Filassociationer
Fra : Tobias Toft

Dato : 02-01-01 20:13

Hejsa
Hvordan får man sit program til at fx åbne en tekstfil, når der
dobbeltklikkes på tekstfilen, og programmet er lukket. (I Delphi 4)
(Kryptisk?)

Dvs. Hvordan associerer man en filtype med sit program...

/Tobias Toft

Fra : Thomas P

Dato : 02-01-01 20:35

Du associasierer ved at gå ind i explorer / stifinder - derefter ind i vis
og mappeindstillinger - så ind under fanen filtyper. Der kan du ændre på
filtypernes pointing-værdier :)

- Thomas

Fra : Tobias Toft

Dato : 02-01-01 23:08

> [...]
> og mappeindstillinger - så ind under fanen filtyper. Der kan du ændre på

Det ved jeg, men hvordan fatter programmet at det skal åbne filen?

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 02-01-01 21:47

Just as I expected, "Tobias Toft" <tobias@tt-media.com> came up with
this:

>Hvordan får man sit program til at fx åbne en tekstfil, når der
>dobbeltklikkes på tekstfilen, og programmet er lukket. (I Delphi 4)
>(Kryptisk?)

Nemt nok at forstå!
Du skal bruge ParamStr() og ParamCount() funktionerne til at finde ud
af hvor der stod på kommandolinien.

>Dvs. Hvordan associerer man en filtype med sit program...

Sådan får du programmet til at finde ud af det skal åbne en fil. For
at få Windows til at fatte at dit program kan det, så skal du sætte
det op i registreringsdatabasen. Start regedit.exe og kig under
HKEY_CLASSES_ROOT, så kan du nok selv finde ud af hvordan man laver en
simpel association. Du skal så bruge et TRegistry objekt til at sætte
det op fra et Delphi program.

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://xoasis.com/~niller/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Tobias Toft

Dato : 02-01-01 23:09

> Nemt nok at forstå!
> Du skal bruge ParamStr() og ParamCount() funktionerne til at finde ud
> af hvor der stod på kommandolinien.

Mange tak, det var hvad jeg skule bruge!
/Toft