Ingen ris, pasta og kartofler
Fra : Helle

Dato : 27-06-04 21:59

Hejsa.

Jeg er en pige som vejer 20 kg for meget. Jeg ved at man bør holde sig fra
pasta, ris og kartofler når man gerne vil tabe sig. Øv det er svært når jeg
elsker disse 3 ting og meget af vores mad indeholder dette. Men har I nogen
gode forslag til hvad man så spiser i stedet for? spaghetti med kødsovs:
hvad spiser man i stedet for spaghettien? kødsovs er jo ret kedeligt alene
og salat og kødsovs...naaah vel?
Kylling i karry? hvad spiser man i stedet for ris?

Jeg er villig til at undvære disse tre ting men mangler opskrifter og gode
råd til hvad man så erstatter med?

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Det nytter ikke noget at løbe stærkt, hvis ikke du ved hvor du skal hen !?

Citat: Michael Rivera

Fra : Kathrine

Dato : 27-06-04 22:17

"Helle" skrev:
> [...]
alene
> og salat og kødsovs...naaah vel?
> Kylling i karry? hvad spiser man i stedet for ris?

Jeg spiser salater næsten hver dag, da jeg vælger retter, som det er
nemmere at sammesætte til dette f.eks. græske hakkebøffer med salat,
tacosalat uden taco og hele stykker kød.
Ellers synes jeg, at Netto´s Wokblanding er fin under div. saucer
istedet for ris.
--
Kathrine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-06-04 22:02

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er villig til at undvære disse tre ting men mangler opskrifter og gode
> råd til hvad man så erstatter med?

At ERSTATTE vil oftest kun understrege, at det ikke er den ægte vare.
Prøv eventuelt at spise noget helt andet, så du ikke konstant minder dig
selv om det, du ikke kan/må/vi spise.

For nogle kan en radikal og hurtig og omfattende omlægning af vanerne være
den bedste måde at afbryde og ændre dem på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 28-06-04 07:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in message
> [...]
>
> For nogle kan en radikal og hurtig og omfattende omlægning af vanerne være
> den bedste måde at afbryde og ændre dem på.

Ja det har du vidst ret i, men jeg synes det er svært at finde på en ret
hvori disse tre ting ikke indgår - nogen gode eksempler?

Mvh Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-06-04 08:26

> Ja det har du vidst ret i, men jeg synes det er svært at finde på en ret
> hvori disse tre ting ikke indgår - nogen gode eksempler?

Ikke spor svært.... Men jeg fornemmer, at du måske kan få glæde af at
eksperimentere mere med madlavning, end du hidtil har gjort, så prøv at find
en kogebog, der inspirerer dig og tag det som en spændende oplevelse af
skulle spise dig gennem nye retter, nye ingredienser, nye muligheder.

Kig på, hvor stort og varieret et udbud der er af råvarer. Eksempelvis hos
en stor grønthandler.

Kig i køledisken i supermarkedet, hvis du ikke har mod på at starte med
friske råvarer og selv snitte. Poserne med frostvarer indeholder ofte gode
ideer til, hvordan de kan anvendes.

Og for lige at nævne nogle eksempler på, hvad man kan servere, hvis der ikke
skal spises ris, pasta og kartofler (helt uden hensyn til, om du er på
lowcarb eller anden særlig diæt):

Grønsager, der er lynstegt i wok (der findes adskillige gode blandinger)
Grønsagsblandinger diverse.
Salater diverse - her er der uendeligt mange muligheder!
Grønne bønner, broccoli og blomkål kan tilberedes på utallige måder. Kig i
en kogebog.
Stuvet spinat
Spidskål

Spis suppe med masser af grønsager - der kan laves suppe på både fisk,
fjerkræ, okeskød.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-06-04 08:48

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40dfc930$0$14512$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Jeg glemte porrerne. Elsker dem!
Hvidkål og rødkål.
Og tomaterne.
Peberfrugterne.
Og svampene.

Krydderierne giver det sidste pift... har indtryk af, at mange er uvante med
at bruge mere end de 3-4-5 mest kendte krydderier.

