Atkins er svært - behøver lidt råd
Fra : Sven

Dato : 26-06-04 03:02

Hej.
jeg er startet på SouthBeach kuren, og er netop nu i gang med de første 14
dage. Jeg har købt hans bog (på dansk), og han skriver flere steder, at man
ikke bør føle sult, og hvis man gør, er portionerne for små. Da jeg har
lavet mine måltider efter hans opskrifter må jeg sige, at jeg altså er MEGET
sulten alligevel, og det gør det temmelig svært at overholde så.
Jeg har mest lyst til at springe hans desserter over, eller måske erstatte
dem med en lille portion A38 1,5% fedt, men vil det ødelægge alt det andet?

Så har jeg også læst i bogen, at man kan spise "frit" af visse fødevarer,
bl.a. salat, æg (medmindre lægen har forbudt det pga kolesterol), nogle
grøntsager mm., så nu er jeg lidt forvirret. SKAL jeg nøjes med de små
måltider fra hans opskrifter, eller er det iorden f.eks at lave 2 spejlæg
stegt i lidt olivenolie til f.eks frokosten?
Mht nødder, så skriver han om pistacenødder, jordnødder mm, men intet om
valnødder og hasselnødder, som jo er mere almindelige her i Danmark. Kan jeg
umiddelbart overføre hans antal jordnødder til f.eks valnødder?

Jeg ved godt, at det er mange spørgsmål, men jeg vil så gerne have dette
skal lykkedes, selvom jeg ikke er så god til at forstå hans bog. Jeg håber
på hjælp herinde fra en eller flere.

På forhånd tak.

Sven

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-06-04 22:07

[Sven | Sat, 26 Jun 2004 04:01:31 +0200]

>jeg er startet på SouthBeach kuren, og er netop nu i gang med de første 14
>dage.

Nu er jeg forvirret - snakker vi Atkins eller Southbeach - det er altså
langtfra samme diet.

>Da jeg har lavet mine måltider efter hans opskrifter må jeg sige, at jeg altså er MEGET
>sulten alligevel, og det gør det temmelig svært at overholde så.

I en diet hvor du skærer ktraftigt ned for de omsættelige kulhydrater, vil
du i starten føle et afsavn, der er meget individuelt - du kender den
normale trang til noget sødt? For nogle er denne trang meget kraftigere i
starten.

Det er én af grundene til at Atkins altid har diverse snacks og desserter
indlagt i dieten, for at man har nogle lækkerier at stå imod med.

>Jeg har mest lyst til at springe hans desserter over, eller måske erstatte
>dem med en lille portion A38 1,5% fedt, men vil det ødelægge alt det andet?

A38 - naturel - har ca. 5% netto kulhydrater i sig, så alene 2 dl. betyder
10 gram - hvilket er alt for meget i starten.

>SKAL jeg nøjes med de små måltider fra hans opskrifter, eller er det iorden f.eks at lave 2 spejlæg
>stegt i lidt olivenolie til f.eks frokosten?

Selvfølgelig er det i orden (på Atkins).

>Mht nødder, så skriver han om pistacenødder, jordnødder mm, men intet om
>valnødder og hasselnødder, som jo er mere almindelige her i Danmark. Kan jeg
>umiddelbart overføre hans antal jordnødder til f.eks valnødder?

Nej, valnødder er faktisk bedre end jordnødder, så spis valnødder, mandler
og den slags - og da også lidt hasselnødder hvis det er dér lysten er :)

Jeg er f.eks. fjollet med saltede valnødder.

>Jeg ved godt, at det er mange spørgsmål, men jeg vil så gerne have dette
>skal lykkedes, selvom jeg ikke er så god til at forstå hans bog. Jeg håber
>på hjælp herinde fra en eller flere.

Jeg tror at der er mange der gerne hjælper dig med Atkins, men Southbeach er
mindre kendt, såeh???

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sven

Dato : 27-06-04 00:13

Rene' Hjorth wrote:
> [Sven | Sat, 26 Jun 2004 04:01:31 +0200]

> Nu er jeg forvirret - snakker vi Atkins eller Southbeach - det er
> altså langtfra samme diet.

Ja, det kan jeg godt forstå du er. Det er mig der har taget fejl. Jeg er
startet på SouthBeach-kuren, skrevet af Arthur Agaston. Altså ingen Atkins.
Jeg har taget fejl af deres efternavn Atkins og Agaston. Undskyld.

> [...]
> individuelt - du kender den normale trang til noget sødt? For nogle
> er denne trang meget kraftigere i starten.

