Porse til snaps
Fra : Per

Dato : 28-06-04 11:53

Er der nogen der ved (og vil røbe ) hvor man kan finde porse i
Danmark, gerne Jylland eller Fyn.
Sidste år fik jeg noget fra Læsø, men har ikke lige en tur dertil med i
sommerferieplanerne.

MVH Per

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 28-06-04 12:44

Hej Per....
Jeg ved kun at oppe ved Thisted henter min bror porse til snaps han laver
selv...... der må vel være nogle enge eller heder hvor det gror..... han bor
på fyn og tager gerne turen.......

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 28-06-04 13:00

"Per" <herholdt@osBox.dk> wrote in message
> [...]
> Danmark, gerne Jylland eller Fyn.
> Sidste år fik jeg noget fra Læsø, men har ikke lige en tur dertil med i

Hej Per

Du kan finde porse i Nordjylland i diverse klitplantager. Selv har jeg
fundet porse her nærmere betegnet på vej til Rødhus Strand. Altså mellem
Halvrimmen og Rødhus Strand. Jeg fandt noget på nogle af de små
skov-sideveje.

Jeg ved også at man kan finde porse omkring Klosterheden nær Struer.

De venligste hilsner fra Janni

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 28-06-04 13:34

Hvornår er det rigtige tidspunkt at "høste" det hvis det skal
bruges til kryddersnaps?

/Håkon

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 28-06-04 16:26

"Håkon Paulsen (slet 3XKSP)" <hakonbp@3XKSPhotmail.com> wrote in message
> Hvornår er det rigtige tidspunkt at "høste" det hvis det skal
> bruges til kryddersnaps?
>
> /Håkon

Ja, man kan bruge både blade, knopper og rakler - mener også at grenene i
sig selv kan bruges - det er blot trækketiden der varierer. Og man får en
lækker snaps.

Her er måske lidt inspiration at hente:

http://www.drambryg.dk/krydderurter.htm

http://www.nyddet.dk/snaps/seasongr/season01.htm

http://www.sitecenter.dk/ehaulund/signesopskrifter/

http://home19.inet.tele.dk/ingekurt/opskrifter_kryddersnapse.htm

og der er et hav mere.... søg evt. på google og se hvad du kan finde.

Mvh. Janni

Fra : Per

Dato : 28-06-04 22:41

On 28 Jun 2004 12:34:11 GMT, Håkon Paulsen wrote:

> Hvornår er det rigtige tidspunkt at "høste" det hvis det skal
> bruges til kryddersnaps?
>
> /Håkon

Hej
Først tak for svar til alle.
Sidste år fik jeg en hel del porse som svigerforældrene hjembragte. Jeg
delte det i rakler, friske skud og mere "gamle" blade. Efter min mening
blev det bedst på de gamle blade, så jeg vil ikke være så kritisk med
høsttidspunktet. Jeg lod det trække 14 dage (vist nok længere end de fleste
anbefaler) og synse også den blev bedre ved lagring (igen lidt mod hvad
mange skriver). Jeg har ikke prøvet at lade grenene trække med.
Den blev bare rigtig god og mindede mig om kanoture til Sverig, hvor vi
kunne komme sejlende og så pludselig mærke duften af porse der drev ud over
vandet - bare rigtig duft af sommer.
Jeg bruger for resten Stolichnaya Vodka til kryddersnaps. Jeg synes den er
dejlig mild og neutral i smagen.

MVH Per

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-06-04 15:34

> [...]
> Danmark, gerne Jylland eller Fyn.
> Sidste år fik jeg noget fra Læsø, men har ikke lige en tur dertil med i

I en mose/skov i nærheden af Silkeborg Stadion.

Hilsen Inger

Fra : POUL STEEN HANSEN

Dato : 29-06-04 18:58

> [...]
> Danmark, gerne Jylland eller Fyn.
> Sidste år fik jeg noget fra Læsø, men har ikke lige en tur dertil med i

Hej Per

De private lodsejere som jeg kender, som har porse på deres grund (og dem er
der en del af her syd for Lemvig), så er det hemmeligheder man holder for
sig selv. Hvis et godt prosekrat kommer til den brede offenligheds kendskab,
så bliver det traditionelt ødelagt af folk der træder det hele ned, da de
ødelægger 50 gange så meget som de tager med.

Det er min forklaring på, at det er svært at få fat i porse.

mvh
Poul

Fra : Per

Dato : 30-06-04 22:09

On Tue, 29 Jun 2004 19:58:04 +0200, POUL STEEN HANSEN wrote:

> [...]
> ødelægger 50 gange så meget som de tager med.
>
> Det er min forklaring på, at det er svært at få fat i porse.

Hej
Forståeligt nok at de holder det for sig selv. Hvis nogen vil maile mig en
nærmere beskrivelse af en lokalitet giver jeg naturligvis en flaske dejlig
porsesnaps som tak.

PS. Jeg har bløde sko og små fødder

MVH Per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-04 09:16

Den Wed, 30 Jun 2004 23:09:22 +0200, skrev Per:

>Forståeligt nok at de holder det for sig selv. Hvis nogen vil maile mig en
>nærmere beskrivelse af en lokalitet giver jeg naturligvis en flaske dejlig
>porsesnaps som tak.

Jeg har siddet og luret lidt på om ikke efterlysningen efterhånden
indsnævrede geografisk, men den dækker åbenbart hele Jylland? I så
fald skal jeg gerne løfte noget af sløret. Jeg har uploadet et par
kort, der hjælper lidt i den rigtige retning.

Først en helt præcis:
Stranden ved Vile Vestergård i vestsalling. Der høster vi selv flere
gange om året. Ved kirken kører du ad grusvejen helt ned til stranden
og du finder porsen 100 meter henne til højre. men pas på
sommerhusejerne. De vogter nidkært over deres parceller og da der
hverken er hække eller stakit mellem sommerhusgrundende og det
offentlige strandareal, er du overladt til lovene i det vilde vesten.
(http://www.towle.dk/vile.jpg)

Så en knapt så præcis. Har selv plukket der for flere år siden og
husker vejen, men ikke i detaljer hvor i sumpen vi fandt det. Lidt
vest for Ry bygrænse (mod Them) er der en skovvej til højre. Den deler
sig et stykke inde og der holder man til højre. Kig dig lidt omkring,
for her er masser af porse.
(http://www.towle.dk/ry.jpg)

Og så ved jeg at der i Hvide Mose ved Vinderup er porse, men området
er ret stort og da jeg aldrig selv har søgt efter porsen der, kan jeg
ikke vejlede nærmere.

>PS. Jeg har bløde sko og små fødder

En klar ulempe til porsejagt. Mestendels finder man porse i bløde og
fugtige områder, så der ville det have været fordel med nogle store
vadeplader

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : -V-

Dato : 01-07-04 09:43

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> fald skal jeg gerne løfte noget af sløret. Jeg har uploadet et par
> kort, der hjælper lidt i den rigtige retning.

Må jeg på egne vegne (og beklageligvis uden at have mulighed for at benytte
det selv - der er langt fra Nørrebro til Salling) takke for et fint og
hjælpsomt indlæg.

Mere af dén slags, tak.

-V-

Fra : Per

Dato : 01-07-04 16:01

> En klar ulempe til porsejagt. Mestendels finder man porse i bløde og
> fugtige områder, så der ville det have været fordel med nogle store
> vadeplader

Hehe, ja det kan du nok ha´ ret i.
Håber det går alligevel, vi har planlagt en udflugt til Ry i morgen .
Jeg har lige fået tjekket at det var ved denne tid jeg fik porse fra Læsø,
så efter min erfaring kan det blive fint.

Og så skal du ha´ tak for den fine beskrivelse. Jeg melder tilbage hvordan
jagten går.

MVH Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-04 16:28

"Per" <herholdt@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så efter min erfaring kan det blive fint.
>
> Og så skal du ha´ tak for den fine beskrivelse. Jeg melder tilbage hvordan

Ikke sikker på at jeg er enig.
I klosterhede syd for Lemvig kommer det første når skoven holder op ( Nord
fra). På Thy-Ålestrupvejen gror det lige ved ørnereservatet.
I Hjardemål gror det over alt
Og ingen af stederene har svømmefødder været nødvendige.
PS
Nogle blander et par svedsker i og det er ikke så ringe.
Har for øvrigt et tre år gl . udtræk af Porse OG Valdnød - hver for sig -
det er ikke så ringe

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-07-04 20:42

Den Thu, 1 Jul 2004 17:00:54 +0200, skrev Per:

>Håber det går alligevel, vi har planlagt en udflugt til Ry i morgen .

[cut]

>Og så skal du ha´ tak for den fine beskrivelse. Jeg melder tilbage hvordan
>jagten går.

Well?

Fra : Per

Dato : 02-07-04 22:43

On Thu, 1 Jul 2004 17:00:54 +0200, Per wrote:

> [...]
> så efter min erfaring kan det blive fint.
>
> Og så skal du ha´ tak for den fine beskrivelse. Jeg melder tilbage hvordan

Hej
Det blev en lidt anderledes tur end vi havde regnet med.
Vi trode vi skulle ud til de vilde planter, men det blev de vilde dyr der
kom til at præge turen. Vores hund blev bidt i næsen af en hugorm og
eftermiddagen blev tilbragt ved den lokale dyrlæge.
Hunden er i bedring. Jeg har postet link til billede af hunden i
dk.fritid.dyr.hund

MVH Per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-04 07:17

Den Fri, 2 Jul 2004 23:42:37 +0200, skrev Per:

> [...]
>eftermiddagen blev tilbragt ved den lokale dyrlæge.
>Hunden er i bedring. Jeg har postet link til billede af hunden i

Whiiii, det var da en porsetur med dramatik. Godt at hunden kommer
sig.

Når engang det lykkes for Jer at få sanket grøntsagerne og lavet et
udtræk, vil en porsesnaps vel komme til at hedde "et hugormebid"