blæseren starter efter 6 måneders tavshed
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 30-06-04 11:07

Hej

Jeg har nu haft min iBook G4 siden november, og indtil nu har jeg kun
kunnet få blæseren til at starte ved at se 3 timers dvd-film eller noget
i den stil.

I dag er den imidlertid begyndt at køre uden nogen påviselig grund. Jeg
har ikke brugt computeren til andet end at surfe lidt.

Er der noget galt med min computer eller er det bare noget jeg skal lære
at leve med?

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-06-04 12:06

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> I dag er den imidlertid begyndt at køre uden nogen påviselig grund. Jeg
> har ikke brugt computeren til andet end at surfe lidt.

Måske fik den lyst til at røre sig - får du det ikke nogle gange sådan
når du har siddet stille længe...

Mvh, Michael

Fra : EPL

Dato : 30-06-04 13:37

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote in news:thomas_bendsen-
877101.12070430062004@newsb.telia.net:

> [...]
> har ikke brugt computeren til andet end at surfe lidt.
>
> Er der noget galt med min computer eller er det bare noget jeg skal lære

Måske du skulle begynde at kigge på blæseren om der er meget skidt i den?
Eller om der er meget skidt inde i iBooken.
Skidt = høj varme udvikling = blæser kører oftere

Aner det ikke men det er et sted at starte :)

/EPL

Fra : No1

Dato : 30-06-04 14:40

> I dag er den imidlertid begyndt at køre uden nogen påviselig grund. Jeg
> har ikke brugt computeren til andet end at surfe lidt.

Det er blevet sommer Blæseren skal køre når computeren er varm. Det
er en slags termostat.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-06-04 15:50

No1 wrote:

> Det er blevet sommer Blæseren skal køre når computeren er varm. Det
> er en slags termostat.

Det kan også være du har en proces kørende i baggrunden som er gået
amok. Se efter i terminalen med top eller Aktivitetsovervågning.

-Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 30-06-04 16:03

In article <cbujvm$1kj8$1@news.cybercity.dk>,
Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Det kan også være du har en proces kørende i baggrunden som er gået
> amok. Se efter i terminalen med top eller Aktivitetsovervågning.
>
> -Martin

Hej alle

Tak for forslagene (både de humoristiske og alvorlige). Blæseren
stoppede igen efter et par timer, så jeg satser på det forslag der gik
ud på at den bare trængte til at røre sig . Det med sommeren er næppe
sandsynligt i Göteborg hvor jeg pt opholder mig

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-04 19:23

> [...]

> ud på at den bare trængte til at røre sig . Det med sommeren er næppe
> sandsynligt i Göteborg hvor jeg pt opholder mig

Det bliver vel også sommer i Göteborg. Det lyder da meget sandsynligt,
at der er et par grader varmere nu end i vinter. Det kan være lige netop
nok til at få temperaturen op over det punkt, hvor blæseren går i gang.
At du kun har haft computeren siden november betyder jo, at du aldrig
har oplevet, hvor ofte den går i gang om sommeren.
Det er i øvrigt imponerende, hvis din blæser ikke har været gået
i gang mere, end du siger. Jeg har en TiBook 1 GHz, som vel har stort
set samme processor og dermed samme varmeudvikling som din. Den er vel
også en G4 omkring 1 GHz. Blæseren i min TiBook kører dæleme meget tit.
Jeg bruger den godt nok mest på lysnet, men alligevel. Computeren står
på en skrå stand, så der er fri luftgennemstrømning under bunden, så den
skulle blive kølet nok. Måske har vi det for varmt herhjemme
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : No1

Dato : 30-06-04 19:47

> [...]
> set samme processor og dermed samme varmeudvikling som din. Den er vel
> også en G4 omkring 1 GHz. Blæseren i min TiBook kører dæleme meget tit.

Den er CPU er alligevel ældre og anderledes (TiBook'ens har L3 cache
svjv.) og udvikler nok mere varme. En 12" iBook fra november er nok en
G4 800Mhz. I varmeudvikling er der stor forskel på 800 og 1000Mhz.
Varmeudviklingen stiger med kvadratet af clockforøgelsen svjh.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-06-04 20:18

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> writes:

> I dag er den imidlertid begyndt at køre uden nogen påviselig grund. Jeg
> har ikke brugt computeren til andet end at surfe lidt.

Hvis der er et program der er løbet løbsk, så bruger det al den
cpu-tid det kan komme i nærheden af, hvilket på sigt betyder at
blæseren går i gang.

Kan du ikke slippe af med synderen på anden vis, vil en hurtig
genstart kunne gøre det.
http://bigfoot.com/~thunderbear