helårsforsikring på ny mc
Fra : Henning Nielsen

Dato : 29-06-04 20:49

Hej.

Jeg skal ud og have min første MC på plader

Men hvad med forsikring. Jeg kan se at jeg kan spare en del penge ved ikke
at have der helårsforsikret. Hvordan gør man det i praksis. Skal man så
omkring motorkontoret med pladerne hvert år (med ny afgift osv). Er den
tyveriforsikret i perioden hvor der ikke bliver kørt på den ?.

Umiddelbart lyder det jo som en god ide, da jeg ikke har planer om, at
skulle have den svinet til med salt

mvh
Henning

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 29-06-04 20:57

Henning Nielsen skrev i meddelelsen

> Jeg skal ud og have min første MC på plader

Det lyder som en god ide.

> [...]
> man så omkring motorkontoret med pladerne hvert år (med ny afgift
> osv). Er den tyveriforsikret i perioden hvor der ikke bliver kørt på

Du beholder selv nr. pladen. (der er kun 1), det er praksis i de fleste
selskaber. Spørg evt. dit eget selskab. Min forsikring er således at
køreskader ikke er dækket i vinterperioden, men den er forsikret mod tyveri
og brand.

> Umiddelbart lyder det jo som en god ide, da jeg ikke har planer om, at
> skulle have den svinet til med salt

Det svier osse af helv... til spøg til side. Du har vist fat i noget af
det rigtige. Husk at forespørg på præmie inden du køber. Der er ikke altid
logik i deres beregninger/afregningssystem. Selv samme model kan være i
forskellig klasse alt efter årgang/pris, jeg ved det bl.a. er tilfældet på
Suzuki GS 500 i nogle selskaber.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : Armand

Dato : 30-06-04 19:39

Kenn H. Jensen <kenn@nospam.dk> skrev i en

> [...]
> forskellig klasse alt efter årgang/pris, jeg ved det bl.a. er tilfældet på

Og gennemskueligheden bliver ikke lettere af at Top-DK tager
vinteropstaldning fra dec. til mar. for givet. hvorfor man skal betale
ekstra (á én kvartalspræmie?) for at køre 12 mdr. igennem
Blandt de øvrige selskaber er det ellers normen at opkræve årspræmie og så
tilbagebetale for meget betalt præmie ud fra om man stalder op eller ej.
Og dét betyder i praksis at man umiddelbart skal regne med 5 kvartaler når
man forsøger at sammenligne Top-DK's årspræmie med andre selskabers :-|

Flere selskaber har tillige frivillig opstaldningsperiode (á tidspunkt og
varighed), hvad Top-DK selvsagt ikke har!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 21:50

Hej Henning!

> Jeg skal ud og have min første MC på plader

Herlig ting!

> Men hvad med forsikring. Jeg kan se at jeg kan spare en del penge ved ikke
> at have der helårsforsikret.

Kommer an på, hvilket forsikringsselskab som du har tænkt dig at bruge.
F.eks. skulle Topdanmark have mere i præmie (ansvar) for en
ikke-fulddækning, end hvad GF krævede for en helårsdækning (ansvar). Jeg har
GF og gider jeg alligevel ikke, at køre hele året, så /kan/ jeg bare
afleverere nummerpladen (mod gebyr) og få de resterende MC-løse måneder
refunderet, men stadig billigere, end hvad TOPDK dengang kunne hoste op med.
Desværre skal man bare være fyldt 30 år, for at kunne tegne kasko hos GF.

> Hvordan gør man det i praksis. Skal man så
> omkring motorkontoret med pladerne hvert år (med ny afgift osv).

Well. Hos nogen forsikringsselskaber, der gælder forsikringen fra 1. marts
til slutningen af oktober (vistnok). Rent praktisk kan nogen selskaber kræve
nummerpladerne indleveret, men i andre tilfælde kan man slippe for bøvlet og
beholde pladen på (dog velvidende om, at MC ikke må benyttes i denne
periode). Den årlige afgift kommer automatisk, hvadenten der er tale om en
hel- eller halvårlig dækning. Så motorkontoret er nok ret ligeglade mht. din
nummerplade, sålænge at der er et forsikringsselskab, der bakker op om dens
gyldige eksistens!

> Er den
> tyveriforsikret i perioden hvor der ikke bliver kørt på den ?.

Aner det ikke, jeg har kun alm. helårlig ansvar.

> Umiddelbart lyder det jo som en god ide, da jeg ikke har planer om, at
> skulle have den svinet til med salt

Synes selv, at det lyder smartest, at man blot kan aflevere pladerne /når
man selv har lyst/ (fordi vejret er skidt eller maskinen undervejs skal
igennem en omfangsrig renovering) og derved får måneder uden MC fratrukket
fra sin årlige præmie.

Hilsen
Lars

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-06-04 11:05

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> writes:

> [...]
> kræve nummerpladerne indleveret, men i andre tilfælde kan man slippe for
> bøvlet og beholde pladen på (dog velvidende om, at MC ikke må benyttes i

Min kasko er så pratisk indrettet at den ikke gælder i 1/12->28/2 (inkl.
eventuel skuddag). Der er ikke noget bøvl med at indlevere plader eller
noget. Forudsat den er forsvarligt opbevaret gælder tyveri/brand/hærværk
dog stadig i perioden, så det er helt optimalt.

Min ansvarsforsikring gælder hele året, så kørsel i de 3 Forbandede Måneder
er på eget ansvar.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.