sparke til dør
Fra : jan larsen

Dato : 23-06-04 11:04

Hej
For at få afdækket om min fanilie i øjeblikket bliver fyldt med løgn i en
ret alvorlig verserende sag, vil jeg gerne spørge, om der er nogen her i
gruppen, der kan give mig et kvallificeret bud på hvad straffen vil være for
at sparke døren ind hos en eks. ægtefælle. (Førstegangs forseelse).
På forhånd tak
Jan

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 11:07

jan larsen uttered:
> [...]
> gruppen, der kan give mig et kvallificeret bud på hvad straffen vil være for
> at sparke døren ind hos en eks. ægtefælle. (Førstegangs forseelse).

Hvad skete der efterfølgende? Gik sparkeren ind i ejendommen, eller
sparkede han/hun bare døren ind og gik igen?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : jan larsen

Dato : 23-06-04 11:39

> Hvad skete der efterfølgende? Gik sparkeren ind i ejendommen, eller
> sparkede han/hun bare døren ind og gik igen?

> [...]

Gik ind for at få fat i et fællesbarn.

mvh
Jan

Fra : Per

Dato : 23-06-04 12:10

"jan larsen" <janlaIKKEDET@tunet.dk> skrev i en meddelelse

> Gik ind for at få fat i et fællesbarn.

--

Hej Jan!

Isoleret set:

Ulovlig indtrængen: jf. Straffeloven

§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.

Der er så lige det mht. barnet i sagen - uberettiget adgang!!

Jeg vil stadigvæk mene at der er tale om uberettiget adgang selvom gældende
regler for samkvem ikke bliver overholdt. Der skal istedet tages kontakt til
statsamtet, der så ved hjælp af en her og nu fogedforretning vil gå ind og
hente barnet sammen med politiet.

Det bør i øvrigt nævnes at ovennævnte § 264 er underlagt privat påtale.

Der ses her bort fra nødret og bistandslov mht. til misrøgt af barnet.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-06-04 12:49

Per skrev:

> Det bør i øvrigt nævnes at ovennævnte § 264 er underlagt privat påtale.

Men offentlig påtale kan ske, hvis forurettede anmoder om det - altså en
slags betinget offentlig påtale.

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-06-04 16:22

"jan larsen" skrev 23.06.2004 12:39:

> Gik ind for at få fat i et fællesbarn.

Der er 3 bestemmelser i straffeloven der kan være relevante:

1. Som nævnt; § 264 om ulovlig indtrængen. Er som også nævnt undergivet
privat og alternativ betinget offentlig påtale.

2. § 291 om hærværk, der som udgangspunkt også er undergivet betinget
offentlig påtale. Det er dog ikke sikkert at man vil straffe separat for
hærværk, da det kan omfattes af § 261, når der er sammenstød, men det vil
der nok. Der er en strafferamme på 1 års fængsel.

3. § 294 om ulovlig selvtægt. Der kan straffes for ulovlig selvtægt "når
gerningsmanden - selv om han kan bevise sin materielle ret - har foretaget
selvtægten på fredsforstyrrende måde, ved anvendelse af vold mod person
eller uforsvarlig behandling af gods" (jf. Karnov). Bestemmelsen er
undergivet privat påtale, og straffes med bøde.

Hvorvidt bestemmelserne er overtrådt og om der kan være andre forhold, der
gør handlingerne lovlige eller kan bevirke strafbortfald kræver flere fakta.
Ligegyldig hvilken af siderne du er på, så gå til en advokat. Og husk lige
at tænke på barnet også!

/kristian