aqua-planing
Fra : Martin

Dato : 25-06-04 12:57

Var lige ude og trille en tur i går, da en "mindre" byge oversvømmede
motorvejen. Mens jeg kørte og forbandede den danske sommer, kom jeg
til at tænke på hvordan en mc har det med aqua-planing. Er det det
samme som i en bil, eller kan en mc klare højere hastigheder uden at
plane? En mc har jo ikke så meget kontakt med jorden som en bil, men
også mindre vægt at presse gennem vandet med. Mønstret i dækkene på en
mc er jo heller ikke så dybe som på en bil, så burde et mc-dæk ikke
være dårligere til at lede vand væk fra kontaktfladen?

Hilsen Martin
Som ikke har lyst til at finde ud af hvornår en mc aqua-planer

SV 650 S med med den sprødeste lyd

Fra : Palle

Dato : 25-06-04 13:23

Min kammi har aquaplanet..... Vi kørte ac. 100 km/t, og da jeg kiggede i
spejlet, så jeg hvordan han røg på røven. Han kurede så oven på vandet, og
der skete ikke noget med ham overhovedet. Men, det så lidt underligt ud...
100 km/t, lige ud af vejen, og væk var forhjulet !!!

Hans dæk var godt nok blankt, meget blankt....så'n cirka li'som mit er nu,
men det bli'r skiftet i weekenden. Jeg kører ingen steder i regnvejr efter
jeg har set hvordan man kan ryge af !

Palle - Daytona

Fra : Gasse

Dato : 25-06-04 13:36

har prøvet det med 160,,,,, over +200 meter
det var kun held der ikke skete noget grimt

--
Gasse / WildWildWest MC

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 16:01

"Gasse" <No@Mail.no> skrev i en meddelelse
> har prøvet det med 160,,,,, over +200 meter
> det var kun held der ikke skete noget grimt
>
> --
> Gasse / WildWildWest MC
>
> grunden til at de kun forlanger 1 mm dækmønster på en mc er jo netop at
den lille trædeflade skulle nemmere kunne skære sig ned gennem vandet og få
forbindelse til vejen :D

Brian

Fra : Armand

Dato : 26-06-04 13:07

brian jensen <b.zsnabelaoncable.dk> skrev i en

> [...]
>
> grunden til at de kun forlanger 1 mm dækmønster på en mc er jo netop at
> den lille trædeflade skulle nemmere kunne skære sig ned gennem vandet og

Vær lige opmærksom på voldsom regn ved "velbrugte" dæk på motorcyklen: Selv
med 1mm restmønster kan man hurtigt komme til kort!
Det er min opfattelse at reglen om den ene mm til forskel for bilernes 1,6mm
ikke er praktisk beregnet, men er blevet til p.g.a. ihærdig lobbyvirksomhed
og tjener det formål at forlænge et mc-dæks levetid derved at mønsterdybden
på friske mc-(for)dæk ikke er noget at prale af i forvejen hvorved
yderligere 0,6 mm "i bunden" forsinker nedslidnings punktet mærkbart!
Lad altså være med at tage tilstrækkeligt dækmønster jvf. loven som garanti
for at modellen ikke vil kunne aquaplane :-|

De fra fabrikken indstøbte nedslidnings-indikatorer i bunden af mønsteret
dækker forøvrigt også de for autobranchen kendte 1,6mm!

--
Armand.