/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forklaring på ladeprincip..
Fra : TexasFlood


Dato : 26-06-04 00:29

Hej gruppe.

Har netop været på tur og vihavde problemer med en ældre cykel som havde
dynamo.

Er der et sted på nettet hvor arbejdsprincippet forklares når man har dynamo
og mekanisk (ikke elektronisk) laderegulator ?

MVH

CWE (HD FLH 1200)



 
 
Steen Gruby (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-06-04 09:14

On Sat, 26 Jun 2004 01:29:00 +0200, "TexasFlood"
<stevie@--nospam--cool.dk> wrote:

Hej.
>
>Er der et sted på nettet hvor arbejdsprincippet forklares når man har dynamo
>og mekanisk (ikke elektronisk) laderegulator ?
>
HÆ - dynamoer anvendes tilsyneladende stadig på landbrugsredskaber
)
Spøg til side.
Det er i virkeligheden meget simpelt.
Dynamoen selv består af et anker og en feltspole
Reguleringen er elektromekanisk, og foretages med et relæ der i
princippet har tre stillinger.
Man skal ikke lade sig snyde af at relæet som regel har to kontaktsæt
eller at der er to seperate relæer.
Det ene er ladereguleringen det andet er "tilbagestrømsrelæet".
Relækontakten med de tre stillinger påvirkes af udgangsspændingen fra
dynamoankeret.
Ved lave omdrejninger ligger feltet parallelt over ankeret, altså den
ene ende til stel sammen med ankerets ene kul, og den anden ende til
ankerets varme pol gennem relæet.
Når nu omdrejningstallet, og dermed spændingen, stiger trækker
laderelæet, og feltet slipper sin kontakt med ankeretidet relæet går i
"midterstilling", hvor det bliver lagt til stel gennem en
seriemodstend, hvilket får magnetiseringen af feltet til at falde, og
dermed også udgangsspændingen fra dynamoen.
Når spændingen falder, falder laderelæet tilbage så feltet igen har
fat i ankeret og spændingen vil stige, hvilket får laderelæet til at
trække osv.
Jeg håber du kan se billedet.
Hvis det går vildt for sig og der ikke er belastning på dynamoen er
det ikke nok at laderelæet får feltet til stel gennem modstanden tor
at holde spændingen nede - Laderelæet trækker helt og kortslutter
feltet til stel, og så er det slut.
På den måde står laderelæets arm og "danser" mellem to yderpunkter.
Spændingen dynamoen giver fra sig bestemmes af laderelæets
fjederforspænding, der i regelen kan stilles med en skrue eller en arm
der kan bøjes.
Hov vi glemte det andet relæ - Tilbagestrømsrelæet.
Tilbagestrømsrelæet forhindrer strømmen i at løbe fra akkuen tilbage
til dynamoen når motoren stoppes, deraf navnet.
Det relæ bliver trukket af dynamoen selv når spændingen når 12 volt,
og forbinder dynamoen med resten af EL-nettet og dermed også akkuen.
Jam - HOV!
Ingen forbindelse mellem dynamo og akku i startøjeblikket.
Hvad starter så processen i dynamoen?
Jaeh, i regelen er der jo en ladelampe der er forbundet tværs over
tilbagestrømsrelæet , og dermed trækker en ringe strøm gennem
dynamoen, hvilket skulle kunne gøre det, men det er ikke hele
sandheden, idet en MC med dynamo og uden batteri sagtens kan løbes
igang (og NEJ, det er ikke fordi den har magnettænding ).
Årsagen til at dynamoen kan starte selv er at der er en restmagnetisme
der er tilstrækkelig til at starte processen.
Reminent magnetisme kaldes det vist nok af det engelske "remaining
magnetism".
Der er billeder og en engelsk beskrivelse her:
http://www.dansmc.com/genstarter.htm
Men det er en sammenbygget dynastarter, så den kan være lidt
misvisende.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben V. Mogensen (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Torben V. Mogensen


Dato : 27-06-04 19:47

Hej
Det er en god forklaring, som jeg også kan nyde gavn af til min NSU Max. Jeg
er dog ikke kommet til at teste den endnu, så jeg ved ikke om den virker.
Men når man kender til nutidens elektronik, så synes jeg den virker lidt
primitiv, og at justerer den med at brække med en skruetrækker eller
svensknøgle. Når man kan justerer elektronik præcist med et lille
potentionmeter.