Jeg har trang til noget sødt, men den reelle sult er faktisk værre.

> Det er én af grundene til at Atkins altid har diverse snacks og
> desserter indlagt i dieten, for at man har nogle lækkerier at stå
> imod med.

Det har SouthBeach kuren også. Han foreskriver dessert hver dag, også i fase
1 (de første 14 dage)

> A38 - naturel - har ca. 5% netto kulhydrater i sig, så alene 2 dl.
> betyder 10 gram - hvilket er alt for meget i starten.

Hmm, ja, det kan jeg forstå, men er der så noget andet der kan erstatte
denne Ricotta-dessert ?

> Selvfølgelig er det i orden (på Atkins).

Ok, så går det nok også på "min" kur.

> Nej, valnødder er faktisk bedre end jordnødder, så spis valnødder,
> mandler og den slags - og da også lidt hasselnødder hvis det er dér
> lysten er :)
>
> Jeg er f.eks. fjollet med saltede valnødder.

Det var dagens (nattens) positive svar Tak for det!

Mange tak for svaret, René.

Sven

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-06-04 20:55

[Sven | Sun, 27 Jun 2004 01:13:01 +0200]

>Ja, det kan jeg godt forstå du er. Det er mig der har taget fejl. Jeg er
>startet på SouthBeach-kuren, skrevet af Arthur Agaston. Altså ingen Atkins.

Ahh, OK, så forstår jeg det igen :)

>Jeg har trang til noget sødt, men den reelle sult er faktisk værre.

I så fald burde du prøve at læse lidt på dieten igen - jeg kender ikke
SouthBeach dieten (udver at det er endnu en lowcarb diet), men ingen moderne
diæter kræver at man skal gå og være rigtigt sulten.

Hvis det stadig gælder efter et par dage, burde du måske prøve en anden diæt
- en diæt hvor man konstant er sulten, er dømt til at mislykkedes... men mon
ikke det stabiliserer sig og du har det bedre nu?

>Hmm, ja, det kan jeg forstå, men er der så noget andet der kan erstatte
>denne Ricotta-dessert ?

Som sagt: jeg kender ikke SouthBeach; at jeg her til aften har spist en stor
sprød kage m/ flødecreme og syltede kirsebær (det hele lowcarb) er måske
ikke en hjælp, men måske alligevel en inspiration til at det kan lade sig
gøre.

>Det var dagens (nattens) positive svar Tak for det!

Anytime - spørg gerne løs; jeg har trods alt levet på en lowcarb diet i ca.
2½ år nu.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sven

Dato : 29-06-04 14:56

> [...]
> anden diæt - en diæt hvor man konstant er sulten, er dømt til at
> mislykkedes... men mon ikke det stabiliserer sig og du har det bedre

Både ja og nej. Jeg er ikke nær så sulten mere (har øget indtagelse af
salater og mager ost), men er meget "doven". Ikke træt til at sove, men det
er efterhånden et større projekt at sætte mig op til at gå på arbejde. Jeg
var dog advaret om dette på forhånd, men dette stadie skulle ikke vare så
længe, har jeg fået at vide.
Jeg taber mig stadig. I dag under 90 kilo for 1. gang i ca 4 år.

> Anytime - spørg gerne løs; jeg har trods alt levet på en lowcarb diet
> i ca. 2½ år nu.

Sådan 100%, eller spiser du brød, ris, pasta, kartofler og lidt slik fra tid
til anden? Sjovt nok, så var min frygt, at jeg ikke ville kunne undvære
kartofler, men det er ikke så svært, til gengæld savner jeg pasta og kødsovs
rigtig meget! Jeg har dog lært et par rigtig gode opskrifter på lowcarb mad,
som jeg nu er blevet glad for, så det er bestemt ikke fordi det er
"slavemad" jeg lever af for nuværende, men pasta og pizza står ret højt på
min ønskeseddel.

> [...]
> en stor sprød kage m/ flødecreme og syltede kirsebær (det hele
> lowcarb) er måske ikke en hjælp, men måske alligevel en inspiration

Ja, jeg kan forstå, at alle de penge jeg gav til en diætist for ca 5 år
siden, er mere eller mindre spildt, da hun gik meget op i fedtfattig mad, og
kun lidt mht kulhydrater. Dengang måtte jeg ikke bruge nogen form for
dressing på salat, men måtte gerne spise f.eks vingummi og lakrids (i mindre
mængder). Alle fedtfattige mælkeprodukter måtte jeg også spise næsten
uhæmmet. Så der er stor forskel. Men det er der nu også på vægttabet.
Dengang tabte jeg mellem ½ og ¾ kilo om ugen, dog næsten ingenting de første
2 uger. På Southbeach har jeg nu smidt 3½ kilo på 5 dage! Selvfølgelig
fortsætter det ikke i dette tempo, men falder det til ca 1 kilo om ugen, og
jeg får lidt mere energi igen, så er det meget fint. jeg er i hvert fald
blevet kickstartet på vægttabet!

Sven

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-06-04 20:33

[Sven | Tue, 29 Jun 2004 15:55:51 +0200]

> [...]
>var dog advaret om dette på forhånd, men dette stadie skulle ikke vare så

Du må prøve at tage dig sammen :) Jeg er generelt set "tung" om morgenen,
men en godt kop kaffe og lidt kage (sukkerfrit) plejer at hjælpe mig :)

>Jeg taber mig stadig. I dag under 90 kilo for 1. gang i ca 4 år.

Fedt!

>Sådan 100%, eller spiser du brød, ris, pasta, kartofler og lidt slik fra tid
>til anden?

Næsten 100% 1-2 gange om året tager jeg et par ugers pause; f.eks. til min
søsters bryllup og til jul for at kunne spise helt normalt, men resten af
tiden følger jeg dieten.

Men ja, jeg spiser brød (lowcarb) - jeg spiser ikke ris (og savner dem), der
findes udemærket lowcarb pasta, men sært nok savner jeg det slet ikke; jeg
spiser en anelse kartofler (heller ikke noget jeg savner) og naturligvis
spiser jeg slik - men det er sukkerfrit.

>Sjovt nok, så var min frygt, at jeg ikke ville kunne undvære
>kartofler, men det er ikke så svært, til gengæld savner jeg pasta og kødsovs
>rigtig meget!

Jeg mente at store mængder pasta og store mængder mælk ville jeg savne mest,
men sært nok var det ikke tilfældet - det eneste jeg savner er ris (og det
er ikke noget stort savn) samt at engang imellem at kun leve af frugt i et
par dage

> [...]
>som jeg nu er blevet glad for, så det er bestemt ikke fordi det er
>"slavemad" jeg lever af for nuværende, men pasta og pizza står ret højt på

Når du på et tidspunkt kan tåle flere kulhydrater kan du jo begynde at spise
enten en anelse pasta og pizza, eller deres tilsvarende lowcarb varianter
hvis behovet forbliver.

>Ja, jeg kan forstå, at alle de penge jeg gav til en diætist for ca 5 år
>siden, er mere eller mindre spildt, da hun gik meget op i fedtfattig mad, og
>kun lidt mht kulhydrater.

Desværre ja; mange dietister og ernæringseksperter har stirret fuldstændigt
blindt på mængden fedt i maden man indtog, og ikke kigget lidt mere
nuanceret på maden i sig selv.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sven

Dato : 30-06-04 16:02

> Du må prøve at tage dig sammen :) Jeg er generelt set "tung" om
> morgenen, men en godt kop kaffe og lidt kage (sukkerfrit) plejer at
> hjælpe mig :)

For mig er det ikke når jeg vågner, at problemet er der, da er jeg frisk nok
(plejer jeg også at være), men omkring kl 3-4 om natten er jeg ved at være
færdig (fast natarbejde), og cykelturen hjem om morgenen er næsten
uoverkommelig

> Næsten 100% 1-2 gange om året tager jeg et par ugers pause; f.eks.
> til min søsters bryllup og til jul for at kunne spise helt normalt,
> men resten af tiden følger jeg dieten.

Når jeg har nået min ønskevægt, vil jeg nok bløde en del op mht diæten, men
aldrig vende tilbage til min tidligere kostsammensætning. jeg har aldrig
været rigtig overvægtig, men tog ca 14 kilo på i de første 3 måneder efter
jeg kvittede smøgerne for 6 år siden. Disse 14 kilo er aldrig forsvundet
igen, og de sidder (selvfølgelig) midt på maven.
I forbindelse med disse 14 dages meget lowcarb, har jeg temmelig meget
dårlig ånde. Tandbørstning og tandtråd hjælper intet. Har du et godt råd, så
jeg kan være sammen med andre mennesker? Med flere års erfaring, har du helt
sikkert overvundet dette på en eller anden måde ?

> [...]
> slet ikke; jeg spiser en anelse kartofler (heller ikke noget jeg
> savner) og naturligvis spiser jeg slik - men det er sukkerfrit.

Det du kalder lowcarb pasta, er det det samme som kaldes fuldkornspasta?
Altså sådan noget pasta som ikke er hvidt, men mere brunt?
Makaroni og kødsovs er stadig meget højt på listen over mine længsler, men
jeg håber, at jeg kan finde noget tilfredsstillende pasta, og så lave
kødsovsen efter lowcarb-filosofien.

> Desværre ja; mange dietister og ernæringseksperter har stirret
> fuldstændigt blindt på mængden fedt i maden man indtog, og ikke
> kigget lidt mere nuanceret på maden i sig selv.

Ja, det må jeg give dig ret i. jeg har nu tabt mere på 5 dage, end jeg
gjorde de første 1½ måned med diætisten ?

Sven

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-07-04 14:26

[Sven | Wed, 30 Jun 2004 17:01:47 +0200]

> [...]
>(plejer jeg også at være), men omkring kl 3-4 om natten er jeg ved at være
>færdig (fast natarbejde), og cykelturen hjem om morgenen er næsten

Ahh, OK. Uden at kende din kost ville jeg tror at du spiser lidt for lidt
kulhydrater til at "holde ud" når du kører et hård program. Prøv f.eks. at
spise et mellemmåltid med lidt kulhydrater (f.eks. lidt bær og nødder) ca.
3-4 timer før du skal hjem?

>Når jeg har nået min ønskevægt, vil jeg nok bløde en del op mht diæten, men
>aldrig vende tilbage til min tidligere kostsammensætning.

Det er også den helt rigtige attitude!

>I forbindelse med disse 14 dages meget lowcarb, har jeg temmelig meget
>dårlig ånde. Tandbørstning og tandtråd hjælper intet. Har du et godt råd, så
>jeg kan være sammen med andre mennesker?

Ja, pebermyntetyggegummi og flere kulhydrater :) Hvis du har så dårlig ånde
er du nok i en ret kraftig tilstand, og burde derfor kunne tillade dig selv
en anelse flere kulhydrater og alligevel stadig tabe dig.

>Det du kalder lowcarb pasta, er det det samme som kaldes fuldkornspasta?

Nej, det er et specialprodukt. Der findes virksomheder (bl.a. min) der
lever af at lave kulhydratfattige produkter for folk på en lowcarb diet.

For nogle af "luksusdyrene" iblandt os, er kager, brød, pasta o.l. noget vi
ikke vil undvære og istedet betaler ekstra for alternativerne, men basalt
set er disse produkter ikke nødvendige for at følge dieten.

>Ja, det må jeg give dig ret i. jeg har nu tabt mere på 5 dage, end jeg
>gjorde de første 1½ måned med diætisten ?

Dejligt. En del af dette er jo væske, så på et senere tidspunkt (måske om
få uger), vil du tyde på at tabe dig noget mindre ... i virkeligheden taber
du dig fortsat mens væskedepoterne fyldes op igen (så at sige).

Håber at du holder ud alligevel :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sven

Dato : 03-07-04 22:53

Jeg har sendt en email til info@lowcarb.dk , så jeg håber at høre fra dig.
Foreløbig skal du have 1000-vis af tak fjælpen.

> [...]
> (måske om få uger), vil du tyde på at tabe dig noget mindre ... i
> virkeligheden taber du dig fortsat mens væskedepoterne fyldes op igen

Kæmper videre uden de helt store problemer. Energien er så småt ved at vende
tilbage, og den dårlige ånde er på aftag, selvom den stadig ikke er væk. 5
kilo røg første uge, og dette tempo holder selvfølgelig ikke, men
motivationen er stadig OK.

Sven

Fra : Tina Nilsson

Dato : 27-06-04 11:39

Hej Sven,

Der findes også et par hjemmesider omkring South beach-kuren. Jeg er selv
startet idag og ser meget frem til det, men prøv at kigge på disse
hjemmesider.

www.southbeach.dk
www.southbeachkuren.dk
www.fit2live.dk

Tina

Fra : Sven

Dato : 27-06-04 16:58

Tina Nilsson wrote:
> [...]
>
> Der findes også et par hjemmesider omkring South beach-kuren. Jeg er
> selv startet idag og ser meget frem til det, men prøv at kigge på

Hej Tina.
Tusinde tak for linkene. Nu har jeg allerede fået svar på mine spørgsmål (og
på nogle spørgsmål jeg slet ikke vidste jeg havde!)

Jeg er nu igang med 3.dagen, og de første 1½ kilo er væk. Held og lykke til
dig med kuren

Sven