"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:40da7ff5$0$499$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Henrik Davidsen wrote:
> > Hejsa
> >
> > I anledning af Steffen VW's spørgsmål om momenter til en CBR, kom jeg
til at
> > tænke på en lille ting. Hvor vigtigt er det at man spænder de
forskellige
> > ting med det korrekte moment?
> > Hvad kan der ske hvis man overspænder ting, eller underspænder (ja hvis
de
> > slet ikke er skruet fast, så rasler det hele jo fra hinanden). Kan man
mærke
> > forskel på kørslen, eller har det noget med slid af mc mm. at gøre?
> >
> > Og så lige et lille tillægsspørgsmål. Sådanne momenter står vel i en
Haynes
> > manual? Jeg har nemmerlig planer om at anskaffe mig en sådan.
> >
>
> Det er åbenlyst havd mulighederne bliver, hvis noget ikke er spændt nok!
>
> Der er jo oftest en grund til at man vælger forskellige skruedimensioner
> til en given opgave. Ellers kunne man jo samle hele molevitten med M3
> skruer, og spare mange kilo.
> De forskellige dimensioner kommer af, at der kræves forskellig styrke og
> forskellige kræfter til at holde ting sammen. Man er også interesseret i
> at gevindet træder på et større antal 'rynker' end bare een, for at opnå
> den fulde styrke, og i at undgå at bolte 'klippes' over.
> Ud fra beregninger fastlægges dimensionen så, på bolte og skruer, og at
> beregningernes resultater kan komme til at passe i virkeligheden, er så
> afhængigt af at der spændes med korrekt moment.
> Derfor har materialet også betydning. Aluminium, titanium, messing,
> rustfri og stål, kan ikke byttes imellem hinanden, i flæng. Nogle
> materialer har trækstyrke, andre klippes ikke så let over. Nogen
> deformeres permanent, andre er fjedrende.
>
> For hård tilspænding resulterer i ødelagt gevind, og knækkede bolte; men
> også i deformering.
>
> ...såååå hvis det var fordi du ville spare pengene til en momentnøgle!?
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
> semi-rockets ... no thanks!
>
Ja Hekto har helt ret i det ovenfor. Men som tillæg i henhold til Henrik
spørgsmål om det kan mærkes på kørselen må der tilføjes JA.
For det er jo derfor at der bl.a. opgives hvor meget moment boltene holdende
stel, og stel og motor sammen med skal spændes. For spændes de ikke
korrekt/nok vil stellet jo være ledeløst for huller til boltene har jo altid
lidt større diameter end boltene hvorved en bolt vil bevæge sig sideværts
hvils ikke bolt/møtrik er spændt nok.
Så det rette moment til de rette (rigtige!) bolte og møtrikker er uhyre
vigtigt overalt på en motorcykel.
Mvh. Gert Thorgersen