Leasing - finansiel ctr. operationel
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-06-04 12:51

Hej NG -

Iht. regnskabslovgivningen skal jeg præsentere laesingkontrakter
forskelligt, afhængig af om der faktuelt er tale om finansiel leasing eller
operationel leasing.

Jeg har set følgende argumentation fremført for at der er tale om
operationel leasing:

"Operationel leasing, hvor finansieringen er kombineret med forskellige
serviceydelser (f.eks. reparation og vedligeholdelse), og hvor kunden typisk
ikke har nogen risiko på scrapværdien ved aftalens udløb."

Det vil for mig at se sige at såfremt leasinggiver opkræver betaling for at
afholde fx. serviceudgifter på en bil - er leasingkontrakten altid af
finansiel karakter.

Kan det passe?

Med venlig hilsen

- Jan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-04 18:44

Jan Bang Jensby wrote:

> Det vil for mig at se sige at såfremt leasinggiver opkræver betaling for at
> afholde fx. serviceudgifter på en bil - er leasingkontrakten altid af
> finansiel karakter.

I praksis skal du bruge muligheden for at få den lokale kommune til at
give en forhåndsbesked, koster 300 kr og tager en mdr.

Jeg har afgørelser der varierer mellem dine angivelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-07-04 08:29

"Erik G. Christensen" wrote

> I praksis skal du bruge muligheden for at få den lokale kommune til at
> give en forhåndsbesked, koster 300 kr og tager en mdr.

Hej Erik -

Tak for dit svar.

Mit problem er mere i relation til regnskabslovgivningen - og herunder
International Accounting Standards - hvor man ved præsentation i det
eksterne årsregnskab skelner skarpt mellem operationel og finansiel leasing.

Har du et bud på det?

- Jan