Tiger OS X 10.4 efterligner Konfabulator
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-04 19:58

Nu har jeg aldrig selv brugt Konfabulator, men hvad mener I om, at Apple
med Dashboard putter næsten samme funktion i Mac OS X 10.4? Man synes jo
næsten ikke, Apple kan være det bekendt. Før i tiden købte Apple jo
produkterne af de små udviklere som f.eks. muligheden for at
synkronisere uret med en tids-server.
Kan det være noget personligt mellem Apple og Arlo Rose, der er
tidligere ansat hos Apple? Eller måske har Apple bare skiftet politik.
Det er mit indtryk, at Apple kører en hårdere linie nu om dage, men det
bærer jo også frugt. Det var ikke ment som en vandet vittighed.
Er Apples opførsel i orden, eller burde Tiger omdøbes til Shere
Khan?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-06-04 20:01

> [...]
> næsten ikke, Apple kan være det bekendt. Før i tiden købte Apple jo
> produkterne af de små udviklere som f.eks. muligheden for at

Apple hadde DA-konseptet allerede i Lisa i 1982, så dette er jo knapt
noe nytt som Konfabulator-teamet har funnet på?
Selvfølgelig var DAer skrevet i Pascal, og vanskeligere å kode enn
skripting-baserte applikasjoner, men at dette skulle være noe som
Konfabulator skulle ha enerett på?

Apple burde jo selvfølgelig ha snakket med dem først.

Terje

Fra : Lasse Hassing

Dato : 29-06-04 20:20

Henrik Münster wrote:

> Kan det være noget personligt mellem Apple og Arlo Rose, der er
> tidligere ansat hos Apple?

Jeg tror ikke det er noget personligt. Det er jo, desværre, ikke første
gang de gør det. (Watson/Sherlock)

--
Lasse Hassing, www.sinf.org

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-06-04 21:16

Henrik Münster wrote:
> [...]
> bærer jo også frugt. Det var ikke ment som en vandet vittighed.
> Er Apples opførsel i orden, eller burde Tiger omdøbes til Shere

Jeg mener det er noget mudderkastning, godt nok kan det føles lidt
smagsløst at Apple nærmest tager Konfabulator's ide og look med i
"Tiger", men så vidt jeg husker så kunne man få DesktopX til Windows den
gang i win98 tiden så faktisk er jeg af den opfattelse at Konfabulator
var først ude med de "lange fingre".

se her >>

http://www.stardock.com/products/desktopx/

http://www.stardock.com/products/desktopx/dx-jan04.jpg

og den sjove

http://www.macnyt.dk/gallery/?action=select&query=10885210002620217

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-06-04 06:06

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> "Tiger", men så vidt jeg husker så kunne man få DesktopX til Windows den
> gang i win98 tiden så faktisk er jeg af den opfattelse at Konfabulator

jeg har set mange indlæg, hvor man redegør hvem der stjal
"konfabulatorkonceptet" hvornår, men det ændrer ikke at det ligner SÅ
meget at de burde have holdt ren røv at trutte i, og lavet en aftale med
Arlo Rose.

Eller holde deres kæft med hvad M$ gør, ligenu kaster de med sten mens
de selv bor i et glashus!!

Der er utvivlsomt en masse jura, og de har måske retten på deres side,
men risikere de ikke at folk ikke gider lave/forbedre innovative ideer?
De risikerer at Apple har det med i deres nye WWDC/keynote!!

Jeg blev sur og skuffet!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-04 06:49

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> men risikere de ikke at folk ikke gider lave/forbedre innovative ideer?
> De risikerer at Apple har det med i deres nye WWDC/keynote!!

Er det ikke det samme som at diskutere, hvvem der opfandt den
dobbeltradede jakke ?

I 1900 rødkål opfandt Fritz Wankel en genial motor, som tyskerne brugte
i NSU/Audi - den brugte imidlertid 100 liter benzin for at starte og var
slidt ned efter 5 minutter.

Overdrivelse fremmer forståelsen.

Mazda overtog derefter og udviklede en velfungerende Wankel motor, som
endda har vundet Le Mans en gang.

Nogen gange er en ide og tiden ikke altid kompatible.

Jeg er ligeglad med om Max Muldjord har opfundet et eller andet smart
lille program, som aldrig blev udbredt på grund af forskellige årsager.

