bil rejse
Fra : fudge

Dato : 23-06-04 16:34

Hej alle, jeg står og vil ud på en køre selv ferie i min pegouet 106 fra 94.
Kunne godt tænke mig at komme et sted hen med sol og strand. håber der er
nogle der kan hjælpe mig. Har tænkt lidt på italien, men det er også lidt
langt væk eller hva?

hilsen sebastian

Fra : Anette

Dato : 23-06-04 17:04

Hej Sebastian

Italien er nok noget af det korteste stræk du kan tage, hvis du vil ned i "
rigtig" sol og varme
Vi ved jo ikke lige hvor du bor, men fra feks Århus er der ca 1670km til
Venedig - og der er dejligt.
Ellers er der også f.eks Montpellier på den franske Middelhavskyst ( ca 1825
km) Hele den franske Riviera er en herlig oplevelse.
En lang køretur er nu ikke så slem når man først er i gang. Man skal bare
huske at ferien starter når man kører over grænsen, selvfølgelig holde øje
med vejen, men også huske at se sig omkring undervejs. Stoppe hvis der er
noget der er noget spændende. Køre fra motorvejen, stoppe og spise en is i
en af de mange smukke gamle småbyer i Tyskland, gå en tur langs en af
floderne i Schweitz eller Østrig ( alt efter rutevalg )
Går turen til Sydfrankrig er en gåtur i Lyons mange handelsgader eller bare
en pause langs Rhonefloden ret rar.
Med andre ord : tag Jer/dig god tid til at nyde at have fri, snuse og mærke
livet langt væk hjemmefra, så det hele ikke bare drejer sig om at komme
hurtigt afsted.Og - lad være med at køre når du er træt. Det er noget
anderledes at køre bil syd for den danske grænse, det kræver en hel del
opmærksomhed indtil man har vænnet sig til "kulturen".

Spørg løs

/ Søren og Anette
Kør-selv-ferie freaks

Fra : Mogens

Dato : 23-06-04 18:22

On Wed, 23 Jun 2004 18:03:49 +0200, "Anette" <anette@readonlymail.com>
wrote:

>Italien er nok noget af det korteste stræk du kan tage, hvis du vil ned i "
>rigtig" sol og varme

Du behøver ikke køre længere end Gardasøen eller Como, som ligger
1.400 km borte - har jeg flere gange nået på een dag.

>Hele den franske Riviera er en herlig oplevelse.

Helt enig :)

>En lang køretur er nu ikke så slem når man først er i gang. Man skal bare
>huske at ferien starter når man kører over grænsen

Eller når man sætter sig ud i bilen

> [...]
>livet langt væk hjemmefra, så det hele ikke bare drejer sig om at komme

Lidt svært, hvis der er en deadline at overholde...

>Og - lad være med at køre når du er træt. Det er noget
>anderledes at køre bil syd for den danske grænse, det kræver en hel del
>opmærksomhed indtil man har vænnet sig til "kulturen".

Jep

>Spørg løs

Enig :)

>Kør-selv-ferie freaks

Samme her - gennem mange år

/

Fra : Anette

Dato : 23-06-04 20:50

Mogens <SLET@DETTE.dk> wrote:
> Du behøver ikke køre længere end Gardasøen eller Como, som ligger
> 1.400 km borte - har jeg flere gange nået på een dag.

Nå, ja - Gardasøen - havde lige glemt det sted.

> Lidt svært, hvis der er en deadline at overholde...

Tja, men nu så det ikke ud som om Sebastian havde en deadline - endnu
men ellers enig.
Da vi var på de første kør selv ferie for små 10-12 år siden, racede vi
afsted.
Vi nyder begge at køre bil og komme hen hvor det er lovligt at lade bilen
'strække ud' - men når man kører samme rute mange gange, ( for os, mest til
Spanien/ Portugal,) så bliver det lidt spændede at udforske de byer man
kører forbi/igennem og der bliver lidt mere afveksling undervejs.
Vi har aldrig en fast aftale med et feriested eller lignende deadlines - så
vi forsøger at nyde det lidt mere undervejs, tage lidt tid til at kigge på
byer, markeder, slotte, floder o.s.v. og så køre de lidt længere og
hurtigere stræk om aftenen/natten.

> Samme her - gennem mange år

herligt - det er en fed ferieform. Vi tager af og til på charterferie til
sol og varme om vinteren - men det er ikke helt så godt som at køre selv

/ Søren og Anette

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 28-06-04 11:58

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in

> G†r turen til Sydfrankrig er en g†tur i Lyons mange handelsgader
> eller bare en pause langs Rhonefloden ret rar.

Jeg boede i Lyon i nogen tid i efteråret 2002, og det er en genial
by - det er synd, at man sædvanligvis farer igennem hurtigst
muligt. Brug Lyon som overnatningssted, og gå ud og se på byen.
Katedralen i gamle Lyon (5. arondissement) og den brolagte gågade
derfra der snoer sig nordpå ad floddalen er en oplevelse værd. Også
handelsgaden fra Place Bellecour og nordpå er en oplevelse - hvis
man ikke passer på, også for pung/kreditkort. Gastronomisk er Lyon
en gammel kødforarbejdningsby, så de traditionelle retter er kød,
kød, kød! Det kan faktisk være en dejlig forandring fra de
sædvanlige lavkaloriemåltider, når nu man alligevel er ud, aktiv og
brænder kalorier ud over det normale.

Lyon er i øvrigt en nem by at komme rundt i - i det gamle kvarter
går man, ligeledes i 1. og 2. arondissement (centrum), og metroen
er veludbygget, velfungerende og hurtig. Eneste problem er at man
altis skal ha' lige penge til billetkøbet - så ha' små euro-mønter
klar! Og tro ikke at et kreditkort er et kreditkort - i halvdelen
af butikkerne virker kun de franske, med "une pousse" (smartchip)
på. Det er ikke ens eget kort der er noget galt med - det er bare
teknologisk forældet. Og penge veksles i de dedikerede
vekselbutikker - i bankerne kigger de mærkeligt på en, og spørger
om man har en konto.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik