Fradrag af udgift til el
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 05-05-01 13:09

Hej,

Jeg er ved at lave regnskab for mit enkeltmandsfirma og er i den
forbindelse kommet lidt i tvivl om hvordan jeg finder udgiften til el
(jeg har en del edb udstyr som altid er tændt)..... Jeg har kontor i
min privatbolig (lejlighed)

Iflg 'Skatten Erhverv/2000' kan man fratrække udgiften minus skønnet
privat andel på 2000 kWh.

Spørgsmålet er nu: Hvilke tal skal bruges? Det faktiske forbrug for 2000
selvom det først faktureres i starten af 2001 eller det, som
faktureres i 2000 selvom det faktisk er for forbruget i 1999?

mvh
Jeppe

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-05-01 23:25

Jeg har godt nok læst dit indlæg, men aner ikke hvad jeg skal svare.

Normalt er det ikke det store problem, men blot et spørgsmål om man får
fradrag det ene år eller det næste.

Men når du spørger så konkret bliver jeg i tvivl.

Vi (revisorer) skal periodisere så vidt muligt. Så får du opgørelsen inden
vi laver regnskab, vil vi normalt tage hensyn til resultatet, hvis det er
væsentligt.

Men hvis du nu kun er i gang dette ene år..

Konklusionen må nok være, at det er det faktiske forbrug der skal anvendes,
men praktisk bruger man opkrævningerne.

For skulle du ophøre, og der kommer en efterregulering, vil jeg til enhver
tid kunne kræve, at der i året efter sker en regulering af det afsluttende
regnskab for virksomheden.

Men skulle det tilsvarende være tilfældet i startåret - altså fra tiden
inden virksomhed - gør vi det nu ikke - men det er uden nok en fejl.. som
jeg kan leve med ;)

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Lars Hult

Dato : 11-05-01 17:22

Kan man virkelig fratrække elforbruget, ved firma i privaten?
Nu har jeg lige lavet årsregnskabet, kan man efterregulere for tidligere år
i næste års regnskab (år 2001).

hilsen Lars

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 11-05-01 20:49

Ja da, og også varme, men kun en andel i forhold til det antal m2 du bruger
til erhverv i forhold til total m2.
Tilsvarende kan du få fradrag for tilsvarende andel af ejendomsværdiskatten
(den skat der kom i stedet for egen lejeværdi), men derimod ikke af
ejendomsskat, ejendomsforsikring og vedl. af ejendommen.
Laver du vedligeholdelse i det rum erhvervet er i, er der fuld fradrag for
det.

Men - det skal være et eller flere rum kun til erhverv. Det må ikke være
hvor der er gennemgang til private rum - trapperepos osv..

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 11-05-01 20:51

Hov, jeg glemte at svare på dit spørgsmål.

Hvis det er et rimeligt beløb, kan du bare skrive til skattevæsenet og bede
dem ændre det regnskab du netop har indleveret. Men der kommer fokus på
fradraget, så sørg nu for, at lokalet kun omfatter virksomheden (ingen
personlige effekter i skabe - ingen sovesofa i rummet osv.)

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 12-05-01 09:02

"Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> writes:

> [...]
> fradraget, så sørg nu for, at lokalet kun omfatter virksomheden (ingen
> personlige effekter i skabe - ingen sovesofa i rummet osv.)

Nu kommer jeg lidt i tvivl Jeg har med vilje ikke medtaget fradrag
for ejendomsværdiskat, varme etc, for at undgå problemer med
firma/privat fordeling etc. Men gælder dette forhold også for el (som
jeg jo påtænker at fradrage)? Udgiften til el er jo den samme
(ihvertfald hvis man ser bort fra lyset uanset om det benyttede
lokale benyttes privat eller ej?

mvh
Jeppe