Der er sikkert endnu flere ting, jeg har glemt i farten.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hanne

Dato : 28-06-04 16:13

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote in message news:<40df3545$0$284$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> hvad spiser man i stedet for spaghettien? kødsovs er jo ret kedeligt alene

OK, nu kan du jo synes, jeg er maerkelig, men jeg synes faktisk at
frisk, raa spinat er fantastisk under koedsovs. Saadan en god bunke
spinat (skyllet og afdryppet) og saa noget _meget_ varmt koedsovs
ovenpaa.

Ellers proever jeg ogsaa at putte ekstra groentsager i maden (f.eks i
koedsovsen), og saa bare tage en lille smule ris/pasta til.

Hanne

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-06-04 21:10

Hej Helle

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er en pige som vejer 20 kg for meget. Jeg ved at man bør holde sig fra
> pasta, ris og kartofler når man gerne vil tabe sig.

Det behøver du altså ikke. Jeg er på ww, og her må man gerne spise både ris,
pasta og kartofter. Ris og pasta er dog ikke det bedste, for det gir' mange
point, men kartofler, dem spiser jeg i STOR stil, og har indtil nu tabt 12,6
kg. Spiser i hvert fald kartofler 5 gange om uge, tit også alle ugens 7
dage, så helt dumme er de altså ikke.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Helle

Dato : 29-06-04 22:16

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]
12,6
> kg. Spiser i hvert fald kartofler 5 gange om uge, tit også alle ugens 7

Man må også godt spise kartofler, ris og pasta hver dag hos DDV men det er
så lidt at jeg hellere vil undvære.

Mvh Helle

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-06-04 22:40

> "Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message

> Man må også godt spise kartofler, ris og pasta hver dag hos DDV men det er
> så lidt at jeg hellere vil undvære.

Hej igen Helle

Ahhhh, jeg vidste ikke du gik hos DDV.

Hos ww må man spise så mange kartofler for 2 point til hvert måltid som man
har lyst til, så du kan tro jeg spiser kartofler

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-04 06:45

Helle og Bolette.... vil I ikke være flinke at skære hårdere i de indlæg I
svarer på.
Hvis man kun tilføjer en-to-tre linjer er det sjældent nødvendigt at citere
hele det indlæg man svarer på, men kun en fordel at slette det overflødige.

Læs eventuelt her:

Venlige hilsner
Lisbeth

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-06-04 19:15

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e2546b$0$12548$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Helle og Bolette.... vil I ikke være flinke at skære hårdere i de indlæg I
> svarer på.

Jo selvfølgelig, det plejer jeg nu også at gøre, det var vist bare en
smutter

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Helle

Dato : 30-06-04 07:28

> Hej igen Helle
>
> Ahhhh, jeg vidste ikke du gik hos DDV.

Jeg går heller ikke hos DDV men HAR gjort. Synes bare det var alt for svært.

Mvh Helle

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-06-04 19:19

svært.

Hej igen.

Her du overvejet at prøve WW, det er ikke spor svært, man må gerne spise
ris, pasta og masser af kartofler, og det virker.

Mange hilsner fra

Bolette ( der ikke har noget andet med ww at gøre end at jeg går hos dem, så
det er ikke fordi jeg opsøger personer til ww )
www.bolettes.dk

Fra : Helle

Dato : 30-06-04 20:40

> [...]
>
> Bolette ( der ikke har noget andet med ww at gøre end at jeg går hos dem,

> det er ikke fordi jeg opsøger personer til ww )

Ja jeg har overvejet det men er dags dato lige startet i Fitnesscenter og
har fået lagt et slankeprogram. Vil så spise fornuftigt og fedtfattigt ved
siden af.
Hvis du har nogen gode opskrifter (uden fisk) ifølge WW må du meget gerne
maile dem til mig hvis du har lyst

Mvh Helle

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 30-06-04 21:01

Hej Helle,

Jeg ville aldrig kunne holde ud ikke at spise ris og pasta.

Og at tælle point og veje sin mad, det er da bare for fjollet.

Jeg har selv tabt mig 12 kilo ved at spise mad med en fedtenergiprocent
under 30.

Jeg har spist fedtfattigt, men masser af ris og pasta. Har ikke dyrket
motion - kun kigget på fedtprocenter.

Spiser meget kalkunbryst, kyllingebryst, 6% hakket oksekød (kødsovs), mager
hakket kalkun (kødboller), rejer, sej, torsk o.s.v.

Det er klart, at man taber sig mere, hvis fedtenergiprocenten er omkring 20
end 30.

I stedet for chokolade m.v., så tag en par vingummi eller bolcher.

Tag en flødebolle i ny og nå - så det ikke bliver alt for kedeligt.

Lav en lagkage af lagkagebunde, pulvercreme, bananer eller syltetøj og put
glasur på toppen i stedet for flødeskum.

Jeg synes det er nemmere at leve "normalt", hvis man blot skærer meget ned
på fedt og ellers spiser som man plejede. Det er også nemmere at leve efter
fremover end mange af de andre kurer.

Det er bare min mening - og jeg ved godt at mange andre ikke er enige og kan
holde lange foredrag om, hvor "farlige" kulhydrater er. Måske er jeg bare
heldig, at jeg kan spise store mængder ris og pasta med fedtfattigt tilbehør
og tabe mig alligevel.

Du kan finde mange opskrifter på www.fedtfattig.dk. De har alle en
fedtenergiprocent under 30. Hvis man kun køber ting med en fedtenergiprocent
under 30 - så er der ikke så meget at tænke på. Så laver man bare mad af dét
man har

Du kan evt. læse "Aldrig mere slankekur" af Susan Powter.

Hilsner,

Henrik J. Nielsen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-06-04 21:16

Hej Henrik

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> Og at tælle point og veje sin mad, det er da bare for fjollet.

Nu er det ikke for at starte en længer diskution, men hvordan kan du sige
det er fjollet at tælle point f.eks?, har du prøvet det? For mig har det
været det eneste rigtige. Jeg har også prøvet den med at holde
fedtenergiprocenten på under 30, men for mig hvirkede det f.eks ikke. Det
tog i hvert fald meeeeeeget lang tid før jeg bare kunne se der var røget
lidt af, og på den måde midster jeg bare gejsten. Men uden tvivl, godt for
dig at det virker på den måde

Mange venlige hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Helle

Dato : 30-06-04 23:32

> [...]
> lidt af, og på den måde midster jeg bare gejsten. Men uden tvivl, godt for

Jeg tror det er MEGET individuelt hvad man har nemmest ved.

Mvh Helle

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-06-04 22:14

On 2004-06-30, Henrik J. Nielsen <nyhedsgrupper@hjn.dk> wrote:
> Jeg har selv tabt mig 12 kilo ved at spise mad med en fedtenergiprocent
> under 30.

Så er det her jeg plejer at smide en opskrift der så burde være sund:

Tag 2 pakker smør (500 gram)
rør det godt op med to kilo sukker.

vær så god og spis. Fedtenergiprocent under 30.

Sundt og slankende? nej!

Det er mere at kigge på end fedtenergiprocenter.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-04 22:42

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> skrev i en meddelelse

> Det er klart, at man taber sig mere, hvis fedtenergiprocenten er omkring
20
> end 30.

Nej... det er ikke klart. Medmindre du spiser færre kalorier!
og spiser du færre kalorier, end du forbruger, er fedtenergiprocenten uden
betydning for, om du taber dig eller ej.

Og det kan faktisk i mange tilfælde "betale sig" at vælge en højere
fedtenergiprocent.

Her er et hastigt eksempel, som jeg har brugt før:

½ rundstykke med syltetøj = 130 kcal, 2 g protein, fedtE% 6

½ rundstykke med ost (fuldfed 45+) = 125 kcal, 7 g protein, fedtE% 40

Jeg ville afgjort vælge fuldfed ost frem for syltetøjet - dermed får jeg
færre kalorier, mere protein og mere kalk. Men jeg vil også være mæt i
længere tid. Og kender man lidt til glykæmisk index og blodsukkerbalance ved
man, at et rundstykke med syltetøj fører til, at man er sulten igen langt
hurtigere end hvis man vælger ostemaden.

At fokusere på fedtenergiprocenten alene kan derfor være et dårligt valg.

> I stedet for chokolade m.v., så tag en par vingummi eller bolcher.

Føj *S*

Jeg ved godt, at det (også) er en smagssag.
Men hellere et stykke god chokolade end noget så afskyeligt og syntetisk som
vingummi og bolscher.

> Det er bare min mening - og jeg ved godt at mange andre ikke er enige og
kan
> holde lange foredrag om, hvor "farlige" kulhydrater er.

Kulhydrater er lige så lidt/meget farlige som fedt.

> Hvis man kun køber ting med en fedtenergiprocent
> under 30 - så er der ikke så meget at tænke på. Så laver man bare mad af
dét
> man har

Det er en rigtig trist og helt unødvendig måde at leve på. Dermed afskærer
man sig fra et væld af både sunde og velsmagende fødevarer. Og det er slet
ikke nødvendigt.

Skær hellere de ting fra, der blot er såkaldt tomme kulhydrater - og det
usunde fedt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 30-06-04 23:32

"Henrik J. Nielsen" <nyhedsgrupper@hjn.dk> wrote in message
> [...]
fedtenergiprocent
> under 30 - så er der ikke så meget at tænke på. Så laver man bare mad af

Tusind tak for din mail - jeg kan simpelthen heller ikke undvære ris og
pasta. Tak for linket - det vil jeg absolut kigge nærmere på.

Mvh Helle

Fra : Mads Hollegaard

Dato : 01-07-04 11:39

Hej Helle,
Hvem har dog sagt at du ikke må spise de tre ting når du vil tabe
dig? Det er som med alt andet, alt med måde. Kartofler er iøvrigt
fremragende da de har en enorm mætningsværdi i forhold til deres
kalorietal, så spis løs.. Med pasta skal du dog passe på, ris har
også en god mætningsværdi.
Men spar på sovsen istedet, og spis mindre, hav tålmodighed og
vigtigst af alt MOTIONER!!!
MVH Mads

Fra : Gert Medom

Dato : 01-07-04 15:57

> [...]
nogen
> gode forslag til hvad man så spiser i stedet for?

man kigge kritisk på det, der laves til (=sovs, dyppelse)). jeg tror det er
klogere at indarbejde nogle fornuftige kostvaner, som man også kan holde sig
til bagefter, så man ikke tager på igen.

Hilsen Gert
<<

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-04 15:34

> Jeg er en pige som vejer 20 kg for meget. Jeg ved at man bør holde sig fra
> pasta, ris og kartofler når man gerne vil tabe sig. Øv det er svært når
jeg

Hvem er det der siger du ikke må spise disse ualmindeligt sunde ting, mens
du er på kur?? Altså udover de 23 atkinstilbedere der er i denne gruppe?
Atkins er ikke afprøvet, ikke bevist og desuden vejede han selv for meget.

Spis du roligt disse 3 ting! Du skal heller skære ned på kødet (eller skifte
det ud med fisk og fjerkræ) og naturligvis holde slikket på et minimum
Altså hold dig til den gode gamle madpyramide, der er gennemtestet og
virker.

mvh
Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-04 21:04

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Atkins er ikke afprøvet, ikke bevist og desuden vejede han selv for meget.

Hvem skal afprøve en kur, før du anser den for godkendt og brugbar?

Hvilke kure er "bevist", af hvem og hvordan?

Hvorfor vejede Atkins for meget?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-04 23:35

> Hvem skal afprøve en kur, før du anser den for godkendt og brugbar?

Nu handler det jo ikke om hvem _jeg_ synes skal godkende en kur, før den er
godkendt, men derimod om at Atkins ikke er dokumenteret, det er ved at ske
nu. Muligvis er Atkins på rette spor, muligvis ikke. At det er et "faktum"
at man ikke må spise kartofler, ris og pasta hvis man vil tabe sig er
bestemt intet faktum, det er en teori, som _måske_ er rigtig, måske ikke.

> Hvilke kure er "bevist", af hvem og hvordan?

fx kan du se på http://www.denomvendtekostpyramide.dk/?show=whoare eller kan
du søge på ernæringsrådets hjemmeside.

> Hvorfor vejede Atkins for meget?

Hvis en "slankeguru" vejer mere end 30 kg for meget så må man naturligvis
stille sig særdeles skeptisk overfor hans státus som "slankeguru" og stille
sig spørgende op overfor hans metoder til en sund og slank krop.

mvh
Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-07-04 07:30

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu handler det jo ikke om hvem _jeg_ synes skal godkende en kur,

Næh... men nu var det dog trods alt dig, der indvendte mod Atkins kur, at
den ikke er godkendt. Og så går jeg ud fra, at du også har mening/viden om,
hvilke kure der er godkendte? Og af hvem.

Hvis man fravælger kure, der IKKE er godkendt, hvilke kan man så vælge?
Eller hviilke synes du så, man skal vælge og hvorfor så netop dem i stedet?

> men derimod om at Atkins ikke er dokumenteret, det er ved at ske
> nu.

Hvem er ved at dokumentere Atkins?

> Muligvis er Atkins på rette spor, muligvis ikke. At det er et "faktum"
> at man ikke må spise kartofler, ris og pasta hvis man vil tabe sig er
> bestemt intet faktum, det er en teori, som _måske_ er rigtig, måske ikke.

Eller også er det rigtigt for nogle og forkert for andre.

Alene det faktum, at kartofler, ris og pasta spises i udvalgte dele af
verden, gør det lidt svært at forstå, at nogen kan finde det urovækkende, at
nogen udelader disse tre meget forskellige fødevarer. Der er store
befolkningsgrupper, der lever fint uden disse fødevarer.

Om det så er NØDVENDIGT at udelade dem, fordi man skal tabe sig, kan bestemt
diskuteres.

> fx kan du se på http://www.denomvendtekostpyramide.dk/?show=whoare eller
kan
> du søge på ernæringsrådets hjemmeside.

Jeg er usikker på, hvorfor du henviser mig til den omvendte kostpyramide som
svar på mit spørgsmål om, hvilke kure, der er "bevist" og af hvem.

Og jeg kan ikke på ernæringsrådets hjemmeside finde kure, der er "bevist".

> [...]
stille
> sig spørgende op overfor hans metoder til en sund og slank krop.

Vil man bruge Atkins vægt som argument mod hans kur, børn man forholde sig
til, HVORFOR og HVORNÅR manden vejede 30 kilo for meget.

Atkins vejede efter sigende godt 89 kilo, dagen efter han faldt på et
fortov. Han var 6 feet høj (183 cm)

Efter at have ligget i coma i vist et par uger, vejede han han 117 kilo -
altså 28 kilo mere.

Om det er sandt, at han har taget voldsom på af at ligge i coma aner jeg
ikke. Det er vel ikke usandsynligt? Jeg har ikke set nogen faglige
indvendinger mod, at det er muligt.

Men det undrer mig ved hele historien om Atkins vægt, at det først er EFTER
hans død, at man begynder at snakke om hans vægt. Manden optrådte offentligt
i mange sammenhænge. Hvis han vitterlig var overvægtigt før sin død, hvorfor
har man da ikke hørt den kritik før?

I lille Danmark er det eksempelvis særdeles udbredt at snakke om den
fedtfattige slankeguru Anne Larsens trivelige og alt andet end ligefrem
slanke korpus.

Atkins vægt blev først et emne, da han døde! Og det vil nok være en god idé
at overveje, hvorfor nogen har interesse i at bruge hans dødsvægt til at
stikke en kæp i hjulet for Atkins-imperiet.

Derudover....

Hvis han - før han faldt og røg i koma - vejede for meget, hvor meget siger
det så om Atkins kur? Fulgte han sin egen kur? Eller var han som mange
andre? Faldt han ind imellem for fristelsen og spiste et par plader Marabou?
Måske kunne han ikke holde sig fra pastaretterne? Måske var han syg med
kartoffelchips? *S*

Siger Atkins dødsvægt noget som helst om, hvorvidt hans kur var sund eller
usund?

Siger Atkins dødsvægt noget som helst om, hvorvidt du og jeg vil kunne tabe
os ved at følge hans kur?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-07-04 19:51

[Kim2000 | Mon, 5 Jul 2004 00:35:23 +0200]

>Nu handler det jo ikke om hvem _jeg_ synes skal godkende en kur, før den er
>godkendt, men derimod om at Atkins ikke er dokumenteret, det er ved at ske
>nu.

Atkins har været dokumenteret som en diet der virker, og det har den været i
mange år. Problemet er blot at der ikke fra offentlig side har været
interesse at at udføre forskning i en kulhydratfattig diet før nu, så hidtil
har Atkins selv måtte financiere en del af studierne, hvilket folk har
anvendt som en årsag til at kunne forkaste ethvert resultat.

Selv da den store hjerteforening i USA (endnu en Atkins modstander)
besluttede at lave en sammenlignende test, der faldt ud til Atkins' fordel,
valgte man at nedtone resultatet og pludselig mene at testen alligevel ikke
kunne anvendes.

>Muligvis er Atkins på rette spor, muligvis ikke. At det er et "faktum"
>at man ikke må spise kartofler, ris og pasta hvis man vil tabe sig er
>bestemt intet faktum, det er en teori, som _måske_ er rigtig, måske ikke.

Der er så ufatteligt mange mennesker der har tabt sig på dieten gennem de
sidste 30 år. Hvis hans diet ikke var mulig at tabe sig på, kunne han
umuligt have fået den success som han har.

>fx kan du se på http://www.denomvendtekostpyramide.dk/?show=whoare eller kan
>du søge på ernæringsrådets hjemmeside.

Well, havde internettet fandtes for f.eks. 1000 år siden havde du set
utallige offentlige instanser påvise at jorden skam VAR flad, og at denne
nymodens tænkning om at jorden var rund, var direkte skadelig da mange
uværligt ville falde af kanten.

Fordi en offentlige institution og/eller en anden på internettet hævder en
ting, er den kun nødvendigvis sand ift. det lys den ses i idag, verdenen kan
sagtens være helt anderledes om nogle år.

>Hvis en "slankeguru" vejer mere end 30 kg for meget så må man naturligvis
>stille sig særdeles skeptisk overfor hans státus som "slankeguru" og stille
>sig spørgende op overfor hans metoder til en sund og slank krop.

Roooolig nu, Atkins var slet ikke voldsomt overvægtig før sin død. Selv den
tidligere store modstand af Atkins (Arne Astrup) har kigget på hans
journaler og konkluderet at det var comaen det var årsag til stor overvægt.

På den anden side... når jeg bliver gammel gidder jeg ikke være åleslank;
der vejer jeg gerne 5 kilo for meget... :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : mus

Dato : 05-07-04 08:56

> [...]
> Atkins er ikke afprøvet, ikke bevist og desuden vejede han selv for meget.

Nej det er der jo så mange kostprogrammer, der ikke er.
Tror personligt ikke atlkins er sundt, men ja man kan da sikkert tabe sig på
den kost - men det er i mine øjne ikke det samme som at leve sundt. Man kan
også tabe sig ved at spise flødeskumskager. Men jeg kan da sagtens finde på
at plukke af atkins kostprogram hvis der er noget jeg synes jeg kan bruge.
Der er garanteret mange fornuftige ting i det program.
Men det er da eget ansvar, hvorledes man vil leve om det er Atkins eller den
helt anden grøft.
Men tror ikke fanatisme er sundt. Nyd livet.

> [...]
> det ud med fisk og fjerkræ) og naturligvis holde slikket på et minimum
> Altså hold dig til den gode gamle madpyramide, der er gennemtestet og

Ja det virker - men der er mange ting der virker.
Jeg har nu vendt min kostpyramide lidt - og det virker også.
Jeg spiser da kartofler, pasta og ris men ikke så meget som før. Spsiser
mange grøntsager og frugt. Dvs jeg får mange kulhydrater bare ikke de samme
kulhydrater som jeg fik tidligere. Men jeg er ikke fanatisk så har jeg en
dag vildt lyst til kartofler så spiser jeg da rigeligt den dag og spiser så
på noget andet.
Men ja jeg har også prøvet at tabe mig på den gamle kostpyramide og det
virker ja. Men det var bare meget sværdere for mig at tabe mig på den måde -
men sådan er vi jo forskellige. Og jeg er slet ikke imod den gamle
kostpyramide. Men synes ikke der er en endegyldig metode. Det er så
individuelt. Jeg havde selv svært ved at blibve ordentlig mæt på den gamle
kostpyranide og derfor fik jeg for mange kcal. Jeg kan simpelthen spise så
meget brød
Der er ikke en metode der virker for alle og for mig har det taget lang tid
at finde det som virker for mig. Og så har en sidegevinst været at jeg ikke
har haft en eneste forkølelse eller influenza i meget meget lang tid.
Hvilket jeg normalt havde -1-3 gange pr år.

LN

Fra : mus

Dato : 04-07-04 12:02

> [...]
> Kylling i karry? hvad spiser man i stedet for ris?
>
> Jeg er villig til at undvære disse tre ting men mangler opskrifter og gode

Det er så individuelt, hvordan man ønsker at tabe sig.

Her kommer mine erfaringer, så kan du plukke det du kan bruge - hvis der da
er noget du kan bruge.

Skærer selv kraftigt ned på tomme kulhydrater, såsom pasta, ris, kartofler
mm. Men undværer det ikke helt.
Og lever eller sundt - udfra det som jeg mener er sundt. Dvs masser af
grøntsager, frugt, fisk, frugt. Begrænset mængde sundt fedt.
Mælkeprodukter hver dag.
Lidt a la DDV, men har ændret i programmet så det passer til mig og så jeg
kan holde det i længden.

En af sidegevinsterne har været 0 forkølelse eller influenza i meget meget
lang tid - hvilket jeg normalt havde 1-3 gange om året, før jeg ændrede mine
kostvaner.

Jeg tæller kcalorier ud fra en excel skabelon jeg har fundet på nettet. I
dag tæller jeg ikke hver dag, da jeg efterhånden kan vurdere madvarers
kcalorieindhold m.m. - men bruger det stadig stikprøvevis. Kan godt lægge et
link ind hvis du kunne tænke dig det.

Det eneste jeg ikke tror på er fanatisme, uanset om det gælder Atkins, DDV,
motion, eller helt andre områder.

Og nej jeg tror ikke det er sundt at tabe sig på retter a la æg og bacon til
morgenmad - og ja man kan sikkert godt tabe sig på det ligesom man kan på
kager - men om det er sundt - nej ikke i mine øjne. Nu kan tro jo ikke
diskutteres - så det er ikke for at diskuttere emnet jeg skriver det. Men
mere at man skal lytte til sin egen sunde fornuft og gøre det der passer til
en selv.

Der hvor jeg helt sikkert ikke er for god er med motionen. Det bliver til
for lidt og jeg vil jo gerne leve sundt og her kommer jeg ikke uden om
motionen.

Her kommer lige et par gode råd til at erstatte kartofler - hvis det er det
du vil. Synes dog du skal prøve at se om ikke du kan tabe dig også med
kartofler. Husk at nyde livet og dine kartofler

- Kartoffelgrøntsagmos - mos diverse grøntsager med en begrænset mængde
kartofler(blomkål, selleri,græskar, gillersødder,broccoli etc)
- en pose dampet grøntsagsblanding - hæld den sammenkogte ret udover.
- bage rødbeder
- bagte stave af knoldselleri
- en smule ris med masser grøntsage iblandet.
- en smule pasta med masser af grøntsager iblandet

Pøj pøj med vægttabet.

LN

Fra : Leif Emil Svendsen

Dato : 16-08-04 11:44

Fra : Alex

Dato : 25-08-04 21:36

On 16 Aug 2004 10:44:28 GMT, Leif Emil Svendsen
<120100750836@esenet.dk> wrote:

> [...]

Undgå sovsen, da det på en eller anden måde kræver pasta, ris eller
kartofler, og spis salat og grøntsager istedet.
Det er også muligt at udskifte pasta, ris og kartofler med kål
(blomkål, hvidkål eller rosenkål osv.)

Alex Nielsen

www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug max30 tit.

Fra : Leif Emil Svendsen

Dato : 16-08-04 11:46

Helle <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev:
> [...]

-------Egentlig er det vel nemmere at fortælle os stakler der
vejer 20 kg for meget HVAD VI MÅ SPISE i stedet for at fokusere på
det modsatte.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-08-04 21:11

Leif Emil Svendsen wrote:

> Egentlig er det vel nemmere at fortælle os stakler der
> vejer 20 kg for meget HVAD VI MÅ SPISE i stedet for at fokusere på
> det modsatte.

http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/

skulle være en ret god samling af ting man må spise.

Holder man sig til de i opskriften nævnte mængder (såfremt du er
kvinde), så skulle der være tabe-garanti.
Såfremt du er mand, så skal du tage 50 gram ekstra kød til aftensmaden,
spise 30g brød om aftenen og må få en ekstra frugt i løbet af dagen.

mvh

Carsten Riis