Kobberfedt ctr. bremsefedt
Fra : Wheeler

Dato : 29-06-04 15:48

Er man gået bort fra kobberfedt til smøring af bagsiden på bremseklodserne?

Jeg har hørt at de metalspåner, som findes i kobberfedt skulle gøre det
svært at komme af med varmen -> skæve skiver til følge?

Wheeler
VFR 125R
TDR 125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-04 16:11

"Wheeler" <bernhard_wheeler@"varm"mail.com> skrev i en meddelelse
> Er man gået bort fra kobberfedt til smøring af bagsiden på
bremseklodserne?

Ikke mig bekendt.

> Jeg har hørt at de metalspåner, som findes i kobberfedt skulle gøre det
> svært at komme af med varmen -> skæve skiver til følge?

Den tror jeg ikke på! En smule fedt på bagsiden af en bremseklods betyder
ingenting mod den store flade i bevægelse i fartvind skiven repræsenterer.

Rittig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-04 22:20

Claus Rittig wrote:
> Den tror jeg ikke på! En smule fedt på bagsiden af en bremseklods betyder
> ingenting mod den store flade i bevægelse i fartvind skiven repræsenterer.

Med mindre man har en fjollet vane med at holde på bremsen når man
holder stille...

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-04 20:38

> Med mindre man har en fjollet vane med at holde på bremsen når man
> holder stille...

Det skaber til gengæld ikke meget varme, så det kan heller ikke give et
problem.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 03-07-04 02:49

Claus Rittig wrote:

> Det skaber til gengæld ikke meget varme, så det kan heller ikke give et
> problem.

Mon ikke Hans mener, at der holdes tæt kontakt imellem skive og klodser,
så den varme skive holder klodserne varme, istedet for at de køles
hurtigst muligt?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 03-07-04 11:19

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en

> Mon ikke Hans mener, at der holdes tæt kontakt imellem skive og klodser,
> så den varme skive holder klodserne varme, istedet for at de køles
> hurtigst muligt?

I så fald er han forkert på den: Kun når man taler om kulfiber-bremser (á
kulfiber mod kulfiber) drejer det sig om at hode driftsvarmen oppe. For
normale bremser er så kolde emner som muligt at foretrække!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 03-07-04 19:00

Armand wrote:

> I så fald er han forkert på den: Kun når man taler om kulfiber-bremser (á
> kulfiber mod kulfiber) drejer det sig om at hode driftsvarmen oppe. For
> normale bremser er så kolde emner som muligt at foretrække!

Dog, i regnvejr er det vel en fordel at holde skiverne varme nok til
hurtigt at fordampe det vand, der rammer dem IMHO

- men indrømmet; de godt 100 grader er også koldt i forhold til når
skiverne er kirsebærrøde eller bare tæt på

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 03-07-04 21:05

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

For

> Dog, i regnvejr er det vel en fordel at holde skiverne varme nok til
> hurtigt at fordampe det vand, der rammer dem IMHO

Så varm bliver ingen af bremsens enkeltdele aldrig under kørsel i regn
alligevel :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-07-04 00:23

Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Den tror jeg ikke på! En smule fedt på bagsiden af en bremseklods betyder
> ingenting mod den store flade i bevægelse i fartvind skiven repræsenterer.

Det er da heller ikke for at køle skiven, men for at aflede opstået
friktions-varme fra klodsen!
Skiven kan være nok så kold, og alligevel vil klodsen opvarmes ligeså snart
den kommer i kontakt med skiven, så skiven skal ikke regnes for kølende
element overfor klodsen!
Hænger bremseklodsen endvidere løst i caliberen er der ikke meget luft til
at nedkøle den, i forhold til en fast kontakt til et luftkølet metalemne (á
caliberen), som vil "suge" varme langt mere effektivt!
Rene metalflader i kontakt med hinanden er en praktisk umulighed i dét miljø
(vand og gade hhv. bremse -snavs), hvorfor kobberfedts konserverende og
varme-ledende evne (á samme funktion som når man monterer
elektronik-køleflader med Zink-pasta!), samt mulige "klister"-virkning (så
der stedse er fysisk kontakt mellem emnerne), ikke er sådan at kimse af :-|

--
Armand.
(der dog har en vis antipati mod at smøre fedt på et bremsemiddel - Afført

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-04 20:39

> Det er da heller ikke for at køle skiven, men for at aflede opstået
> friktions-varme fra klodsen!

Aaaaahhh... Det havde jeg ikke lige tænkt på.

Rittig

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-07-04 20:22

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Det er da heller ikke for at køle skiven, men for at aflede opstået
>friktions-varme fra klodsen!

