Hej
Jeg er nu ganske sikker på at der er noget om snakken. Men vi skal nok lige
slå fast at der tales om en motor der virkelig bestiller noget, der trækkes
med cv op ad en stejl stigning. Ikke at forveksle med den kørsel der
præsenteres ved solokørsel. Her er det yderst sjældent at en moderne turbo
diesel faktisk anvender sit maximale moment. Og sker det er det yderst
kortvarig kraftig acceleration.
En motor der sejtrækker, også turbo diesel, forbrænder mere brændstof end en
der ikke sejtrækker. Forstå det her at du i højt gear skal køre med
speederen i bund for at præstere motorens max. moment. Men kan slække lidt
på gassen ved at skifte ned i gear. Og klare det samme arbejde ved et mindre
moment. Det er gearingen der spiller ind.
Prøv evt, at cykle op af bakke i højt gear og føl det på benene. Når du
skifter ned i gear føles belastningen ikke så slem. Det moment du kan
præstere er det samme, men blot lettere at føre ud igennem gearene.
Kører du med cv op af bakke med 90 km/t og kigger på temperaturen før du
skifter ned i gear vil man ofte se at temperaturen samtidig falder. Motoren
spilder færre kræfter til at lede effekten ud gennem gearene. Arbejdet er
det samme der udføres. (Trække cv op af bakken)
Husk også at motorens maximale moment først fremkommer ved speederen i bund
og ikke som der ofte fejlagtigt tales om ved eks 2000 omdr. og tomgang. Du
bestemmer med speederen og gearerne hvor meget motoren skal yde, og desto
større ydelse fra motoren jo varmere bliver denne.
Hilsen Hans
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40dab1f8$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "
www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
> meddelelse news:cbe6ru$jt9$2@news.dansketelecom.com...
> > "havanese" <khbe@havanese.dk> skrev i en meddelelse
> > news:7480c288.0406240058.ee35c86@posting.google.com...
>
> > En motor der trækker ved lave omd. varmer mere, derfor skal du køre med
> > flere omd. end normalt, det sørger for bedre gennemstrømning af vand,
med
> > bedre køling til følge, da vandet oftere kommer igennem køleren.
>
> MEN
> det hjælper jo ikke en hattenål når der ingen køling er - Neslein kørte
> 2-3.000 omdrejninger i første gear, det giver altså minus gennemstrømning
i
> køleren og dermed nul afkøling.
>
> Og en motor varmer meget mere ved højere omdrejninger end ved lave. Det
ved
> jeg fra min TDI, som om vinteren kan køre 25-30 km uden at komme op på
> driftstemperatur. Men hvis jeg giver den noget øre, så bliver den hurtig
> varm.
>
> Jeg tror Neslein er forkert på den her. Lave omdrejninger giver bedre
> afkøling. Vel også derfor den skal gå i tomgang hvis den er blevet for
varm
> ;)
>
> --
> Per, Esbjerg
> der har kørt ½ million+ km i dieselbil med termostatstyret motor