Hjaelp til en laekkende kaburator
Fra : Per Jakobsen

Dato : 29-06-04 14:36

Hej alle

hvor er det dejligt at i opfordrer mig til at soege
hjaelp her, denne SOS melding er taget fra en undertraad, jeg har bare
postet den igen, da det nok ikke er alle der laeser et 're' indlaeg.

Mit problem er at en af kaburatorerne laekker bensin fra det venstre
luftindtags hul (i ved de to huller paa stoerelse med en taendstik der
sidder forneden der hvor man saetter luftfilteret paa).

Jeg har kontrolleret foelgende jet naalen (den ser fin ud), jeg har ogsaa
efterset den anden naal (den dims som flyderen skubber op og som saa lukker
af for bensinen naar kammeret er fuldt). Den naal sidder ligsom i et
hylster, hvor jeg har skiftet o-ring. i starten kom der benz fra begge de
smaa huller nu er det kun det hoejre. Hvor kan det komme fra ? kan det
hjaelpe at skifte o-ringe paa selve flyde rammen/holderen.

Dernaest behoever man at synkroniserer kaburatorerne naar jeg ikka har skilt
de 4 kaburatorer ad, men kun taget flyde kammeret af den syge kaburator. Og
hvordan synkrosinerer man egentligt disse.

Er der noget jeg ellers har misset her.

Paa forhaand tak

Per
www.axaptamodules.com/family

Fra : Richard

Dato : 29-06-04 17:48

Per Jakobsen wrote:

> Mit problem er at en af kaburatorerne laekker bensin fra det venstre
> luftindtags hul (i ved de to huller paa stoerelse med en taendstik der
> sidder forneden der hvor man saetter luftfilteret paa).

Hvis jeg har forstået det rigtigt: Har du checket, at udluftningen fra
svømmerhuset er fri og ikke blokeret? - i den forventning at dine
karbunader har udluftning fra svømmerhusene ført til enten
luftfilterkassen eller det fri gennem et kulfilter.

> Dernaest behoever man at synkroniserer kaburatorerne naar jeg ikka har skilt
> de 4 kaburatorer ad, men kun taget flyde kammeret af den syge kaburator. Og
> hvordan synkrosinerer man egentligt disse.

Nej, ikke hvis alt er som før; svømmerhøjde, blandings-/luftskrue etc.

Men det foretages med et sæt manometre - gerne kviksølvs- - et koblet til
hver karburatorhals på den dertil indrettede stuts. Så stiller du højst
mulig tomgang for hver enkelt karburator og skruer indimellem ned til det
foreskrevne RPM med stilleskruen på gasspjældenes forlagsaksel/kvadrant,
prøver igen at drive den op karb for karb, indtil den ikke kommer højere.

Skru afslutningsvis RPM til det foreskrevne med stilleskruen - på nogle
cykler skal du derefter dreje blandings-/luftskruen et bestemt nøk ud-
eller indad - det fremgår af værkstedshåndbogen. Som også viser, hvor
manometrene monteres

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 25-07-04 19:07

Per Jakobsen <per_biker@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> smaa huller nu er det kun det hoejre. Hvor kan det komme fra ? kan det
> hjaelpe at skifte o-ringe paa selve flyde rammen/holderen.

Uanset alle dine arebejder er det en konstantering at der kommer for meget
bensin i pågældende svømmerhus :-|
Du kan evt. konstantere dette ved at montere en klar plastslange på
svømmerhusets aftapnings-stuts, og føre den op på siden af karburatoren
hvorefter du åbner for bensinhanen (á "PRI") og siden svømmerhusets
aftapnings-ventil/skrue: Den klare slange vil tydeligt vise i hvilken højde
at bensin-niveauet befinder sig derved at "udvendig" = "indvendig" jvf.
reglen om forbundne kar - Til videre klarlæggelse af forholdene kan du jo
sammenligne med de øvrige karbunader ved samme test!

Anyhow:
Der ér altså et problem med svømmer-reguleringen, og dét kan skyldes flere
ting:
- At ventilen (nålen) hængen i noget skidt og ikke kan lukke!
- At der er noget skidt i klemme i sædet hvor ventilen (nålen) skal lukke,
således at der løber bensin forbi!
- At svømmerens bevægelse hæmmes af at den støder på noget (á sidder skævt i
svømmerhuset)!
- At svømmeren er "punkteret" og dermed tungere end den skal være og således
lukker ved en højere fyldning af svømmerhuset.
- At justeringen af svømmeren (á den "blik-tunge" der træder på
svømmer-ventilen (nålen)) slet og ret er forkert!

Prøv i første omgang at give karburatorbatteriet nogle gode gok med en
støvlehæl eller nærmest forekommende trælægte/lignende, og se om ikke dét
kan ryste noget på plads så karburatoren ikke længere løber over, hvorved at
du ved at det sandsynligvis er snavs der forårsager problemet.

Ellers er der kun at afmontere karburatorbatteriet og med svømmerhusene
afskruede og bunden i vejret vurdere om ikke pågældende karburators svømmer
befinder sig i en anden højde end de andre når man flugter hen over dem, og
ifald at rette dette forhold v.h.a. svag bøjning af den tidligere nævnte
tunge.

> Dernaest behoever man at synkroniserer kaburatorerne naar jeg ikka har
> skilt de 4 kaburatorer ad, men kun taget flyde kammeret af den syge
kaburator.

Det skulle ikke være nødvendigt!

> Og hvordan synkrosinerer man egentligt disse.

Ved brug af et antal vacuum-metre (ét for hver karburator), og justere den
enkelte karburatorer ind efter hinanden ud fra visningen på disse!

Noget helt andet er:
Hvornår har du sendt dette indlæg?
Jeg spørger fordi det er et helt tilfælde at jeg faldt over det, da det på
min newsreader fremtræder som værende fire uger gamelt, og som jeg ikke
mindes at have set før!
Hvis din PC's dato & tids -opsætning er ude i tovene bliver dine indlæg
afsendt med pågældende dato som aktuel dato, hvorved at den for alle
jævnlige gruppedeltagerer vil blive "skjult i fortiden"!

--
Armand.