"Æder" tændrør?
Fra : dosser

Dato : 30-06-04 11:03

Jeg er ved at lave en "ældre" englænder, og motoren kører bare så godt, men
en gang imellem må jeg købe et nyt tændrør til den da der indgen gnist er på
det mere ell meget lille gnist, med et nyt er det helt fint igen.
Jeg har nu skiftet 3 tændrør i denne sæson, det kan da ikke være normalt!
Hvad kan der evt. være galt, har målt den fra Herodes til Pilatus uden nogen
fejl, alle indstillinger i tændingen ser ud til at passe med manualen fra
england, de er godt nok lidt anderledes i den danske udgave??? på hvad angår
olie, olie mængde og mellemrum i ventiler og tænding.
Men som sagt så kører den rigtig godt når der er kommet et nyt tændrør i,
jeg har prøvet at rense dem der har været gået i stykker det hjælper ikke de
ser ud til at være færdige.

Opl.
Tændrør: NGK B7ES
Tænding: Magnet
Volt: 6v

Jan

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-04 11:48

dosser wrote:

> Opl.
> Tændrør: NGK B7ES
> Tænding: Magnet
> Volt: 6v

Så er det garanteret en Lucas magnet. Med en siliciumkondensator. Den er gammel
og dårlig. Især når maskinen er varm. Den kan være svær at skaffe. Men der er
folk der roder med den slags og kender alternativer. Ligeledes trænger den til
at blive opmagnetiseret.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Egeberg

Dato : 30-06-04 12:02

uha, uha, det er så en af de berygtede Lucas magnet-tændinger du har ? Et
mystisk produkt som kun englændere vil kunne designe, og vanskelig at
restaurere. Jeg husker den med ærefrygt fra en Triumph Twin.

Så det er næppe tændrørene som er problemet på sådan en ældre engelsk
gentleman (som jo kører herligt)

Et hovedproblem ved svag gnist i en ældre Lucas er kondensatoren - den er
svag fra starten og har en begrænset levetid, og så sidder den på flere af
dem dybt gemt af vejen inde i enheden. Skift den og såvidt muligt ikke til
en original Lucas. Men hvis ikke du er velkendt med konstruktionen - noget
derinde er elendigt skrøbeligt engelsk bakelit (plastik var jo ikke opfundet
dengang) - så skal du måske alliere dig med en erfaren m/k'er.

Et andet typisk problem ved en ældre magnet er - netop - magneterne, de
bliver med tiden svagere grundet varme og vibrationer, og skal
udskiftes/genopmagnetiseres.

Der kan også en sjælden gang være overgang i rotorspolen, modstanden i den
fremgår vel af din værkstedshåndbog, så det er let at checke.

Som alt andet Lucas er det job for eksperter *G*

--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : dosser

Dato : 30-06-04 13:45

"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> restaurere. Jeg husker den med ærefrygt fra en Triumph Twin.
>
> Så det er næppe tændrørene som er problemet på sådan en ældre engelsk

Tak for svaret det er jo værd at undersøge og ja det er en lucas
tænding.
Men det undre mig så at når jeg sætter et nyt tændrør i at der så ingen
problemer er! også selvom motoren er varm, sætter jeg et af de gamle i som
havde lille gnist er problemet der igen, tændrøret virker simpelthen ikke
mere.
Jeg har lige været ude og trille på en ca. 50km's tur med 80-90 km/t et par
gange på 110 km/t (så burde motoren og resten af delene være varme) kom hjem
slukkede den og startede den igen med det samme, den sprang igang ved første
spark med det samme uden problemer, nu har den stået en ½ time og den
springer igang ved første spark.
De gange hvor tændrøret er stået af har den stået stille nogle dage, så har
den kun tændt på en cylinder, af med tændrøret et nyt i og vupti den starter
som en mis på begge cylindre igen.
Jeg tror sq den har et eget liv LoL nu bliver den døbt om til "Halte dyret"

Jeg har kørt ca 1000km i år på den og 3 tændrør LoL det er sq lige før den
er dyrere i tændrør end benzin LoL

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 30-06-04 14:00

At den kan med helt nye tændrør er ikke så underligt - Der er bare mere
gnist i et helt rent tændrør end i et gammelt.
Noget helt andet er, at der er en pæn chance for at de gamle kan igen når
den bliver kold. Den tid du bruger til at skifte tændrørene kan nemt være
den tid der skal til før 'King of Darkness' kommer til sig selv igen.

