vedr. RKI liste.
Fra : jan

Dato : 23-06-04 21:10

hej NG.
Jeg har et sprøgsmål ang RKI og de andre "dårlige betaler" liste, hvis der
findes nogen.

Det er således, at min ven har lejet et sommerhus sidste sommer hos et
udlejningsfirma.
Efter endt lejemål har ejeren af huset, meddelt til udlejnings firmaet at
der er sket skader,
og kræver erstatning på ca. 7000 kr.

min ven siger han ikke har ødelagt noget, og nægter at betale de penge.
Udlejnings firmaet har nu sendt deres 3. rykker og der står i brevet noget
med
"Såfremt det ikke betaler beløbet inden 5 dage, vil deres sag uden
yderligere varsel, blive overgivet til anden side"
det er et par måneder siden han har fået det brev/ 3. rykker, han har ikke
hørt noget fra dem siden det brev.
Han er nu lidt bekrymret om han er blevet tilmeldt RKI eller en anden
dårlige betaler liste, kan han være blevet det?
Hvad er krav for at man bliver "tilmeldt RKI" ?
kan man blive tilmeldt RKI uden at blive advaret? min ven han mener de skal
nævne inkasco eller RKI inden de kan melde ham, passer det?

Fra : Hype

Dato : 23-06-04 21:58

"jan" faldt over tastaturet og ramte følgende tastekombination:
> [...]
skal
> nævne inkasco eller RKI inden de kan melde ham, passer det?

Hvis man bliver optaget i RKI, sender RKI et brev om at man er kommet i
registret.
Og har din ven ikke skriftligt vedkendt sig gælden, må han ikke indberettes.

/hype

Fra : Jogster

Dato : 23-06-04 22:28

> Hvis man bliver optaget i RKI, sender RKI et brev om at man er kommet i
> registret.
> Og har din ven ikke skriftligt vedkendt sig gælden, må han ikke
indberettes.

What??? det er rigtigt nok det med brevet fra RKI, men er det præcis ikke
omvendt med det sidste??? hvis man netop ikke laver indsigelse så ryger den
videre??

Fra : Gerner

Dato : 23-06-04 23:20

On Wed, 23 Jun 2004 23:28:02 +0200, "Jogster" <Jogge@post7.tele.dk_remove> wrote
in dk.videnskab.jura:

>What??? det er rigtigt nok det med brevet fra RKI, men er det præcis ikke
>omvendt med det sidste??? hvis man netop ikke laver indsigelse så ryger den
>videre??

Nej, der skal falde dom i sagen eller skylden skal vedkendes.
Som jeg skrev den 21.:

Du får altid et brev fra RKI med oplysning om, hvem der har indberettet dig, og
hvornår og hvordan registreringen bliver slettet.

Hvis du skylder mere end 1.000 kroner, og vores kunde har dokumentation for
skyldforholdet (for eksempel dom eller skriftlig skylderkendelse), bliver
oplysningen om din registrering tilgængelig for vores kunder. Det kommer til at
påvirke din kreditværdighed, og du vil få svært ved at opnå kredit hos alle de
virksomheder og forretninger, der bruger RKI.

Ovenstående er rki egne regler.

Og ja til spørgeren, der findes andre kreditoplysningsfirmaer.
Møbelhandlere har vist een, og bilhandlere (?)
Noget der hedder kreditorservice.

http://nulkredit.dk/index.php?D=1
Har vist en temmelig ulovlig "service".

--
Gerner
1383WU/6558hrs

Fra : Jogster

Dato : 24-06-04 07:26

> Nej, der skal falde dom i sagen eller skylden skal vedkendes.
> Som jeg skrev den 21.:

Det da underligt... Jeg "glemte" engang at betale en regning, og der
anderlendte jeg da ikke noget som helst og kom da heller ikke i retten, men
kom da i RKI.... Det er desuden ikke sådan et slemt sted at komme i, for 5
min efter man har betalt er man ude igen

Fra : Gerner

Dato : 24-06-04 09:49

On Thu, 24 Jun 2004 08:26:24 +0200, "Jogster" <Jogge@post7.tele.dk_remove> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>kom da i RKI.... Det er desuden ikke sådan et slemt sted at komme i, for 5
>min efter man har betalt er man ude igen

Som det fremgår, så var der altså en der overtrådte reglerne.

--
Gerner
1383WU/6558hrs

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 24-06-04 13:35

> [...]
> kom da i RKI.... Det er desuden ikke sådan et slemt sted at komme i, for 5
> min efter man har betalt er man ude igen

Der er nogle særregler for visse statslige virksomheder såsom DR, mit gæt er
tv-licens ;)

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Jogster

Dato : 24-06-04 17:17

> Der er nogle særregler for visse statslige virksomheder såsom DR, mit gæt
er
> tv-licens ;)

Nope TDC...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-06-04 10:01

"Jogster" <Jogge@post7.tele.dk_remove> skrev:

> Det da underligt... Jeg "glemte" engang at betale en regning, og
> der anderlendte jeg da ikke noget som helst og kom da heller ikke
> i retten, men kom da i RKI....

Såfremt det er korrekt så er der tale om en alvorlig overtrædelse af
lov om behandling af personoplysninger.

Se §23 stk. 3
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL

Overtrædelse straffes med bøde eller fængsel jvf. §70.

Du kan dog også være kommet i RKIs lukkede register hvorfra der ikke
videre gives oplysninger. En sådan registering er dog også tvivlom
såfremt den sker uden samtykke.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning http://miljokemi.dk/chili

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 10:39

Hype skrev:

>Og har din ven ikke skriftligt vedkendt sig gælden, må han ikke indberettes.

Det er forkert.

Der er mig bekendt ingen regler for hvem der må indberettes, men
nok regler for hvad RKI må registrere. Man kan godt blive
registreret uden at anerkende en gæld eller endda selv om man
bestrider den. Det forudsætter bare at der er et eller andet
bevis på at gælden eksisterer, f.eks. - men ikke nødvendigvis -
en dom.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-06-04 12:22

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> bestrider den. Det forudsætter bare at der er et eller andet
> bevis på at gælden eksisterer, f.eks. - men ikke nødvendigvis -

Hvorfor alle de gætterier?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL

§ 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og kreditværdighed må kun
meddeles skriftligt, jf. dog § 22, stk. 1-3. Bureauet kan dog til
abonnenter meddele summariske oplysninger mundtligt eller på lignende
måde, såfremt spørgerens navn og adresse noteres og opbevares i mindst
6 måneder.

Stk. 2. Kreditoplysningsbureauers publikationer må kun indeholde
oplysninger i summarisk form og kun udsendes til personer eller
virksomheder, der abonnerer på meddelelser fra bureauet.
Publikationerne må ikke indeholde oplysninger om de registreredes
personnummer.

Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives,
hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en
offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis
oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere end
1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige
erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige
skridt mod den pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt
gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt. nævnte regler
gælder tillige for videregivelse af summariske oplysninger om
skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.

Stk. 4. Videregivelse af summariske oplysninger om enkeltpersoners
skyldforhold må kun ske på en sådan måde, at oplysningerne ikke kan
danne grundlag for vurderingen af økonomisk soliditet og
kreditværdighed for andre end de pågældende enkeltpersoner.

Fra : Gerner

Dato : 24-06-04 15:08

On 24 Jun 2004 11:22:24 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Hvorfor alle de gætterier?

Til det vil jeg spørge om det er rimeligt at samme person skriver følgende i en
otd, med 484 indlæg og får samme otd godkendt til oprettelse ?

>bertel> Dette indlæg er sendt til dk.admin ,dk.admin.opslag og
>bertel> dk.videnskab.jura. Der er sat fut til dk.admin (alle svar sendes
>bertel> dertil).
>bertel>
>bertel> Efter min mening er der i dk.videnskab.jura for meget løs snak og
>bertel> for mange eksempler på at folk poster deres mening og gætterier
>bertel> uden at det er juridisk funderet. Derfor vil jeg gerne have
>bertel> fundatsen strammet op.

samt:

>bertel> 4.Begrundelse:
>bertel> Der er mange indlæg der giver udtryk for personlige meninger og
>bertel> gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden.

Juragruppen er ført tilbage til sit gamle leje med bertel som førende medlem af
snik snak klubben.

--
Gerner
1386WU/6571hrs

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-06-04 15:14

"Lars Helmer Andersen" <lha@SKRIDofficeconsult.dk> skrev:

> Der er nogle særregler for visse statslige virksomheder såsom DR,
> mit gæt er tv-licens ;)

Reglerne for det offentlige er skrappere end for private.

Se kapitel 5:

Fra : jan

Dato : 23-06-04 23:07

altså... jeg forstår ikke helt.
Vil det sige at han kan været optaget i RKI når som helst?
og når han er optaget... så sender de bare et brev til ham??
skal de ikke oplyse ham, at de vil melde ham til RKI eller hva?

Fra : jan

Dato : 23-06-04 23:31

okay.. jeg tror jeg har forstået det nu.
Men.. hvis han nu bliver optaget i RKI.. og får det der brev, og betaler
pengene bagefter.
og RKI sletter ham fra listen, vil RKI's kunder, stadig kunne se at han har
været i RKI før?

Fra : Jens Horstmann

Dato : 24-06-04 09:31

Din ven kan ikke blive sendt i RKI, sålænge han beviseligt har
protesteret mod kravet, og der ikke er sket yderligere.

Hvis det fastslås på den ene eller anden måde, at han skal betale
beløbet, og han uden ordentlig grund stadig ikke gør det, så kan han
blive sendt i RKI.

Mange firmaer truer med RKI uden at have abbonement dér. Det skal de
have for at kunne benytte sig af tjenesten. Hvis de truer med RKI uden
at have et sådan abbonement, skal firmaet betale en ikke uanseelig
afgift. Ring til RKI og hør, om "trueren" har et sådan.

/Jens

Fra : Gerner

Dato : 24-06-04 09:55

On 24 Jun 2004 01:31:26 -0700, nyller@hotmail.com (Jens Horstmann) wrote in
dk.videnskab.jura:

>Din ven kan ikke blive sendt i RKI, sålænge han beviseligt har
>protesteret mod kravet, og der ikke er sket yderligere.

Du kan selvfølgelig finde en regel frem der underbygger den påstand ?

--
Gerner
1383WU/6558hrs

Fra : Gerner

Dato : 23-06-04 23:31

On Wed, 23 Jun 2004 22:10:29 +0200, "jan" <jantran@tdcadsl.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hvad er krav for at man bliver "tilmeldt RKI" ?
>kan man blive tilmeldt RKI uden at blive advaret? min ven han mener de skal
>nævne inkasco eller RKI inden de kan melde ham, passer det?

Indberetning i Debitor Registret

Regler for indberetning
Debitor Registret indeholder både virksomheder og private skyldnere. For at
blive indberettet til Debitor Registret skal der være tale om en samlet gæld på
min. 1.000 kr. og der skal foreligge gyldig dokumentation for gælden. Gyldig
dokumentation kan være en af følgende:

1. Frivilligt forlig (skyldnererklæring), hvor debitor har erkendt skylden
2. Dom, der fastsætter at debitor skylder det pågældende beløb
3. Fogedsag, hvor det forsøges at gøre udlæg i debitors eventuelle aktiver.

--
Gerner
1383WU/6558hrs

Fra : jan

Dato : 24-06-04 14:12

tak til alle.
for de gode svar.
det er første gang jeg skriver i denne NG.
utroligt rart at man får så mange gode svar på så kort tid.
SUPER!!

ønsker jer en god sommer allesammen og EM-guldet hjem til DK

hygge.