Hej, specielt VTR ejere
Kæden sad på cyklen da jeg købte den sidste år. Cyklen er import fra
Tyskland, (men har stået nogen tid i Danmark), og kæden _kan_ være sat på
dernede da 50LFO2 ikke optræder i danske kataloger. Hvorom alt er, kædetypen
er ikke tilnærmelsesvis i en kvalitet, der kan klare stresset fra en VTR,
kæden sprang umotiveret uden at være udsat for særlig belastning. Honda
specificerer DID 50ZVM, alternativt RK 50LFOZ2, så kæden har ikke siddet på
cyklen fra ny.
Vi har kigget på det famøse kædeled på mit arbejde, hvor vi beskætiger os
med udstyr til netop den slags analyser, og "dommen" er metaltræthed,
forkert/dårlig materialekvalitet. Pinden der knækkede er som skåret over med
en kniv, den anden pind i leddet er tilnærmelsesvis fejlfri, omend brækket
med en normal "grynet" overflade. Med andre ord, pindene er af forskelligt
materiale.
Jeg har efterfølgende skilt flere led ad. For alle led gælder det, at
pindene i mere eller mindre grad er bøjet, og har været det stortset hele
kædens levetid. Pindene er ikke slidt på midten, de "gode" af pindene er
slidt under 5/100 dele ovale, de dårlige noget mere, men ikke nok til at
kunne ses ved inspektion/smøring. Dog burde jeg vel have reageret på, at det
har været nødvendigt at stramme kæden to gange inden for de sidste ca. 5000
km.
Jeg havde egentlig kasseret kæden ved forårseftersynet alene fordi at jeg
ikke kendte dens historie, men da kæden jo ikke "fejlede" noget kom den på
igen. Det var en fejl
for jeg nåede ikke at skaffe den specificerede
DID kæde før det gik galt.
Så hvis at Du kører rundt med en RK kæde, 50LFO2 i særdeleshed, så smid den
ud ! RK har ikke styr på hvad de stopper i deres kæder.
mvh
Orla