mystiske terminal og æ ø og å
Fra : howax

Dato : 23-06-04 19:47

Hej gruppe

Jeg har problemer med at mine æ ø og å i apple terminalen
ikke virker, eller det vil sige, der kommer nogen underlige
tegn istedet for.
jeg har efterhånden prøvet alt, nogen af mine venner har også
computere med osx og de har, som de selv siger, "lært at leve
med det".

Jeg har nærmest søgt over alt med google og har stadig ikke
kunnet finde noget der kan hjælpe.

Venlig Hilsen

Kristian Mide Andersen
StruerNet A/S

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-06-04 22:17

howax wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg har problemer med at mine æ ø og å i apple terminalen
> ikke virker, eller det vil sige, der kommer nogen underlige
> tegn istedet for.
-snip-

Jeg kunne også godt tænke mig at høre nogen forslag til æ, ø,
å-problemer... Jeg har oplevet problemer med at uploade/downloade filer
med ftp, med æ, ø, å.. Kan ikke helt huske problemet, men det er
underligt for det har jeg ikke oplevet med linux/windows, såvidt jeg husker.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 27-06-04 21:28

Hejsa

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> med ftp, med æ, ø, å.. Kan ikke helt huske problemet, men det er
> underligt for det har jeg ikke oplevet med linux/windows, såvidt jeg husker.

Jeg husker fra mine linux-dage, at der også kunne være store problemer
med danske karakterer (og nogle af de andre også - så vidt jeg husker,
gad min shell ikke skrive @ og |); men jeg kan da grave lidt efter en
løsning til linux, hvis det er.

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-06-04 13:27

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> [...]
> Jeg husker fra mine linux-dage, at der også kunne være store problemer
> med danske karakterer (og nogle af de andre også - så vidt jeg husker,

Det var/er egentligt på mac, at jeg havde problemet her for ca. 1 uge
siden. Jeg forsøgte at uploade nogle filer med et æ, ø eller å i sig...
Jeg brugte terminals ftp-program, men løsningen er vel bare at jeg
skifter til noget andet, tror jeg...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Sebastian D

Dato : 29-06-04 11:40

Hejsa

> [...]

> siden. Jeg forsøgte at uploade nogle filer med et æ, ø eller å i sig...
> Jeg brugte terminals ftp-program, men løsningen er vel bare at jeg

Naa var det bare det. Saa er det ikke saa slemt (undskyld, mit tastatutr
gider ikke lige skrive danske bogstaver .* )

Så kan du bare bruge en kommando, der lader dig nøjes med at skrive
noget af filnavnet inden i ftp.

Prøv noget i stil med:
ftp
open ftp-host
mput mingfil*

Og så svar "y", når du bliver bedt om at konfirmere, at du vil have
filen minfilæø_hdiuodf_ndaiuofh_ eller hvad den nu kunne hedde uploadet.

Gav mit svar mening?

/Sebastian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-07-04 16:34

Sebastian D wrote:
-snip-

Hej - beklager et lidt forsinket svar... Jeg har ikke været hjemme et
par dage...

> [...]
>
> Og så svar "y", når du bliver bedt om at konfirmere, at du vil have
> filen minfilæø_hdiuodf_ndaiuofh_ eller hvad den nu kunne hedde uploadet.

Jeps, helt sikkert. Det vil jeg prøve, næste gang

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 02-07-04 18:52

Hej Martin

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Jeps, helt sikkert. Det vil jeg prøve, næste gang

Det var godt - det er nemlig ikke altid let at vide, hvor meget *nix,
man kan skrive, før folk står af ,-)

/Seb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-06-04 08:25

howax <howax@prohest.dk> writes:

> [...]
> jeg har efterhånden prøvet alt, nogen af mine venner har også
> computere med osx og de har, som de selv siger, "lært at leve

Som standard er terminalen i UTF-8, hvor mange andre systemer bruger
ISO-Latin-1 som tegnsæt.

Hvad ser du?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kristian Mide

Dato : 29-06-04 22:31

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Som standard er terminalen i UTF-8, hvor mange andre systemer bruger
> ISO-Latin-1 som tegnsæt.
>
> Hvad ser du?

det er lidt svært at beskrive hvad det er, og hvis jeg hiver det her
over ser det endnu mere fucked up ud end det gjorde til at starte med

jeg bruger også den der hedder ISO-Latin-1, jeg bruger terminalen til at
gå på irc med, og når folk skriver æ ø eller å så bliver de også vist
fint nok, det er først når jeg prøver at skrive dem selv.

Venlig Hilsen
Kristian Mide Andersen

Fra : Sebastian D

Dato : 30-06-04 11:05

Kristian Mide <howax@prohest.dk> wrote:

[snip]

> [...]
> gå på irc med, og når folk skriver æ ø eller å så bliver de også vist
> fint nok, det er først når jeg prøver at skrive dem selv.

Hej Kristian

Det lyder så afgjort somom, at du din terminal ikke skriver med det
rigtige tegnsæt, og så minder det om mit gamle linux-problm.
Kender du ikke nogle linux-folk, som du kanm spørge?

Det var vist nok noget med at rette nogle linier (eller tilføje) i
..cshrc (hvis du bruger csh eller tcsh).

Håber det hjælper, Sebastian

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-07-04 13:28

Sebastian D <sadyhr@SLETDETTE.tele.dk> wrote:

> [snip]
>
> Det var vist nok noget med at rette nogle linier (eller tilføje) i
> .cshrc (hvis du bruger csh eller tcsh).

Jeg genoptager en tråd. Der har været skrevet om dette tidligere, og jeg
ventede på, at nogle af de gamle skribenter kom på banen. Det er de
ikke, og så må jeg jo citere dem:

Theis M. Mønsted <=?iso-8859-1?Q?Theis_M=2E_M=F8nsted?=@tmm.dk> wrote:
> Stort! :)
> Fandt <1f7oxtu.1nurheee7yx5zN%serse@diku.dk> og nu kan jeg skrive æøåÆØÅ
> korrekt i terminal.

Som henviser til en artikel af Per Erik Rønne fra 2002:

> Hvis man bruger bash, kan man få æ, ø og å frem på følgende måde:
>
> Opret filen .inputrc med følgende indhold:
>

> set input-meta on
> set output-meta on
> set convert-meta off
>
> LANG=dk_DK; export LANG
>
> ===
>
> Metoden virker i forbindelse med psql og pico. Emacs og vi er dog endnu
> uberørte. En kort test viser, at også ksh og zsh nu virker - også med
> pico. Men ikke tcsh.
>
> Det brugte terminalprogram er Terminal.app.

Jeg fulgte vejledningen og satte i øvrigt terminalen til at køre
iso-latin-1. Det løste mine problemer med mySQL, som endnu ikke
understøttede Unicode. (Det gør det muligvis i dag.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-06-04 20:16

howax@prohest.dk (Kristian Mide) writes:

> jeg bruger også den der hedder ISO-Latin-1, jeg bruger terminalen til at
> gå på irc med, og når folk skriver æ ø eller å så bliver de også vist
> fint nok, det er først når jeg prøver at skrive dem selv.

Kan du lave et skærmdump der viser dit problem? Læg det enten på en
webside, eller i dk.binaer.

http://bigfoot.com/~thunderbear