> > Steen Egeberg wrote:
> >
> > > Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
> > > hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale
> langsomme
> > > tab af luft i et punkteret slangeløst.
> >
> > Hvorfor skulle det lige eksplodere?
>
> Gode gammeldags dækeksplosioner hører slange-tiden til, derved at slanger
> kan punktere som en ballon der knalder og det indespærrede luft finder
> derefter hurtigt vej til atmosfæren gennem den ikke tætnende fælgkant og
> ventilhullet.
> Til forskel sive-punkterer slangeløse dæk igennem den utæthed der måtte
være
> omkring et indtrængt søm/sten
>
> Hvis man bruger slange i et slangeløst dæk (på slangeløs fælg) udsætter
man
> sig for samme risiko: Dækkanten slutter godtnok tæt; men ventilhullet i
den
> slangeløse fælg er til gengæld meget større hvorved at luften fra den
> knaldende slange hurtigt finder vej væk!
>
> --
> Armand.
>
Nemlig, hvortil ovenikøbet kommer, at en fælg til slangeløse dæk kan have
indre profiler, der ikke er beregnet til en slange, og derfor overbelaster
denne, samt at slangen vil belastes ved hurtig kørsel med træthed og i
værste fald friktion mod dæk/fælg til følge.
Så for at sige det kort : ingen slanger i slangeløse dæk/fælge.
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623