Jeg havde en Ariel VB, der kunne køre 15 til 18 km, hvorefter den skulle
have en pause natten over.
Man kunne tegne en cirkel på kortet med mine falckafhentninger!
Schnabel, der ellers er kendt for at kunne finde ud af det, måtte igennem
adskillige forsøg før den kunne hvad den skulle.

Edvard Korsbæk

Fra : Steen Egeberg

Dato : 30-06-04 22:18

> [...]
> havde lille gnist er problemet der igen, tændrøret virker simpelthen ikke

ja, det lyder fuldstændigt som langsomt stigende/svag tændspænding, når den
kun vil gå ordentligt på helt rene rør uden belægninger, med deraf følgende
ønsker fra den gamle Lucas om renovering - måske en ny kondensator er nok

Måske det midlertidigt kan hjælpe med et andet rør end lige NGK, hvis du ser
den anden tråd om tændrør, hvor flere har stået med "druknede" NGK'er,
herunder også undertegnede i en næsten ny Honda med elektronisk tænding ?

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 30-06-04 22:36

Hej Jan

Jeg kender ikke noget specielt til din MC eller Lucas tænding, men har da
oplevet et par drilske tændrør før. Hvis du kan isolere fejlen til
tændrøret, og ikke tidligere i tændingsanlæget.
Det er godt nok på en påhængsmotor men problemmet lyder lidt som det samme.
Den gang skiftede jeg fra NGK til Bosch tændrør, med samme varmetal, det
løste problemmet på den. En anden motor jeg har kører bedst på NGK. Kender
ikke hvor i forskellen ligger, og hvorfor det blev løst, på den måde!
Men måske ligger det tilfældigvis i isoleringen af elektroden i tændrøret,
den kan godt revne, eller blive svagere efterhånden, så gnisten forsvinder.
Har for nyligt splittet et tændrør ad, og det er jo sammensat af flere led
fra top til bund, så måske springer gnisten indeni tændrørets sektioner,
fordi det er blevet skidt der istedet for på spidsen af elektroden.

Eller prøv at skift til et tændrør med andet varmetal, lige op over eller
nedenunder. Husker min knallert kørte fint på 4 forskellige tændrør, på
række i varmetal, det var kun et spørgsmål for hurtigt de skulle skiftes og
en smule med forbrænding. Det bedste tændrør kunne jeg kører ca 4 gange den
tid som på det ringeste, som den dog kørte fint på en stund i starten.

Skal selv til at køre på en ældre NSU, om kort tid.

Er det den samme cylinder at tændrøret bliver slidt på, når den kun går på
én cylinder?

Torben

Fra : Jan

Dato : 01-07-04 20:33

> Er det den samme cylinder at tændrøret bliver slidt på, når den kun går på
> én cylinder?
>
> Torben

Ok, problemet er ikke tændingen, efter min bedste overbevisning, da det sker
når jeg vil starte den på kold motor, altså har det ikke noget med varmen at
gøre og jeg kan desuden kører 100km i et stræk uden nogen problemer den
kører fint hele vejen og starter fint i første spark med det samme og sådan
kan den gå i flere uger men så kan den pludselig ikke starte og når den
endelig starter er det som regel kun på et tændrør, når det er skiftet kører
den fint igen med det samme.
Og det ER tændrøret, da det endnu ikke er lykkedes mig at rense det så det
kan bruges igen, (og det skulle jo nok kunne genbruges hvis det var
tændingen det er galt med p.g.a. varme, har selv haft problemet med en NSU
Fox, så det problem kender jeg alt til) og jeg har sq ellers renset en del
tændrør i min levetid
Den drukner måske, men det skulle jo ikke hver gang ødelægge tændrøret, min
gamle HD kører på samme tændrør i år som den gjorde hele sidste år
(ca.7000km) uden problemer
Så måske jeg skal overveje at skifte til et andet mærke næste gang det sker.

Men ellers tak for alle jeres svar, nu ser jeg hvornår jeg igen skal have
skiftet tændrør LoL

JAn

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 01-07-04 23:41

> [...]
> Og det ER tændrøret, da det endnu ikke er lykkedes mig at rense det så det
> kan bruges igen, (og det skulle jo nok kunne genbruges hvis det var

Bemærk det jeg mener er ikke om tændrøret er varmt eller koldt, altså
driftvarm fra motoren. Jeg mener tændrøret kan blive for varmt i motoren, så
at isoleringen i tændrør revner. Og det kan bare være små revner man ikke
kan se. Så at gnisten kryber/siver væk. Det kan man ikke se, eller rense
væk. Man kan sige et løs forbindelse i tændrøret. Det sker over tid, hvor
det bliver lidt for varmt iforhold til hvad det er lavet til, hvor revnen så
bliver større og større indtil det ikke virker mere.....og du ikke kan
starte.

Er det på den samme cylinder(tændrør) fejlen opstår på?

Kan du pille tændrørshætten af, så du kun har ledningen og holder den hen
imod motorblok, kommer der så gnist?

> Den drukner måske, men det skulle jo ikke hver gang ødelægge tændrøret,
min
> gamle HD kører på samme tændrør i år som den gjorde hele sidste år
> (ca.7000km) uden problemer

Kan du for sjov skyld sætte det tændrør som ikke giver gnist på din HD og se
om der så kommer gnist. Ikke fordi da skal køre på det, kun for se gnisten.

> Så måske jeg skal overveje at skifte til et andet mærke næste gang det
sker.

Ja prøv det, bemærk det er ikke for mærkets skyld, men lige den produktion,
det firma har haft med den serie tændrør hvor de måske ikke er helt lavet
holdbare nok. I forhold til et andet tilsvarende. Du kan prøve og så bare
trække på skulderne og sige nå. hvis det løser det.

Torben

Fra : Jan

Dato : 03-07-04 07:11

> [...]

> det bliver lidt for varmt iforhold til hvad det er lavet til, hvor revnen

> bliver større og større indtil det ikke virker mere.....og du ikke kan

Ok, det var nok en misforståelse fra min side, men hvis det er tilfældet
skulle det jo næsten menes at komme hvergang "cyklen" havde været ude på en
længere tur, og det er ikke tilfældet.

> Er det på den samme cylinder(tændrør) fejlen opstår på?

Nej, men det er sket på begge, men 2 gange på den højre.

> Kan du pille tændrørshætten af, så du kun har ledningen og holder den hen
> imod motorblok, kommer der så gnist?

De er lukket til, men kan selvfølgelig sætte nogle andre tændkabler på og
tjekke det prøver jeg næste gang det sker, men tror ikke det hjælper da
den starter med det samme når bare tændrøret bliver skiftet.

> Kan du for sjov skyld sætte det tændrør som ikke giver gnist på din HD og
se
> om der så kommer gnist. Ikke fordi da skal køre på det, kun for se
gnisten.

Jaaa, det kunne jeg jo prøve

> [...]
> holdbare nok. I forhold til et andet tilsvarende. Du kan prøve og så bare
> trække på skulderne og sige nå. hvis det løser det.

Det er også mit næste træk, kørte en tur igen igår helt uden prob. så nu
skaffer jeg et andet mærke og har liggende i reserve.

Takker for svarene.

Jan

Fra : Lars Hessellund

Dato : 07-07-04 18:40

> Det er også mit næste træk, kørte en tur igen igår helt uden prob. så nu
> skaffer jeg et andet mærke og har liggende i reserve.
>
> Takker for svarene.
>
> Jan

Ellers kan du købe en pakke med 10 tændrør til ca. kr. 130 hos www.louis.de
/Lars