Jeg er en fattig rad
Fra : JR-Camp

Dato : 24-06-04 19:19

Hej..... jeg sidder ikke som mange andre med en stor pose penge.... men vil
gerne sætte lidt af hver månede.. men kan forløbig kun sætte måske 1000 kr
af...

Hvordan kan jeg nogenlunde sikkert invistere dem i noget og tjene lidt
skillinger på det?

Det lyder sikkert rigtigt dumt hos jer der normalt invistere .... men jeg er
newbie.. Jeg har hørt lidt om Vestas aktier?.... hvordan stiger de, er det
sikkert de vil stige?... og køber man aktier igennem sin bank eller findes
der en billigere måde?. Som jeg siger, så er der nok 1000 kr pr månede, og
kan man automatisk sætte dem af som en slags "betalingsservice" til
aktiekøb?

Håber i bære over med mig

Vh
JR Camp

---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-06-04 21:35

JR-Camp wrote:

> Hvordan kan jeg nogenlunde sikkert invistere dem i noget og tjene lidt
> skillinger på det?
> Jeg har hørt lidt om Vestas aktier?

Der er ingen aktier, hvor du kan være sikker på at tjene penge. Nogle er
dog mere sikre end andre, jeg vil ikke regne Vestas til disse.

> og køber man aktier igennem sin bank eller findes
> der en billigere måde?.

Bankerne er meget dyre til aktiehandler. Det er billigere med en online
børsmægler som for eksempel Stocknet (http://stocknet.dk), der normalt
tager cirka 75 kroner som minimumsbeløb for en aktiehandel, mens
bankernes minimumsbeløb skal tælles i 100-kronesedler.

Men hvis du køber i småportioner, risikerer du dels dårligere kurser end
den officielle kurs, og du skal betale meget store handelsomkostninger.
Du vil være bedre stillet ved at sætte pengene i banken, og så investere
et større beløb ad gangen.

Men spørgsmålet er, om det i det hele taget vil være en god ide at
investere dine penge i aktier. Dels er der som nævnt ingen aktier som
sikrer dig et overskud, og risikoen for fald er forholdsvis stor. Og
dels er aktier en investering for penge som man alligevel godt kan
undvære, i hvert fald på kort sigt. Og man skal helst op i store beløb
som bruges til flere forskellige aktier for at minimere risikoen.

Alternativt kan du overveje en investeringsforening eller obligationer.
Også her kan det dog være en god ide at spare et større beløb (10-20.000
kroner) op, før du køber, for at det hele ikke skal blive spist op af
handelsomkostninger.

Det er selvfølgelig mere spændende at spare penge op i aktier og dagligt
følge med i aktiekursen. Men hvis det er spænding, du vil have, er det
måske bedre at bruge nogle af pengene til en ugentlig lottokupon og så
sætte resten i banken.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 24-06-04 22:37

> [...]
> tager cirka 75 kroner som minimumsbeløb for en aktiehandel, mens
> bankernes minimumsbeløb skal tælles i 100-kronesedler.

Det er da noget vrøvl - Nordea nupper (også) 75 kr.

Viggo

---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-06-04 22:48

Viggo Karlsen wrote:

> Det er da noget vrøvl - Nordea nupper (også) 75 kr.

Jeg burde have været mere præcis, jeg tænkte i ovenstående på de fysiske
bankafdelinger. De har vel ikke sat prisen derned?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : JR-Camp

Dato : 25-06-04 08:43

> [...]
> Også her kan det dog være en god ide at spare et større beløb (10-20.000
> kroner) op, før du køber, for at det hele ikke skal blive spist op af

Hvordan ligger afkast af sådanne ting?, er de langsigtet eller kort?

vh
JR

---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-04 08:57

JR-Camp wrote:

> Hvordan ligger afkast af sådanne ting?, er de langsigtet eller kort?

Investeringsforeningerne fungerer vist nok ligesom aktier med kurser,
der går op og ned alt efter værdien af de værdipapirer
investeringsforeningen ejer.

Obligationer kan hele tiden købes og sælges, og ligesom aktier ændres
kursen. Hvis man vil undgå tab, kan man købe obligationer med udløb i
det år, hvor man skal bruge pengene. Ved udløb får man udbetalt
obligationens pålydende (altså kurs 100). Her er der også lidt
skatteteknik med, fordi man typisk køber obligationen til en kurs over
eller under 100 alt efter obligationens påtrykte rente, den nuværende
markedsrente og forventningerne til den fremtidige markedsrente.
Kursgevinst/tab behandles anderledes skattemæssigt end renten.

Jeg har ikke den store forstand på investeringsforeninger og
obligationer, men hvis du ikke får andre svar her, kan du spørge din
bank.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : ole holte

Dato : 24-06-04 22:59

"JR-Camp" <JR-camp@spamspamspam.organic.co.usuck> skrev i en meddelelse
> [...]
> af...
>
> Hvordan kan jeg nogenlunde sikkert invistere dem i noget og tjene lidt

Sæt dem i www.skandiabanken.dk de giver trods alt 1,65 procent i rente fra første
dag af

Fra : Michael

Dato : 24-06-04 23:27

"ole holte" <ole@holte.dk> wrote in message

> "JR-Camp" <JR-camp@spamspamspam.organic.co.usuck> skrev i en meddelelse

> Sæt dem i www.skandiabanken.dk de giver trods alt 1,65 procent i
rente fra første
> dag af

Eller BasisBank, som giver 1,9%

Fra : JR-Camp

Dato : 25-06-04 08:43

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "ole holte" <ole@holte.dk> wrote in message

> [...]

Opsparingskonto?

---

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 25-06-04 10:28

Manden vil investere, hvorfor begynder gruppen så at fortælle hvor han kan
få en god bankrente.

Jeg kan ikke forstå at Kim absolut skulle nedgøre investeringsforeninger,
når han bagefter siger at han ikke har den store indsigt i disse?

Dit formål var at investere 1000,00 kr. om måneden som opsparing over nogen
tid (det sidste går jeg ud fra) og du er nybegynder i gamet. Det er netop
for sådan nogle som dig med disse formål at investeringsforeninger er skabt.
Der er i de fleste banker ikke minimumskurtage på de investeringsforeninger
der forvalter. Det vil sige at hvis du går ind i Danske Bank og vil jøbe BG
Invest eller Danske Invest betaler dog ikke flere hundrede kroner i
handelsomkostninger, med mindre beløbet er der til (0,75% i omkostninger ved
aktier er almindeligt)

Så du kunne gå ind og kigge på www.ifr.dk, som måske kunne inspirere dig til
hvad du har lyst til.

God investerings- og opsparingslyst

mvh
Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-04 12:07

Brian Icedor Petersen wrote:

> Jeg kan ikke forstå at Kim absolut skulle nedgøre investeringsforeninger,
> når han bagefter siger at han ikke har den store indsigt i disse?

Hvor har jeg nedgjort investeringsforeninger? Tværtimod anbefaler jeg
netop den slags til ham.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 25-06-04 15:40

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40DC074F.22BA@kimludvigsen.dk...

investeringsforeninger,

> Hvor har jeg nedgjort investeringsforeninger? Tværtimod anbefaler jeg
> netop den slags til ham.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

dit citat fra din første besvarelse:

[...]

Hvorfor? Såfremt man handler hos sin bank, og bliver i deres produkter, så
får man også rabatten i form af ingen minimumskurtage. Det var det jeg mente
når jeg siger at du nedgør investeringsforeninger

mvh Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-04 18:02

> [...]

> får man også rabatten i form af ingen minimumskurtage. Det var det jeg mente
> når jeg siger at du nedgør investeringsforeninger

Njah, jeg nedgør dem da ikke, jeg havde bare ikke tjek på
handelsomkostningerne på den slags. Jeg kan så regne ud, at bankerne i
stedet tjener på administrationsomkostningerne?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : JR-Camp

Dato : 25-06-04 15:12

"Brian Icedor Petersen" <icedor(NOSPAM)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Invest eller Danske Invest betaler dog ikke flere hundrede kroner i
> handelsomkostninger, med mindre beløbet er der til (0,75% i omkostninger

Tak Brian. har lige et spørgsmål til.

Hvad er "altid" sikkert at invistere i og med rimeligt afkast på tjaa... 5
år? så har jeg smidt ca 60.000 kr i projektet. Det er ikke sådan at jeg
skal stå og have penge "her og nu", men har i tankerne at der skal købes ny
lejlighed om ca 5 år, og ville gerne kunne lægge det største beløb muligt.

Jeg hørte lidt om medicin, tobak og våben globalt er altid godt at satse
på?.... er det rigtigt?... ja tobak skal jeg ihvertfal ikke have fingerne
i...hvem ved om der kommer flere globale milliard vundene retssager.

---

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 25-06-04 15:37

> [...]
> på?.... er det rigtigt?... ja tobak skal jeg ihvertfal ikke have fingerne
> i...hvem ved om der kommer flere globale milliard vundene retssager.

Det er rigtigt nok at der altid vil være krig, og måske også indtjening til
tobakselskaber. Men i de seneste år har især tobaksaktier været meget
følsomme, da der bliver anlagt store retsager mod dem, og ikke kun i USA.
Samtidig med dette, er der faktisk kun tilgang af rygere i den tredje
verden, så jeg ved ikke hvor meget potentiale det er i dette.

Jeg ville foreslå noget som passer sig selv. Køb en bred afdeling i aktier,
som fx BG Invest Verden, Danske Invest Verden, Nordea Invest Verden...osv,
når du så er nået halvvejs i dit opsparingsforløb så kan du begynde med at
købe en obligationsafdeling i investeringsforeningen. Alt efter hvor hårdt
du beskattes kunne der overvejes at købe en akkumulerende obligations
afdeling til den tid, da denne bliver beskattet som aktier, og derfor ofte
vil være mere lempelig beskattet. Dette kunne fx være Danske Invest Stabil.
Så har du efter en årrække halvt aktier og halvt obligationer, hvor aktierne
typisk giver et godt afkast på længere sigt, og det er dem du har haft
længst. En lille skattemæssig finesse kunne være at købe aktieafdelingen som
en unoteret afdeling som fx Danske Invest Verdensindex, fordi at denne ikke
tæller med i 100.000 kr. grænsen (hvis dette skulle blive aktuelt) og man
kan fratrække tab i aktieindkomsten ved salg over tre år (hvis der skulle
komme tab).

Håber dette besvarede dine spørgsmål.

mvh Brian

Fra : JR-Camp

Dato : 25-06-04 15:52

> [...]
> kan fratrække tab i aktieindkomsten ved salg over tre år (hvis der skulle

Jo, det giver da visse ideer.

Men som sagt er jeg total newbie i dette foretagen. så der er et par ord jeg
ikke helt forstår meningen i. håber du kan gøre det lidt mere "almindeligt".
Du siger noget med at man skal købe en "afdeling" hvad betyder det? og hvad
indebære det?.
Og nævner en masse invisterings foreninger, skal man vælge én af dem, eller
flere. Og hvilke køre egentligt bedst, og giver mest afkast for sine
"medlemmer"?.

Og den sidste jeg ikke lige kan hitte u' af
-----
------
Vh
JR

---

Fra : ole holte

Dato : 25-06-04 21:10

> Og nævner en masse invisterings foreninger, skal man vælge én af dem, eller
> flere. Og hvilke køre egentligt bedst, og giver mest afkast for sine
> "medlemmer"?.

Investeringsforeninger er firmaer med ansatte der har store firmabiler som du betaler til
!
Alle skal have kæmpelønninger, firmabil, osv. - når de har fået - uddeles resten bl.a.
til dig
husk det

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 28-06-04 20:59

Sikke noget pladder. Man betaler for den service at man ikke har kendskab
eller lyst til at styre sine papirer, og det er vel fair nok. For
professionelle er jeg enig, men udtalelsen viser at der må være nogle der er
blevet hjernevasket af Dansk Aktionærforening.

mvh
Brian

ole holte <ole@holte.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40dc86a5$0$463$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 28-06-04 20:57

> [...]
"almindeligt".
> Du siger noget med at man skal købe en "afdeling" hvad betyder det? og

Det betuder en investeringsforening, som fx Carnegie Globale aktier er en
afdeling, eller danske Invest Verden osv.

> Og nævner en masse invisterings foreninger, skal man vælge én af dem,
eller
> flere. Og hvilke køre egentligt bedst, og giver mest afkast for sine
> "medlemmer"?.

Det er ikke nok at kigge på højst afkast, men også på hvilken risiko man
løber, se på www.ifr.dk

> [...]
> kan fratrække tab i aktieindkomsten ved salg over tre år (hvis der skulle

Det er fordi du er skattepligtig af de gevinst på aktierne efter tre års
ejertid, hvis og så fremt at du har været over en værdi på ca 125.000,00
indenfor de sidste tre år, ved handel på depotet eller ved årsultimo. Dette
kan undgås med "finessen". Samtidig hvis aktiemarkedet skulle fortsætte
nedturen fra de sidste tre år, så kan man trække tab fra, ellers skal man
nemlig finde en gevinst og modregne i denne. Dette er ikke nødvendigt her.

mvh
Brian