For at den kommer til at lade med en slags pulserende jævnstrøm, er vel ikke
godt for batteriet?

Hvis min dynamo ikke virker, hvad er så alternativet, kan jeg bytte til
noget nyt elektronik ladestyring?
Jeg er ret fiks med en loddekolbe.



MVH

Torben



Steen Gruby (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-06-04 22:18

On Sun, 27 Jun 2004 20:47:23 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

>Det er en god forklaring, som jeg også kan nyde gavn af til min NSU Max. Jeg
>er dog ikke kommet til at teste den endnu, så jeg ved ikke om den virker.
>Men når man kender til nutidens elektronik, så synes jeg den virker lidt
>primitiv, og at justerer den med at brække med en skruetrækker eller
>svensknøgle. Når man kan justerer elektronik præcist med et lille
>potentionmeter.
>
Mange tak
Det med den mekaniske regulering (laderelæet) er nu ikke så dumt enda,
og dengang din MAX blev født var der ikke megen elektronik der kunne
klare opgaven til samme pris
Rent faktisk virker de mekaniske relæer bedre end man skulle forvente.

>For at den kommer til at lade med en slags pulserende jævnstrøm, er vel ikke
>godt for batteriet?
>
Det tager batteriet ingen skade af, og faktisk virker akku'en som en
kæmpemæssig elektrolyt der glatter evt. pulser fuldstændigt.
Og til sammenligning vil du nok få et mindre chock hvis du sætter et
oscilloscope på en vekselstrømsgenerators laderegulator - fy for en
ulykke - Godt den har en akku til at glatte ud

>Hvis min dynamo ikke virker, hvad er så alternativet, kan jeg bytte til
>noget nyt elektronik ladestyring?
>Jeg er ret fiks med en loddekolbe.
>
Jeg vil tro at en 7805 hevet op på et par dioder i stelbenet kan
erstatte laderelæet, og en 25 Amp. diode kan gøre det ud for
tilbagestrømsrelæet.
Jeg har ikke prøvet det, men det kommer nok når min egen MAX er
samlet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-06-04 22:50

Steen Gruby wrote:

> Mange tak
> Det med den mekaniske regulering (laderelæet) er nu ikke så dumt enda,
> og dengang din MAX blev født var der ikke megen elektronik der kunne
> klare opgaven til samme pris
> Rent faktisk virker de mekaniske relæer bedre end man skulle forvente.
>

Med rør??? Bare at finde et rør der kan klare den anodestrøm!

Elektromekaniske indretninger er ikke til at kimse af! Dengang de var
toppen af poppen, blev der virkelig lavet fine sager! 'Telegrafrelæer',
der var en form for ballancerede relæer, svarende lidt til laderælæerne,
var yderst følsomme tingester, der kunne bruges til meget! Bl.a.
fjernskrivere og akustiske detektorer.
Når man ser elektromekanik fra dengang, må man slås med forbløffelse!
Der er selvfølgelig altid en tendens til at tro, at det vi lige har
opfundet er det bedste, og at man for 100 år siden, nærmest var på
stenalderstadiet ... det var man langt fra!



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Torben V. Mogensen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Torben V. Mogensen


Dato : 28-06-04 20:07

Hej

Hekto jeg vil ikke nedgøre gammel teknik, ved godt at det var meget
optimeret på den tid og muligheder. Det er kun indstillings reguleringen jeg
ikke bryder mig om, at justerer med at brække med en skruetrækker, der er jo
ingen stilleskrue. Det svarer til at slå små søm i med en kæmpe mukkert. Og
så de små flaber på relæet ser følsomme ud, og at de skal kunne regulerer
præcist, mens man kører, kan jeg ikke helt se for mig.
Og så har vi jo andre muligheder nu om dage, til at løse det samme, som kan
det samme. Og så hvad man med rimelighed kan få fat i og til en fornuftig
pris. Fik at vide af den tidligere ejer af MC at relæet havde været temmelig
beskidt, da MC havde stået stille længe, så han turde ikke garanterer noget.
En anden som kender til ældre el, siger at det kan være svært at ramme
indstillingen præcist på et sådan relæ.
Så derfor hælder jeg til ny elektronik hvis det ikke virker godt
nok,.......... eller måske et rør, men de er vel svære at få haft i, og de
fylder vel mere i dynamohuset?

Har erfaring fra en 65 HK påhængsmotor, med vekselstrømsgenerator, den gav
også en pulserende jævnstrøm, og den var ikke god nok til at lade på akku,
så der var nok startstrøm, når det var koldt. Så efter den originale
ensretter, kom der både veksel og jævnstrøm, ensretter var måske lidt
defekt, og en ny ville koste ca 700 kr. Så købte jeg en alm brokobling til
elektronik til 25 kr og den kunne give jævnstrøm der var godt for akku, så
der var startstrøm nok.

Et ny laderelæ til NSU så jeg en vedledende pris på ca 5600 kr. det synes
jeg ikke er rimeligt, hvis man kan sætte lidt ny elektronik på til måske ca
60 kr!

Har en akku godt af at virke så elektrolyt?
Derfor havde jeg mest lyst til at sætte en brokobling ind efter laderelæet,
selvom det er pulserende jævnstrøm. Men det så blive endnu mere jævnstrøm?

Hvis dynamoen have været endnu større var det lige før man kunne have brugt
den som starter?

MVH

Torben
!



Steen Gruby (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-04 21:06

On Mon, 28 Jun 2004 21:06:43 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.
>
>Hekto jeg vil ikke nedgøre gammel teknik, ved godt at det var meget
>optimeret på den tid og muligheder. Det er kun indstillings reguleringen jeg
>ikke bryder mig om, at justerer med at brække med en skruetrækker, der er jo
>ingen stilleskrue. Det svarer til at slå små søm i med en kæmpe mukkert. Og
>så de små flaber på relæet ser følsomme ud, og at de skal kunne regulerer
>præcist, mens man kører, kan jeg ikke helt se for mig.

Man kan justere dem i det køretøj de er indbygget i, men det kræver
øvelse.
Jeg tror at de fleste autoelektrikkere har en testopstilling til at
justere dem i.

>Så derfor hælder jeg til ny elektronik hvis det ikke virker godt
>nok,.......... eller måske et rør, men de er vel svære at få haft i, og de
>fylder vel mere i dynamohuset?
>
Der findes en elektronisk erstatningsregulator til NSU MAX og andre
gamle tyske MC med Bosch 6 volt system.
Der findes også et ombygningskit til 12 volt.

>Har erfaring fra en 65 HK påhængsmotor, med vekselstrømsgenerator, den gav
>også en pulserende jævnstrøm, og den var ikke god nok til at lade på akku,
>så der var nok startstrøm, når det var koldt. Så efter den originale
>ensretter, kom der både veksel og jævnstrøm, ensretter var måske lidt
>defekt, og en ny ville koste ca 700 kr. Så købte jeg en alm brokobling til
>elektronik til 25 kr og den kunne give jævnstrøm der var godt for akku, så
>der var startstrøm nok.
>
Hvis den ikke giver meget over 15 volt DC fra sig går det vel på den
måde.

>Et ny laderelæ til NSU så jeg en vedledende pris på ca 5600 kr. det synes
>jeg ikke er rimeligt, hvis man kan sætte lidt ny elektronik på til måske ca
>60 kr!
>
Det er ca. forholdet.

>Har en akku godt af at virke så elektrolyt?

En Akku ER en elektrolyt på mange Farad.

>Derfor havde jeg mest lyst til at sætte en brokobling ind efter laderelæet,
>selvom det er pulserende jævnstrøm. Men det så blive endnu mere jævnstrøm?
>
Det går ikke med mindre du kan hæve ladespændingen.
Der er 0,6 volt tab over dioderne, så med mindre du kan hæve
spændingen mangler du de 0,6 volt i ladesystemet.
Så derfor: Hvis man skifter det mekaniske relæ med et elektronisk og
anvender en diode som tilbagestrømsrelæ skal udgangsspændingen op på
7,8 volt i stedet for 7,2 volt.

>Hvis dynamoen have været endnu større var det lige før man kunne have brugt
>den som starter?
>
Ja, og det var der også flere køretøjer fra den tid der havde.
Bl.a. Diana scooteren.
Kig på den link jeg sendte tidligere i tråden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-06-04 21:50

Steen Gruby wrote:


>
>>Hekto jeg vil ikke nedgøre gammel teknik, ved godt at det var meget
>>optimeret på den tid og muligheder. Det er kun indstillings reguleringen jeg
>>ikke bryder mig om, at justerer med at brække med en skruetrækker, der er jo
>>ingen stilleskrue. Det svarer til at slå små søm i med en kæmpe mukkert. Og
>>så de små flaber på relæet ser følsomme ud, og at de skal kunne regulerer
>>præcist, mens man kører, kan jeg ikke helt se for mig.

Elektromekanik er lunefuld. Til gengæld ville jeg bare påpege at man
faktisk lavede ganske avancerede løsninger ... dengang.
>
>

>
> Det går ikke med mindre du kan hæve ladespændingen.
> Der er 0,6 volt tab over dioderne, så med mindre du kan hæve
> spændingen mangler du de 0,6 volt i ladesystemet.
> Så derfor: Hvis man skifter det mekaniske relæ med et elektronisk og
> anvender en diode som tilbagestrømsrelæ skal udgangsspændingen op på
> 7,8 volt i stedet for 7,2 volt.
>

Nu har jeg ikke helt styr på det aktuelle kredsløb; men man kunne måske
anvende en MOSFET, til at ensrette med.
Den har den indbyggede diode, og kunne man finde styrespænding til
gaten, et eller andet sted, kunne man lave en styret ensretter, uden
spændingstab.
Jeg ved at det sagtens kan lade sig gøre, da jeg sekv har brugt det ...
med det var ikke liiiige på en gammel NSU!!!


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-04 20:54

On Sun, 27 Jun 2004 23:49:40 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.
>
>Med rør??? Bare at finde et rør der kan klare den anodestrøm!
>
Har du aldrig truffet på Thyrotroner?
Det var datidens regulatorer til store strømme.
De første magnetbåndstationer jeg arbejdede med havde et utal af dem
til at styre spolemotorene med - OH hvilket lysshow

>Elektromekaniske indretninger er ikke til at kimse af! Dengang de var
>toppen af poppen, blev der virkelig lavet fine sager! 'Telegrafrelæer',
>der var en form for ballancerede relæer, svarende lidt til laderælæerne,
>var yderst følsomme tingester, der kunne bruges til meget! Bl.a.
>fjernskrivere og akustiske detektorer.

Jeg havde et telegrafrelæ i den første fjernskriverkonverter jeg
byggede til radiobrug - Finmekanik for viderekommende og stinkende
svær at justere.

>Når man ser elektromekanik fra dengang, må man slås med forbløffelse!
>Der er selvfølgelig altid en tendens til at tro, at det vi lige har
>opfundet er det bedste, og at man for 100 år siden, nærmest var på
>stenalderstadiet ... det var man langt fra!

Man må, nødigt, indrømme at det er nemmere med moderne elektronik.
Hvis den elektronik der proppes i moderne motorer været dimensioneret
blot en anelse mere konservativt havde reservedelssalget været lig
"0".
Det havde kostet så lidt i produktionsleddet, men det ville vokse til
en formue inden det når ud til forbrugerne.
Derfor dimensionerer man lige til grænsen, og det er der altså en vis
procentdel der ikke overlever.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-06-04 21:44

Steen Gruby wrote:

> On Sun, 27 Jun 2004 23:49:40 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
> wrote:
>
> Hej Hekto.
>
>>Med rør??? Bare at finde et rør der kan klare den anodestrøm!
>>
>
> Har du aldrig truffet på Thyrotroner?
> Det var datidens regulatorer til store strømme.
> De første magnetbåndstationer jeg arbejdede med havde et utal af dem
> til at styre spolemotorene med - OH hvilket lysshow
>

Jo, både som modulatorer i radar'er og som magnetsensorer. Heldigvis
ikke så ofte!!!!! Det er nemlig præcis thyratroner der er
strålingsproblemet i de meget omtalte kræfttilfælde i forsvaret!!! =
Den kraftige accelleration af elektroner, giver røntgenstråling nå de
rammer metal og bremses op.
>
>
> Jeg havde et telegrafrelæ i den første fjernskriverkonverter jeg
> byggede til radiobrug - Finmekanik for viderekommende og stinkende
> svær at justere.
>

Ja, jeg har haft med dem at gøre, i meget forskelligt udstyr .... b.la.
Siemens fjernskrivere!!!! Dén svéd hva'???
>
>
> Man må, nødigt, indrømme at det er nemmere med moderne elektronik.
> Hvis den elektronik der proppes i moderne motorer været dimensioneret
> blot en anelse mere konservativt havde reservedelssalget været lig
> "0".
> Det havde kostet så lidt i produktionsleddet, men det ville vokse til
> en formue inden det når ud til forbrugerne.
> Derfor dimensionerer man lige til grænsen, og det er der altså en vis
> procentdel der ikke overlever.
>
Hvis ikke det var lettere, havde der ikke været grund til at opfinde
elektronik.
Det er rigtigt at man sparer hvor man kan, og vi taler om
øre-beløbene!!! Jeg har lavet elektronik til både aerospace og defense,
og det kan holde til noget; men dér udnytter man også typisk kun 50% af
max. specifikationerne.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

TexasFlood (28-06-2004)
Kommentar
Fra : TexasFlood


Dato : 28-06-04 19:03

Hej Steen.

God forklaring - jeg havde egentlig den nogenlunde samme opfattelse af
virkemåden.
Har du evt. et eldiagram - jeg kunne godt tænke mig at se det på
diagramform, hvilket gør det
lettere for mig at se helheden.

MVH

CWE

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:uv9qd0t5f2gg4ldbme1s7i4sc0lpa9djk1@4ax.com...
> On Sat, 26 Jun 2004 01:29:00 +0200, "TexasFlood"
> <stevie@--nospam--cool.dk> wrote:
>
> Hej.
> >
> >Er der et sted på nettet hvor arbejdsprincippet forklares når man har
dynamo
> >og mekanisk (ikke elektronisk) laderegulator ?
> >
> HÆ - dynamoer anvendes tilsyneladende stadig på landbrugsredskaber
> )
> Spøg til side.
> Det er i virkeligheden meget simpelt.
> Dynamoen selv består af et anker og en feltspole
> Reguleringen er elektromekanisk, og foretages med et relæ der i
> princippet har tre stillinger.
> Man skal ikke lade sig snyde af at relæet som regel har to kontaktsæt
> eller at der er to seperate relæer.
> Det ene er ladereguleringen det andet er "tilbagestrømsrelæet".
> Relækontakten med de tre stillinger påvirkes af udgangsspændingen fra
> dynamoankeret.
> Ved lave omdrejninger ligger feltet parallelt over ankeret, altså den
> ene ende til stel sammen med ankerets ene kul, og den anden ende til
> ankerets varme pol gennem relæet.
> Når nu omdrejningstallet, og dermed spændingen, stiger trækker
> laderelæet, og feltet slipper sin kontakt med ankeretidet relæet går i
> "midterstilling", hvor det bliver lagt til stel gennem en
> seriemodstend, hvilket får magnetiseringen af feltet til at falde, og
> dermed også udgangsspændingen fra dynamoen.
> Når spændingen falder, falder laderelæet tilbage så feltet igen har
> fat i ankeret og spændingen vil stige, hvilket får laderelæet til at
> trække osv.
> Jeg håber du kan se billedet.
> Hvis det går vildt for sig og der ikke er belastning på dynamoen er
> det ikke nok at laderelæet får feltet til stel gennem modstanden tor
> at holde spændingen nede - Laderelæet trækker helt og kortslutter
> feltet til stel, og så er det slut.
> På den måde står laderelæets arm og "danser" mellem to yderpunkter.
> Spændingen dynamoen giver fra sig bestemmes af laderelæets
> fjederforspænding, der i regelen kan stilles med en skrue eller en arm
> der kan bøjes.
> Hov vi glemte det andet relæ - Tilbagestrømsrelæet.
> Tilbagestrømsrelæet forhindrer strømmen i at løbe fra akkuen tilbage
> til dynamoen når motoren stoppes, deraf navnet.
> Det relæ bliver trukket af dynamoen selv når spændingen når 12 volt,
> og forbinder dynamoen med resten af EL-nettet og dermed også akkuen.
> Jam - HOV!
> Ingen forbindelse mellem dynamo og akku i startøjeblikket.
> Hvad starter så processen i dynamoen?
> Jaeh, i regelen er der jo en ladelampe der er forbundet tværs over
> tilbagestrømsrelæet , og dermed trækker en ringe strøm gennem
> dynamoen, hvilket skulle kunne gøre det, men det er ikke hele
> sandheden, idet en MC med dynamo og uden batteri sagtens kan løbes
> igang (og NEJ, det er ikke fordi den har magnettænding ).
> Årsagen til at dynamoen kan starte selv er at der er en restmagnetisme
> der er tilstrækkelig til at starte processen.
> Reminent magnetisme kaldes det vist nok af det engelske "remaining
> magnetism".
> Der er billeder og en engelsk beskrivelse her:
> http://www.dansmc.com/genstarter.htm
> Men det er en sammenbygget dynastarter, så den kan være lidt
> misvisende.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Steen Gruby (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-04 20:30

On Mon, 28 Jun 2004 20:02:36 +0200, "TexasFlood"
<stevie@--nospam--cool.dk> wrote:

Hej.
>
>Har du evt. et eldiagram - jeg kunne godt tænke mig at se det på
>diagramform, hvilket gør det
>lettere for mig at se helheden.
>
Hvis du kigger i min oprindelige mail vil du finde en link til en side
hvor der et diagram.
Hvis du fjerner seriel coil og starter relay har du dynamoen.
Spolerne current coil er spolerne til laderelæet, og voltage coil er
spolerne til tilbagestrømsrelæet.
Her er linken igen: http://www.dansmc.com/genstarter_wiring2.JPG
Hvis du klikker på diagrammerne har du dem i læselig form.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

TexasFlood (29-06-2004)
Kommentar
Fra : TexasFlood


Dato : 29-06-04 23:15

Hej Steen.

Jeg synes det er lidt tricky at se på det diagram hvordan laderelæets spole
føler på ladespændingen for at regulere.

TF


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:83s0e09q8kjfamq9pvs8tsfadeastm84a7@4ax.com...
> On Mon, 28 Jun 2004 20:02:36 +0200, "TexasFlood"
> <stevie@--nospam--cool.dk> wrote:
>
> Hej.
> >
> >Har du evt. et eldiagram - jeg kunne godt tænke mig at se det på
> >diagramform, hvilket gør det
> >lettere for mig at se helheden.
> >
> Hvis du kigger i min oprindelige mail vil du finde en link til en side
> hvor der et diagram.
> Hvis du fjerner seriel coil og starter relay har du dynamoen.
> Spolerne current coil er spolerne til laderelæet, og voltage coil er
> spolerne til tilbagestrømsrelæet.
> Her er linken igen: http://www.dansmc.com/genstarter_wiring2.JPG
> Hvis du klikker på diagrammerne har du dem i læselig form.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Steen Gruby (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-06-04 23:34

On Wed, 30 Jun 2004 00:14:45 +0200, "TexasFlood"
<stevie@--nospam--cool.dk> wrote:

Hej.
>
>Jeg synes det er lidt tricky at se på det diagram hvordan laderelæets spole
>føler på ladespændingen for at regulere.
>
Tjaeh, men sådan er det nu skruet sammen.
Og når det er i orden virker det jo fint
Med et voltmeter er det ikke umuligt at måle på, så der er håb.
Normalt er fejlene på de systemer slidte kul, en kummotator der er
slidt således at isolationen rager op og at kullene dermed ikke kan nå
kobberet eller brændte kontakter i relæerne.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-04 14:04


TexasFlood <stevie@--nospam--cool.dk> skrev i en
news:cbicge$1vdk$1@news.cybercity.dk...
> Hej gruppe.
>
> Har netop været på tur og vihavde problemer med en ældre cykel som havde
> dynamo.
>
> Er der et sted på nettet hvor arbejdsprincippet forklares når man har
> dynamo og mekanisk (ikke elektronisk) laderegulator ?

Flemming Disc har for nyligt i [link]
news:40d75507$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
(om samme køretøj??) skrevet at det ikke(!) er en dynamo der sidder på en
1200FX!

Eller jeg blander måske tingene sammen??

--
Armand.




TexasFlood (28-06-2004)
Kommentar
Fra : TexasFlood


Dato : 28-06-04 19:17

OK - men nu var det ikke min FLH der havde problemer.
Og den har generator, da det er en 78 model.
Cyklen vi havde problemer med var en '71 Sportster XLCH.

CWE


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:cbmgjs$2cg7$1@news.cybercity.dk...
>
> TexasFlood <stevie@--nospam--cool.dk> skrev i en
> news:cbicge$1vdk$1@news.cybercity.dk...
> > Hej gruppe.
> >
> > Har netop været på tur og vihavde problemer med en ældre cykel som havde
> > dynamo.
> >
> > Er der et sted på nettet hvor arbejdsprincippet forklares når man har
> > dynamo og mekanisk (ikke elektronisk) laderegulator ?
>
> Flemming Disc har for nyligt i [link]
> news:40d75507$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> (om samme køretøj??) skrevet at det ikke(!) er en dynamo der sidder på en
> 1200FX!
>
> Eller jeg blander måske tingene sammen??
>
> --
> Armand.
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste