lamper!
Fra : Michael Ulstrup

Dato : 27-06-04 15:48

Hej Alle!...

Har lige et spørgsmål vedr. pærer til en simple dykkerlygte.

Hvis jeg har en 4,8v pære, som trækker (eller hvad det nu hedder) 0,5A...
kan jeg så regne pærens watt ud?

lampen som jeg arbejder (læs: har skilt ad) bruger fire AA batterier, det
får jeg jo så til 6 volt, men lampen er født med en 4,8V pærer, er den ikke
for lille til 6v?

Kan man regne batteri levetiden ud?

JEg vil gerne have en lidt kraftigere pærer i lampen, og evt. sætte en
battripack, Nihm, så jeg kan oplade den igen.

Jeps, jeg er ikke lige vant til at rode med sådan noget.

På forhånd mange tak!

--
Venlig Hilsen | Michael Ulstrup
Dykkerklubben Nuser

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 16:02

Hej Michael !!

Du kan sagtens regne pærens effekt ud.

Pæren er som du skriver er en 4,8V pærer, men ofte giver man den lidt
overspænding da de så lyser lidt kraftigere, men holder dog heller ikke så
længe.

Du siger de 6V * 0,5A = 3Watt

Du kan også godt regne batteritiden ud. Du skal kigge på batteriet Ah.

Mvh
Michael
wwwDiversNet.dk

Fra : Kudahl

Dato : 27-06-04 16:55

Hej

formlerne er U = R * I og U * I =P

U er spænding målt i volt

R er modstand målt i ohm

I er strøm målt i ampere

P er effekt målt i watt

Hvis en pære ved 4,8V trækker 0,5A har den en indre modstand på U/I = R =>
4,8/0,5 = 9,6 ohm

Hvis du sætter 6 volt på en pære med en indre modstand på 9,6 vil strømmen
igennem pæren blive U/R=I => 6/9,6 = 0,625 Ampere.

Effekten vil så være U*I=P => 6*0,625 = 3,75 watt

Almindelige alkaline batterier har en spænding på 1,5v, men skifter du til
opladelige Nihm vil spændingen være 1,2V. Det betyder at en pakke med 4
batterier i serie vil have en total spænding på 4*1,2 = 4,8V hvilket igen
passer med den påtrykte spænding på pæren. Effekten vil med Nihm batteri
pakken vil være 4,8*0,5 = 2,5 watt.

Mvh Johnny

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 28-06-04 15:43

Du har jo allerede fået flere gode svar. Det er korrekt, at spændingen på 6
volt er over pærens påtrykte spænding. Men det betyder blot, at pæren lyser
en del kraftigere end ved 4,8 volt. Til gengæld holder pæren ikke så længe.
Jeg husker ikke hvor meget det betyder, men hvis spænden er 25% højere end
pæren er beregnet til, kan det godt tænkes, at levetiden kun er 1/3 af det
normale. Men alt i alt er det for at give dig mere (hvidt) lys...

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 28-06-04 15:56

Jeg faldt lige over denne lidt tekniske forklaring. Men som du ser, så vil
selv en lille overspænding virkelig begrænse pærens levetid:

http://www.madsci.org/posts/archives/May2003/1052922038.Ph.r.html

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 01-07-04 22:41

Hej Alle!

Rigtig mange tak for jeres fine svar og forklaringer!

Mvh. Michael Ulstrup