/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB 450 S
Fra : Joachim Bruun Schmid~


Dato : 29-06-04 19:25

Hej igen,

I vores søgen efter en mc til min ven, er vi nu også faldet over en Honda CB
450S som vi godt kan lide.

Vi vil nu gerne vide om der er nogle faldgrubber ved denne model!

Evt. nogle der har positive/negative erfaringer med den!?

Hvor Stabil er motoren?

/Joachim



 
 
Richard (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 29-06-04 22:04

Joachim Bruun Schmidt wrote:

> I vores søgen efter en mc til min ven, er vi nu også faldet over en Honda CB
> 450S som vi godt kan lide.

Ikke underligt

> Vi vil nu gerne vide om der er nogle faldgrubber ved denne model!

Spørg Armand; eller hurtigere: Søg i gamle indlæg, det har været oppe
fornylig i en eller flere tråde - og flere gange tidligere. Søg
alternativt på CB450S, som det også ofte skrives

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Armand (30-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-04 19:47


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40e1d975$0$259$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Spørg Armand; eller hurtigere: Søg i gamle indlæg, det har været oppe
> fornylig i en eller flere tråde - og flere gange tidligere. Søg
> alternativt på CB450S, som det også ofte skrives

Jeg kan endda svare uden at blive spurgt!

Nå, når jeg springer ind, er det fordi meget af det jeg har skrevet er
skrevet
om "CB4½" - Men essensen er at motoren (hvis særkende er 360° krumtap (de
fleste 2-cyl's har 180°), tre ventiler pr cyl. og to balance-aksler i
"tandem"!) blev lanceret på CB400T i '78 og sidenhen er brugt hen sent i
80'erne - Senest på CB400DX.
At man bliver ved med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde er
vel et stabilitets-bevis i sig selv (hvad blev der til forskel af
VF-motorerne??) :-/

--
Armand.








Richard (30-06-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-06-04 22:47

Armand wrote:

> At man bliver ved med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde er
> vel et stabilitets-bevis i sig selv (hvad blev der til forskel af
> VF-motorerne??) :-/

Du mener dem, der i dag anvendes i VFR og langt op i '90erne i VF750C

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Armand (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-04 00:24


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40e334e3$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > At man bliver ved med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde
> > er vel et stabilitets-bevis i sig selv (hvad blev der til forskel af
> > VF-motorerne??) :-/
>
> Du mener dem, der i dag anvendes i VFR og langt op i '90erne i VF750C

Øh?
VFR er ikke af samme grundstamme som VF, og Costum-modellerne er da snarere
et varigt produceret populært produkt, end en gen-gen-gen-udnyttelse af en
pålidelig motor (á CB4½'eren) :-/

--
Armand.






Richard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-07-04 17:09

Armand wrote:

>>>At man bliver ved med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde
>>>er vel et stabilitets-bevis i sig selv (hvad blev der til forskel af
>>>VF-motorerne??) :-/
>>
>>Du mener dem, der i dag anvendes i VFR og langt op i '90erne i VF750C
>
> Øh?
> VFR er ikke af samme grundstamme som VF, og Costum-modellerne er da snarere
> et varigt produceret populært produkt, end en gen-gen-gen-udnyttelse af en
> pålidelig motor (á CB4½'eren) :-/

Øh ja, det VFR (RC24, RC36 osv.) byggede da videre på den oprindelige
750cc V4 fra VF750F et al IMHO. I '93 kom så den kædetrukne VF750C, hvis
motor var en variant af RC36, men udvendigt tilpasset indsatsen i en
nøgen konstruktion.

Når Honda's V4 ikke blev videreført i de nøgne standardcykler VF750S og
VF1100S var det nok hovedsageligt af omkostningsmæssige grunde, og fordi
markedet svingede væk fra nøgne standardcykler med kardan - en modeltype
der blomstrede i starten af '80erne.

I stedet satsede Honda på rækkefireren, hvor i første omgang CB750 blev
videreført og nogle år senere CB1000 Big One, mens klassen lige under
blev videreført med i første omgang NTV som afløser for VT500E og
CX500/650E.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-07-04 18:08


Richard skrev i meddelelsen
<40e43748$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Armand wrote:
>> Øh?
>> VFR er ikke af samme grundstamme som VF, og Costum-modellerne er da
snarere
>> et varigt produceret populært produkt, end en gen-gen-gen-udnyttelse af
en
>> pålidelig motor (á CB4½'eren) :-/
>
>Øh ja, det VFR (RC24, RC36 osv.) byggede da videre på den oprindelige
>750cc V4 fra VF750F et al IMHO. I '93 kom så den kædetrukne VF750C, hvis
>motor var en variant af RC36, men udvendigt tilpasset indsatsen i en
>nøgen konstruktion.


Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste 450
var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
forskellige versioner.