Har Apple opfundet iChat ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-04 19:23

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> [...]
>
> I 1900 rødkål opfandt Fritz Wankel en genial motor, som tyskerne brugte
> i NSU/Audi - den brugte imidlertid 100 liter benzin for at starte og var

Når ejere af NSU Ro 80 mødte hinanden i trafikken hilste de ved at vise
det antal fingre som svarede til det antal motorer, de havde slidt op.
Efter et par år løb man tør for fingre.

> Mazda overtog derefter og udviklede en velfungerende Wankel motor, som
> endda har vundet Le Mans en gang.
>
> Nogen gange er en ide og tiden ikke altid kompatible.

Det er set mange gange. Næsten alt nyt på cykler har faktisk været brugt
for 50 år siden. Jeg har set billeder af Aheadset fra fyrrene.

> Jeg er ligeglad med om Max Muldjord har opfundet et eller andet smart
> lille program, som aldrig blev udbredt på grund af forskellige årsager.
>
> Har Apple opfundet iChat ?

Selvfølgelig er der meget rigtigt i det, du siger. Men Dashboard og
Konfabulator er meget ens. Selv Widgets hedder Widgets begge steder.
Hvis man laver et produkt, så er det da ikke særligt sympatisk, hvis en
konkurrent laver noget, der ser stort set ligesådan ud. Hvis du havde en
succesfuld butik, ville du da ikke bryde dig om, hvis en konkurrent
efterlignede din butiksfacade fuldstændig, så folk troede, det var en
filial af din butik. Men juridisk havde han vel lov til det, hvis du
ikke havde beskyttet din facade.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-04 19:39

> [...]
> efterlignede din butiksfacade fuldstændig, så folk troede, det var en
> filial af din butik. Men juridisk havde han vel lov til det, hvis du

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg vil vove den påstand at den
almidelig forbruger kan ikke se forskel på en habit fra H & M, Armani,
Webmore og Tøjeksperten........ de er alle med 3 knapper, sorte og har
lommer.

De hedder alle en blazer.......

Der findes 1000 vis af eksempler på ting, som andre kopierer og nogen
gange er kopien bedre end originalen, mere smart, flottere, eller
tidsmæssigt bedre placeret.

Hvad med e-mail klienter ? Hvem har patent på dem ? De ligner hinanden
så meget at de fleste ingen problemer har med at benytte et nyt program,
da alle ikoner stort set er ens.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-04 19:59

> [...]

> almidelig forbruger kan ikke se forskel på en habit fra H & M, Armani,
> Webmore og Tøjeksperten........ de er alle med 3 knapper, sorte og har

Findes Webmore endnu? Det var endda længe før internettet, det kom frem

> [...]
>
> Hvad med e-mail klienter ? Hvem har patent på dem ? De ligner hinanden
> så meget at de fleste ingen problemer har med at benytte et nyt program,

OK. Men sig det ikke til mig. Sig det til alle dem, der rakker ned på
Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-07-04 10:13

> [...]
> efterlignede din butiksfacade fuldstændig, så folk troede, det var en
> filial af din butik. Men juridisk havde han vel lov til det, hvis du

En stor forskel er, at for at køre Widgets under Konfabulator, skal man
købe Konfabulator for 25$.
Hvis du så gerne vil dele en Widget med andre, så skal de jo købe
Konfabulator før de kan bruge din Widget - de skal i hvert fald
installere det. (Betalingen er så op til deres samvittighed).

Apples udgave kører uden ekstra software.

Og som allerede skrevet, Apple havde det samme for 20 år siden.

Hvis du har lyst, så er her en god artikel, der forklarer lidt om hvad
der ligger bag:

http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator

mvh
Ole-J…
…der ikke bruger Konfabulator

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 09:45

> [...]

> "konfabulatorkonceptet" hvornår, men det ændrer ikke at det ligner SÅ
> meget at de burde have holdt ren røv at trutte i, og lavet en aftale med

Siden Konfabulator-eksperten nu er på banen, så mangler jeg lidt hjælp.
Der er en killer-widget, der hedder SuperSuche, der bde kan søge i
Google og Wikipedia. Jeg kan bare ikke få den til at søge. Efter at have
indtastet søgeordet og trykket return sker der intet.

man skulle også kunne åbne pakken i TextEdit , så man kan redigere
søgesteder, me det vil den heller ikke.

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-06-04 11:24

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:
> [...]
> Google og Wikipedia. Jeg kan bare ikke få den til at søge. Efter at have
> indtastet søgeordet og trykket return sker der intet.

Hent i stedet "Where Is It?".

Den søger i:
Google
MacUpdate
Amazon
AppleSupport
Lycos
AltaVista
Overture
eBay
Yahoo
Widget Gallery
og yak MSN

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 11:48

> Hent i stedet "Where Is It?".

Ups. den havde jeg faktisk, men jeg havde ikke sat mig ind i den, så jeg
troede ikke dn kunne søge i andet end Widgets.

--
Christian

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-04 11:58

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Ups. den havde jeg faktisk, men jeg havde ikke sat mig ind i den, så jeg
> troede ikke dn kunne søge i andet end Widgets.

iSeek er også ret cool og ligger i menubaren..

http://www.ambrosiasw.com/utilities/iseek/

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 12:30

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> iSeek er også ret cool og ligger i menubaren..

Menubaren er helt sikkert et plus, men ellers har den et handicap på $
15

--
Christian

Fra : No1

Dato : 30-06-04 19:56

> Er Apples opførsel i orden, eller burde Tiger omdøbes til Shere
> Khan?

For at Apple skal holde sig gode venner med udviklingerne, noget de
siger de meget gerne vil, er det i hvertfald en god ide at behandle dem
ordentligt.

Udviklere af hacks og udvidelser til OSX må forvente at Apple når som
helst kan indbygge noget lignende i OSX.

En model Apple kan bruge, er at lade folk, der lever af at udvikle den
slags, vide at de kommer med noget lignende i næste OSX. Denne gang har
de i hvertfald fået et halvt års "advarsel".

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-04 20:41

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> [...]
>
> Udviklere af hacks og udvidelser til OSX må forvente at Apple når som
> helst kan indbygge noget lignende i OSX.

Det er en meget svær balancegang. Det er jo fint for Apple at udviklere
laver programmer til OS X. Men samtidig skal styresystemet jo have nogle
muligheder i sig selv. I dag forventer folk, at der følger browser,
e-mail-program, teksteditor, lommeregner og mange andre småting med et
styresystem. Enten skal Apple selv lave det, eller også skal de stole
på, at andre gør det, og så bundle andres programmer med styresystemet.
Et eksempel har været Internet Explorer og Outlook Express fra MS i det
gamle OS 9. Apples problem kan være, at visse ting ikke laves af andre,
eller at Apple ønsker en bedre kvalitet eller andre/flere funktioner.
Løsningen kan så være, at Apple selv laver den slags programmer,
men så risikerer Apple at gøre sig uvenner med evt. udviklere, der laver
samme slags programmer. Se bare, hvor fornærmede folkene bag browseren
Opera blev, da Apple lavede Safari. Og det på trods af, at Opera
efterhånden havde brugt et par år på at vise, at de ikke var i stand til
at lave en Mac-version. Man kan så sige, at den slags udviklere har
Apple ikke brug for, men ellers har Apple brug for udviklere. Uden
udviklere, intet computersystem. Apple kan jo ikke lave det hele selv.
På den anden side kommer jeg lige til at se på min Dock. Det
meste er faktisk fra Apple. Virex følger med .Mac. Camino og IE er
gratis browsere, som er gode ved inkompatible sider. MacSOUP er billig
shareware. HotSync Manager følger med en Palm PDA. Det er sådan set bare
Politikens Store Ordbog, der er et rigtigt købeprogram, af dem jeg har i
min Dock lige nu. Så måske kan Apple godt leve med at lave det meste
selv.

> En model Apple kan bruge, er at lade folk, der lever af at udvikle den
> slags, vide at de kommer med noget lignende i næste OSX. Denne gang har
> de i hvertfald fået et halvt års "advarsel".

Sådan kan man jo også se på det. Og i den tid har folkene bag
Konfabulator måske fået en fordel af al den goodwill, de har fået nu.
Mange har jo fået ondt af dem, og måske vil mange af den grund købe
Konfabulator.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 01-07-04 09:03

> [...]
> bærer jo også frugt. Det var ikke ment som en vandet vittighed.
> Er Apples opførsel i orden, eller burde Tiger omdøbes til Shere

der er kommet en god artikel omkring lighedder og forskelle mellem
Dashboard og Konfabulator her:

<http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator>

hilsen ka'l
--