Er der så nogen, der kan forklare mig, hvorfor bremsestemplerne på en
transalp er bygget som de er: Inderst selve stemplet, derpå en tynd
skive af træ(!) og så en tynd blikkappe til at dække ydersiden af
træskiven?
Tilsyneladende er træskiven monteret på kaliberen med en smule lim.

Træ er jo ikke fantastisk godt til at lede varme.

--
Kåre

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 06-07-04 00:53

"Kåre Nejmann" <nospam@kan.dk> wrote in message

> [...]
> Tilsyneladende er træskiven monteret på kaliberen med en smule lim.
>
> Træ er jo ikke fantastisk godt til at lede varme.

De gamle Kawasakier, vist specielt 900/1000, havde det med at kunne
hyle/sige noget under opbremsningen, og for at fjerne dette blev man rådet
til netop at komme kobberfedt imellem det aktuelle sted, og/eller at save et
spor ned i bremsebelægningen. Altså begge ting med tanke på at elimineren
opstået egenfrekvens.

Vedr. varmeafledningen fra bremsebelægningen så er det jo et dilemma med at
komme af med varmen -altså ikke når over ca. 700 C - for hvis den kommer til
bremsevæsken er det jo ikke for godt hvis den så bliver varmere end de 230 C
for en DOT 4 eller 260 C for en DOT 5; når disse er helt uden indkommen
vand.

Så det du nævner med træ mellemlægget kan jo skyldes både det med bremsehyl
og ikke ønsket varme indtil kaliberen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : TA

Dato : 19-07-04 01:59

> [...]
snart
> den kommer i kontakt med skiven, så skiven skal ikke regnes for kølende

Det undrer nu lidt. Har altid brugt kobberfedt på bagsiden af
bremseklodserne for at forhindre bremsehyl. Kobberfedtet forhindrer friktion
mellem klods og stempel ligesom det dæmper evt vibrationer.

Det er næppe en god ide at lede varmen fra bremseklodsen ind i kaliberen, da
bremsevædsken hurtigere ældes og i værste fald lettere kan komme i kog med
bremsesvigt til følge (som "Gert" også har nævnt). Dette er især aktuelt med
tyndslidte bremse-klodser. Man kunne endda tvivle på, om bremserne
overhovedet er designet til at lede varme ind i kaliberen? Fx er
bremse-stempler ofte hule og har kun kontakt med klodsen på en cirkelrand --
der er kun sparsom kontakt mellem bremse-stempel og -cylinder grundet
frigang og korrosion mv -- endelig er anlægsfladerne mellem bremse-klods
og -kaliber ganske små. Hertil kommer så at bremseklodser kan være lakkeret
på bagsiden ligesom de kan være forsynet med 'anti-squeal' blik eller clips
på bagsiden ... ingen af delene fremmer varmeledningen.

> [...]
> der stedse er fysisk kontakt mellem emnerne), ikke er sådan at kimse af
:-|

Såfremt varmeledning fra klods til kaliber var kritisk, havde man sikkert
designet bremserne anderledes. Bremse-klodsen er vel nærmest løst anbragt i
et bur uden fast kontakt med andre flader, hvorfor klodsen primært køles vha
luft/konvektion samt varmestråling. Kun hvis man holder stille og aktiverer
bremsen, køles klodsen af skiven.

... just my 2 cents

--
TA

Fra : Richard

Dato : 29-06-04 17:36

Wheeler wrote:

> Er man gået bort fra kobberfedt til smøring af bagsiden på bremseklodserne?

Hm, kobberfedt på bremseklodser gør IMHO mere gavn, der hvor klodserne
glider mod antiskrigefjederen - i et ganske, ganske tyndt lag, der ikke
trækker snavs vel at mærke.

Hvor stemplet - hhv caliberen på etsidede bremsecalibre - lægger an mod
bremseklodsen, skal du hellere sprøjte et tyndt lag Permatex eller en
anden klistrende, flydende pakning. Så er du sikker på at få trukket
klodsen med tilbage, når du slipper grebet om bremsen

I det mindste var det metoden, dengang værkstederne begyndte at behandle
klodser til skivebremser tilbage i '70erne

> Jeg har hørt at de metalspåner, som findes i kobberfedt skulle gøre det
> svært at komme af med varmen -> skæve skiver til følge?

Tja, det gør flydende pakning måske ikke bedre, men den tættere kontakt
til stempel hhv caliber betyder nok mere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 29-06-04 18:57

> [...]
>
> Jeg har hørt at de metalspåner, som findes i kobberfedt skulle gøre det
> svært at komme af med varmen -> skæve skiver til følge?

"Spåner" er det nok ikke ligefrem, og det er da netop kobber-indholdet der
skulle medføre en større varmeafledning :-/

--
Armand.