Derimod findes der ingen stumper fra VFR'en der kan stoppes i en VF, på nær
måske nogle bolte. Alene tandhjulstrækket til knasterne, og 360° krumtap i
VFR'en gør det ret umuligt. (Eller er det 360° i VF'en, og 180° i VFR'en..?
Jeg kan aldrig huske det, forskellige på det punkt er de ihvertfald)

mvh
Orla
>
>--
>Richard Pade, Sorgenfri, DK
>



Richard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-07-04 19:32

Orla Pedersen wrote:

>>Øh ja, det VFR (RC24, RC36 osv.) byggede da videre på den oprindelige
>>750cc V4 fra VF750F et al IMHO. I '93 kom så den kædetrukne VF750C, hvis
>>motor var en variant af RC36, men udvendigt tilpasset indsatsen i en
>>nøgen konstruktion.
>
> Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste 450
> var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
> forskellige versioner.

Det er sikkert rigtigt; men min trigger var Armands: "At man bliver ved
med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde" - og Honda opgav
alstå ikke V4 som motorkonstruktionn efter de første generationer frem
til '85

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-07-04 15:46


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40e458d4$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
>
> > Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste
> > 450 var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
> > forskellige versioner.
>
> Det er sikkert rigtigt; men min trigger var Armands: "At man bliver ved
> med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde" - og Honda
> opgav alstå ikke V4 som motorkonstruktionn efter de første generationer
> frem til '85

Jeg punkede (eller gjorde jeg overhovedet dét?) VF'erne og ikke V4'erne :-|

--
Armand.




Richard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-07-04 17:29

Armand wrote:

>>>Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste
>>>450 var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
>>>forskellige versioner.
>>
>>Det er sikkert rigtigt; men min trigger var Armands: "At man bliver ved
>>med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde" - og Honda
>>opgav alstå ikke V4 som motorkonstruktionn efter de første generationer
>>frem til '85
>
> Jeg punkede (eller gjorde jeg overhovedet dét?) VF'erne og ikke V4'erne :-|

- som jo altså fortsatte i form af VF750R siden VFR foreløbig frem til i
dag og i VF750C til årtusindskiftet, sådan cirka

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Armand (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-04 23:26


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:40e458d4$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
>
> >>Øh ja, det VFR (RC24, RC36 osv.) byggede da videre på den oprindelige
> >>750cc V4 fra VF750F et al IMHO. I '93 kom så den kædetrukne VF750C,
> >>hvis motor var en variant af RC36, men udvendigt tilpasset indsatsen i
en
> >>nøgen konstruktion.
> >
> > Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste
450
> > var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
> > forskellige versioner.
>
> Det er sikkert rigtigt; men min trigger var Armands: "At man bliver ved
> med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde" - og Honda opgav
> alstå ikke V4 som motorkonstruktionn efter de første generationer frem
> til '85

Efter endelig at have fået surfet forbi nogle sammenlignelige ficher, tager
jeg lige fat hér igen:
Udover at krumtappen er vredet anderledes med deraf følgende forskelle
omkring tænding og knaster, samt tandhjulsdrevet til knasterne og den
kendsgerning at smøresystemet har undergået forandringer til det bevisligt
bedre, er der andre markante forskelle i konstruktionen mellem VF750 og
VFR750, og ikke mindst i forhold til den seks-ventilede twin der bortset fra
volumen-forskellen på 50ccm er identisk i opbygning over hele!
Umiddelbart er det tydeligt at gearskiftemekanismen påvirkes fra højre side
(á en laaang gearskifteaksel) på VF hvor det påvirkes fra venstre side på
VFR.
Selvom slige detaljer er utydelige på sådanne ficher, kan det se ud som at
skiftegaffel-akslen på også har skiftet placering i forhold til tromlen, de
to motorer imellem.
Motordæksler og selve blokken ser meget ensartet ud; men hvis blokken var
identisk ville man se flere VF'ere med VFR-motor ilagt end de nul stk. jeg
har set :-|

--
Armand.



Richard (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 18-07-04 17:31

Armand wrote:

>>>Jeg tror Armand hentyder til at ved CB400T og helt frem til den sidste
>>>450 var det samme konstruktion, og man kan endog "mixe" delene fra de
>>>forskellige versioner.
>>
>>Det er sikkert rigtigt; men min trigger var Armands: "At man bliver ved
>>med at trække på en motorkonstruktion på sådan en måde" - og Honda opgav
>>alstå ikke V4 som motorkonstruktionn efter de første generationer frem
>>til '85
>
> Efter endelig at have fået surfet forbi nogle sammenlignelige ficher, tager
> jeg lige fat hér igen:
> Udover at krumtappen er vredet anderledes med deraf følgende forskelle
<SNIP - en beskrivelse af en stribe ændringer fra den oprindelige til
VFR-motoren>
> Motordæksler og selve blokken ser meget ensartet ud; men hvis blokken var
> identisk ville man se flere VF'ere med VFR-motor ilagt end de nul stk. jeg
> har set :-|

Ja, det hedder vel viderudvikling og rummer netop svaret på dit
oprindelige spørgsmål: "(hvad blev der til forskel af VF-motorerne??)"

I modsætning til Suzuki, der skrinlagde deres 1200 og 700 cc-V4'er efter
- så vidt jeg huslker - kun to år i deres Madura'er i midtfirserne,
videreudviklede Honda deres V4 helt frem til i dag. Og ikke nok med det,
de lavede også en helt tredie eller fjerde eller femte
grundkonstruktion, nemlig Pan European-motoren

Om de så er indbyrdes udskiftelige er vel en biting - som Karlson ville
have sagt - set ifht kontinuiteten i modelrækken

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-07-04 16:25


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:40e444f8$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Derimod findes der ingen stumper fra VFR'en der kan stoppes i en VF, på
> nær måske nogle bolte. Alene tandhjulstrækket til knasterne, og 360°
> krumtap i VFR'en ... (Eller er det 360° i VF'en, og 180° i
> VFR'en..? Jeg kan aldrig huske det, forskellige på det punkt er de
> ihvertfald)

Huskeregel (som jeg også regner fakta for at være):
VF'erne er discountguf i forhold til VFR, og en 360° krumtap er billigere at
fremstille da slibningen af begge søler klares i samme opstilling

--
Armand.





jesper (30-06-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 30-06-04 09:41

> Evt. nogle der har positive/negative erfaringer med den!?

I touringnyt 2/91 er der to artikler om den. Den ene er bladets egen
"langtidstest" (15.000km) og den anden er en læsers erfaring med denne
model efter 50.000km
Jeg har ikke bladet liggende elektronisk, men jeg kan godt få lavet en
kopi hvis du selv vil hente det i Lyngby....
Men generelt så bliver den rost for alt

> Hvor Stabil er motoren?

Ganske stabil.
Den har været i Hondas regi i mange år og er blevet brugt på et hav af
MC'er.
Kender en som havde en DX model (samme motor) og efter 75.000km kørte
den stadig godt og brugte ingen olie.
På konens rebel sidder samme motor, og igen er der tale om en MC der
starter problemfrit hver gang, selvom den godt kan stå stille i 2-3
uger....

Mvh
Jesper

Richard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-07-04 22:11

jesper wrote:

> På konens rebel sidder samme motor, og igen er der tale om en MC der
> starter problemfrit hver gang, selvom den godt kan stå stille i 2-3
> uger....

Errh, er det usædvanligt? - det er jo en Honda

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


jesper (02-07-2004)
Kommentar
Fra : jesper


Dato : 02-07-04 12:04

rpaderichard@netscape.net (Richard) wrote in message news:<cc1ult$o0d$1@abbeden.bunk.cc>...
> jesper wrote:
>
> > På konens rebel sidder samme motor, og igen er der tale om en MC der
> > starter problemfrit hver gang, selvom den godt kan stå stille i 2-3
> > uger....
>
> Errh, er det usædvanligt? - det er jo en Honda

Nej det er mere reglen end undtagelsen *lol*
Men da manden er på jagt efter MC nr. 1 så er det jo en god ting at vide....

Jesper
(6*Honda, 1*Kawasaki, 1*Cagiva)

CBiker (12-07-2004)
Kommentar
Fra : CBiker


Dato : 12-07-04 23:23

On Tue, 29 Jun 2004 20:24:43 +0200, Joachim Bruun Schmidt wrote:

> I vores søgen efter en mc til min ven, er vi nu også faldet over en Honda CB
> 450S som vi godt kan lide.
>

Den er også sjov at kører på.
Jeg har selv en som jeg har kørt på i ca 3 år. Den er årgang 1987.

> Vi vil nu gerne vide om der er nogle faldgrubber ved denne model!
>

Jeg blev røvrendt da jeg købte min fordi jeg ikke viste nok om
motorcykler.
Jeg skulle selvfølgelig have haft en MC-kyndig med ...
Det eneste par ting jeg ville se grundigt på er :

1. Virker lade-systemet. Dvs. bliver batteriet ladet op.
Det kan man se med et voltmeter over batteriet når omrdregningerne
kommer over ca 1200.

2. Er knastaksel kæden i orden. Dvs at den ikke er slap og den ikke er
justeret ud til max. Hvis kæden er slap kommer der en del støj fra
motoren.

>
> Evt. nogle der har positive/negative erfaringer med den!?
>
Positive :
1. Den starter hver gang.
2. I højeste gear kører den langt på literen. Min er oppe på over 20 km/l.
3. Den er forholdsvis simpel. Dvs man kan selv pille.

Negative:
Reservedele er stadig mega-dyre. Pris for ny orginal generator og
ensretter ca 8000,-kr + arbejdstimer

>
> Hvor Stabil er motoren?
>
Bortset fra at mine ventiler skal justeres hver sæson har der ikke været
meget i vejen med motoren som ikke kunne justeres på plads.

> /Joachim

Mvh
CBiker
http://www.sigersted.net/MC/HondaCB450S.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste