1 kg = ?
Fra : Kasperkk

Dato : 25-06-04 20:50

Mine kobligsfjedre skal spændes med 1kg, men hvad svarer det til i NM?

Kasperkk

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-06-04 20:51

"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en meddelelse
> Mine kobligsfjedre skal spændes med 1kg, men hvad svarer det til i
NM?

9,82
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Kasperkk

Dato : 25-06-04 21:02

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en meddelelse
> NM?
>
> 9,82

Kanon. Der går så ca. 10NM pr. kilo. Det er jo guld værd at vide
Men de momentnøgler jeg har kigget på kan ikke komme derned. Hvor finder jeg
en speciel "lille" en?

Kasperkk

Fra : Kenneth

Dato : 25-06-04 21:11

> Kanon. Der går så ca. 10NM pr. kilo. Det er jo guld værd at vide
> Men de momentnøgler jeg har kigget på kan ikke komme derned. Hvor finder
> [...]
Uden at skulle gøre mig klog, men kan du ikke bare håndspænde dem eller
bliver den helt gal, hvis de bliver spændt for meget og her mener 2-4 kg
ca...

Kenneth.

Fra : Bobbleboy

Dato : 25-06-04 21:20

"Kenneth" <Yoda@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Uden at skulle gøre mig klog, men kan du ikke bare håndspænde dem eller
> bliver den helt gal, hvis de bliver spændt for meget og her mener 2-4 kg

Biltema

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=20597

André

Fra : IJ

Dato : 25-06-04 21:33

> Biltema
>
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=20597
>
> André

Ligner dem, Louis sælger. Har selv 1/4 og 1/2" derfra, og de
fungerer fint.

Ib

Fra : Rene Hansen

Dato : 25-06-04 21:29

>jeg

Velassorterede byggemarkeder og værktøjsforretninger har dem, men
du kan godt spænde en kobling på "gefühl" og hvis du vil gøre dig
selv en rigtig god tjeneste, så bruger du LocTite til at låse
gevindet med, så render den ihvertfald ingen steder.
Ren

Fra : Kasperkk

Dato : 25-06-04 21:34

> Uden at skulle gøre mig klog, men kan du ikke bare håndspænde dem eller
> bliver den helt gal, hvis de bliver spændt for meget og her mener 2-4 kg
> ca...

Det tror jeg ikke vil blive godt. Det er nogle små fejdre og de skal spændes
ens ellers trykker de forskelligt og hvis du spænder hårdere trykker du også
fjedrene mere sammen. Desuden er et kilo meget lidt. 2-4 kilo er jo enten en
fordobling eller firedobling og det er ikke hensigtsmæssigt.

Kasperkk

Fra : Dan

Dato : 25-06-04 23:25

> [...]
en
> fordobling eller firedobling og det er ikke hensigtsmæssigt.

en god indikation er, at spænde ved hjælp af håndleds krafter..så går det
sjældent galt, og du har bedre fornemmelse med det hele..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-06-04 08:43

"Dan" <yoink@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> en god indikation er, at spænde ved hjælp af håndleds krafter..så går det
> sjældent galt, og du har bedre fornemmelse med det hele..

Enig.
Og det er jo ikke koblingsfjedrene man spænder, det er boltene der spændes i
koblingsskålen, så momentet har ikke noget at sige for koblingens funktion.
Spændes for løst, kan boltene løbe løs igen og falde af, spændes for hårdt,
kan man ødelægge gevindet i koblingsskålen. Det kan Helicoil'es.
Men det er nu ganske nemt at holde et fornuftigt moment i håndledet. 6mm
bolt i alu skal ikke spændes så forfærdeligt hårdt (jeg ved ikke lige om det
er 6mm bolte på din cykel).

Rittig

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-06-04 14:36

Kasperkk wrote:
> [...]
> fjedrene mere sammen. Desuden er et kilo meget lidt. 2-4 kilo er jo enten en
> fordobling eller firedobling og det er ikke hensigtsmæssigt.

De skal jo altså normalt spændes i bund... til gengæld skal man ikke
regne med at de alustudser man spænder ned i holder til ret meget
vrid på den måde.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Kasperkk

Dato : 28-06-04 21:23

> De skal jo altså normalt spændes i bund... til gengæld skal man ikke
> regne med at de alustudser man spænder ned i holder til ret meget
> vrid på den måde.
>
> // Hans

Ja det har du ret i Ved ikke lige hvad jeg tænkte på da jeg skrev det.
Det lykkedes ikke for mig at finde en moment nøgle så det endte faktisk med
jeg sjussede mig frem som jeg selv mente ville være noget fuck

Kasperkk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-06-04 23:02

Kasperkk wrote:

> Ja det har du ret i Ved ikke lige hvad jeg tænkte på da jeg skrev det.
> Det lykkedes ikke for mig at finde en moment nøgle så det endte faktisk med
> jeg sjussede mig frem som jeg selv mente ville være noget fuck

I en snæver vending har jeg anvendt en vægt som lystfiskere bruger. Og så en
nøgle på præcis 25 cm. Træk vinkelret på nøglen med 4 gange kraften.

Ib Jakobsen

Fra : Jan Vagle

Dato : 26-06-04 08:06

Kenneth wrote:

> jeg

I butikken. nær hjørnet. Den hedder "Gammel Dansk" ;)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-06-04 08:07

Så var det lige at Brian Sørup Skrev
> "Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en meddelelse
>
> 9,82

???
Nu ved jeg ikke eksagt hvad der står i din manual,
men jeg ved at det der spørges om ikke er det der svares på..

eller
NM ??

NM er et moment,
N er en kraft......

m*g=F [kg * m/s^2 = N] Ikke NM !
m = massen i kg
g= tyngde-accelerationen
F=Kraften i newton

--
Dun@nt
XJ600 - 51J - http://www.dfmc.dk/?id=223

Fra : JR

Dato : 26-06-04 08:22

Nemlig, mon ikke det er kgm, der spørges om, altså 1 kg trukket på en 1 m
lang stang.

og da 1 kg = 10 N skal du nok give den 10 Nm på moment nøglen svarende til 1
kgm

mvh

JimR

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-06-04 14:33

"JR" <Neutral1@NO!SPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> Nemlig, mon ikke det er kgm, der spørges om, altså 1 kg trukket på en
1 m
> lang stang.
>
> og da 1 kg = 10 N

Nej - 1kgm = 9,82Nm
Tyngdeaccelerationen du ved nok ..... Newton ik' ?

--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII