Andet multimedie
bentjuul 3670
mpg redigering
Fra : Benny Andersen

Dato : 05-05-01 15:22

Hvordan får man en meget mørk mpg-film gjort lysere?

Kan mpg-film converteres op i størrelse, så skarpheden bevares?

Findes der programmer til disse ting (jeg ved at man kan redigere hvert
enkelt billede
så det f.eks. gøres lysere, men jeg snakker altså om hele film!).

Mvh benny a

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-05-01 15:38

"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tror VirtualDub er et godt program til dig.
Det er egentlig en AVI-editor, men den kan også åbne mpg'er.
Det færdige resultat er vist nemmest at gemme som avi, og så konvertere
bagefter (fx. med tmpgenc).

Både VirtualDub og tmpgenc er gratis.

http://www.virtualdub.org/
http://www.tmpgenc.com/

> Hvordan får man en meget mørk mpg-film gjort lysere?

Med VirtualDub åbner du filen og vælger Video -> Filters -> Add... ->
levels -> OK
Så kan du pille som du vil (interface der giver samme muligheder som
brightness, contrast og gamma tilsammen), med preview og det hele.

> Kan mpg-film converteres op i størrelse, så skarpheden bevares?

Det er vist et definitionsspørgsmål... :)
Men der går ikke noget tabt, bare fordi du skalerer op. Men du får heller
ikke et bedre billede.

Alt efter hvorfor du vil skalere, så er det måske bedre at lade din
afspiller skalere.

Når jeg ser videoklip foregår det ofte i fullscreen. Og så er jeg ret
ligeglad med selve størrelsen i pixels, jeg bekymrer mig kun om hvor mange
detaljer der rent faktisk er.

> Findes der programmer til disse ting (jeg ved at man kan redigere hvert
> enkelt billede
> så det f.eks. gøres lysere, men jeg snakker altså om hele film!).

VirtualDub kan rigtigt mange ting, men det er ikke et egentlig
video-redigeringsværktøj som fx. Adobe Premiere.
Alt hvad du gør i VirtualDub gør du ved ALLE billeder i HELE klippet. Dvs.
du kan ikke fade o. lign., men du kan gøre hele filmen lysere eller mørkere.

Du kan ikke klippe-klistre og alt den slags. Men du kan vælge nogle frames,
og klippe dem væk.

Prøv at kigge på det, jeg bruger intet andet til video-redigering. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-05-01 10:42

Hej Niels -
Tak skal du ha! Programmet virker fint...

Ang. skalering/pixels drejer det sig om klip med meget lille billedstørelse,
så hvis jeg køre bare i 200% eller mere fremtrædet alt firkantet, så jeg
prøver at kigge mig lidt mere omkring.

God søndag

benny a

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-05-01 13:20

> Ang. skalering/pixels drejer det sig om klip med meget lille
billedstørelse,
> så hvis jeg køre bare i 200% eller mere fremtrædet alt firkantet, så jeg
> prøver at kigge mig lidt mere omkring.

Det vil jeg påstå er fordi du bruger en dårlig afspiller, el. lign. :)
For mig at se er det afspillerens opgave at skalere pænt. Jeg ser da heller
ikke disse trælse firkanter, når jeg afspiler en 320x240 i fullscreen.
Jow, måske lidt... :) Men altså billedet er "sløret", og ikke firkantet. Og
hvis man ikke kan få et skarpt billede med "god" opløsning, så synes jeg da
det er bedre med et lidt sløre billede, end en masse firkanter. :)

Men for at kompensere for de dårlige muligheder for afspilning, så kan du da
godt skalere op til fx. 200% eller 400% med VirtualDub, og så vælge at det
skal gøres så pænt som muligt (precise bicubic). Den "grimmeste" måde
(nearest neighbor) er nok den måde din afspiller bruger, hvor en god
afspiller i dag nok bruger noget der svarer til "bicubic".

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-05-01 22:16

> Det vil jeg påstå er fordi du bruger en dårlig afspiller, el. lign. :)

Jeg bruger en almindelig Windows Media Player. Hvad vil du ellers foreslå?

> [...]
> godt skalere op til fx. 200% eller 400% med VirtualDub, og så vælge at det
> skal gøres så pænt som muligt (precise bicubic).

Ja, jeg prøvede lidt med VirtualDub efter din anvisning... det var ikke helt
ringe.

mvh benny a

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-01 06:08

> Jeg bruger en almindelig Windows Media Player. Hvad vil du ellers foreslå?

Så er det nok dit grafikkort eller driver... :)

Windows Media Player alene kan ikke forstørre særligt pænt, men den kan
udnytte accelleration i et grafikkort til det.

Mvh.

Niels Andersen