"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:df5td09pu4ptuib7s9jhfvpm584s3hvhvq@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> I forbrugergruppen kom der et spørgsmål om nethandel og
> afhentning af varen (Er det fjernhandel når man selv henter?).
>
> Princippet er ikke så svært, for som udgangspunkt er svaret jo
> ja. Men så kom der et opfølgende spørgsmål:
Jeg har kigget lidt i Karnov og fundet følgende fra Forbrugeraftaleloven:
Kap. 4. Regler om fjernsalg(108)
Anvendelsesområde
§ 10. Reglerne i dette kapitel gælder med de i §§ 10 c-e nævnte undtagelser
for fjernsalg og henvendelser med henblik på fjernsalg.(109)
§ 10a. (110) Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer,(111) om
tjenesteydelser(112) eller om løbende levering af varer eller
tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation(113) og uden, at parterne
mødes,(114) og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.(115)
§ 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk.(116)
(108)Kapitlet er affattet ved L 2000 442L 2000 442. Betegnelsen fjernsalg er
for så vidt misvisende, eftersom kapitlet omfatter distanceaftaler som
defineret i § 10 a. Der indgår således ikke i definitionen, at der skal være
tale om køb af varer, eller at disse skal sendes.
(109)Defineret i § 10 a.
(110)§ 10 a gennemfører fjernsalgsdirektivets art. 2, nr. 1.
(111)Dvs. fysiske løsøregenstande, jf. §5, stk. 1.
(112)Tjenesteydelsesbegrebet omfatter bl.a. lejeaftaler (brugsrettigheder),
såkaldt værksleje (dvs aftaler, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at
frembringe et arbejdsresultat) og andre arbejdsaftaler (bortset fra
ansættelsesforhold), herunder serviceydelser, undervisning og ydelser fra
liberale erhverv, forvaring og transportaftaler.
(113)Som defineret i § 10 b.
(114)Parterne skal altså mødes fysisk i forbindelse med aftalens indgåelse
eller - ifølge forarbejderne - i forbindelse med markedsføringen.
(115)Dette indebærer, at det ikke er tilstrækkeligt, at den enkelte aftale
indgås ved brug af fjernkommunikation, men den erhvervsdrivende må også have
truffet visse foranstaltninger med særligt henblik på aftaleindgåelse ved
brug af fjernkommunikation. Har en annonce til formål at markedsføre
virksomheden og fremme kundekontakten, men ikke særligt at indgå aftaler ved
brug af fjernkommunikation, er betingelsen normalt ikke opfyldt, selv om
annoncen måske medfører flere telefoniske bestillinger.
Det må anses for tilstrækkeligt til, at der foreligger et »system«, at det
fremgår af den erhvervsdrivendes markedsføring, at han ønsker bestillinger
ved fjernkommunikation.
Det kræves ikke, at fjernsalget har et bestemt omfang, eller at det er
særligt velorganiseret, og det kræves heller ikke, at markedsføringen har et
bestemt omfang eller sker med en bestemt hyppighed.
Udbyder en erhvervsdrivende varer eller tjenesteydelser på Internettet,
gælder reglerne, hvis forbrugeren afgiver bestilling ved at klikke på et
symbol (ikon) på skærmen eller ved at ringe. Postordresalg, hvor forbrugeren
anvender en ordreseddel i et katalog eller lignende, er klart omfattet.
Reglerne omfatter også tilfælde, hvor en annonce dels indeholder et billede
af varen og oplysning om varens pris, dels indeholder en bestillingskupon
eller oplysning om en ordretelefon, og hvor forbrugeren har anvendt
bestillingskuponen eller har afgivet bestilling telefonisk. Endvidere
omfatter reglerne aftaleindgåelse, der sker ved brug af fjernkommunikation
på grundlag af tv- eller radioreklamer, som har til formål at fremkalde
bestillinger ved brug af fjernkommunikationsteknik.
Reglerne anvendes ikke, blot fordi der telefonisk afgives bestilling i
henhold til en annonce indeholdende virksomhedens telefonnummer, jf.
Forbrugerklagenævnets Årsberetning 1983 79; formålet med angivelsen af
telefonnummeret skal i givet fald være at fremkalde telefoniske
bestillinger, jfr Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1992 152 og
Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1993-94 197 og 243. De anvendes heller
ikke i tilfælde, hvor en forbruger anvender et ordretelefonnummer, som er
blevet oplyst i en annonce, men bestiller en anden vare i butikken end den,
som blev udbudt i den eller de pågældende annonce(r).
(116)Bestemmelsen gennemfører fjernsalgsdirektivets art. 2, nr. 4.
Det er uden betydning, hvilken teknik der benyttes. Omfattet er dermed
enhver fremgangsmåde, der kan bruges til kommunikation, uden at parterne
behøver at mødes fysisk.
I direktivets bilag I er der nævnt følgende eksempler på
fjernkommunikationsteknikker, som kan anvendes til aftaleindgåelse:
Adresserede og uadresserede tryksager, standardskrivelser, reklamer i
tidsskrifter med bestillingsseddel, kataloger, menneskeligt betjent telefon,
automatisk telefon (opkaldsautomat, audiotekster), radio, visiofon (telefon
med billede), videotekst (mikrocomputer, fjernsynsskærm) med tastatur eller
sensorskærm, elektronisk post (e-mail), telefax og fjernsyn (telekøb).
Internet-handel er også omfattet.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/