed...

Rustfri stål er et noget hårdere end alm jernkvaliteter, derfor sliber man
normalt boret med en svagere frigang, så det ikke skærer så meget materiale
væk pr omdrejning (Det giver en forøget holdbarhed på æggen). Men den rent
principielle måde boret skal slibes på er den samme. Det hænger sammen med
spiralens drejning.

Så hut jeg hvisker (Det er mange år siden jeg rodede med sådan noget sidst):
Skærets vinkel mod 'kanten' er 55 grader. Vinklen på æggen (frigang) er 5-8
grader. Nu er det heldigvis sådan at geometrien i boret hjælper dig. Når
vinklen er 55 grader danner skæret en ret linie, og du skal således kun
bekymre dig om at slibe frigangen. Det er vigtigt at begge skær er lige
lange ellers vil hullet blive for stort. De fleste værktøjsforhandlere vil
sikkert kunne levere en borlære som bare er stykke plade med en vinkel på 55
grader og milimeter mærker til at checke længden af skæret med.

Hvis du ser boret som det stikker ud af din boremaskine: Vinklen på 55
grader er fra siden af boret og op langs skæret. Skæret skal være lige, lige
lang i begge sider. Fra kanten af skæret og bagud skal det skråne svagt. Når
du ser på boret fra enden skal du se dine to skæreflader adskilt af en lige
flade (tværskær) der dækker kernen af boret (det er sgu svært at forklare).
Når du sliber boret (eller bruger det almindeligt) må det IKKE blive blåt
af varme, hvis boret er blåt er det ødelagt (i normale tilfælde).

Jeg har lige prøvet at google det, men det er svært at finde noget godt. Der
er en principtegning af bor på :
http://fagteori.dk/mv/boremaskine/boremaskin-vaerktoj.html
Og Randers tekniske forretning har en borslibelærer i deres sortiment, men
ikke noget billede: http://www.rtf.dk

Jeg har også prøvet lidt på engelsk men har ikke haft større held.

Hvis du vil have yderligere forklaring må du sige til, ellers kan jeg da
godt kigge forbi en dag og prøve at vise dig hvordan man gør (hvis du vil
bære over med at jeg ikke har gjort det de sidste 20 år)

/Jesper

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 22:32

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
> sliber man normalt boret med en svagere frigang, så det ikke skærer
> så meget materiale væk pr omdrejning (Det giver en forøget holdbarhed

Har bare én gang forsøgt mig med at bore i rustfrit, hvilket jeg opgav;
jeg troede at det simpelthen var for hårdt til mit husmandsværktøj...

....har på arbejde oplevet en saks, der skulle klippe en stak rustfri
plader; jeg sku hjælpe manden: ét klip, og klingen var buttet...

....har dog stanset en del i rustfrit med en (Amada cnc-)revolverstanser,
når dét der skulle fuskes skulle være "fint"...

snip en masse om bor...

....jeg borer ikke (længere) i rustfri - det er hurtigere at stanse det
ud på arbejde...

> Hvis du vil have yderligere forklaring må du sige til, ellers kan jeg
> da godt kigge forbi en dag og prøve at vise dig hvordan man gør (hvis
> du vil bære over med at jeg ikke har gjort det de sidste 20 år)

Jeg har gemt Grubys forklaring, og prøver at slibe efter dén metode; men
tak for tilbuddet!

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-04 20:34

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> ...jeg borer ikke (længere) i rustfri - det er hurtigere at stanse det
> ud på arbejde...

Jep, det giver faktisk også nogle pænere huller. Og man slipper for at
fjerne grater (noget der kan være lidt besværligt at gøre pænt på rustfrit
stål).

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-04 20:33

"Jesper Nielsen" <jesperlangfeldt@nielsen.fjerndette.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:40e47de3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og Randers tekniske forretning har en borslibelærer i deres sortiment, men
> ikke noget billede: http://www.rtf.dk

Åhja, Randers Tekniske... Suk... (Drømmer mig tilbage til min fødeby). Se
DET er en forretning for motorcyklister!

Rittig

Fra : Christian S

Dato : 30-06-04 20:34

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
> virker ikke for godt - ja, faktisk virker det slet ikke ...
>
> Slibestenen inde i dimsen ser stadig ud som ny...

Jeg bruger bare en vinkelsliber (man er vel håndværker)
Det virker meget godt, men det er selvfølgelig et spørgsmål om rutine.
Bare husk at slib med nok vinkel, ellers virker det ikke
Mvh
Christian S

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 07:14

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-06-04 23:44

On Wed, 30 Jun 2004 14:12:54 +0200, "Hans Paulin" <me@privacy.net>
wrote:

Hej Hans.

> [...]
>sidder på en kørende boremaskine, så de kan blive slebet - men det
>virker ikke for godt - ja, faktisk virker det slet ikke ...

En af de første ting fordums smedelærlinge blev opdraget i var at
slibe bor.
Det er ikke kunsthåndværk men kræver øvelse.
Mange mener at man skal slibe boret på slibestenens bane, men da det
kan være lidt svært at beregne banans bue i forhold til boret har jag
altid valgt at slibe bor på stenens side.
Du fatter boets skaft med højre håns, og fatter borets "snegl" med
venster hånds tommel og pegefinger.
Så hviler du venstre hånds pegefinger på anlægspladen foran stenen og
holder bordet i en vinkel så skæret passer med stenens side.
Nu kan du dreje bordet mellem fingtene samtidig med at du fører højre
hånd nedad og øger trykket ganske let indad mod stenen.
På den måde får du en let "cirkelbevægelse" hvor skæret følger den
vinkel skæret på boret skal have for at give friskær.
Først den ene side, og derefter den anden.
Boret må ikke komme under vandret under slibningen, idet man ellers
risikerer at det bliver slebet med negativ skærvinkel.
For at få borets skær til at blive symetriske checker du de to sider
mod hinanden.
Jeg holder i regelen siden af boret mod tommelfingerneglen og vælger
neglens hvide kant som fixpunkt for borets spids og drejer så boret
180 grader.
På den måde er det let at bedømme om boret er symetrisk
Det var den måde jeg en gang lærte teknikken på, og benytter stadig
samme.
Og rigtigt - Bor under 3 mm kan være noget bras at slibe på, men det
går da.
Mit borsæt (Dormer) er fra min læretid - det holder stadig selv om
nogle af borene er blevet noget kortere
Men pyt, det er også 40 år siden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 07:18

Steen Gruby wrote:

snip - en lang god forklaring, som nu er gemt

> Det var den måde jeg en gang lærte teknikken på, og benytter stadig
> samme.
> Og rigtigt - Bor under 3 mm kan være noget bras at slibe på, men det
> går da.

Nå, okay

> Mit borsæt (Dormer) er fra min læretid - det holder stadig selv om
> nogle af borene er blevet noget kortere
> Men pyt, det er også 40 år siden

Du gode Gud!

Dét er noget vi ka' li'!
Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-07-04 23:24

Steen Gruby wrote:

> En af de første ting fordums smedelærlinge blev opdraget i var at
> slibe bor.
> Det er ikke kunsthåndværk men kræver øvelse.

For år tilbage prøvede jeg at sætte et 0,1mm printpladebor under et
mikroskop. Tænkte det nok ikke var slebet helt efter bogen, da det skulle
bore i blødt materiale og var så lille. Det var slebet helt perfekt med en
spejlblank overflade.

Ib Jakobsen