Hej Henning!
> Jeg skal ud og have min første MC på plader
Herlig ting!
> Men hvad med forsikring. Jeg kan se at jeg kan spare en del penge ved ikke
> at have der helårsforsikret.
Kommer an på, hvilket forsikringsselskab som du har tænkt dig at bruge.
F.eks. skulle Topdanmark have mere i præmie (ansvar) for en
ikke-fulddækning, end hvad GF krævede for en helårsdækning (ansvar). Jeg har
GF og gider jeg alligevel ikke, at køre hele året, så /kan/ jeg bare
afleverere nummerpladen (mod gebyr) og få de resterende MC-løse måneder
refunderet, men stadig billigere, end hvad TOPDK dengang kunne hoste op med.
Desværre skal man bare være fyldt 30 år, for at kunne tegne kasko hos GF.
> Hvordan gør man det i praksis. Skal man så
> omkring motorkontoret med pladerne hvert år (med ny afgift osv).
Well. Hos nogen forsikringsselskaber, der gælder forsikringen fra 1. marts
til slutningen af oktober (vistnok). Rent praktisk kan nogen selskaber kræve
nummerpladerne indleveret, men i andre tilfælde kan man slippe for bøvlet og
beholde pladen på (dog velvidende om, at MC ikke må benyttes i denne
periode). Den årlige afgift kommer automatisk, hvadenten der er tale om en
hel- eller halvårlig dækning. Så motorkontoret er nok ret ligeglade mht. din
nummerplade, sålænge at der er et forsikringsselskab, der bakker op om dens
gyldige eksistens!
> Er den
> tyveriforsikret i perioden hvor der ikke bliver kørt på den ?.
Aner det ikke, jeg har kun alm. helårlig ansvar.
> Umiddelbart lyder det jo som en god ide, da jeg ikke har planer om, at
> skulle have den svinet til med salt
Synes selv, at det lyder smartest, at man blot kan aflevere pladerne /når
man selv har lyst/ (fordi vejret er skidt eller maskinen undervejs skal
igennem en omfangsrig renovering) og derved får måneder uden MC fratrukket
fra sin årlige præmie.
Hilsen
Lars