motion og lowcarb diet (og lidt om puls-tr~
Fra : Michael Lund

Dato : 29-06-04 18:19

Hej,

Jeg begyndte i søndags på South Beach kuren da jeg godt vil smide lidt kilo.
Jeg løber normalt et par gange om ugen - i sidste uge 11km og 8km. Meningen
var så at jeg i dag skulle ud på en 12km tur, men jeg var godt klar over at
kuren måske tappede lidt energi, så jeg valgte en rute, hvor jeg kunne vælge
kun at løbe 7km. Normalt kan jeg løbe 4/5 af min tur før jeg ryger ud af min
puls-zone (jeg træner med pulsur). I dag nåede jeg 2km, så havde jeg
overskredet puls-zonen og det var kun lige det at jeg kunne slæbe mig
igennem de 7km uden at knække mig.

Jeg var tydeligt dehydreret, men er det den eneste forklaring? Jeg skal
selvfølgelig sørge for at drikke nok vand, men hvad kan jeg vente mig i
forhold til mit løb, mens jeg holder mig i første fase af kuren (der hvor
man spiser så få kulhydrater som overhovedet muligt)? Er det ligefrem
"farligt" at træne hårdt i denne fase?

mvh
Michael

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-04 19:35

> Jeg var tydeligt dehydreret, men er det den eneste forklaring?

Jo mere motion, jo mere af energien kommer fra kuhydratdepoterne. Går du, så
kommer op til 75% af energien fra fedt mens resten kommer fra
kulhydratdepoterne, men ved løb vil langt størstedelen (hvis ikke det hele)
af energien komme fra kulhydratdepoterne (de har et specielt navn -
glykogendepoter?). Da du jo ikke fylder i dine kulhydratdepoter pga kuren,
så er de altså tomme, når du skal bruge dem. Alt energien må så komme fra
fedtet, og det er meget langsommere til at blive optaget - du har mindre
energi til større udfoldelser.

Jeg ved ikke om det er farligt, men personligt ville jeg vælge gåturen frem
for løbeturen, så man ungår et kolaps.

Mvh Maria

Fra : Michael Lund

Dato : 29-06-04 21:10

Hej Maria

> [...]

> fedtet, og det er meget langsommere til at blive optaget - du har mindre

Jeg tænkte nok, det var noget i den retning, men det er rart at få det
bekræftet (og forklaret) af en der ved noget om det.

> Jeg ved ikke om det er farligt, men personligt ville jeg vælge gåturen
frem
> for løbeturen, så man ungår et kolaps.

Jeg synes bare det er så kedeligt at gå, men jeg ændre mit løbeprogram fra 2
lange ture til flere korte, så jeg under træning stadig holder mig i det
behagelige område. I øvrigt kan jeg fortælle at jeg har det ganske fint her
til aften - ikke noget med at være total drænet for kræfter eller noget i
den stil (man skal jo lytte til sin krop

Tak for svaret

mvh
Michael

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-06-04 20:35

[Michael Lund | Tue, 29 Jun 2004 19:19:03 +0200]

>I dag nåede jeg 2km, så havde jeg overskredet puls-zonen og det var
>kun lige det at jeg kunne slæbe mig igennem de 7km uden at knække mig.

Hård mortion er en særlig udfordring i starten af en lowcarb diet. Jeg
ville istedet anbefale dig at træne lidt mindre de første 2-3 uger til du
havde vænnet dig til det og dit indtag af kulhydrater er begyndt at stige.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk