/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bagaksel... falder af...
Fra : Klynder


Dato : 27-06-04 22:39

Ok, nu var jeg for første gang rigtig ude at køre på den hersens Ariel
jeg har købt. Havde lige hentet den fra værkstedet, og kom vel ca. en 25
km ud af landevejen, da baghjulet blokerede og motoren stoppede med en
ubehagelig lyd... :-/

Da jeg så stod af og fik sundet mig lidt ovenpå overraskelsen så jeg, at
højre bolt på bagakslen gudhjælpemig var pist væk, baghjulet stod i en
lidt sjov (læs: forkert) vinkel, kæden var røget af og havde sat sig fast
åbenbart.

Nu er det så jeg tænker... er det ikke normalt at den ene bolt på
bagaksel er med links-gevind, så den slags automatisk afskruning ikke
forekommer? Det er den nemlig ikke på Ariel'en, og så var det jeg tænkte
om det var noget fusk sælger har kludret sammen. Han har nemlig været
igang med at skifte bagfælg.

Jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, for på Yamaha'en er der kun
en bolt i venstre side, i den anden side går det bare ud i et. Har bare
hørt, at det skulle være normalen med links-gevind i den ene side
ellers...?


--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N '04
Ariel '52
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



 
 
Ib Jakobsen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-06-04 00:19

Klynder wrote:

> Nu er det så jeg tænker... er det ikke normalt at den ene bolt på
> bagaksel er med links-gevind, så den slags automatisk afskruning ikke
> forekommer? Det er den nemlig ikke på Ariel'en, og så var det jeg tænkte
> om det var noget fusk sælger har kludret sammen. Han har nemlig været
> igang med at skifte bagfælg.

Nu snakker du om højre og venstre bolt. Normalt plejer der at være en lang
stikbolt helt igennem. Men jeg ved at hvis den er med plunger affjedring, og
der er sat et hjul på fra en svingstel, så knækker bagakslen. Den er tyndere
på svingstelsmodellen.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-04 18:54


Klynder <mikael@klynder.dk> skrev i en
news:40df3d86$0$307$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ok, nu var jeg for første gang rigtig ude at køre på den hersens Ariel
> jeg har købt. Havde lige hentet den fra værkstedet, og kom vel ca. en 25
> km ud af landevejen, da baghjulet blokerede og motoren stoppede med en
> ubehagelig lyd... :-/
> Da jeg så stod af og fik sundet mig lidt ovenpå overraskelsen så jeg, at
> højre bolt på bagakslen gudhjælpemig var pist væk, baghjulet stod i en
> lidt sjov (læs: forkert) vinkel, kæden var røget af og havde sat sig fast
> åbenbart.

Sort uheld

> Nu er det så jeg tænker... er det ikke normalt at den ene bolt på
> bagaksel er med links-gevind, så den slags automatisk afskruning ikke
> forekommer?
> Jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, for på Yamaha'en er der kun
> en bolt i venstre side, i den anden side går det bare ud i et. Har bare
> hørt, at det skulle være normalen med links-gevind i den ene side
> ellers...?

Det med links gevind, gælder hjulbolte der sidder i centrum og drejer med
rundt (á F1-hjul!), og altså ikke for aksler der sidder fast.
Til gengæld er det normalt at slige væsentlige (=med risiko for fatale
situationer ved afskruning) gevind er sikret med en kronmøtrik og en split


--
Armand.






Hekto (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-06-04 19:21

Armand wrote:

>
> Det med links gevind, gælder hjulbolte der sidder i centrum og drejer med
> rundt (á F1-hjul!), og altså ikke for aksler der sidder fast.
> Til gengæld er det normalt at slige væsentlige (=med risiko for fatale
> situationer ved afskruning) gevind er sikret med en kronmøtrik og en split
>
>

Er det ikke ligefrem et lovkrav????

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Klynder (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 01-07-04 00:29

> Det med links gevind, gælder hjulbolte der sidder i centrum og drejer
med
> rundt (á F1-hjul!), og altså ikke for aksler der sidder fast.
> Til gengæld er det normalt at slige væsentlige (=med risiko for fatale
> situationer ved afskruning) gevind er sikret med en kronmøtrik og en
split
>
>
> --
> Armand.

Åh, se det giver jo mening, men hvad er en kronmøtrik?

Jeg tror jeg forvirrer begreberne her... en møtrik er en møtrik, en bolt
som jeg skrev først har vist ikke noget med min bagaksel at gøre. Der er
en møtrik og et par afstandsskiver på hver side.

En split er der vist ikke plads til på den tilsyneladende improviserede
aksel.

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Kenneth S (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 01-07-04 10:00

> > Det med links gevind, gælder hjulbolte der sidder i centrum og drejer
> med
> > rundt (á F1-hjul!), og altså ikke for aksler der sidder fast.
> > Til gengæld er det normalt at slige væsentlige (=med risiko for fatale
> > situationer ved afskruning) gevind er sikret med en kronmøtrik og en
> split
> >
> >
> > --
> > Armand.
>
> Åh, se det giver jo mening, men hvad er en kronmøtrik?
>
> Jeg tror jeg forvirrer begreberne her... en møtrik er en møtrik, en bolt
> som jeg skrev først har vist ikke noget med min bagaksel at gøre. Der er
> en møtrik og et par afstandsskiver på hver side.
>
> En split er der vist ikke plads til på den tilsyneladende improviserede
> aksel.
>

Så find blot en selvlåsende møtrik (eller to) der passer, der er ingen
lovkrav der, og det virker.

Kenneth S
Yamaha med selvlåsende møtrik på bagaksel.




Klynder (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 01-07-04 13:26

> Så find blot en selvlåsende møtrik (eller to) der passer, der er ingen
> lovkrav der, og det virker.
>
> Kenneth S
> Yamaha med selvlåsende møtrik på bagaksel.

Det lyder jo som en brandsmart ting, sådan en selvlåsende møtrik. Ved
ikke lige hvad det er, eller hvordan den fungerer, men det lyder som om
det er løsningen!

Finder nok en butik hvor de har sådan noget.

Tak.

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Kenneth S (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 01-07-04 14:01


"Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse
news:40e401cc$0$247$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Så find blot en selvlåsende møtrik (eller to) der passer, der er ingen
> > lovkrav der, og det virker.
> >
> > Kenneth S
> > Yamaha med selvlåsende møtrik på bagaksel.
>
> Det lyder jo som en brandsmart ting, sådan en selvlåsende møtrik. Ved
> ikke lige hvad det er, eller hvordan den fungerer, men det lyder som om
> det er løsningen!
>
> Finder nok en butik hvor de har sådan noget.
>
> Tak.
>
> --
> Mvh Mikael Klynder
> XJ600N
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590
>

Æh, nu ved jeg jo ikke om du er sarkastisk

...men en selvlåsende møtrik er jo bare forsynet med en plasticring, som
forhindrer møtrikken i at dreje let rundt.

f.eks http://www.t2sport.dk/images/K304.jpg

/Kenneth S



Klynder (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 02-07-04 01:44

> Æh, nu ved jeg jo ikke om du er sarkastisk
>
> ..men en selvlåsende møtrik er jo bare forsynet med en plasticring, som
> forhindrer møtrikken i at dreje let rundt.
>
> f.eks http://www.t2sport.dk/images/K304.jpg
>
> /Kenneth S

Hehe, nej det er jeg nu ikke. Jeg er jo ikke fagmand (selvom jeg har
været på skruekursus , ved ikke hvad halvdelen af mit værktøj
egentlig hedder... derfor virker det fint alligevel

Men jeg kender dem godt, var bare ikke klar over, at det var dem du
mente. Har også set nogle (måske lidt improviserede) løsninger, hvor der
var boret hul i siden på møtrikken, hvor der så var isat en skrue der gik
ind og pressede på gevindet. Men det er nok den besværlige metode?

Jeg takker for ideen, som jeg ikke lige selv var i stand til at få!

Nu håber jeg så at det ikke viser sig at der er blevet spist nogle
tandhjul eller andet i gearkassen. Hvad fanden, prøver at sætte hjulet på
og se om den triller når jeg starter den :-|

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Gert Bo thorgersen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 02-07-04 05:01


"Klynder" <mikael@klynder.dk> wrote in message
news:40e4aedd$0$309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Æh, nu ved jeg jo ikke om du er sarkastisk
> >
> > ..men en selvlåsende møtrik er jo bare forsynet med en plasticring, som
> > forhindrer møtrikken i at dreje let rundt.
> >
> > f.eks http://www.t2sport.dk/images/K304.jpg
> >
> > /Kenneth S
>
> Hehe, nej det er jeg nu ikke. Jeg er jo ikke fagmand (selvom jeg har
> været på skruekursus , ved ikke hvad halvdelen af mit værktøj
> egentlig hedder... derfor virker det fint alligevel
>
> Men jeg kender dem godt, var bare ikke klar over, at det var dem du
> mente. Har også set nogle (måske lidt improviserede) løsninger, hvor der
> var boret hul i siden på møtrikken, hvor der så var isat en skrue der gik
> ind og pressede på gevindet. Men det er nok den besværlige metode?
>
> Jeg takker for ideen, som jeg ikke lige selv var i stand til at få!
>
> Nu håber jeg så at det ikke viser sig at der er blevet spist nogle
> tandhjul eller andet i gearkassen. Hvad fanden, prøver at sætte hjulet på
> og se om den triller når jeg starter den :-|
>
> --
> Mvh Mikael Klynder
> XJ600N
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590
>
>
Nu falder en bagaksel jo ikke bare sådan af, din skade skyldes så godt som
givet at møtrikken på bagakslen ikke er spændt med nok moment.

For øvrigt kan du jo bruge loocktide, som jeg bruger meget, og det er jo
godt i den sammenhæng da det hurtigt kan blive et søgearbejde efter en
selvlåsende møtrik i den aktuelle størrelse og måske i Withworth
gevind/tomme gevind. Men med Locktide husk ikke at komme mere end en dråbe
på!

Men vedr. det med det rette moment benyttet på møtrikken på bagakslen så
gælder det jo også at møtrikken skal træde på en plan flade. Så hvis den
(sikkert) kæde stramme plade den træder på ikke er plan - eller for glat -
er der jo ikke den rette friktion for møtrikkens flade, og den kan lettere
løsnes.

Kæden trækker jo via tandhjulet på en del af baghjulsakslen som er Mellem de
(normalt) to svinggaffelben og derfor er der der jo ingen brækmoment
resultat fra kæden der søger at få bagakslen baglæns ud af svinggaffelen.

Mvh. Gert Thorgersen



Kantana MC (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Kantana MC


Dato : 02-07-04 16:56

>
> Nu håber jeg så at det ikke viser sig at der er blevet spist nogle
> tandhjul eller andet i gearkassen. Hvad fanden, prøver at sætte hjulet på
> og se om den triller når jeg starter den :-|
>

Ellers må du jo bare tage turen til djævleøen igen, så ser vi på det

> --
> Mvh Mikael Klynder
> XJ600N
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590
>

mvh
Kenneth S
http://www.dfmc.dk/?id=151



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste