Ole Baun wrote:
>
> Godt at du selv kan se det, for de er jo også særdeles behagelige for de af
> os der:
> - af og til kører på motorvej mere end en ½ time af gangen.
> - kører mc når det regner.
> - kører mc når temperaturen er under 10 grader.
>
>
Ja, MC'er til daglig transport, burde jeg have holdt uden for - sorry!
>>/Hekto ... der ikke har behov for at identificere sig med Valentiono og
>>de andre, og som helst vil have at en motorcykel ligner det den er ...
>>en motorcykel!
>
>
> Hvilket, som du ser det, betyder at en mc med kåbe ikke ligner en motorcykel
> ?
> Hvad ligner den så ?
En cabriolet, skåret igennem på langs!
>
>
> Jeg ved ikke hvor du er henne. Men jeg har en lumsk anelse om at du
> kategoriserer min mc, (som jeg iøvrigt er glad for), som "Ordinary-
> tupperware o.s.v.". Fred være med det.
> På den andet side så er det da helt fint for mig at ikke alle vælger mc ud
> fra de samme kriterier som mig.
> Hvordan tror du i øvrigt det ville se ud hvis ikke japanerne havde givet sig
> til at lave mc´er ?
Se det var et interessant spørgsmål!
Selvfølgelig kan man give svaret på det, sådan helt eksakt.
Hvad enten det er biler vi taler om, eller MC'er, så er der stadig står
forskel på design hvad angår europæiske og japanske mærker. Forskelle i
selve konceptet, motorvalg, og også i design.
Japanske motorcykler er m.h.t. til koncept og design, udelukkende rettet
imod det europæiske og amerikanske marked, og med masseproduktion for
øje. På hjemmemarkedet fører de sig frem med helt andre modeller, som vi
kun sjældent ser. Dette skyldes lovgivningen i Japan. Japanerne er også
forholdsvis alene om racet med HK/Kg, dog kun på eksportmarkederne.
Europæerne følger med deropad; men kaster sig ikke rigtigt i selen, for det.
De europæiske fabrikker, producerer ikke nær så høje styktal, som japanerne.
Man skal nok lægge mærke til hvordan kineserne er ved at sætte sig på
'knallert-markedet' op til 250cc! Tænk på hvad der ruller rundt af 100cc
MC'er, med høns og grise på bagagebæreren i østen!
Hvis ikke Japanske MC'er var kommet på markedet i 60'erne her i Europa,
med modeller der havde høj ydelse og lav pris, ville flere europæiske
fabrikker sikkert have overlevet. Mange husker måske de nye modeller der
kom fra BSA og Triumph, lige inden de lukkede. De ville nok have fortsat
med nogle mere minimalistiske koncepter, hvor Triumph i dag fortsætter
en klassisk linie, og så en markedstilpasset serie, med japansk inspiration.
Der er ingen tvivl om at den japanske invasion har gjort europæiske
mærker billigere.
Designmæssigt tror jeg ikke den 'europæiske linie' ville være så
voldsomt meget anderledes end det vi ser. Mindre og mere diskret
farvevalg, enklere konstruktioner med færre HK, mindre 'overdesignet'
plastik. Scooteren tror jeg havde overlevet, og måske udviklet sig til
det vi ser i dag; men med større salgstal, måske.
.... bare et gæt.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!