/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti ej gældende ved "slitage"??
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 13:46

Hejsa

Jeg kunne ikke finde noget lignende i gruppens tidligere poster og et kort
ja eller nej burde også være nok til at besvare mit spørgsmål.

Jeg købte for lidt over et år siden et kabinet med en strømforsyning af en
PC-forretning og nu er blæseren i strømforsyningen begyndt at larme. *Meget*
endda.

Jeg ringede så til forretningen for at høre om jeg bare kunne komme ud med
den, men de vil ikke tage imod den, da det er fordi blæseren er blevet
slidt!

Har de ret til at afvise mig med den begrundelse eller prøver de at tage
røven på mig?

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



 
 
Gevaldi (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 24-06-04 13:50


Kim Fritze Sillasen [9000] skriblede:

> Jeg købte for lidt over et år siden et kabinet med en strømforsyning
> af en PC-forretning og nu er blæseren i strømforsyningen begyndt at
> larme. *Meget* endda.

Ja, det er utroligt så meget de ka' larme
når de bliver fulde af skidt.
Så prøv at rense den.

> Jeg ringede så til forretningen for at høre om jeg bare kunne komme
> ud med den, men de vil ikke tage imod den, da det er fordi blæseren
> er blevet slidt!

Det ved de jo ikke noget om, da de ikke har
haft den inde til eftersyn.


> Har de ret til at afvise mig med den begrundelse eller prøver de at
> tage røven på mig?

Nej, du har to års reklamationsret, så de
prøver nok bare på at smyge sig udenom.

Inden du går videre med sagen, så tjek
den for snavs og skidt på blæser vingerne.
Der skal ikke meget ubalance til at få den
til at støje.




--
/Gevaldi


Kim Fritze Sillasen ~ (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 14:06

> Så prøv at rense den.

Må jeg det? Må jeg som usagkyndig (tror jeg det hedder skille en
strømforsyning ad og fedte rundt inde i den? Det troede jeg bestemt ikke.

> Nej, du har to års reklamationsret, så de
> prøver nok bare på at smyge sig udenom.

Det var lige det jeg tænkte.

> Inden du går videre med sagen, så tjek
> den for snavs og skidt på blæser vingerne.
> Der skal ikke meget ubalance til at få den
> til at støje.


Så skal jeg til at skille den ad. Se første svar.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Gevaldi (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 24-06-04 14:10


Kim Fritze Sillasen [9000] skriblede:
>> Så prøv at rense den.
>
> Må jeg det? Må jeg som usagkyndig (tror jeg det hedder skille en
> strømforsyning ad og fedte rundt inde i den? Det troede jeg bestemt
> ikke.

Du skiller jo heller ikke strømforsyningen
ad, du afmonterer den og renser vingerne.
Det er jo ikke stærkstrøm vi taler om her
og du kommer slet ikke ind til de ædlere
dele, så bare gå i gang.





--
/Gevaldi


Kim Fritze Sillasen ~ (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 14:16

> Du skiller jo heller ikke strømforsyningen
> ad, du afmonterer den og renser vingerne.

"Afmonterer" indebærer kun at jeg tager den ud af kabinettet og det er ikke
nok til at rense vingerne. For at gøre det skal jeg tage låget af den for at
komme til blæseren selv og så er jeg netop inde ved de "ædlere dele".

> Det er jo ikke stærkstrøm vi taler om her
> og du kommer slet ikke ind til de ædlere
> dele, så bare gå i gang.


Det er heller ikke ligefrem fordi jeg er bange for at skille den ad, men gør
jeg først det, så hænger jeg jo på den, hvis de mener at en "usagkyndig" har
haft den skilt ad og knoldet rundt inde i den, ikke?

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Gerner (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 24-06-04 15:44

On Thu, 24 Jun 2004 15:15:35 +0200, "Kim Fritze Sillasen [9000]"
<Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

>> Du skiller jo heller ikke strømforsyningen
>> ad, du afmonterer den og renser vingerne.
>
>"Afmonterer" indebærer kun at jeg tager den ud af kabinettet og det er ikke
>nok til at rense vingerne. For at gøre det skal jeg tage låget af den for at
>komme til blæseren selv og så er jeg netop inde ved de "ædlere dele".

Du har ret i at en strømforsyning der er monteret i kabinettet har et "låg", men
dette låg har en grill foran ventilatoren og man kan se ind til ventilatorens
bagside, den der vender ud til omverdenen, og der ligger en masse indsuget støv.
Hvorvidt der ligger støv på innersiden af ventilatoren er mig ubekendt.
Desuden er skruerne af stjernetypen og det er meget let at se hvis en ukyndig
har været på spil der.
For at beholde din reklamationsret må du naturligvis ikke skille
strømforsyningen ad, men du kan evt. meget forsigtigt forsøge at blæse støvet
væk fra ventilatoren.
Du kan faktisk blæse støv væk fra ventilatoren uden at afmontere
strømforsyningen.
Hvis det ikke hjælper kan du spørge forretningen/serviceværksted om du må
afmontere strømforsyningen og komme ud til dem med den for at de kan se på hvad
der forårsager støjen og for reparation "på garantien/reklamationsretten".

Naturligt slid på en ventilator må man finde sig i, men unaturligt slid skal der
reklameres over. Unaturligt slid kunne jo være lejet i ventilatoren som er af
meget dårlig kvalitet som ikke er hvad man forventer af en strømforsyning af den
art du har i kabinettet.
Forventet levetid for en ventilator er jo med de nye regler mindst 2 år.

Salgsgenstandens overensstemmelse med aftalen (mangler)

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet
have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen
efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til
at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt
køberen ved købets indgåelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr.
1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet
til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller
burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning,
der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en
mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

--
Gerner
1386WU/6571hrs

Jane (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 24-06-04 15:48

Gevaldi skrev i <news:40dad2d3$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Det er jo ikke stærkstrøm vi taler om her
> og du kommer slet ikke ind til de ædlere
> dele, så bare gå i gang.

Et lille pip fra sidelinjen.
MIn computer er nærmest svejset sammen og der
står i garantien at man ikke må åbne den.
Tjek garantibeviset om der står noget?

Jane (ikke jura ekspert)
--
æbleskrog.dk

Gevaldi (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 24-06-04 15:53


Jane skriblede:

> Et lille pip fra sidelinjen.
> MIn computer er nærmest svejset sammen og der
> står i garantien at man ikke må åbne den.
> Tjek garantibeviset om der står noget?
>
> Jane (ikke jura ekspert)

Hvad gør du så hvis du vil sætte et
andet lydkort i f.eks.

At det står i garantibeviset at man ikke
må åbne kabinettet uden bortfald af
garantien, den går ikke.




--
/Gevaldi


Bertel Lund Hansen (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-04 15:54

Jane skrev:

>MIn computer er nærmest svejset sammen og der
>står i garantien at man ikke må åbne den.

Det er set før men det gælder ikke. Man kan heller ikke forbyde
folk at åbne kølerhjelmen på en bil og skifte tændrør. Ingen af
delene sætter i sig selv reklamationsretten ud af kraft - men
naturligvis kan man komme til at ødelægge noget. Det er bare en
anden snak.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jane (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 24-06-04 17:51

Bertel Lund Hansen skrev i
<news:emqld0heqseao7r1549s5p8qseefhbfgkf@news.telia.dk>:

> Det er set før men det gælder ikke. Man kan heller ikke forbyde
> folk at åbne kølerhjelmen på en bil og skifte tændrør.

Det lyder godt. Jeg kunne måske godt tænke mig en dag at
få et nyt drev i eller noget. Så bliver problemet bare at
få kabinettet åbnet... den tid den sorg.

Jane
--
æbleskrog.dk

Bertel Lund Hansen (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-04 18:40

Jane skrev:

>Det lyder godt. Jeg kunne måske godt tænke mig en dag at
>få et nyt drev i eller noget.

Netop. Det er normalt at man skifter drev eller supplerer med et
mere. Det er også normalt at man skifter netkort, grafikkort osv.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TGD (25-06-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-06-04 15:18


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:emqld0heqseao7r1549s5p8qseefhbfgkf@news.telia.dk...

<KLIP>

> Det er set før men det gælder ikke. Man kan heller ikke forbyde
> folk at åbne kølerhjelmen på en bil og skifte tændrør. Ingen af
> delene sætter i sig selv reklamationsretten ud af kraft - men
> naturligvis kan man komme til at ødelægge noget. Det er bare en
> anden snak.

Pas nu på...

Hvis der vitterligt er givet en GARANTI, kan denne godt bortfalde hvis man
åbner maskinen.

Jane siger der i garantibeviset står hun ikke må åbne den, altså mister hun
garantien men IKKE reklamationsretten.




Bertel Lund Hansen (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-06-04 16:23

TGD skrev:

>Hvis der vitterligt er givet en GARANTI, kan denne godt bortfalde hvis man
>åbner maskinen.

Kan man sælge en bil med en garanti der bortfalder hvis man åbner
kølerhjelmen?

Jeg tror det vil falde ind under urimelige vilkår.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Rasmus (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 24-06-04 16:04


"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
news:Xns9512AAF533302kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> Gevaldi skrev i <news:40dad2d3$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
>
> > Det er jo ikke stærkstrøm vi taler om her
> > og du kommer slet ikke ind til de ædlere
> > dele, så bare gå i gang.
>
> Et lille pip fra sidelinjen.
> MIn computer er nærmest svejset sammen og der
> står i garantien at man ikke må åbne den.
> Tjek garantibeviset om der står noget?

......en ting er jo hvad der står på garanti beviset, noget andet er
virkeligheden.
Jeg kan ikke se hvorfor garantien skulle bortfalde fordi du piller låget af
din computer og f.eks montere en anden strømforsyning eller harddisk.

Hvis din computer er under 6 måneder vil jeg mene du kan få ombyttet den
strømforsyning/få skiftet blæseren uden problemer.

mvh
Rasmus



Kim Fritze Sillasen ~ (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 16:14

> Hvis din computer er under 6 måneder vil jeg mene du kan få ombyttet
> den strømforsyning/få skiftet blæseren uden problemer.


Nu var det jo ikke Jane, men mig der havde et problem med en larmende
blæser.

Kabinettet (og dermed også strømforsyningen og blæseren) er 1 år og 3-4
måneder gammelt, men jeg ville nu stadig mene at en blæser, som ikke har
været tændt 24/7 stadig burde virke upåklageligt.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Rasmus (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 24-06-04 17:59


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
message news:cber0v$1fmg$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis din computer er under 6 måneder vil jeg mene du kan få ombyttet
> > den strømforsyning/få skiftet blæseren uden problemer.
>
>
> Nu var det jo ikke Jane, men mig der havde et problem med en larmende
> blæser.
>
> Kabinettet (og dermed også strømforsyningen og blæseren) er 1 år og 3-4
> måneder gammelt, men jeg ville nu stadig mene at en blæser, som ikke har
> været tændt 24/7 stadig burde virke upåklageligt.

Enig...., desværre ser man ofte færdigsamlede computere med komponenter af
en lav kvalitet, for at holde prisen nede (ergo man får hvad man betaler
for)

Hvis forretningen har afvist at ombytte varen fordi blæseren larmer, ville
jeg nok glemme det, og enten skifte blæseren eller skifte strømforsyningen.

Spørgsmålet er vel om en blæser der larmer kan defineres som værende defekt
eller blot slidt? (eller fyldt med støv)

mvh
Rasmus



TGD (25-06-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-06-04 15:20


"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40daed4b$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

<KLIP>

> .....en ting er jo hvad der står på garanti beviset, noget andet er
> virkeligheden.
> Jeg kan ikke se hvorfor garantien skulle bortfalde fordi du piller låget
af
> din computer og f.eks montere en anden strømforsyning eller harddisk.

Der er forskel på GARANTI og REKLAMATIONSRET, garantien er en ekstra ydelse
man kan få og er en aftale mellem de parter der står beskrevet i
garatibestemmelserne, følger man ikke garantibestemmelserne kan garantien
bortfalde.





Gerner (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 25-06-04 17:14

On Fri, 25 Jun 2004 16:19:35 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>
>"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>news:40daed4b$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
><KLIP>
>
>> .....en ting er jo hvad der står på garanti beviset, noget andet er
>> virkeligheden.
>> Jeg kan ikke se hvorfor garantien skulle bortfalde fordi du piller låget
>af
>> din computer og f.eks montere en anden strømforsyning eller harddisk.
>
>Der er forskel på GARANTI og REKLAMATIONSRET, garantien er en ekstra ydelse
>man kan få og er en aftale mellem de parter der står beskrevet i
>garatibestemmelserne, følger man ikke garantibestemmelserne kan garantien
>bortfalde.

Hmm, underligt at man i dag udsteder et separat garantibevis når der er
indbygget en garantiperiode i købeloven (§77a,3) på 6 måneder.
Så man må formode at en separat garanti skal gælde ud over de 2 års
reklamationsret.

--
Gerner
1393WU/6600hrs

TGD (02-07-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 02-07-04 16:09


"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
news:isiod0pdcv9h83i9636jneploi7qktdjol@4ax.com...

<KLIP>

> Hmm, underligt at man i dag udsteder et separat garantibevis når der er
> indbygget en garantiperiode i købeloven (§77a,3) på 6 måneder.
> Så man må formode at en separat garanti skal gælde ud over de 2 års
> reklamationsret.

De 6 mdr er formodningsreglen og IKKE en garanti.



Gerner (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 02-07-04 18:41

On Fri, 2 Jul 2004 17:08:32 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>
>"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>news:isiod0pdcv9h83i9636jneploi7qktdjol@4ax.com...
>
><KLIP>
>
>> Hmm, underligt at man i dag udsteder et separat garantibevis når der er
>> indbygget en garantiperiode i købeloven (§77a,3) på 6 måneder.
>> Så man må formode at en separat garanti skal gælde ud over de 2 års
>> reklamationsret.
>
>De 6 mdr er formodningsreglen og IKKE en garanti.
>
man har vel lov til at bruge "folkemunde" i gruppen uden at blive næst ad ?
Specielt når jurister, journalister, og handlende bruger samme betegnelse i
f.eks. dr kontanten.

--
Gerner
1430WU/6758hrs

Peter Lykkegaard (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 03-07-04 07:56

"Gerner" wrote

> man har vel lov til at bruge "folkemunde" i gruppen uden at blive næst
ad ?
> Specielt når jurister, journalister, og handlende bruger samme
betegnelse i
> f.eks. dr kontanten.
>
Bare ikke i denne gruppe, som du selv har påpeget med så mange andre
ting
Og specielt dr kontanten er ikke ligefrem berømte for deres fremragende
gennemarbejdet og neutralt fremstillet kvalitetsudsendelser - berygtede
ville være et bedre prædikat

- Peter



Gerner (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 03-07-04 11:03

On Sat, 3 Jul 2004 08:55:39 +0200, "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" wrote
>
>> man har vel lov til at bruge "folkemunde" i gruppen uden at blive næst
>ad ?
>> Specielt når jurister, journalister, og handlende bruger samme
>betegnelse i
>> f.eks. dr kontanten.
>>
>Bare ikke i denne gruppe, som du selv har påpeget med så mange andre
>ting
>Og specielt dr kontanten er ikke ligefrem berømte for deres fremragende
>gennemarbejdet og neutralt fremstillet kvalitetsudsendelser - berygtede
>ville være et bedre prædikat
>
>- Peter
>
Det er almimdeligt at kalde de 6 første måneder, som beskrevet i købelovens §
77a stk 3, for garantiperioden.
(i stedet for "formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede
på det i stk. 1 nævnte tidspunkt")
Vi kan vel blive enige om at "garanti" lyder og forstås bedre ?

--
Gerner
1434WU/6775hrs

Peter Lykkegaard (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 03-07-04 11:11

"Gerner" wrote

> Vi kan vel blive enige om at "garanti" lyder og forstås bedre ?
>
Desværre ikke
Den 3 års garanti (fra Compaq) jeg har på min laptop går noget ud over
den "garanti" som de 6 mdr's formodningsregel omhandler

- Peter



Gerner (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 03-07-04 15:28

On Sat, 3 Jul 2004 12:11:26 +0200, "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" wrote
>
>> Vi kan vel blive enige om at "garanti" lyder og forstås bedre ?
>>
>Desværre ikke

Pjat med dig, du skal åbenbart bare være på tværs.

>Den 3 års garanti (fra Compaq) jeg har på min laptop går noget ud over
>den "garanti" som de 6 mdr's formodningsregel omhandler

Hvis de 6 måneders garanti fra købeloven overlapper de 3 år, så tangerer det
svindel. Og det har intet med den debat jeg svarer på om du har 3 år eller 5 år
eller 100 års garanti på noget som helst.
bye.

>
>- Peter
>

--
Gerner
1434WU/6775hrs

Peter Lykkegaard (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 03-07-04 18:01

"Gerner" wrote

> Pjat med dig, du skal åbenbart bare være på tværs.
>
Nøhh, jeg er bare ikke enig med dig i dine betragtninger

> >Den 3 års garanti (fra Compaq) jeg har på min laptop går noget ud
over
> >den "garanti" som de 6 mdr's formodningsregel omhandler
>
> Hvis de 6 måneders garanti fra købeloven overlapper de 3 år, så
tangerer det
> svindel.

Det var da noget af en bramfri udtalelse
Hvorfor skulle det være "svindel"?
Bemærk vi snakker ikke om de "totalforsikringer" der tilbydes private,
men en reel garanti der omfatter mange forskellige forhold - se nedenfor

> Og det har intet med den debat jeg svarer på om du har 3 år eller 5 år
> eller 100 års garanti på noget som helst.

Jeg forsøger blot at argumentere for at de 6 første måneder ikke bør
kaldes garanti, da det netop ikke er en garanti i forhold til en reel
garanti - der blandt andet indebærer en garanterer en max turnaround
tid på værkstedet

> bye.
>
Jaja, når man ikke kan få ret så kan man jo lege struds

- Peter



Nico de Jong (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 24-06-04 16:19


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cbejh0$18ed$1@news.cybercity.dk...

> > Inden du går videre med sagen, så tjek
> > den for snavs og skidt på blæser vingerne.
> > Der skal ikke meget ubalance til at få den
> > til at støje.
>
>
> Så skal jeg til at skille den ad. Se første svar.
>

Ikke nødvendigvis.
Hvis du tager støvsugeren, og det mindste mundstykke du kan finde, kan du
tit få snavset suget væk hvis du holder viften i ro udefra, f.eks. med en
blyant
PC'en skal ikke være tændt, naturligvis.

Nico


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.709 / Virus Database: 465 - Release Date: 22-06-2004



Søren (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 24-06-04 13:52


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
message news:cbeiag$17cl$1@news.cybercity.dk...
> Har de ret til at afvise mig med den begrundelse eller prøver de at tage
> røven på mig?

Tja...Det er op til dig at sandsynliggøre at det IKKE er på grund af
slitage.

--
Søren



Kim Fritze Sillasen ~ (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 14:07

> Tja...Det er op til dig at sandsynliggøre at det IKKE er på grund af
> slitage.


Det vil sige de har ret til at afvise mig, hvis det *er* på grund af
slitage?

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Søren (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 25-06-04 08:50


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
message news:cbejhu$18fc$1@news.cybercity.dk...
> Det vil sige de har ret til at afvise mig, hvis det *er* på grund af
> slitage?

Ja...Slitage med tiden er ikke en mangel på en vare.

--
Søren



Kristian Storgaard (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 25-06-04 09:30

"Søren" skrev 25.06.2004 9:50:

> Ja...Slitage med tiden er ikke en mangel på en vare.

Både og. Når det er forbrugerkøb er der jo kommet en ny, udvidet
mangelsdefinition, herunder:

§ 75a.[...]
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente, [...]

og

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis [...]
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt. [...]

Det betyder selvfølgelig ikke, at slid generelt er omfattet, men at skader,
som man nogle gange ville betragte som slid, kan være en mangel, fordi
genstanden så ikke har haft den fornødne holdbarhed.
Men i øvrigt er det rigtigt at slid jo ikke er noget oprindeligt, og derfor
normalt ikke er en mangel.

/kristian


Bertel Lund Hansen (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-04 14:12

Kim Fritze Sillasen [9000] skrev:

>Jeg købte for lidt over et år siden et kabinet med en strømforsyning af en
>PC-forretning og nu er blæseren i strømforsyningen begyndt at larme. *Meget*
>endda.

Det er ikke usædvanligt.

>Jeg ringede så til forretningen for at høre om jeg bare kunne komme ud med
>den, men de vil ikke tage imod den, da det er fordi blæseren er blevet
>slidt!

Det er der ikke noget at sige til. En billig blæser kan godt give
sig til at larme inden for relativt kort tid.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Fritze Sillasen ~ (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 24-06-04 16:16

Tak for hjælpen allesammen.

Jeg har nu besluttet mig til at åbne skidtet op og erstatte blæseren med en
nyere blæser jeg har liggende. På min kvittering fra butikken kan jeg se at
prisen dengang var 300,- for kabinet + strømforsyning og man får vel hvad
man betaler for, så jeg gider ærligt talt ikke at skulle til at gøre mig
uvenner med en butik for den smule.

Tak for vejledningen. Det er rart at I gider.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste