Regler for et mistillidsvotum
Fra : Ove Lauridsen

Dato : 24-06-04 17:03

Hvilke regler gælder, for at kunne stille et mistillidsvotum ved en
generalforsamling.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Peder Porse

Dato : 24-06-04 17:16

Ingen.
pp

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 24-06-04 18:12

Undskyld - jeg har nok udtrykt mig forkert.
Det jeg efterlyser er - hvor lang tid før generalforsamlingen skal et
mistillidsvotum indleveres osv.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-06-04 18:34

"Ove Lauridsen" skrev 24.06.2004 19:12:

> Undskyld - jeg har nok udtrykt mig forkert.
> Det jeg efterlyser er - hvor lang tid før generalforsamlingen skal et
> mistillidsvotum indleveres osv.

Hvad siger jeres vedtægter? Det er udgangspunktet for næsten alt vedr. en
forenings virke.

/kristian

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 24-06-04 20:29

> Hvad siger jeres vedtægter? Det er udgangspunktet for næsten alt vedr. en
> forenings virke.

Det må så indgå i kategorien: Forslag som ønskes behandlet af
generalforsamlingen...

der i vores forening skal være indleveret til bestyrelsen senest 8 dage
før...

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Peder Porse

Dato : 24-06-04 19:04

Det er der ikke generelle regler om..

Det kan vel stilles efter reglerne om indkomne forslag, men der kan jo
også på en generalforsamling opstå en situation hvor det foreslås at der
udtrykkes mistillid til bestyrelsen...omkring beretning og regnskab
eksempelvis.

I første omgang er det dirigentens ansbar i anden omgang selve
generalforsamlingens..

Der finde sikke nogen foreningslov her i landet.

pp

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 24-06-04 20:35

> Det kan vel stilles efter reglerne om indkomne forslag.

Ja

> men der kan jo
> også på en generalforsamling opstå en situation hvor det foreslås at der
> udtrykkes mistillid til bestyrelsen...omkring beretning og regnskab
> eksempelvis.

Ja, mistilliden er rettet imod et bestyrelsesmedlem.

Tak for hjælpen.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Peder Porse

Dato : 24-06-04 21:25

Kan I så ikke bare vælge en anden?
pp

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 25-06-04 08:22

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse

> Kan I så ikke bare vælge en anden?

Nej desværre - foreningen er lille og der er ikke flere bestyrelsesemner.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-04 08:54

"Ove Lauridsen" <o.l-nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse

> Nej desværre - foreningen er lille og der er ikke flere bestyrelsesemner.

Hvad vil I så egentlig have ud af et mistillidsvotum?

Et mistillidsvotum bør have som konsekvens, at bestyrelsesmedlemmet (evt.
hele bestyrelsen) må gå af, og hvis I ikke har andre at sætte i stedet, så
fører det jo ingen vegne.

/Per

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 25-06-04 12:53

> Hvad vil I så egentlig have ud af et mistillidsvotum?

Fx en irettesættelse

> Et mistillidsvotum bør have som konsekvens, at bestyrelsesmedlemmet (evt.
> hele bestyrelsen) må gå af, og hvis I ikke har andre at sætte i stedet, så
> fører det jo ingen vegne.

Nej - hvis det er den eneste mulighed, så har du ret.

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 25-06-04 15:00

"Ove Lauridsen" <o.l-nospam@stofanet.dk> wrote in message

> Fx en irettesættelse

Så er det ikke et mistillidsvotum du skal stille. En vedtagelse af et sådant
betyder jo, at generalforsamlingen ikke har tillid til at
bestyrelsesmedlemmet varetager sit tillidshverv på passende vis. Det vil
være helt uhørt at et bestyrelsesmedlem bliver siddende i bestyrelsen efter
det.

Du skal dermed over i det der hedder en "næse". Du kan jo f.eks. stille et
forslag om, at generalforsamlingen vedtager at kritisere
bestyrelsesmedlemmet for en eller flere handlinger.

/ Mogens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-06-04 15:55

"Mogens Svendsen" <mps@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo f.eks. stille et
> forslag om, at generalforsamlingen vedtager at kritisere
> bestyrelsesmedlemmet for en eller flere handlinger.

Eller måske nok så konstruktivt: Stille et forslag (med det varsel, der er
iflg. vedtægterne), der pålægger bestyrelsen at handle på en bestemt måde
eller udføre en bestemt handling.
Alt efter, hvad sagen drejer sig om.

Hilsen Inger

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 25-06-04 16:33

> [...]
> iflg. vedtægterne), der pålægger bestyrelsen at handle på en bestemt måde

Tak for svaret.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-06-04 16:44

"Ove Lauridsen" <o.l-nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for svaret.

Blot en tanke: Kunne du ikke selv stille op som bestyrelsesmedlem...?

Du skal blot bede dine ligesindede om at foreslå dig.

Hr. Bjørn

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 25-06-04 16:32

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 28-06-04 15:38

"Ove Lauridsen"
> Hvilke regler gælder, for at kunne stille et mistillidsvotum ved en
> generalforsamling.

Et mistillidsvotum kan stilles på ethvert tidspunkt under en
generalforsamling, uanset hvad der står i vedtægterne.

Ingen har ret til at sidde længere på en tillidspost en tilliden
varer, jf. højestretsdom fra omkring 1888. Den er ikke blevet prøvet
siden

Hilsen
Poul Erik Rise