afskrivning
Fra : Leonard

Dato : 23-06-04 09:54

Jeg har et lille firma, som skattevæsenet kalder hobby.
Dertil har jeg købt en maskine til 130.000 kr. som jo ikke bare
skaltrækkes fra i indtægterne i år, men helst afskrives over en
længere årrække.
For mig vil det jo være fordelagtigt om jeg kan afskrive maskinens
værdi med det lille overskud (max. 10.000 kr) jeg har, så regnskabet
kommer til at balancere i 0.
Så slipper jeg jo for at betale skat i mange år frem

Men kan jeg selv bestemme afskrivningens størrelse?
- det er ikke urealistisk at maskinen taber i værdi i det tempo.

Og hvordan skriver jeg det i mit regnskab?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-06-04 16:01

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men kan jeg selv bestemme afskrivningens størrelse?
> - det er ikke urealistisk at maskinen taber i værdi i det tempo.

Der er forskel på, hvad der afskrives. Fx bygninger og installationer eller
driftsmidler osv.

Jeg går ud fra, at det hører under kategorien driftsmidler, som du har. Her
kan du delvis selv bestemme, hvad afskrivningssatsen skal være. Du bestemmer
helt selv - dog op til max 25% pr. år

> Og hvordan skriver jeg det i mit regnskab?

Du har en konto i resultatopgørelsen, der hedder afskrivninger. Her
omkostningsføres ved at debitere. Modposten er en konto i balancen under
driftsmidlets, hvor afskrivningen debiteres

Fra : Omeg@ Support

Dato : 25-06-04 20:48

> [...]
> omkostningsføres ved at debitere. Modposten er en konto i balancen under
> driftsmidlets, hvor afskrivningen debiteres

Hvis det er driftsmidler, inventar eller bilag så husk lige, at
afskrivningerne er efter saldometoden.

Eks.:

købspris kr. 130.000
- afskrivning max. 25% i år 1: kr. 2.500
restværdi ultimo år 1: kr. 97.500
- afskrivning max. 25 % i år 2: kr. 24.375 (25% af kr. 97.500)
restværdi ultimo år 2: kr. 73.125

osv. osv.

mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 20:59

"Omeg@ Support" <info(nospam)@omegasupport.dk> skrev i en meddelelse

> eller

> Her
> bestemmer

> Hvis det er driftsmidler, inventar eller bilag så husk lige, at
> afskrivningerne er efter saldometoden.

Hej Jørgen,

afskriver du tit på BILAG?

(kunne ikke lade være - synes selv, at det var en rimelig sjov tastefejl -
men er ikke i tvivl om, at du også har humor)