Nyt system på ny harddisk
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 28-06-04 07:40

Kære NG,

jeg kører 10.3.4 på en G5 og har netop købt en ekstra harddisk på 160GB
(som jeg har partitioneret i to). Jeg ville så installere et system
(Panther 10.3) på den nye harddisk, men installationsprogrammet
meddelte, at det ikke kunne installeres, da der ikke var en tidligere
udgave af styresystemet. Hvordan klares det?

Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Tom

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 28-06-04 15:27

Tom Søgaard-Jensen wrote:
> [...]
> meddelte, at det ikke kunne installeres, da der ikke var en tidligere
> udgave af styresystemet. Hvordan klares det?

Hmmm ... noget kunne tyde på at din 10.3 CD er en du har fået som
gratis/billig opgradering fordi du har købt din G5 lige før 10.3 udkom.

Man kan komme udenom problemet ved at klone det eksistrende system

Ellers må du starte med 10.2 og så opgradere til 10.3

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 28-06-04 19:43

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Hmmm ... noget kunne tyde på at din 10.3 CD er en du har fået som
> gratis/billig opgradering fordi du har købt din G5 lige før 10.3 udkom.

Det har du fuldstændig ret i.

> Man kan komme udenom problemet ved at klone det eksistrende system
>
> Ellers må du starte med 10.2 og så opgradere til 10.3

Det tænkte jeg også, men maskinen nægter simpelthen at starte fra 10.2
CD´en, hvilket er ret usportsligt, synes jeg. Så det ender nok med en
kloning, men det er da utilfredsstillende, at man ikke kan få lov at
installere et friskt system på ens egen harddisk.

Tak for hjælpen

Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-04 07:00

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:
> [...]

> meddelte, at det ikke kunne installeres, da der ikke var en tidligere
> udgave af styresystemet. Hvordan klares det?

Jeg vil tro at det er en ny disk du har købt, og den dermed endnu ikke
er formateret eller formateret som FAT eller NTFS. Derfor skal den
formateres med diskværktøj som du enten kan afvikle mens du er bootet
fra din nuværende OSX installation eller din OSX DVD - derfor dukker
kuin din nuværende disk op som ganske rigtigt hat OSX installaeret.

Formater den nye disk som HFS+(journaliseret), boot fra din DVD og
installer OSX.

Eller klon din nuværenmde installation med Carbon Copoy Cloner eller
Diskværktrøjs "Gendan" faneblad.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).